Lucky Jack schreef:
Ik ben onlangs ook fan geworden van Viticulture en ik was zo enthousiast dat ik na 2 potjes
all in ben gegaan met de uitbreidingen; Tuscany, Moor Visitors en Visit from the Rhine Valley (FOMO

). Bij Viticulture World heb ik die drang toch echt minder. Ik zit niet perse te wachten op een co-operatieve toevoeging, maar ook vind ik het hoogst merkwaardig dat er is gekozen voor een andere designer met ander artwork. Daarnaast zal het feitelijk allemaal wel kloppen, maar bij wijn maken denk ik niet direct aan Egypte. Wat ik juist zo mooi vind aan Viticulture is dat alles thematisch zo klopt.
En bijzonder om weer te lezen hoe een nieuwsbericht op BSM weer kan ontaarden in een nutteloze discussie.
Ik weet niet of dit je vragen beantwoord, maar in het design diary over Viticulture World geeft Jamey Stegmaier veel informatie over de nieuwe coop. Meer inclusiviteit is bijvoorbeeld een belangrijke doelstelling van Stonemaier Games, wat een reden is geweest voor nieuw artwork. Door onder andere de 'mama's en papa's' te veranderen in meer mogelijke combinaties van man/vrouw, man/man en vrouw/vrouw. Ook is de etnische diversiteit in het nieuwe artwork vergroot, wat natuurlijk goed past bij een 'wereld uitbreiding'. Tot slot wilden ze een beetje weg uit het Eurocentrische idee dat wijn alleen hiervandaan komt. Wijn wordt natuurlijk overal in de wereld gemaakt. Ze geven daarbij expliciet aandacht in het spel aan de politieke onrust in delen van (het noorden van) Afrika die nogal funest is voor onder andere de productie van wijn. Het alcoholverbod in sommige landen helpt daarin ook niet.
Waarom Andrew Bosley Beth Sobel heeft vervangen weet ik niet en dat heb ik gewoon maar even gevraagd. Antwoord kwam heel snel: "We kiezen artiesten voor verschillende projecten op basis van wie de juiste keuze is voor elk specifiek project op basis van verschillende factoren (inclusief planning - die van hen en die van ons), en Andrew was onze beste keuze voor dit project."
Overigens kan het met alle goeie bedoelingen ook mis gaan en ook dat is te lezen in dat dagboekje. Ze hadden namelijk Cortez en Pizarro, twee in Europa beroemde maar in Zuid-Amerika intussen zeer verguisde Spaanse veroveraars op kaartjes gezet van Zuid-Amerika. De fout is reeds hersteld met nieuwe kaartjes bij elk verkocht spel, maar genant was het geloof ik wel voor ze.
Wat ik heb kunnen vinden over de vervangers op de kaarten, Isidora Goyenechea and Don Silvestre Ochagavia Errazuriz, is misschien wel interessant: beiden hebben een rol gespeeld in de wijnmakerij in Chili in de 19de eeuw. Don Silvestre heeft bijvoorbeeld diverse druivensoorten uit Europa geïmporteerd.
Anyway, je kunt de hele design diary
hier lezen.