Viticulture World aangekondigd!

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Pura Vida
Kardinaal

Viticulture World aangekondigd!

Bericht door Pura Vida »

Stonemaier Games kondigt vandaag een nieuwe grote coöperatieve uitbreiding aan op hun eerste spel: Viticulture. In Viticulture World werk je samen met leden van je uitgebreide wijnfamilie (of speel je solo) op 7 asymmetrische continenten terwijl je probeert wereldwijde erkenning te krijgen. Doel is om het beheer van je individuele wijngaard in evenwicht te brengen met de gezamenlijke inspanning van je medespelers om invloed binnen de regio te krijgen. Daar krijg je samen 6 jaar de tijd voor. Spellenjaren natuurlijk. Stegmaier maakt de vergelijking met de coop van Orléans (belegering) en met Spirit Island, om aan te geven wat hij met het asymmetrische bedoelt.

Het spel komt met een heuse wijnkrat als big box, een nieuw speelbord, talloze nieuwe tokens en kaarten en tot slot ook met nieuwe startkaarten (voorheen mama's en papa's) zodat je nu ook met twee mannen of twee vrouwen kunt starten.

Afbeelding

Ontwerpers zijn Mihir Shah & Francesco Testini. Producent is Jamey Stegmaier en het artwork is van Andrew Bosley. Geen Beth Sobel dus dit keer. Die had het te druk met Cascadia en de derde uitbreiding van Wingspan misschien?

De preorder start in juni.
Bron: Stonemaier Games
Bijlagen
3D-box-1-976x1024.png
Afbeelding

Labels:
Edwin84
Elfenkoning

Re: Viticulture world aangekondigd!

Bericht door Edwin84 »

Weet je toevallig of ze de essentiële editie of iets in die trend ook opnieuw uitgeven?

De BigBox lijkt meer een storage box als ik het lees dan dat het spel is inbegrepen. Of zie ik dst verkeerd?
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

De uitbreiding sluit geheel aan op en is te spelen met de essential edition. Die krat komt volgens mij inclusief de uitbreiding en is verder bedoeld voor alles wat je maar in huis hebt. Men gaat ervanuit dat je het basisspel (gewoon of essential) al hebt.
Afbeelding
DomusCasa
Website beheerder
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door DomusCasa »

Zoals ik het lees bieden ze de eerste editie van de 'wijnkrat' aan inclusief de uitbreiding, maar zijn zowel de uitbreiding als de 'wijnkrat' ook los verkrijgbaar.
Pura Vida
Kardinaal

Re: Viticulture World aangekondigd!

Bericht door Pura Vida »

A.s. woensdag is het zover en gaat de preorder in voor Viticulture World. De wijnkrat met daarin Viticulture World en wat promo's gaat $44 kosten en Viticulture World los (met dezelfde promo's) $28. Woensdag 1 juni 9u30 CT is de start. Dan is het hier 16.30.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Vinden mensen het bij een bordspel nou echt interessant op welke tijd het "in premiere" gaat? Laat staan een uitbreiding.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Het interesseert mij niet of het al dan niet interessant is. Ik vind het wel een aardige geste dat iemand hier een attentieberichtje plaatst.
sinead
Stamhoofd

Bericht door sinead »

Ja, ik vind dit ook echt interessant! Dank voor het doorgeven Pura Vida.

Overigens, ondanks dat ik Viticulture een topspel vind, ga ik deze uitbreiding niet aanschaffen.
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Erwin schreef: Het interesseert mij niet of het al dan niet interessant is. Ik vind het wel een aardige geste dat iemand hier een attentieberichtje plaatst.
:thumbup:
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

sinead schreef: Ja, ik vind dit ook echt interessant! Dank voor het doorgeven Pura Vida.

Overigens, ondanks dat ik Viticulture een topspel vind, ga ik deze uitbreiding niet aanschaffen.
Dat heb ikzelf ook een beetje. Het is toch een hoop voor een coop in een chique doos. Maar jouw Bourgondische verhaal heeft me wel al bijna overtuigd om het toch gewoon te doen.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Erwin schreef: Het interesseert mij niet of het al dan niet interessant is. Ik vind het wel een aardige geste dat iemand hier een attentieberichtje plaatst.
Was niet bedoeld als kritiek op Pura Vida.

Meer mijn verbazing dat een uitgever in plaats van de releasedatum ook de tijd van de release vermeld.
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints

Bericht door Ugur »

Edwin84 schreef:
Was niet bedoeld als kritiek op Pura Vida.

Meer mijn verbazing dat een uitgever in plaats van de releasedatum ook de tijd van de release vermeld.
Het bouwt wat anticipatie op (zoals het live gaan van een Kickstarter) en zorgt wellicht dat wat fans al aftellend klaar zitten om hem te bestellen. Ik ben niet weg van Stegmaier als spelauteur, maar ik vind hem wel een uiterst goede verkoper/marketeer.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...

Bericht door Lucky Jack »

Ik ben onlangs ook fan geworden van Viticulture en ik was zo enthousiast dat ik na 2 potjes all in ben gegaan met de uitbreidingen; Tuscany, Moor Visitors en Visit from the Rhine Valley (FOMO :oops: ). Bij Viticulture World heb ik die drang toch echt minder. Ik zit niet perse te wachten op een co-operatieve toevoeging, maar ook vind ik het hoogst merkwaardig dat er is gekozen voor een andere designer met ander artwork. Daarnaast zal het feitelijk allemaal wel kloppen, maar bij wijn maken denk ik niet direct aan Egypte. Wat ik juist zo mooi vind aan Viticulture is dat alles thematisch zo klopt.

En bijzonder om weer te lezen hoe een nieuwsbericht op BSM weer kan ontaarden in een nutteloze discussie.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Lucky Jack schreef: Ik ben onlangs ook fan geworden van Viticulture en ik was zo enthousiast dat ik na 2 potjes all in ben gegaan met de uitbreidingen; Tuscany, Moor Visitors en Visit from the Rhine Valley (FOMO :oops: ). Bij Viticulture World heb ik die drang toch echt minder. Ik zit niet perse te wachten op een co-operatieve toevoeging, maar ook vind ik het hoogst merkwaardig dat er is gekozen voor een andere designer met ander artwork. Daarnaast zal het feitelijk allemaal wel kloppen, maar bij wijn maken denk ik niet direct aan Egypte. Wat ik juist zo mooi vind aan Viticulture is dat alles thematisch zo klopt.

En bijzonder om weer te lezen hoe een nieuwsbericht op BSM weer kan ontaarden in een nutteloze discussie.
Ik weet niet of dit je vragen beantwoord, maar in het design diary over Viticulture World geeft Jamey Stegmaier veel informatie over de nieuwe coop. Meer inclusiviteit is bijvoorbeeld een belangrijke doelstelling van Stonemaier Games, wat een reden is geweest voor nieuw artwork. Door onder andere de 'mama's en papa's' te veranderen in meer mogelijke combinaties van man/vrouw, man/man en vrouw/vrouw. Ook is de etnische diversiteit in het nieuwe artwork vergroot, wat natuurlijk goed past bij een 'wereld uitbreiding'. Tot slot wilden ze een beetje weg uit het Eurocentrische idee dat wijn alleen hiervandaan komt. Wijn wordt natuurlijk overal in de wereld gemaakt. Ze geven daarbij expliciet aandacht in het spel aan de politieke onrust in delen van (het noorden van) Afrika die nogal funest is voor onder andere de productie van wijn. Het alcoholverbod in sommige landen helpt daarin ook niet.
Waarom Andrew Bosley Beth Sobel heeft vervangen weet ik niet en dat heb ik gewoon maar even gevraagd. Antwoord kwam heel snel: "We kiezen artiesten voor verschillende projecten op basis van wie de juiste keuze is voor elk specifiek project op basis van verschillende factoren (inclusief planning - die van hen en die van ons), en Andrew was onze beste keuze voor dit project."

Overigens kan het met alle goeie bedoelingen ook mis gaan en ook dat is te lezen in dat dagboekje. Ze hadden namelijk Cortez en Pizarro, twee in Europa beroemde maar in Zuid-Amerika intussen zeer verguisde Spaanse veroveraars op kaartjes gezet van Zuid-Amerika. De fout is reeds hersteld met nieuwe kaartjes bij elk verkocht spel, maar genant was het geloof ik wel voor ze.
Wat ik heb kunnen vinden over de vervangers op de kaarten, Isidora Goyenechea and Don Silvestre Ochagavia Errazuriz, is misschien wel interessant: beiden hebben een rol gespeeld in de wijnmakerij in Chili in de 19de eeuw. Don Silvestre heeft bijvoorbeeld diverse druivensoorten uit Europa geïmporteerd.

Anyway, je kunt de hele design diary hier lezen.
Afbeelding
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

De timer op mijn smartwatch is ingesteld.
Dus ik krijg vanzelf een stroomstoot als het zover is. :mrgreen:
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding