Wingspan spelregelvraag "rechts/verplaatsvogel"
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
Beejay67
- PIONier
Wingspan spelregelvraag "rechts/verplaatsvogel"
Stel ik heb als rechter vogel in mijn bosgebied een "verplaats"vogel (bijvoorbeeld de Zanggors). Als ik deze activeer mag ik deze vogel verplaatsen naar het weide of watergebied. Wat gebeurt er dan met mijn actiesteen? Gaat deze verder in het bosgebied. Of gaat de actiesteen mee met de Zanggors en vervolg ik mijn beurt in dat andere gebied?
uit de spelregels kan ik niet halen wat juist is. Tot nu toe laten wij de actiesteen in het gebied waar het begonnen is, maar er valt ook wat voor te zeggen om de actiesteen mee te verhuizen met de vogel.
Groeten
Berend-Jan
uit de spelregels kan ik niet halen wat juist is. Tot nu toe laten wij de actiesteen in het gebied waar het begonnen is, maar er valt ook wat voor te zeggen om de actiesteen mee te verhuizen met de vogel.
Groeten
Berend-Jan
Labels:
- Pura Vida
- Kardinaal
Re: Wingspan spelregelvraag "rechts/verplaatsvogel"
Ha Berend-Jan, dit is een veelgestelde vraag op BGG. Kan de draadjes niet zo snel vinden maar de actiesteen blijft in de habitat waar je hem in eerste instantie hebt geplaatst. Actiesteen verhuist dus niet mee met de vogel die je verplaatst, een actie welke overigens optioneel is, zoals alle bruine acties. Je hoeft de vogel niet te verplaatsen.Beejay67 schreef: Stel ik heb als rechter vogel in mijn bosgebied een "verplaats"vogel (bijvoorbeeld de Zanggors). Als ik deze activeer mag ik deze vogel verplaatsen naar het weide of watergebied. Wat gebeurt er dan met mijn actiesteen? Gaat deze verder in het bosgebied. Of gaat de actiesteen mee met de Zanggors en vervolg ik mijn beurt in dat andere gebied?
Groeten
Berend-Jan
-
PeterLB
- Rooster Booster
Dat lijkt mij inderdaad het meest logische. De actie die je uitvoert, voedsel verzamelen, doe je op je habitat. Niet op de vogels.
Wij spelen het ook op die manier.
Wij spelen het ook op die manier.
-
Beejay67
- PIONier
Duidelijk. Dan doen we het dus in principe goed. Nog een andere vraag inzake dit soort vogels. Stel ik heb in dezelfde leefomgeving, bijvoorbeeld het bos een vogel met als bruine eigenschap "Herhaal de bruine eigenschap van een andere vogel in deze leefomgeving". Als de "zanggors" meest rechts ligt in het Bos en ik verplaats die en vervolgens kom ik met mijn actiesteen op de vogel met "herhaal een bruine eigenschap". Mag ik die 2e vogel dan ook nog verplaatsen? Of mag dat niet meer omdat de Zanggors inmiddels niet meer in het Bos ligt?
- MADG0BLIN
- Stamhoofd
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Mag niet meer, je gaat van rechts naar links en als hij er niet meer is kan je hem ook niet herhalen volgens mij.

- JeVo
- Standaard moderator
- Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10
Hoe werkt die verplaats actie überhaupt?
Hij is als geactiveerd, alleen als het de meest rechtse vogel van het gebied is.
Maar ik kan hem toch alleen activeren als er een nieuwe vogel rechts van komt te liggen?
Dus nooit?!
Of zie ik iets over het hoofd?
Hij is als geactiveerd, alleen als het de meest rechtse vogel van het gebied is.
Maar ik kan hem toch alleen activeren als er een nieuwe vogel rechts van komt te liggen?
Dus nooit?!
Of zie ik iets over het hoofd?
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
- WTULTC
- Elfenkoning
Je kunt hem juist niet meer activeren als je er een vogel rechts hebt gespeeld want dan heb je de verplaatsingvogel ingesloten. Tegen het einde van het spel is het niet meer zo interessant om de verplaatsing vogel te gebruiken waardoor het soms best interessant kan zijn om hem in de weide in te sluiten als de vogel daar als 4e ligt een de laatste vogel dan de 5e word. Dan kun je daarna 4 ipv 3 eieren leggen.
- JeVo
- Standaard moderator
Maar om een kaart te activeren moet je toch een kaart rechts naast leggen?
Hoe kan je dan ooit een verplaatsingsvogel activeren?
Mijn beurt:
1 ik leg er een vogel naast om de verplaatsingsvogel te activeren
2 ik mag hem niet meer verplaatsen want er ligt een vogel naast?
Stomme beurt?!?!?
Mijn beurt:
Stomme beurt?!?!?
- Pura Vida
- Kardinaal
Re: Wingspan spelregelvraag
Ik begrijp nu geloof ik wat je bedoelt. Je hebt een regel niet helemaal goed begrepen, denk ik. In je beurt leg je een blokje op een van de drie meest LINKSE lege velden (bos, gras of water), je pakt vervolgens de beloning van dát veld, daarna verplaats je je blokje naar LINKS en activeert daarmee eventueel een vogel (bruine eigenschap). Als dat de verplaats vogel is, en die vogel ligt het meest RECHTS in dat habitat, dan mag je de vogel naar een andere habitat verplaatsen (hoeft niet, het mag, zoals alle eigenschappen mogen en niet moeten).JeVo schreef: Maar om een kaart te activeren moet je toch een kaart rechts naast leggen?
Mijn beurt:
Stomme beurt?!?!?
Kortom, je blokje activeert de vogels die je hebt liggen, dat gebeurt niet met een vogelkaart. Check vooral pagina 3 nog even. Daar staat stap voor stap wat je in een beurt doet, via het blokje dat je neerlegt en vervolgens in je beurt verplaatst.
- JeVo
- Standaard moderator
Oja, stom van me.
- Pura Vida
- Kardinaal
Nou... stom is sterk uitgedrukt. Soms zit je in zo'n typische 'nieuw spelletje groef'. Je had mij moeten zien toen ik Wingspan voor het eerst op tafel had. Ik snapte helemaal geen reet van dat blokjes systeem. Ging alleen maar door omdat ik die vogels zo leuk vond. En kijk nou dan, honderden potjes verder...JeVo schreef: Oja, stom van me.
- JeVo
- Standaard moderator
Kan je zo’n verplaatsvogel dan in verschillende beurten meerdere keren verplaatsen?
- Lucky Jack
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...
Zolang hij 'vrij' aan de rechterzijde blijft liggen wel.JeVo schreef: Kan je zo’n verplaatsvogel dan in verschillende beurten meerdere keren verplaatsen?
- JeVo
- Standaard moderator
Inmiddels duidelijk, maar nu zie ik het nut van die volgens niet zo in, omdat ze geen andere bonus actie hebben.
- MADG0BLIN
- Stamhoofd
Je andere acties worden sneller sterker zonder een extra vogel te hoeven spelen. Dus in plaats van 1 ei leggen, leg je er 2. Of ipv 1 voedsel direct 2. Dit zonder een extra vogel te spelen. Vooral in het begin kan het soms erg handig zijn.