Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
De zomer komt er aan: tijd om uit te zien naar de verdeling van de Spiel des Jahres titels. Al enkele jaren worden de prijzen in drie categorieën opgedeeld: Spiel des Jahres, Kennerspiel des Jahres en Kinderspiel des Jahres.
Vandaag werden alvast de genomineerden bekend gemaakt.
Kinderspiel des Jahres
Voor het kinderspel van het jaar in Duitsland zijn Auch schon clever (Wolfgang Warsch, Schmidt/999 Games), Mit Quacks & Co. nach Quedlinburg (Wolfgang Warsch, Schmidt) en Zauberberg (Jens-Peter Schliemann en Bernhard Weber, Amigo).
Op de aanbevelingslijst staan nog vier spellen: Die Villa der Vampire, Fröschis, Golden Ei en Honey.
De prijs Kinderspiel des Jahres wordt toegekend op 20 juni.
Ik speelde nog geen enkel van deze genomineerden (en ook niet van de aanbevolen spellen). Het valt mij echter wel op dat er twee 'junior' versies zijn van grote hits (Kakelenburg en Clever). Verder ook opvallend voor mij: niet één spel van Haba in de hele lijst.
Vandaag maakte de jury van Kinderspiel des Jahres de winnaar bekend. Het is Zauberberg geworden.
De jury prijst het creatieve gebruik van de knikkerbaan in dit spel. Bovendien verdient het spel lof omwille van de verschillende speelmogelijkheden: coöperatief, in teams of alleen.
Zauberberg is er (voorlopig) alleen in een Duits- en Engelstalige uitgave.
Volgens mij is er niet specifiek een Nederlandse uitgever die de spellen van Amigo het meest in het Nederlands uitgeeft. Ik ben benieuwd welke Nederlandse uitgever dit gaat uitgeven in het Nederlands. Gaat vast gebeuren denk ik.
WTULTC schreef:
Volgens mij is er niet specifiek een Nederlandse uitgever die de spellen van Amigo het meest in het Nederlands uitgeeft. Ik ben benieuwd welke Nederlandse uitgever dit gaat uitgeven in het Nederlands. Gaat vast gebeuren denk ik.
Huh? Wanneer jij je wilt beperken tot Nederlandse uitgevers, zijn verreweg de meeste Amigovertalingen van 999 Games.
Maar anno 2022 zijn er zeker meer, bijvoorbeeld HOT Games met zijn Geruite Rij-tjes.
spelauteurs: Jens-Peter Schliemann en Bernhard Weber
illustraties: Annette Nora Kara
aantal spelers: 1 tot 4
leeftijd: vanaf 5 jaar
spelduur: 15 minuten
Overige genomineerde spellen:
Auch schon clever (Schmidt - 2022) "Spannend dobbelen en aankruisen"
spelauteur: Wolfgang Warsch
illustraties: Glen Viljoen en Marie Zippel
aantal spelers: 2 tot 4
leeftijd: vanaf 6 jaar
Mit Quacks & Co. nach Quedlinburg (Schmidt - 2022) "Variantrijke wedloop"
spelauteur: Wolfgang Warsch
illustraties: Michael Menzel
leeftijd: vanaf 6 jaar
spelduur: 25 minuten
Aanbevelingslijst Kinderspiel:
Die Villa der Vampire (Drei Magier - 2022)
spelauteurs: Guido Hoffmann en Jens-Peter Schliemann
illustraties: Rolf Vogt
Fröschis (Amigo - 2022)
spelauteur: Haim Shafir
illustraties: Marina Zlochin
spelduur: 20 minuten
Golden Ei (Igel Minis - 2022)