Agricola

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

tito198490
Uno

Agricola

Bericht door tito198490 »

Hallo iedereen,

Ik ben al een paar dagen aan het kijken om Agricola te kopen. Graag had ik de revisie editie gekocht maar deze is zo goed als onvindbaar.

Mijn vraag is nu welke ik het best koop? Ik had graag de uitbreiding farmers and moor gehad maar deze bestaat niet in het Nederlands dacht ik of heeft dit spel deze uitbreiding niet nodig?

We spelen graag spelletjes zoals ark Nova, everdell, dinosaur word, …

Alvast bedankt
Grijs
Christophe

Labels:
Edwin84
Elfenkoning

Re: Agricola

Bericht door Edwin84 »

Volgens mij komt er binnenkort een Anniversary Edition aan. Is dat iets om naar uit te kijken?

Deze zou rond Spiel 22 uitkomen.
Jerome
Gouverneur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Jerome »

De Veenboeren (Farmers of the Moor) is niet door 999 gereviseerd uitgegeven. Ik heb 999 gevraagd of ze dat nog van plan zijn en het antwoord is helaas negatief.
Als je Agricola koopt en verder wil kijken dan het basisspel, kan je het beste de Engelse of Duitse editie kopen want daarvoor zijn alle uitbreidingen nog te koop of worden om de zoveel tijd weer geprint.
Sunnyfield
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Tsjoeke, tsjoeke

Bericht door Sunnyfield »

Bedoel je dat je de Engelstalige 'Revised Edition' wil? Ben je er van op de hoogte dat de Nederlandse Expert Editie gelijk is aan de Engelse Revised Edition? Deze vind je ook wel eens als 'Advanced Level Edition' in het Engels.

Speldorado in Delft heeft ze alledrie in de winkel liggen. De Expert Editie staat bij hen ook online.
Afbeelding
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Helaas is het zo lastig te vinden, maar ik vind zelf Veenboeren een van de beste voorbeelden van een goede uitbreiding. Het maakt het spel langer en iets complexer (iets meer regels), dus daarom had het niet al bij de basis moeten zitten. Maar wat mij betreft wordt het zo veel leuker. Omdat het minder beklemmend aanvoelt, zeker in de eerste rondes, en omdat er door de paarden en nieuwe grote investeringen echt wat meer te kiezen is in plaats van dat alle spelers eigenlijk precies hetzelfde moeten doen. Ik zou Agricola zonder Veenboeren niet meer willen spelen. In het Engels is Veenboeren volgens mij nog aan te komen, als ik zo op bgg kijk. (In het Duits ook, maar dat zal niet echt de voorkeur hebben met zo veel tekst.)

Een andere optie is natuurlijk een andere Rosenberg, want zo verschillend zijn die vaak niet; in concreto Caverna, wat ik liever zou spelen dan Veenboer-loos Agricola.
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints

Bericht door Ugur »

Lord Leuber schreef: Helaas is het zo lastig te vinden, maar ik vind zelf Veenboeren een van de beste voorbeelden van een goede uitbreiding. Het maakt het spel langer en iets complexer (iets meer regels), dus daarom had het niet al bij de basis moeten zitten. Maar wat mij betreft wordt het zo veel leuker. Omdat het minder beklemmend aanvoelt, zeker in de eerste rondes, en omdat er door de paarden en nieuwe grote investeringen echt wat meer te kiezen is in plaats van dat alle spelers eigenlijk precies hetzelfde moeten doen. Ik zou Agricola zonder Veenboeren niet meer willen spelen. In het Engels is Veenboeren volgens mij nog aan te komen, als ik zo op bgg kijk. (In het Duits ook, maar dat zal niet echt de voorkeur hebben met zo veel tekst.)

Een andere optie is natuurlijk een andere Rosenberg, want zo verschillend zijn die vaak niet; in concreto Caverna, wat ik liever zou spelen dan Veenboer-loos Agricola.
Je laat het grootste voordeel van Veenboeren nog onbenoemd: je kan een paard in huis nemen en dan geheel accuraat zingen: er staat een paard in de gang...
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Lord Leuber schreef: Helaas is het zo lastig te vinden, maar ik vind zelf Veenboeren een van de beste voorbeelden van een goede uitbreiding. Het maakt het spel langer en iets complexer (iets meer regels), dus daarom had het niet al bij de basis moeten zitten. Maar wat mij betreft wordt het zo veel leuker. Omdat het minder beklemmend aanvoelt, zeker in de eerste rondes, en omdat er door de paarden en nieuwe grote investeringen echt wat meer te kiezen is in plaats van dat alle spelers eigenlijk precies hetzelfde moeten doen. Ik zou Agricola zonder Veenboeren niet meer willen spelen. In het Engels is Veenboeren volgens mij nog aan te komen, als ik zo op bgg kijk. (In het Duits ook, maar dat zal niet echt de voorkeur hebben met zo veel tekst.)

Daarom is het ontzettend jammer dat 999 er tot nu toe voor heeft gekozen om de gereviseerde versie van Farmers of the Moor niet te vertalen en uit te brengen. Agricola is inderdaad een zeer tekstrijk spel en daarom prefereer ik de Nederlandse uitgave (al is er met mijn Engels niks mis, het voelt gewoon anders).

Hopelijk komt 999 tot inkeer maar dan zal er eerst een hernieuwde Agricola hype aan vooraf moeten gaan, vrees ik.