Top-100 2022: het aftellen is begonnen!

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Plaats reactie
Jerome
Gouverneur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Top-100 2022: het aftellen is begonnen!

Bericht door Jerome »

50-41
Gespeeld: 8 (Grand Austria Hotel, Barrage, Marco Polo, Welcome To, Architecten, Catan, Just One, Brass Birmingham)
In de kast: 3 (Barrage, Marco Polo, Architecten)
Uit de kast: 1 (Catan)
In mijn Top 20: 1 (Barrage, Marco Polo)

Barrage staat op de eerste plek van mijn lijstje. Eerlijk gezegd is die keuze nogal arbitrair maar ik vind het geweldig om een Euro te spelen met werkelijke interactie. De posities op het bord zijn bijna allesbepalend. Helaas heb ik het veel te weinig gespeeld want het is een flinke zit. Catan vond ik ooit superfantastischwaanzinnigtegek en leidde tot mijn bordspel-revival. Ik zou het nog steeds wel weer eens willen spelen maar denk niet dat ik het nog steeds zo leuk zal vinden. Het is alweer even geleden.
Marco Polo II heb ik één keer gespeeld en een van de promo’s leek nogal overpowered, of alle anderen dan de winnaar speelden als een dweil. Ik ben tevreden met de eerste versie.

Subtotaal (50)
Gespeeld: 32
In de kast: 19
Uit de kast: 4
In mijn Top 20: 6
Laatst gewijzigd door Jerome op di 10 mei 2022, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Labels:
Nautilus
Regenmaker

Bericht door Nautilus »

Nummers 40 - 31 zijn online: https://www.spellengek.nl/top-100-2022-31-40/

Totaal
Gespeeld: 24
In bezit: 10
In Top 10: 2

40-31
Gespeeld: 7
In bezit: 2 (Pandemie en Pandemic Legacy)
In Top 10: 0
Laatst gewijzigd door Nautilus op ma 09 mei 2022, 08:17, 1 keer totaal gewijzigd.
maartendp
Matroos

Bericht door maartendp »

31-40
8 gespeeld
0 in de kast

totaal
55 gespeeld
4 in de kast
MADG0BLIN
Stamhoofd

Bericht door MADG0BLIN »

Totaal
Gespeeld: 49
In bezit: 24
In Top 20: 7

100-91
Gespeeld: 5
In bezit: 1 (Tiny Towns)

81-90
Gespeeld: 6 (Jaipur, Bunny Kingdom, Mombasa, King of Tokyo, Cubirds, Root)
In bezit: 3 (King of Tokyo, Cubirds, Root)

71-80
Gespeeld: 8 (Dixit, Race for the Galaxy, Kingdomino, Boonanza, Paleo, Lost Cities, Star Realms, Tapestry)
In bezit: 4 (Dixit, Kingdomino, Boonanza, Lost Cities, Tapestry)
In Top 10: 1 (Tapestry)

61-70
Gespeeld: 7 (Russian Railroads, Azul: Zomerpaviljoen, Machiavelli, Clank!, Teotihuacan, Gloomhaven, Spirit Island)
In bezit: 5 (Azul: Zomerpaviljoen, Machiavelli, Clank!, Teotihuacan, Gloomhaven)
In Top 10: 2 (Gloomhaven)

51-60
Gespeeld: 8 (Brugge, Clans of Caledonia, Love Letter, Hoogspanning, Codenames, Underwater Cities, Ark Nova, Odin)
In bezit: 5 (Brugge, Clans of Caledonia, Love Letter, Codenames, Ark Nova)
In Top 10: 1 (Ark Nova)

41-50
Gespeeld: 6 (Marco Polo, Architecten van het westelijk koninkrijk, Flamme Rouge, Catan, Brass: Birmingham, Dune: Imperium)
In bezit: 3 (Architecten van het westelijk koninkrijk, Catan, Brass: Birmingham)
In Top 10: 1 (Dune: Imperium)

31-40
Gespeeld: 9 (Maracaibo, Ticket to Ride, Istanbul, Pandemic Legacy: Seizoen 1, Pandemie, Clever, Gaia Project, It’s a Wonderful World, Terra Mystica)
In bezit: 6 (Ticket to Ride, Istanbul, Pandemic Legacy: Seizoen 1, Pandemie, Gaia Project, Terra Mystica)
In Top 10: 2 (Terra Mystica, Gaia Project)

Bij 31-40 staan toch een hoop favorieten. Maracaibo, Gaia Project, Terra Mystica, Istanbul. Allemaal stuk voor stuk spellen die ik zeer graag speel.

Wat een mooie hobby hebben we toch. :lol:
Afbeelding
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

[quote="humske"]Totaal:
Gespeeld:
67
In bezit: 29
Top 20: 3: grand austria hotel (1), gloomhaven en pandemic legacy (2-10)

41-50
Gespeeld:
9 alles behalve dune imperium
In bezit: 6: Grand austira hotel, barrage, marco polo, welcome to, catan, just one
Top 20: 1: Grand Austria hotel

grand austira hotel staat in mijn top 20 op 1! ik ben dus ook zeer verrukt te zien dat deze een paar plaatsjes is gestegen. een van de quotes bij dit spel in de top 100 is dan ook van mij :).
Ook barrage wordt ik erg blij van, maar heeft helaas net de top 20 gemist.

31-40
Gespeeld:
alle 10!
In bezit: 3: pandemie, clever, terra mystica
Top 20: pandemic legacy

pandemic legacy 1 was een topper, 2 ook gespeeld en erg veel lol aan gehad en nu met 0 bezig. helaas met wat horten en stoten vanwege covid (en een person in onze groep is arts en heeft er regelmatig met een mogelijke besmetting toch weer te maken helaas). Maar toevallig afgelopen weekend weer gespeeld en het is heerlijk! Al voelt 0 wel echt heel anders aan.
Leuke lijst dit, ik speel ze allemaal graag!

op naar de volgende!
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Totaal
Gespeeld: 43
In bezit: 27
In Top 20: 6 (Bunny Kingdom, King of Tokyo, Paleo, Just One, Istanbul, Pandemie)

40-31
Gespeeld: 7 (niet: Maracaibo, Pandemie Legacy, Gaia Project)
In bezit: 5 (My City, Istanbul, Pandemie, Clever, It's a wonderful world)
In Top 20: 2 (Istanbul, Pandemie)

Laatste ontdekking uit van dit lijstje is voor mij It's a wonderful world. Ik ken hem nog te kort om hem al zelf in mijn top 20 lijstje te zetten, maar ben wel aangenaam verrast door dit spel dat aardig in de buurt van 7 Wonder komt wat ik nog steeds een topper vind! Grote kans dat dit spel volgend jaar wellicht wel in mijn top 20 lijstje gaat komen. Istanbul blijf ik ook leuk vinden. Pandemie ook al speel ik tegenwoordig vaker de versie Pandemie Rising Tide. Ik denk dat dit wellicht de beste standalone versie van Pandemie is. Echt telkens is het spel anders doordat je wisselende doelen kunt gebruiken (dat mist eigenlijk de basis van Pandemie wel).
Afbeelding
Piet
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Piet »

40-31

Gespeeld: 8
In kast: 7
In top 20: 2 (Clever, Istanbul)

Ik stemde It's a Wonderful Kingdom en Ticket to Ride: Europe in mijn top 20. Ik vind die net wat beter dan de spellen die in de lijst van vandaag verschenen.
Maar geen gezeur: dit is een lijstje waar niets in zit dat niet spelenswaardig is. Hoewel ik mij waarschijnlijk nooit zal wagen aan een legacy van Pandemie.
MikeBzonderpuntje
Caballero

Bericht door MikeBzonderpuntje »

Nou, even paar dagen gelummeld (meivakantie) en die top 100 is alweer zowat gelopen!

91-100: 4 van in bezit en gespeeld.
Sleeping Gods heb ik alleen nog maar het introscenario van gedaan, dus die kan volgend jaar wellicht in mijn lijst. Small World, Tiny Towns enTake 5 zijn prima fillers, maar geen top 100 werk voor mij.

81-90: 5 gespeeld, 3 in bezit
Favo Root mag hoger! King of Tokyo blijft leuk, Mombasa mag weer de deur uit. En Jaipur en Five Tribes wil ik nog wel in mijn collectie erbij. Maar afgezien van Root geen top 100 honderd voor mij.

71-80: 8 gespeeld, 5 in bezit
Dixit heb ik weer verkocht (vind Mysterium vele malen leuker) Race ft Galaxy, KingDomino, Boonanza, Lost Cities, Star Realms, Port Royal zijn allemaal prima fillers. Tapestry heb ik door de onvolkomenheden van de 1e editie geen zin meer in. Wie weet nog een keer proberen als er een "essential edition" uitkomt.... Geen enkel top 100 spel voor mij erbij (laat staan top 20)

61-70 7 gespeeld, 4 in bezit (de andere 3 speel ik liever niet meer!)
Blijvers: Machiavelli, Clank!, Gloomhaven, Spirit Island zijn allemaal prima en top 100 waardig wat mij betreft.
Teotihuacan, Lords of Waterdeep, Russian Railroads sla ik echt over.

51-60 5 gespeeld, 3 in bezit
Kijk, hier staat het een en ander tussen! Funkenschlag (suf vertaald als Hoogspanning) blijft een favoriet, en relatieve nieuweling Underwater Cities doe ik ook graag. 5 minutenfiller Love Letter blijft grappig en grondstofpuzzel Clans of Caledonia wil ik nog wel in mijn collectie.
Ben erg benieuwd naar Ark Nova, en ook Meadow en de Dwergen wil ik best eens spellen. Maar Codenames ben ik echt wel klaar mee na een paar pogingen. En Brugge en Odin zijn ongetwijfeld ook niet aan mij besteed.

41-50 6 gespeeld, 5 in bezit
De helft top 100 waardig vind ik al heel wat. Barrage en Dune Imperium zijn goede breinbrekers. Architects of the Western Worlds vond ik ook leuk genoeg om de 2 grotere uitbreidingen voor te kopen. En Welcome to... is een prima tussendoortje.
Variant Brass: Birmingham heb ik nog niet gespeeld (het origineel staat al heel lang in mijn kast en vind ik goed, dus deze vast ook)
Marco Polo pakte mij niet. En Catan hoef ik niet meer te spelen, die blijft vanwege sentiment nog wel in mijn collectie.

31-40 7 gespeeld (waarvan 2 die ik liever niet meer doe) 3 in bezit
Nogal middelmatig tiental wat mij betreft. Istanbul vind ik wel geinig, Pandemie niet zo spannend als kids het vinden, Clever is een misbaar tussendoortje, en It’s a Wonderful World vind ik qua speelmechaniek wel leuk maar wel erg solitaire (vandaar dat ik Wonderful Kingdom heb gekocht). Gaia wil ik nog een keer doen voordat ik die afschrijf, maar Ticket To Ride staat voor mij gelijk aan Stratego of Risk qua bereidheid om te doen. En in plaats van Terra Mystica kan ik minimaal 300 spellen uit mijn kast trekken qua heavy game die ik wel graag speel.

Verder staan er zoals elk jaar de nodige spellen in waar ik bij voorbaat geen interesse in heb vanwege "zielloze euro met gedoe om het gedoe" (Stefan Feld, lange spellen van Uwe Rosenberg, maar ik ben ondertussen ook wel klaar met Alexander Pfister, en ik verwacht ook nog wel wat voor mij oninteressante Knixia's)
Maar van alle spellen die ik nog niet gespeeld staat er ook nog wel eea waar ik wel benieuwd naar ben, zoals:
Targi, Herrlof, Bunny Kingdom, Inis, Calico, Azul zomerpaviljoue, Isle of cats, Meadow, Dwergen van Nadavellir, Ark nova, Flamme Rouge.
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Contacteer:

Bericht door Peter Hein »

Kijk, dat zijn de bespiegelingen die ik graag lees! Dank je Mike.
Afbeelding
cherksken
Professor Pimpel

Bericht door cherksken »

31 - 40:

Gespeeld: 8 (Maracaibo en Gaia Project niet)
In bezit: 4 stuks (beide Pandemics, Istanbul en My City)
In top 20: geen enkele

Wat ben ik blij dat Terra Mystica uit de top 20 is gevallen. Dat is er één die ik in functie van mijn spellenposterdoelstelling liever niet opnieuw speel.
Dan wel jammer van Pandemic, want die mag gerust weer eens opnieuw op tafel worden gelegd.
Heel benieuwd naar welke spellen vanaf overmorgen hun plaats zullen innemen.

Hopelijk haalt de Europe-versie van Ticket to Ride een pak meer stemmen dan oudere broer.
Ik twijfelde om My City en Pandemie Legacy Season 1 in mijn persoonlijke top op te nemen, maar zag ervan af omdat ze in weze 'uitgespeeld' zijn.

totaal:
gespeeld: 56/80
in bezit: 33/80
in mijn top: 6
Laatst gewijzigd door cherksken op di 10 mei 2022, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

40-31
Gespeeld: 6 (Ticket to Ride, Istanbul, Pandemic, Clever, Gaia Project, Terra Mystica)
In de kast: 3 (Ticket to Ride, Istanbul, Clever)
Uit de kast: 0
In mijn Top 20: 1 (Ticket to Ride)

Ticket to Ride vond ik tot voor kort eigenlijk helemaal niks aan, maar ineens zag ik er de charme van in, vooral door de uitbreidingen. De titel heb ik dan ook als containerbegrip in mijn top 20 gezet want uitgerekend het spel met de USA kaart heb ik zelf niet.
Van Pandemic staan twee iteraties in de kast: Iberia en Rising Tide. Beiden echt heel erg goed, die hadden ook zomaar tussen m’n 20 favorieten kunnen staan. En oh, Istanbul! Ik krijg prompt zin om die weer te spelen! Mét allebei de uitbreidingen voor de Grand Bazaar.
Terra Mystica en Gaia Project zouden ruimschoots binnen mijn smaak moeten vallen, maar doen dat niet. Om te beginnen zijn beide spellen foeilelijk. Drie uur naar dat bord kijken is een straf. Ach ja, de beste elementen uit dat spel zitten tegenwoordig in verschillende andere spellen (zoals Barrage). Moving on.

Subtotaal (70)
Gespeeld: 38
In de kast: 22
Uit de kast: 4
In mijn Top 20: 7
Sinedia
Grote Dienaar

Bericht door Sinedia »

De volgende reeks staat online.

Totaal
Gespeeld: 21
In bezit: 14
Top 20: 6

Heerlijk dit weer... ik blijf deze lijst leuk vinden om te volgen en om hem samen langs te lopen.

---
31-40
Gespeeld: 4 (in bezit)
In bezit: 4 (My City, Pandemic Legacy: Seizoen 1, Clever, It’s a Wonderful World)
Top 20: 1 (It’s a Wonderful World)

41-50
Gespeeld: 2 (in bezit)
In bezit: 2 (Catan, Dune: Imperium)
Top 20: 1 (Dune: Imperium)

51-60
Gespeeld: 2 (in bezit + Hoogspanning)
In bezit: 1 (Codenames)
Top 20: 0

61-70
Gespeeld: 4 (in bezit + Gloomhaven, Spirit Island)
In bezit: 2 (Machiavelli, Clank!)
Top 20: 3 (Clank!, Gloomhaven, Spirit Island)

71-80
Gespeeld: 4 (in bezit + Paleo, Tapestry)
In bezit: 2 (Dixit, Boonanza)

81-90
Gespeeld: 3 (in bezit + King of Tokyo, Root)
In bezit: 1 (Cartographers)
Top 20: 1 (Root)

91-100
Gespeeld: 2 (in bezit)
In bezit: 2 (Small World, Take 5!)
Afbeelding
Mr Jummy
Party Animal

Bericht door Mr Jummy »

Totaal
Gespeeld: 57/70
In de kast: 18
In Top 20: 7

100-91
Gespeeld: 6 (X sleeping gods, micro/macro, tiny towns, Herrlof)
In de kast: 3 (hanzesteden, trajan, take 5)
In Top 20: 1 (Trajan)

90-81
Gespeeld: 9 (X Bunny Kingdom)
In de kast: 4 (Jaipur, KoT, Taipan, CuBirds)
In Top 20: 1 (Cubirds)

80-71
Gespeeld: 7 (X Paleo, RftG, Tapestry)
In de kast: 2 (Lost Cities, Boonanza)
In top 20: 0

70-61
Gespeeld: 9 (X Isle of Cats)
In de kast: 1 (Calico)

60-51
Gespeeld: 9 (X Meadow)
In de kast: 2 (Underwater Cities, Brugge)
In top 20: 1 (Underwater Cities)

50-41
Gespeeld: 8 (X Flamme Rouge, Dune Imperium)
In de kast: 4 (Grand Austria, Barrage, Brass Birmingham, Dune Imperium)
In top 20: 2 (Brass B, Barrage)

40-31
Gespeeld: 9 (X it's a wonderful world)
In de kast: 2 (Clever, Gaia)
In top 20: 2 (Clever, Gaia)
Recent gespeeld:
Afbeelding
corsari
Meeple

Bericht door corsari »

Totaal
Gespeeld: 36
In bezit: 30
Top 20 (ik verwacht op ongeveer 11-12 uit te komen):

#1: Spirit Island
#8: It's a Wonderful World
#9: Ticket to Ride (de hele serie)
#12: Gloomhaven
#14: Pandemic
#15: Just One
#18: Paleo

100-91
Gespeeld/In bezit: 5 (MicroMacro, Targi, Small World, Tiny Towns, Keer op Keer)

Veel mooie spellen in deze lijst, maar geen in mijn Top 20. Klassiekers Targi en Small World zijn mijn favorieten van deze tien.

90-81
Gespeeld/In bezit: 3 (Jaipur, Cartographers, Five Tribes)

In deze tien maar weinig spellen die me interesseren. De drie in mijn bezit bevallen me prima, maar komen niet in de buurt van mijn Top 20. Cartographers komt nog het dichtst in de buurt.

80-71
Gespeeld: 9 (Dixit, Race for the Galaxy, Kingdomino, Alhambra, Boonanza, Paleo, Star Realms, Lost Cities, Port Royal)
In bezit: 6 (Kingdomino, Alhambra, Boonanza, Paleo, Star Realms, Port Royal)
In top 20: 1 (#18 Paleo)

Bij deze tien veel gespeelde spellen, waarvan Paleo en Port Royal mijn favorieten zijn. Paleo haalde zelfs net mijn Top 20. Inmiddels heb ik hier ook de uitbreiding van in huis, maar deze hebben we nog niet kunnen spelen. Tapestry lijkt me wel interessant, maar ik denk dat ik liever wat anders op tafel zou hebben.

70-61
Gespeeld/In bezit: 5 (Russian Railroads, Calico, Machiavelli, Gloomhaven, Spirit Island)
In top 20: 2 (#12 Gloomhaven, #1 Spirit Island)

Spirit Island! In eerste instantie had ik dit spel afgeschreven vanwege de looks van het bord. Wat ben ik blij dat ik dit spel een tweede look heb gegeven! Het bord stoort me nu totaal niet meer en ervaar ik als zeer functioneel. We spelen dit spel tegenwoordig 4-5 keer in de week, erg fors voor een dergelijk lang spel.
Gloomhaven stond hoger, maar heb ik weinig gespeeld de laatste jaren nadat een vriend - met wie ik dit veel heb gespeeld - kwam te overlijden. Vanwege de pracht van het spel en het sentiment kon ik deze toch niet uit de lijst laten.

60-51
Gespeeld/In bezit: 4 (Love Letter, Hoogspanning, Codenames, Ark Nova)

Ark Nova is pas één keer op tafel gekomen, maar kan zomaar eens (hoog) in mijn Top 20 komen te staan de komende jaren. Meadow en Nidavellir zien er erg goed uit, maar heb ik vooralsnog niet gespeeld.

50-41
Gespeeld: 3 (Catan, Just One, Dune: Imperium)
In bezit: 2 (Just One, Dune: Imperium)
In top 20: 1 (#15 Just One)

Dune: Imperium heb ik nog niet genoeg gespeeld om in mijn Top 20 te kunnen plaatsen, wellicht volgend jaar.
Just One is in de familie een megahit!
Verder geen spellen waar ik echt interesse in heb.

40-31
Gespeeld: 7 (Ticket to Ride, Istanbul, Pandemic Legacy: Season 1, Pandemic, Clever, It's a Wonderful World, Terra Mystica)
In bezit: 5 (Istanbul, Pandemic Legacy: Season 1, Pandemic, Clever, It's a Wonderful World)
In top 20: 2/3 (#8 It's a Wonderful World, [#9 Ticket to Ride], #14 Pandemic)

Veel prachtige spellen in deze lijst. Ticket to Ride (/Europe), Pandemic (en Legacy), en It's a Wonderful World hebben we erg veel gespeeld. Ik zie deze ook niet snel uit mijn collectie verdwijnen.
De 3 niet gespeelde spellen zullen dat waarschijnlijk ook blijven. Maracaibo en My City wil ik best eens proberen, maar ik zal ze niet actief opzoeken.
sinead
Stamhoofd

Bericht door sinead »

Totaal
Gespeeld: 51
In bezit: 12
In Top 20: 2

31-40
Gespeeld: 10
In bezit: 1
In Top 20: 1

De lijst wordt steeds leuker en beter, deze heb ik allemaal gespeeld en de originele Pandemie staat zelfs in mijn Top 20 (nog steeds het beste coöperatieve spel). Pandemic Legacy seizoen 1 is fantastisch! Maar legacy-spellen neem ik zelf niet mee in de lijst omdat ze 'uitgespeeld' zijn en voor mij meer aanvoelen als een 'avontuur' of 'belevenis'. Alle spellen in deze serie speel ik graag maar als ik zou moeten kiezen dan wordt het Terra Mystica. Clever is wel een leuke filler maar vind ik niet in deze lijst thuishoren.
Afbeelding
Plaats reactie