Sylvacopia

Informatie, interviews, discussies over/met spelontwerpers en vormgevers

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

mdecramer
PIONier

Sylvacopia

Bericht door mdecramer »

Dag iedereen

Als project voor mijn opleiding natuurgids had ik het (achteraf bekeken zeer ambitieuze :D ) idee om een bordspel te ontwerpen waar het bos centraal staat: Sylvacopia (letterlijk: bos des overvloeds)
Afbeelding
(originele afbeelding is van M.A. Koekoek, maar schept de sfeer die ik wil oproepen wel)

Het opzet van mijn spel is om de spelers zoveel mogelijk te doen ontdekken/waar te nemen in en rond het bos om zo om het meest punten te verzamelen (avontuur waar hier en daar iets op te steken valt).

De spelers (2-4) kunnen in het bos organismen (voorlopig 5 categoriën: vlinders, vogels, planten, paddenstoelen & zoogdieren) "localiseren" adhv de waarnemingskaarten die worden uitgedeeld. Zo'n kaart kunnen ze verzilveren door te navigeren op het bord naar een symbool dat overeenkomt met dat op hun kaart. De symbolen op het bord zeggen niet precies welk organisme erachter zit, maar enkel de categorie (silhouet) en de zeldzaamheid (kleur).

Wanneer men binnen een categorie 3 algemene soorten heeft waargenomen kan men vanaf dan de minder algemene soorten vinden, vanaf 6 gevonden soorten binnen die categorie kan men zeldzame soorten zien. (als een soort leercurve in het echt waar je wellicht ook niet direct die zwarte specht zal "spotten" maar eerst de koolmees en de roodborst). Dit laat de spelers toe om zelf te beslissen of ze zich al dan niet verdiepen in een categorie of liever zoveel mogelijk verschillende categorieën af te gaan. (zou ik ook kunnen sturen door individuele doelkaarten) Een persoonlijk scorebordje om je reeksen bijeen te houden kan hier wellicht van pas komen. Een andere insteek zou ook kunnen zijn om met 3 speelrondes te werken waarbij telkens een extra zeldzaamheid wordt toegevoegd (eerste ronde enkel algemene enzovoort)

Mijn huidig concept van het bord is een honinggraad met een pad dat de vorm heeft van een vlinder. (insteek: het bont zandoogje, een zeer algemene vlinder, wordt ook wel de bosnimf genoemd).
De in dit concept aanwezige gekleurde organisme-logos zijn illustratief (voorlopig van elk 1, bedoeling is dat bord veel voller wordt zodanig dat overal wel iets te beleven valt)
Afbeelding

Na het lokaliseren kunnen ze een hexagonale verrekijkerfiche bovenop dat organisme op het bord te leggen. (die plaats zou ik dan zien als "niet meer waarneembaar")

Door het bord onder te verdelen in zones kan ik bvb in de naaldboomzone andere organismen meer naar boven dan in een loofboomzone. Nat (broek)bos herbergt ook andere soorten, de open bosranden brengen ook iets extra. De layout van het bord kan dit dan duidelijk maken (evt met een legende)

Voor het voortbewegen op het bord heb ik voorlopig 2 ideeën:
dmv dobbelsteen: (2?) dobbelstenen worden elke beurt voor alle spelers tegelijk worden geworpen. Elke speler kiest dan of hij/zij voortbeweegt, iets waarneemt of een combinatie daarvan. Bij het rollen van *6* kan 1 speler 4 stappen vooruit doen en dan nog eens 2 tegels 'diep' waarnemen. Een 2de speler kan op zijn beurt gewoon 6 stappen vooruit zetten omdat hij of zij graag naar een andere boszone wil;
dmv kaarten: in deze optie zou er dan een beweegscore/actietekst op de organismekaarten kunnen staan.

De spelers starten voorlopig allen aan dezelfde (onder)kant van het bord, al zou ik bvb ook de "antennes" van de vlinder als extra startplaatsen kunnen doen werken ipv routes 2 & 3 onderaan...
Kan ook het vlinderpad nog wat meer opentrekken zodat elke speler in een uithoek kan starten; Het aantal hexagons/vakjes kan ook zeker groeien/krimpen.

Ik kan op de waarnemingskaartjes met een Gps-locatie-icoon illustreren waar je dat organisme (oa) kan spotten op het bord. Zo kan de voskaart hieronder in 3 zones gevonden worden waar dan het 'algemeen-zoogdier' logo te vinden is.
Mik voorlopig om +- 100 unieke kaarten te hebben, waarvan sommige (meestal de algemene soorten) een aantal keer voorkomen.
Elke speler krijgt bij de start van het spel een aantal kaarten. Een speler kan dan maximum x-aantal kaarten in de hand hebben. Een gelokaliseerde waarnemingskaart mag dus afgelegd worden, levert punten op en zorgt ervoor dat je een nieuwe kaart van de stapel (of langs het bord opengelegde kaarten) kan nemen.
Afbeelding
Sommige (of evt alle) organismen hebben ook een connectie met andere organismen. Bepaalde paddenstoelen groeien bvb liefst bij bepaalde bomen (vb vliegenzwam bij de berk). In het voorbeeld hierboven heb ik de vos eerder ludiek met de kleine vos (vlinder) gekoppeld. Wanneer deze kaart dan wordt getrokken zou die speler dan 2 vliegen in 1 slag kunnen slaan; De koekoek gebruikt bvb de heggenmus om zijn eieren uit te broeden.
Afbeelding
Kaarten die je niet interessant vindt kan je dan eventueel ruilen/onderhandelen met je tegenstrever als je die kruist op het pad (interactie) of afleggen op een aflegtegel. Zo kan ik bvb het middelpunt van het bord (het kruispunt) een ruilplaats maken.

Hoe het spel stopt ben ik ook zeker nog niet aan uit: Speel ik 3 rondes van 10 beurten en wordt daarna een puntentelling gedaan?
Werk ik met tussendoelen? Laat ik bij eindafrekening pokergewijs bepaalde kaartencombinaties meer opleveren? ('Grote' 5: Grote brandnetel, Grote parasolzwam, Grote bonte specht,...)

Zoals je ziet is het nog heel hard work in progress, ik denk nog alle kanten op...maar men moet ergens beginnen zeker? Voor zij die dit stukje hebben gelezen, alvast bedankt! Elke feedback is welgekomen! :thumbup:

Groeten
Michael