Castles of Burgundy: special edition op Gamefound

Spelprojecten op zoek naar financiers

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Stijnhoofd
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Stidjen Plays Solo
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Castles of Burgundy: special edition op Gamefound

Bericht door Stijnhoofd »

Toen ik dit spel voor het eerst aangekondigd was dacht ik dat het om een grap ging. Maar nee, het is Awaken Realms, die weten overal mini’s in te proppen. Dus ook in een droge euro zoals Burgundy. Het lijkt wel of het AR-motto is ‘kijken hoe ver we kunnen gaan’. Voelt voor mij als het faillissement van het hele crowdfunding platform, en daarmee een dure trend die het in onze hobby introduceert.
Recent speelde ik...

Afbeelding

Labels:
sinead
Stamhoofd

Bericht door sinead »

Castles of Burgundy staat al vele jaren onafgebroken in mijn persoonlijke Top 10, geruime tijd zelfs op een eerste plaats. Het spelplezier is ook na al die jaren nauwelijks minder geworden en heeft de tand des tijds aardig weten te doorstaan. Toch kon het spel ook in mijn ogen wel een remake gebruiken, de visuele uitstraling van Castles werd ieder jaar minder en minder. Of de verwachtingen en eisen steeds hoger, dat kan natuurlijk ook.

De hoop was gevestigd op de speciale editie in het kader van de 15e verjaardag maar deze was helaas niet overtuigend genoeg.

Wat Awaken Realms op dit moment aan het doen is, is dat duidelijk wel. Niet alleen krijgt het artwork een frisse opknapbeurt, tegelijkertijd worden er ook enkele praktische verbeteringen uitgevoerd. Zoals bijvoorbeeld de grotere tegels die de zichtbaarheid duidelijk verbeteren. Of de plastic overlay die de tegels op het spelersbord netjes bij elkaar houdt. Daarnaast krijgen ook echt álle uitbreidingen die er ooit verschenen zijn (én een fonkelnieuwe die ontworpen is door Stefan Feld) een plaatsje in de fraaie doos (die inderdaad wel erg groot wordt maar gelukkig heb ik nog voldoende ruimte in mijn spellenkast dus voor mij niet zo'n probleem). Awaken Realms luistert volgens mij goed naar alle reacties en commentaren en probeert er een fantastische nieuwe versie van te maken.

Ik heb dan ook geen enkele twijfel om de Royal Pledge te gaan backen. Een dure optie, zeker, maar voor een spel die meerdere keren per jaar op tafel komt heb ik er dat wel voor over. Voor mij gaat het ook niet alleen om het spelen van spellen maar ik kan ook genieten van de uitvoering van spellen. Ik ben ook niet bang dat dit een 'dure trend' gaat worden want er komen jaarlijks nog genoeg andere spellen uit met een heel wat schappelijker prijskaartje. En mensen die Castles echt voor het spel willen spelen hebben nog steeds de keuze om de eerste editie aan te schaffen want deze is nog prima verkrijgbaar (over een jaar ook bij mij :D ).
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

sinead schreef: Castles of Burgundy staat al vele jaren onafgebroken in mijn persoonlijke Top 10, geruime tijd zelfs op een eerste plaats. Het spelplezier is ook na al die jaren nauwelijks minder geworden en heeft de tand des tijds aardig weten te doorstaan. Toch kon het spel ook in mijn ogen wel een remake gebruiken, de visuele uitstraling van Castles werd ieder jaar minder en minder. Of de verwachtingen en eisen steeds hoger, dat kan natuurlijk ook.

De hoop was gevestigd op de speciale editie in het kader van de 15e verjaardag maar deze was helaas niet overtuigend genoeg.

Wat Awaken Realms op dit moment aan het doen is, is dat duidelijk wel. Niet alleen krijgt het artwork een frisse opknapbeurt, tegelijkertijd worden er ook enkele praktische verbeteringen uitgevoerd. Zoals bijvoorbeeld de grotere tegels die de zichtbaarheid duidelijk verbeteren. Of de plastic overlay die de tegels op het spelersbord netjes bij elkaar houdt. Daarnaast krijgen ook echt álle uitbreidingen die er ooit verschenen zijn (én een fonkelnieuwe die ontworpen is door Stefan Feld) een plaatsje in de fraaie doos (die inderdaad wel erg groot wordt maar gelukkig heb ik nog voldoende ruimte in mijn spellenkast dus voor mij niet zo'n probleem). Awaken Realms luistert volgens mij goed naar alle reacties en commentaren en probeert er een fantastische nieuwe versie van te maken.

Ik heb dan ook geen enkele twijfel om de Royal Pledge te gaan backen. Een dure optie, zeker, maar voor een spel die meerdere keren per jaar op tafel komt heb ik er dat wel voor over. Voor mij gaat het ook niet alleen om het spelen van spellen maar ik kan ook genieten van de uitvoering van spellen. Ik ben ook niet bang dat dit een 'dure trend' gaat worden want er komen jaarlijks nog genoeg andere spellen uit met een heel wat schappelijker prijskaartje. En mensen die Castles echt voor het spel willen spelen hebben nog steeds de keuze om de eerste editie aan te schaffen want deze is nog prima verkrijgbaar (over een jaar ook bij mij :D ).
Ik heb net een jaar eindelijk die oude versie in huis en die spelen we met veel plezier. Ik zit dus ook niet te springen om een nieuwe versie ofzo, ik vind die ouwe retro look wel cool, maar ik vind je redenering naar die versie toe onwijs leuk om te lezen. En ik snap het volkomen als je hem in huis haalt. Want ook dat is natuurlijk ons spellen wereldje: iets moois in huis halen van iets waarvan je blij wordt. Mooi verhaal. Goeie toevoeging.
Afbeelding
StanTem
Fabrieksmanager
Persoonlijke Ondertitel: Mr. group pledge

Bericht door StanTem »

Ik doe ook mee via CrowdFinder, toch weer een mooie besparing.
Mijn BBG-profiel: Klik!
Afbeelding
Bored Gaymer
Fabrieksmanager

Bericht door Bored Gaymer »

sinead schreef: De hoop was gevestigd op de speciale editie in het kader van de 15e verjaardag maar deze was helaas niet overtuigend genoeg.
15e verjaardag editie? Het spel is uitgebracht in 2011.
"I am a tattooed sexy dancing monkey"
sinead
Stamhoofd

Bericht door sinead »

Bored Gaymer schreef:
sinead schreef: De hoop was gevestigd op de speciale editie in het kader van de 15e verjaardag maar deze was helaas niet overtuigend genoeg.
15e verjaardag editie? Het spel is uitgebracht in 2011.
Klopt, je hebt helemaal gelijk. Ik zat in mijn hoofd met een ander spel maar ik bedoelde de speciale editie uit 2019.
Afbeelding
Joel22
Stamhoofd

Bericht door Joel22 »

Ik heb mij ook opgegeven voor deze versie. Ik heb alleen de basis en vind het wel mooi om alle uitbreidingen in 1 keer te hebben :) en dan vind ik deze mooier dan de vorige editie met uitbreidingen.

Alleen 1 ding, ik snap die mininaturen niet echt. Bovendien het uiterlijk snap ik eigenlijk ook niet, het is een kasteel en aan de zijkanten begroeing ofzo? Of wat is datgene wat van onderop de mininaturen omhoog kruipt?
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

sinead schreef: Castles of Burgundy staat al vele jaren onafgebroken in mijn persoonlijke Top 10, geruime tijd zelfs op een eerste plaats. Het spelplezier is ook na al die jaren nauwelijks minder geworden en heeft de tand des tijds aardig weten te doorstaan. Toch kon het spel ook in mijn ogen wel een remake gebruiken, de visuele uitstraling van Castles werd ieder jaar minder en minder. Of de verwachtingen en eisen steeds hoger, dat kan natuurlijk ook.

Ik sluit me hier grotendeels bij aan, burgundy is mijn enigste spel dat ik echt honderden keren gespeeld heb ondanks het lelijk artwork en het totale gebrek aan thema, komt daar nog bij dat ik echt een sucker ben voor mooi materiaal. Resultaat is dat ik meer dan waarschijnlijk ook hier weer overstag ga gaan, al was het alleen al maar om de iets grotere tegels en vooral de duidelijkheid op diezelfde tegels (vooral de speciale editie van 2019 laat op dat gebied veel te wensen over).
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
skyhopper
PIONier

Bericht door skyhopper »

Ik ben zelf heel enthousiast over de nieuwe versie.

Vorig jaar heb ik de Anniversary Edition gekocht en CoB is echt wel een heel goed spel. Ook één van de favorieten van mijn vrouw trouwens. Persoonlijk vind ik de 2011 en 2019 (Anniversary) versie verschrikkelijk lelijk. . Er is volgens mij geen gelijkaardig spel op de markt zoals CoB en nu deze eindelijk de facelift krijgt die het verdient kan ik deze versie kan ik dus niet naast me neerleggen.

Vraagje:
Op Crowdfinder bieden ze de Royal pledge aan tegen een lagere prijs. Maar de Royal pledge wordt niet aangeboden als groepspledge op de Gamefound pagina. Hoe komt het dat Crowdfinder deze versie toch goedkoper kan aanbieden? Heeft iemand hier een antwoord op?