Geocaching
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Kimberley
- Meeple
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Geocaching
Een leuke manier van bezig zijn met een spel en lekker buiten actief zijn is geocachen.
Voor wie hier nog nooit van gehoord heeft even een korte omschrijving:
overal in NL en zelfs in de hele wereld zijn schatten verstopt en die kan je zoeken d.m.v. een geocachewandeling. Het gaat als volgt: op internet (o.a. geocaching.nl) zoek je een plek uit waar je wilt gaan wandelen. Bijna in elke plaats in NL ligt wel een cache. Je krijgt op de site een beschrijving en een eerste coördinaat. Dit coördinaat voer je in op je gpsapparaatje en daar ga je naartoe. Op die plek begint je tocht en krijg je een vraag of opdracht (biiv. tel het aantal paaltjes op die heuvel) over iets wat er zich op die plek bevindt. Met het antwoord moet je een rekensommetje oplossen dat op de beschrijving gegeven is. De uitkomst van de rekensom is een getal dat je weer nodig hebt om het tweede coördinaat te vormen. Daar wandel je dan weer heen en daar krijg je weer een opdracht etc. Dat gaat zo door tot je bij het eindcoördinaat uitkomt. Hier ergens ligt de schat verborgen. Deze moet je gaan zoeken. De schat is vaak een kistje of doosje dat ergens uit het zicht is verstopt. In het kistje zit een logboekje waar je een berichtje vooRr de houder van de cache achter kan laten en er zitten spulletjes in. Dat zijn een soort van schatten. Je kan er een uithalen en zelf er weer wat instoppen. Dit is erg leuk voor kinderen die dit echt zien als een gevonden schat. Soms zitten er ook zogenaamde travelbugs in de caches. Dit zijn schatten die een doel hebben, bijv. een rondje om de wereld in westelijke richting. Degene die de travelbug eruit haalt moet de schat weer in een cache westelijker gelegen terugstoppen en zo verder.
Door geocachen krijg je allerlei mooie plekjes van NL te zien waar je anders niet zomaar heen was gegaan. je kan tochten uitzoeken op afstand, loopondergrond (buggy- en rolstoelvriendelijk, kunnen honden mee?), en moeilijkheidsgraad. Ook is het vaak leerzaam. Daarnaast is het spannend. Je moet de cache immers zien te vinden en terugleggen zonder dat voorbijganger het opmerken. Al met al is het erg leuk om te doen en een mooie afwisseling voor een bordspelletje. Ook leuk op vakantie in het buitenland trouwens.
Zijn er geocachers onder jullie?
Voor wie hier nog nooit van gehoord heeft even een korte omschrijving:
overal in NL en zelfs in de hele wereld zijn schatten verstopt en die kan je zoeken d.m.v. een geocachewandeling. Het gaat als volgt: op internet (o.a. geocaching.nl) zoek je een plek uit waar je wilt gaan wandelen. Bijna in elke plaats in NL ligt wel een cache. Je krijgt op de site een beschrijving en een eerste coördinaat. Dit coördinaat voer je in op je gpsapparaatje en daar ga je naartoe. Op die plek begint je tocht en krijg je een vraag of opdracht (biiv. tel het aantal paaltjes op die heuvel) over iets wat er zich op die plek bevindt. Met het antwoord moet je een rekensommetje oplossen dat op de beschrijving gegeven is. De uitkomst van de rekensom is een getal dat je weer nodig hebt om het tweede coördinaat te vormen. Daar wandel je dan weer heen en daar krijg je weer een opdracht etc. Dat gaat zo door tot je bij het eindcoördinaat uitkomt. Hier ergens ligt de schat verborgen. Deze moet je gaan zoeken. De schat is vaak een kistje of doosje dat ergens uit het zicht is verstopt. In het kistje zit een logboekje waar je een berichtje vooRr de houder van de cache achter kan laten en er zitten spulletjes in. Dat zijn een soort van schatten. Je kan er een uithalen en zelf er weer wat instoppen. Dit is erg leuk voor kinderen die dit echt zien als een gevonden schat. Soms zitten er ook zogenaamde travelbugs in de caches. Dit zijn schatten die een doel hebben, bijv. een rondje om de wereld in westelijke richting. Degene die de travelbug eruit haalt moet de schat weer in een cache westelijker gelegen terugstoppen en zo verder.
Door geocachen krijg je allerlei mooie plekjes van NL te zien waar je anders niet zomaar heen was gegaan. je kan tochten uitzoeken op afstand, loopondergrond (buggy- en rolstoelvriendelijk, kunnen honden mee?), en moeilijkheidsgraad. Ook is het vaak leerzaam. Daarnaast is het spannend. Je moet de cache immers zien te vinden en terugleggen zonder dat voorbijganger het opmerken. Al met al is het erg leuk om te doen en een mooie afwisseling voor een bordspelletje. Ook leuk op vakantie in het buitenland trouwens.
Zijn er geocachers onder jullie?
-
Kimberley
- Meeple
Re: Geocaching
Voor film- en tvseriesliefhebbers zijn er trouwens ook speciale caches, bijv. een Friends of Starwarscache. Om het eerste coördinaat te krijgen moet je dan bijv. een paar hints ontcijferen in de films/serie. En voor de wiskundigen onder ons zijn er ook caches waarbij een alleen een lijst met nullen en enen krijgt en daar iets zinnigs van moet weten te maken voor je kan gaan lopen. Voor ieder wat wils dus.
Ook is het zo dat je tijdens het lopen niet altijd vragen of opdrachten krijgt. Vaak moet je ook gewoon zoeken naar een klein metalen plaatje ergen op een boom, onder een bankje, waar dan ook. Knap lastig soms. Gelukkig kies je je tocht vooraf uit op moeilijkheid.
Ook is het zo dat je tijdens het lopen niet altijd vragen of opdrachten krijgt. Vaak moet je ook gewoon zoeken naar een klein metalen plaatje ergen op een boom, onder een bankje, waar dan ook. Knap lastig soms. Gelukkig kies je je tocht vooraf uit op moeilijkheid.
-
WTULTC
- Elfenkoning
Ik heb wel eens tovallig mensen gezien die daarmee bezig was toen ik een molen aan het bezichtigen was. Er stopte een wagen en een vrouw kwam er uit. Zoekte wat rond en kwam uit bij een molensteen waar een doosje was verstopt. Daarin zat een kokertje met briefjes, waarop dacht ik je naam of zo moest zetten...
Verder is het niet iets voor mij, maar op zich wel geinig want zo kom je denk ik wel op plaatsen waar je anders niet snel zou komen.
Verder is het niet iets voor mij, maar op zich wel geinig want zo kom je denk ik wel op plaatsen waar je anders niet snel zou komen.
-
Carrie
- Veenboer
Ja, wij doen ook aan geocachen. Erg leuke buitenhobby en voor iedereen is er wel een cache die hij/ zij leuk vindt. Denk bijvoorbeeld aan loop/ fiets/ kano/ autocaches. En ja, er zijn er ook met bordspellen als thema.
Maare... laat de "geocache-politie" dit topic maar niet lezen. Want die willen zo min mogelijk publiciteit aan deze hobby geven.
Maare... laat de "geocache-politie" dit topic maar niet lezen. Want die willen zo min mogelijk publiciteit aan deze hobby geven.
-
siepie
- Hazelnoot Ridder
- Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Ja inderdaad leuke hobby. Met mooi weer naar buiten om te cachen en met slecht weer binnen een bordspel doen....de ideale wereld 
En inderdaad laat de mensen van het geocaching-forum maar niet lezen dat je hier hun hobby promoot
En inderdaad laat de mensen van het geocaching-forum maar niet lezen dat je hier hun hobby promoot
-
Kimberley
- Meeple
Ik wist niet dat ze daar zo gesloten over waren
oeps.....
Ik zou toch zeggen hoe meer mensen er op uit trekken om deze leuke hobby uit te oefenen hoe beter. Natuurlijk snap ik wel dat we de lokaties van de schatten niet publiekelijk bekend moeten maken, anders zijn er mensen die de caches gaan slopen of weghalen. Zo heb ik zelf wel een een half uur onder een brug gezeten omdat daar een cache lag, maar voor het bruggetje twee vrouwen op een bankje zaten te kletsen...
Ik zou toch zeggen hoe meer mensen er op uit trekken om deze leuke hobby uit te oefenen hoe beter. Natuurlijk snap ik wel dat we de lokaties van de schatten niet publiekelijk bekend moeten maken, anders zijn er mensen die de caches gaan slopen of weghalen. Zo heb ik zelf wel een een half uur onder een brug gezeten omdat daar een cache lag, maar voor het bruggetje twee vrouwen op een bankje zaten te kletsen...
-
Carrie
- Veenboer
Ach, het zijn 2 nerden-hobbies
die elkaar goed aanvullen 
-
siepie
- Hazelnoot Ridder
Ach er is een groep die er zo over denkt.
Persoonlijk vind ik het altijd leuk om over mijn hobbies te vertellen. Dus op mijn werk is het ook algemeen bekend dat ik in het weekend graag met een GPS de bosjes in duik 
Ik vind het leuk dat er binnen geocaching verschillende dingen zijn, er is voor iedereen wel wat: puzzelen, wandelen, even snel erop uit....Alleen net als bij bordspellen, dat wat de een leuk vindt, vindt een ander helemaal niks. Wij hebben een powertraill gedaan in Zweden, hebben 123 caches op 1 dag gevonden. Vonden we leuk om een keer te doen. Andere mensen doen 1 hele lange wandeling op een dag.
En dat is met bordspellen natuurlijk ook zo, voor elk wat wils!
Nerden-hobbies?
Hahaha niks mis mee toch? Heb ook al nerden-baan 
Ik vind het leuk dat er binnen geocaching verschillende dingen zijn, er is voor iedereen wel wat: puzzelen, wandelen, even snel erop uit....Alleen net als bij bordspellen, dat wat de een leuk vindt, vindt een ander helemaal niks. Wij hebben een powertraill gedaan in Zweden, hebben 123 caches op 1 dag gevonden. Vonden we leuk om een keer te doen. Andere mensen doen 1 hele lange wandeling op een dag.
En dat is met bordspellen natuurlijk ook zo, voor elk wat wils!
Nerden-hobbies?
-
Joverowa
- Caballero
Ik sta op het punt om met dit te beginnen. Het was al een hele tijd als een wortel voor mijn neus aan het zwaaien en nu een speelkameraad er ook mee begonnen is en me er ook weer over vertelde was het kalf verdronken.
Waarschijnlijk zal ik deze of volgende week mijn GPS bestellen.
Mijn vrouw vind het overdreven. Dan heb ik 5 hobby's.... Maar ja, ne mens moet met iets bezig zijn hé?
Waarschijnlijk zal ik deze of volgende week mijn GPS bestellen.
Mijn vrouw vind het overdreven. Dan heb ik 5 hobby's.... Maar ja, ne mens moet met iets bezig zijn hé?
derodehazen.be

-
Stoffel
- Professor Pimpel
Ik ben enkele maanden geleden ook gestart met geocaching (en joverowa warm gemaakt
). Ondertussen 20 caches gevonden. Wanneer we voor een weekendje weggaan of er een dagje op uit trekken, laad ik de caches in de GPS en als we dan in de buurt komen even snel oppikken.
Ik ben aan het denken om zelf een cache te verbergen en deze te relateren aan mijn grootste hobby, namelijk bordspellen
Zou het een leuk idee zijn om op de officiële caching site een cache te publiceren, gewijd aan het bordspel met de nodige uitleg?
Een cachebox die groot genoeg is om een klein kaartspel of medium box (cfr. jaipur) te herbergen. Het opzet zou dan zijn dat de "in en out" telkens een klein (kaart)spel zou zijn, dit moet natuurlijk in de begeleidende tekst op de site staan ?
Te idealistisch? Zou dit werken? Of zou dit te snel doodbloeden?
Graag jullie reacties
Ik ben aan het denken om zelf een cache te verbergen en deze te relateren aan mijn grootste hobby, namelijk bordspellen
Zou het een leuk idee zijn om op de officiële caching site een cache te publiceren, gewijd aan het bordspel met de nodige uitleg?
Een cachebox die groot genoeg is om een klein kaartspel of medium box (cfr. jaipur) te herbergen. Het opzet zou dan zijn dat de "in en out" telkens een klein (kaart)spel zou zijn, dit moet natuurlijk in de begeleidende tekst op de site staan ?
Graag jullie reacties
-
Stoffel
- Professor Pimpel
Kan je me een linkje via PB bezorgen van caches met bordspellen als thema?Carrie schreef:Ja, wij doen ook aan geocachen. Erg leuke buitenhobby en voor iedereen is er wel een cache die hij/ zij leuk vindt. Denk bijvoorbeeld aan loop/ fiets/ kano/ autocaches. En ja, er zijn er ook met bordspellen als thema.
-
siepie
- Hazelnoot Ridder
Het idee is leuk, wel idealistisch ja. Ik denk niet dat er veel mensen ook echt blijven ruilen op die manier. Maar dat zou je moeten ondervinden. Je moet je daardoor niet laten weerhouden. Want als iedereen met een leuk idee dat zou doen, komen er geen leuke caches meer! Ik ben benieuwd, hou ons op de hoogte!Stoffel schreef:Ik ben enkele maanden geleden ook gestart met geocaching (en joverowa warm gemaakt). Ondertussen 20 caches gevonden. Wanneer we voor een weekendje weggaan of er een dagje op uit trekken, laad ik de caches in de GPS en als we dan in de buurt komen even snel oppikken.
Ik ben aan het denken om zelf een cache te verbergen en deze te relateren aan mijn grootste hobby, namelijk bordspellen![]()
Graag jullie reacties
-
Carrie
- Veenboer
@Stoffel
PB gestuurd.
PB gestuurd.
-
fatum
- Veenboer
- Persoonlijke Ondertitel: X-Wing: imperial !
Stuur je mij dat PB'tje ook eens door ? Bedankt !Carrie schreef:@Stoffel
PB gestuurd.
-
JeVo
- Standaard moderator
- Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10
plaats hem eens online, dat linkje...
of anders wil ik ook wel een BP'tje.
JeVo