Savannah Park

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
xanthie
Garnaal

Savannah Park

Bericht door xanthie »

Kuddegeest!

Er zijn zo van die dagen dat ik niets liever doe dan languit in de zetel liggen. Niks doen. Zeker niets nuttigs. Ik kan daar zo van genieten. Jammer genoeg zijn dit schaarse momenten van puur geluk. Want de plicht roept meestal. De plicht, dat is dan mijn vrouw, die zuchtend (in haar betere dagen) of roepend mij ter verantwoording roept. Lig ik daar weer niks te doen. Verbeter de wereld, is dan haar devies. Awel, op zo’n momenten wenste ik dat ik een ranger in een wildpark in Afrika was. Wat zou jij als ranger doen, hoor ik haar dan vragen? Wel, ik zou ieder dier in een kudde van zijn soort bij elkaar brengen, liefst in de omgeving van water. Dat zou ik doen, zeg ik haar dan. Waarop zij dan zuchtend (in haar betere dagen) of roepend haar weg vervolgt. Weg rust. Kan ik evengoed een spelletje spelen. Savannah Park bijvoorbeeld.

Afbeelding

In Savannah Park is iedere speler een ranger. Je had toch niets anders verwacht? Iedere speler krijgt een eigen spelbord. Het spelbord is tweezijdig. De ene zijde heeft voorgedrukte velden met bomen en bosbranden. De andere zijde heeft die voorgedrukte velden niet. In de speldoos zitten er voor iedere speler zes boomtegels en drie bosbrandtegels. Die tegels vervangen de voorgedrukte velden op de ene zijde.

Naast het spelbord krijgen alle spelers 33 tegels met afbeeldingen van dieren in hun kleur. De voorkant van alle diertegels is voor iedere speler dezelfde. De achterzijde heeft vier verschillende kleuren. Dit zijn de spelerskleuren: rood, lichtblauw, blauw en donkerblauw. De speler neemt in zijn kleur ook een stokpaardje en een ranger.

Het centrale spelbord, gebruikt voor de puntentelling, wordt in het midden van de tafel gelegd. De rangers van iedere speler worden in de hut bij veld 0 geplaatst. Het stokpaardje komt op de daartoe voorziene plaats te staan op het eigen spelbord.

De leeuwen, nodig in een variant, worden niet gebruikt in het basisspel en schuiven we voorlopig aan de kant. We zullen straks een leeuw gebruiken om aan te duiden waar we in de eindtelling zitten. Er zitten ook nog vier handige kartonnen doosjes in de kleur van iedere speler in de speldoos. Hier passen alle tegels van een speler in.

Goed, om het basisspel te spelen, leggen we het spelbord met de voorgedrukte bomen en bosbranden naar boven. We nemen onze 33 diertegels en schudden die met de gele zijde naar boven. Er zijn zes soorten dieren in het spel: antilope, zebra, olifant, neushoorn, struisvogel en giraf. Ieder diertegel is uniek. En ieder diersoort heeft dezelfde tegels met een, twee of drie dieren, met of zonder water, samen met een, twee of alle andere diersoorten. Ze worden mooi opgesomd in de spelregels. Iedere speler beschikt over dezelfde 33 tegels. Nadat de spelers hun tegels geschud hebben, leggen ze de 33 tegels op hun spelbord. Ze starten linksboven en eindigen rechtsonder. Er worden geen diertegels gelegd op voorgedrukte tegels. Naast de boom- en bosbrandvelden, zijn er voorgedrukte tegels met gras en rotsen (van deze laatste slechts één in het midden van het spelbord).

We zijn klaar om Savannah Park te spelen. Doel van het spel hoor ik u vragen. Wel als we klaar zijn, wordt de grootste aaneengesloten kudde van iedere diersoort geteld. De kuddes brengen enkel punten op als er minstens één waterbron aanwezig is. Hoe meer waterbronnen (maximaal drie) hoe meer punten.

Een spelbeurt is heel eenvoudig. De speler die aan de beurt is, neemt één van zijn diertegels van het spelbord. Hij plaatst zijn stokpaardje op dat veld zodat hij weet dat hij de weggenomen tegel daar niet mag terug plaatsen. Hij benoemt zijn tegel: bijvoorbeeld tegel met 1 zebra en geen water. De andere spelers nemen nu ook die tegel van hun spelbord in de hand. Ook zij plaatsen hun stokpaardje op de vrijgekomen plaats. Alle spelers herplaatsen nu de gekozen tegel. Ze mogen deze tegel op alle vrije velden plaatsen, uitgezonderd de voorgedrukte velden met rotsen en bosbranden. Ook het veld waarop hun stokpaardje staat, kan niet gebruikt worden.

De tegel wordt teruggeplaatst met de kleur van de speler naar boven. Dit duidt meteen aan dat deze tegel al gebruikt geweest is. Er zijn 33 spelbeurten (33 diertegels weet je wel). Als de laatste diertegel herplaatst is, gaan we over tot de puntentelling.

Vooreerst bekijken we het veld met de kleine bosbrand. Alle aanpalende tegels aan dit veld waarop exact 1 dier (met of zonder water) staat, worden van het spelbord verwijderd en brengen dus geen punten op. Daarna bekijken we het veld met de middelmatige bosbrand. Aanpalende tegels met exact twee dieren (maakt niet uit welke soort en ook hier maakt het niet uit met of zonder water) worden verwijderd. Bij het veld met de grote bosbrand worden de aanpalende tegels met exact drie dieren (ook hier met of zonder water en ongeacht tot welke soort het dier behoort) verwijderd.

Nu pas kunnen er punten gescoord worden. Eerst ontvangen de spelers 1 punt voor alle voorgedrukte grasvelden die zichtbaar zijn (waarop dus geen diertegel ligt). Daarna worden de voorgedrukte boomvelden geteld. Hier krijgt een speler drie punten voor ieder zichtbaar boomveld.

Tot slot worden de zes diersoorten gewaardeerd. Ieder speler kijkt welke de grootste kudde (die de meeste dieren van die soort bevat en met minstens één waterpartij in de kudde aanwezig) van elke diersoort op zijn spelbord is. Hij telt hoeveel dieren van die soort de kudde bevat en vermenigvuldigt dit aantal met het aantal aanwezige waterpartijen. Dit zijn de punten die de speler voor die soort krijgt. Bijvoorbeeld, de grootste kudde olifanten van speler 1 telt 6 olifanten. In de aaneengesloten groep van tegels, de kudde, zijn er twee tegels met water aanwezig. De speler krijgt 12 punten: 6 olifanten maal 2.

Wie de meeste punten heeft, wint Savannah Park. Bij een gelijkspel wint de speler die de meest niet bedekte grasvelden heeft.

Als variant kan je met de niet voorgedrukte zijde van het spelbord spelen. Iedere speler heeft zes boomtegels en drie bosbrandtegels in zijn kleur. Iedere speler beslist zelf waar hij die tegels op zijn spelbord plaatst. In de spelregels vind je een aantal suggesties.

Er is ook een kindvriendelijke variant. In deze variant speel je zonder boom- en bosbrandtegels. In de variant met de leeuwen, krijgt iedere speler een leeuw. Nadat hij de diertegels op zijn spelbord gelegd heeft, plaatst elke speler zijn leeuw op een leeg boom- of grasveld. Iedere keer als je een diertegel legt op een veld met een leeuw, ontvang je meteen een punt. De leeuw wordt daarna verplaatst naar een leeg zand-, boom- of grasveld.

Savannah Park kan je ook solo spelen. De spelregels hoef je niet aan te passen. Je probeert gewoon een zo hoog mogelijke score te halen. Op die manier is Savannah Park geen spel meer, maar een legpuzzel.

Afbeelding
Copyright André Heines

Savannah Park is in wezen een eenvoudig legspelletje. Je scoort punten als je tegels met dieren van dezelfde soort bij elkaar kan brengen op voorwaarde dat er tegels met water aanwezig zijn in de kudde. De ervaring leert dat het onmogelijk is om voor alle zes de diersoorten uitgebreide kuddes samen te stellen. Je zal keuzes moeten maken.

Hou daarbij vooral ook de velden met bosbranden in de gaten. Let er goed op om daar geen tegels te leggen die bij de puntentelling verwijderd worden. Dit zou wel eens nefast kunnen zijn voor bepaalde kuddes, zoals ikzelf bij mijn eerste potjes tot mijn scha en schande diende vast te stellen. Zorg er ook voor dat je heel goed communiceert welke tegel je wil verplaatsen als je aan de beurt bent. Een kleine tip, controleer of alle medespelers de correcte tegel genomen hebben. Ook hier gingen we in onze eerste potjes in de fout. Sommige medespelers hadden moeite om de olifant en de neushoorn uit elkaar te houden. Met of zonder water kan ook een groot verschil maken.

Een van mijn medespelers, dan nog een medebordspelmaniarecensent, slaagde er zelfs in om een zebra met een struisvogel te verwarren. In zijn voordeel pleit dat hij op dat moment minder geconcentreerd aan het spelen was. Hij was zich vooral, terecht, aan het opjagen over zijn spelerskleur. Hij speelde namelijk met de blauwe tegels en als je die op hun kleurzijde omdraaide, waren de tegels met of zonder water niet meer van elkaar te onderscheiden. Heel vervelend als je wil vaststellen of een kudde op je spelbord al dan niet over water beschikte.

Het is onbegrijpelijk dat de speluitgever, Deep Print Games, dit niet bij het testen vaststelde. Waarom kies je in hemelsnaam quasi drie dezelfde spelerskleuren lichtblauw, blauw, donkerblauw? Vooral als heel wat tegels een blauwe waterpartij bevatten? In de licht- en donkerblauwe kleur valt dit nogal mee. Maar in de blauwe tegels zijn die waterdingen niet meer zo zichtbaar.

Deep Print Games, is een Duitse uitgeverij die pas recent ontstond Ze willen zich profileren door vooral vlot speelbare familiespellen uit te geven. Met uitgaven zoals Renature en Juicy Fruit hebben ze zich stevig op die markt gezet. De uitgeverij werd gesticht door zes Duitsers die gepokt en gemazeld zijn in de spellenwereld en heel veel ervaring opdeden bij hun werkgevers Eggert Spîele, Frosted Games en Pegasus. Eén van hen, Peter Eggert, weet zeker hoe je een spel moet uitgeven. Goed, belangrijke tip, mocht een Nederlandse uitgever dit vlot en toch wel geinig legspelletje willen uitbrengen, pas op zijn minst de spelerskleur van de blauwe tegels aan zodat de tegels met water duidelijk zichtbaar zijn.

Voor de rest speelt Savannah Park heel vlot. De puntentelling lijkt ingewikkeld maar is dit in feite niet. Dankzij het centrale speelbord en door gebruik te maken van een leeuwenpion om bij te houden wat je aan het waarderen bent, is dit heel goed te managen.

Bijlagen
savannahpark2copyright André Heines.jpg
savannahpark1.jpg
(57.52 KiB) Nog niet gedownload
Laatst gewijzigd door xanthie op wo 08 jun 2022, 19:50, 4 keer totaal gewijzigd.

Labels:
Pura Vida
Kardinaal

Re: Savannah Park

Bericht door Pura Vida »

Leuk en informatief stuk! Ik hoop dat een NL uitgever dit oppakt. Hoewel dit spel behoorlijk taalonafhankelijk lijkt en dus goed met kinderen te spelen is als de papa of mama het Engels of Duits machtig zijn? Anyway (in ieder geval): op de lijst ermee. Ziet er prachtig en goed speelbaar uit.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Dit is een verrassend leuk spel. Simpel concept, maar toch nog best wat uitdaging. Het klopt dat de tegels met water als je met name de blauwe speler niet duidelijk zijn. Deze heb ik op dezelfde dag als Cascadia gespeeld en ik zei na afloop dat ik het wel zie gebeuren dat beide spellen door een Nederlandse uitgever wordt opgepakt. Bij Cascadia is dat al gebeurd. Nu Savannah Park nog.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Kwam ik net tegen: 999 kondigt Savannah Park aan. Erg leuk dat deze nu dus inderdaad in het Nederlands wordt uitgegeven.Meer info bij 999.
Afbeelding
Fabrice
Spelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door Fabrice »

Tuurlijk, Zoveel invloed heeft Xanthie, a.k.a Professor Pimpel wel!
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Dit blijft een leuk spel! Met Pinksteren weer eens gespeeld (spel heb ik geleend van de club, die de Engelse versie hebben al is het spel taalonafhankelijk).
Binnenkort maar eens wat varianten proberen en dan met name de variant met de leeuw ben ik het meest benieuwd naar want daarbij krijg je al punten gedurende het spel en niet na afloop.
Afbeelding
Plaats reactie