Welke zijn de allerbeste speluitbreidingen? (Pre-poll!)

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Geerius
Party Animal

Re: Welke zijn de allerbeste speluitbreidingen? (Pre-poll!)

Bericht door Geerius »

Underwater Cities - Underwater Cities: New Discoveries

De uitbreiding zorgt voor betere en meerdere spelersborden en voor start kaarten die het spel een kickstart geeft.
Afbeelding
Afbeelding

Labels:
Joel22
Stamhoofd

Bericht door Joel22 »

Pura Vida schreef:
Joel22 schreef:
Pura Vida schreef: Leuk initiatief! Ik ga uit van de definitie "noodzakelijke danwel verbeterende uitbreiding", anders blijf ik aan de gang. Staan al heel veel goeie trouwens.
Scythe - Modular board - Invaders from afar
Terraforming Mars - Prelude - Hellas/Elysium
7 Wonders duel - Pantheon
Paleo - Een nieuw begin
Orléans - Voorspoed en belegering
Carcassonne - Kooplieden en bouwmeesters
Als Wingspan veelspeler vind je Oceanië geen noodzaak? :D
Zeker wel! Maar dacht dat ie al genoemd was? Als niet, dan als de wiedeweerga op de lijst hoor! Zonder zoet Oceanië is het leven maar sombertjes.
Ha ja dat was ik :). Ik was gewoon erg benieuwd of hij de uitbreiding ook als essentieel beschouwd :).
anneliesvg
Uno

Bericht door anneliesvg »

Bij het Dorp zeker De Haven, en de Herberg mag ook wel
aicirtap
Critico

Bericht door aicirtap »

El Dorado - Helden en Demonen
Port Royal die uitbreiding met de contracten
Catan - steden ridders
Camel up - super cup
Kingsburg - To firge a realm
Keltis - neue wege, neue ziele
Het dorp - de haven en de herberg
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
Nautilus
Garnaal

Bericht door Nautilus »

Anachrony - Fractures of Time
Descent 2nd edition - Shadow of Nerekhall
Dune Imperium - Rise of Ix
Mage Knight - The Lost Legion
Star Wars Rebellion - Rise of the Empire
Twilight Imperium 3rd edition - Shards of the Empire
Trickerion - Dahlgaard's Academy
Rubik
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Rubik »

Dinogenics - Controlled Chaos
Automobiles - Racing Season
Space Cadets: Dice Duel - Die Fighter
A Feast for Odin - The Norwegians
Great Western Trail - Rails to the North
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Enkele uitbreidingen die eerder al vernoemd werden heb ik weggelaten.
  • Concordia - Concordia: Gallia / Corsica
  • De Kolonisten van Catan: Het Kaartspel – Handel & Wandel
  • Formula Dé - Formula Dé Circuits 3 & 4: Zandvoort 2 & SPA-Francorchamps
  • Hoogspanning - Funkenschlag: Frankreich/Italien
  • Hoogspanning - Funkenschlag: Korea/China
  • Hoogspanning - Hoogspanning: De Robots
  • Machi Koro - Machi Koro Haven
  • PitchCar - PitchCar: Extension 1
  • Trans America / Trans Europa - Vexation
  • Zooloretto - Zooloretto: Erweiterung – Der Streichelzoo
Afbeelding
maartendp
Matroos

Bericht door maartendp »

Wat maakt Gallia/corsica een essentiele uitbreiding voor concordia? zijn dat niet gewoon nieuwe mappen, of is daar nog iets aan toegevoegd van mechanics?
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

maartendp schreef: Wat maakt Gallia/corsica een essentiele uitbreiding voor concordia? zijn dat niet gewoon nieuwe mappen, of is daar nog iets aan toegevoegd van mechanics?
80% van de opgegeven titels hier zie ik als een leuke toevoeging of een nieuwe kaart maar niet als een uitbreiding die ik altijd zou spelen.
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

maartendp schreef: Wat maakt Gallia/corsica een essentiele uitbreiding voor concordia? zijn dat niet gewoon nieuwe mappen, of is daar nog iets aan toegevoegd van mechanics?
Dank je, dat vraag ik me namelijk ook steeds af bij de posts in dit topic. Het zal wel te negatief zijn van mijn kant, maar opnoemen welke uitbreidingen er bestaan lijkt mij niet het meest interessante. Ik bedoel, dat kan ik ook wel zo uit een database plukken, met alle respect. Ik zou het juist leuk vinden om te lezen waarom die uitbreidingen het beste zijn, onmisbaar, of hoe je de vraag ook maar wilt interpreteren. Voorbeeld: wat eerder in dit topic over Orleans werd verteld. Want in 2P Orleans basisspel had ik moeite met het doelenbord, wat ik te groot vind voor 2 spelers (het is volgens mij namelijk even groot als het 4 spelers bord, maar er is dus de helft minder input naartoe). Nu las ik dat Handel en Intrige dat verbetert, en daar ben ik nu benieuwd naar. Ik ben getriggerd om het te gaan proberen.
Dat er nog een kaart voor Hoogspanning bestaat of een pak kaarten voor Dominion wist ik al, dus zonder extra toelichting kan ik daar niet zo veel mee, sorry. Terwijl je bij een Hoogspanning kaart bijvoorbeeld echt wel verschillen merkt: wat bij mij opkomt is bv dat de Benelux kaart een stuk sneller speelt dan de oorspronkelijke VS kaart (oa omdat de verbindingskosten goedkoper zijn).

Het antwoord, trouwens, op de Concordia vraag: volgens mij zijn het inderdaad alleen nieuwe kaarten. Volgens mij introduceert alleen Salsa echt nieuwe mechanics bij Concordia. Nieuwe kaarten zijn natuurlijk best leuk als afwisseling, maar ik denk dat er uitbreidingen zijn die "beter" zijn, omdat ze echt iets toevoegen aan het bassispel, problemen met het basisspel aanpakken, etc.
Kire
Munchkin
Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!

Bericht door Kire »

Bart schreef: Enkele uitbreidingen die eerder al vernoemd werden heb ik weggelaten.
  • Trans America / Trans Europa - Vexation
Dat ik deze kon vergeten! Vermoedelijk de kleinste uitbreiding met de grootste impact :-)
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Bericht door JeVo »

Dat neem ik ter harte.
Der reden waarom ik hoogspanning benelux genoemd heb, is de volgende:
Benelux is ontworpen om sneller te spelen, en dan niet perse door goedkopere verbindingen, maar door het vaker vervangen van centrales in de markt.
Hierdoor sla je de fase over dat er alleen maar prut centrales in de markt liggen die niet verkoopbaar zijn, maar niet verdwijnen.
Dat kan gebeuren in normaal HS, en wordt hier voorkomen.

Over Roborally armed and dangerous kan ik heel kort zijn: veel meer optiekaarten, waardoor de robots gevaarlijker worden en er daardoor meer gecontroleerde chaos op het bord ontstaat.

Maar de beste verhoging van de feestvreugde bij roborally is een goede layout van de checkpoints, zodat de spelers elkaar heel vaak tegenkomen.
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

Lord Leuber schreef:
Dank je, dat vraag ik me namelijk ook steeds af bij de posts in dit topic. Het zal wel te negatief zijn van mijn kant, maar opnoemen welke uitbreidingen er bestaan lijkt mij niet het meest interessante. Ik bedoel, dat kan ik ook wel zo uit een database plukken, met alle respect. Ik zou het juist leuk vinden om te lezen waarom die uitbreidingen het beste zijn, onmisbaar, of hoe je de vraag ook maar wilt interpreteren. V
Volledig mee eens :thumbup: En dat geldt voor veel draadjes op dit forum, zoals 'wat heb je gespeeld': een lijst met titels is toch voor niemand interessant? Wat je ervan vond daarentegen, dat wel.

Ik koop niet veel uitbreidingen omdat je voor die prijs vaak een gloednieuw spel hebt en dan ga ik vaak daar voor.
Maar bij Underwater Cities: New discoveries vind ik vooral de nieuwe assistenten die ook ineens een permanent voordeel geven en de starttegels voor een snellere start (ronde overslaan en al beginnen met gebouwen) wel een meerwaarde. De rest van de uitbreiding iets minder dus het is wel veel geld als je enkel dat materiaal wilt.

Champions of Midgard: Valhalla: Champions of midgard is op zich een heel goed spel met voldoende variatie, maar als je slecht dobbelt bij de gevechten kan je soms echt pech hebben. Heb je een heel leger opgebouwd om tegen een bepaald monster te vechten dat je broodnodig hebt voor je strategie, gooi je allemaal blanco's... Bij valhalla gaan je gestorven krijgers naar, ja, valhalla en leveren je ze nog fiches op die je kan gebruiken om specifieke monsters aan te vallen. Echt een meerwaarde dus. Dark mountains vind ik dan weer iets minder noodzakelijk.

Jamaica: the crew: Deze uitbreiding voegt crewleden toe die je in de havens kan aankopen. Ze nemen ook plaats in je ruim in beslag, maar leveren toffe voordelen op. Beetje vergelijkbaar met de speciale schatkaarten, maar dan minder random. Extra keuzes in dit anderzijds redelijk lichte spel, vind ik wel een meerwaarde. Zonder echt veel extra regels toe te voegen, dus het wordt er niet echt moeilijker door.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
maartendp
Matroos

Bericht door maartendp »

om ook maar te doen wat ik zelf predik :)

Undaunted - reinforcements : voegt oa een solo mode toe, ik vind moeilijk tegenstanders voor dit spel, en de solo is zeer sterk, voor mij dus de redding. geen idee of het zonder de solo even noodzakelijk is om deze aan te schaffen
Ticket to ride europe - 1912 : nooit gedacht dat gewoon meer route kaarten zoveel impact konden hebben op game play
Hero realms - the ruin of Thandar campaign deck: wederom eentje waar ik mijn wederhelft niet warm voor kreeg, maar het toevoegen van campaign element en co-op red deze van de verkoop stapel. Als je Hero realms voor de directe confrontatie speelt ga je hier niet evenveel uithalen.
Flamme rouge - peleton : het toevoegen van extra spelers (deze speelt echt leuk met veel) heeft al een meerwaarde, de extra omstandigheden op de weg maken het basis spel ook veel interessanter, en door de automa renners wordt hij ook speelbaar met twee zonder veel overhead
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Lord Leuber schreef:
Dank je, dat vraag ik me namelijk ook steeds af bij de posts in dit topic. Het zal wel te negatief zijn van mijn kant, maar opnoemen welke uitbreidingen er bestaan lijkt mij niet het meest interessante. Ik bedoel, dat kan ik ook wel zo uit een database plukken, met alle respect. Ik zou het juist leuk vinden om te lezen waarom die uitbreidingen het beste zijn, onmisbaar, of hoe je de vraag ook maar wilt interpreteren. Voorbeeld: wat eerder in dit topic over Orleans werd verteld. Want in 2P Orleans basisspel had ik moeite met het doelenbord, wat ik te groot vind voor 2 spelers (het is volgens mij namelijk even groot als het 4 spelers bord, maar er is dus de helft minder input naartoe). Nu las ik dat Handel en Intrige dat verbetert, en daar ben ik nu benieuwd naar. Ik ben getriggerd om het te gaan proberen.
Dat er nog een kaart voor Hoogspanning bestaat of een pak kaarten voor Dominion wist ik al, dus zonder extra toelichting kan ik daar niet zo veel mee, sorry. Terwijl je bij een Hoogspanning kaart bijvoorbeeld echt wel verschillen merkt: wat bij mij opkomt is bv dat de Benelux kaart een stuk sneller speelt dan de oorspronkelijke VS kaart (oa omdat de verbindingskosten goedkoper zijn).

Het antwoord, trouwens, op de Concordia vraag: volgens mij zijn het inderdaad alleen nieuwe kaarten. Volgens mij introduceert alleen Salsa echt nieuwe mechanics bij Concordia. Nieuwe kaarten zijn natuurlijk best leuk als afwisseling, maar ik denk dat er uitbreidingen zijn die "beter" zijn, omdat ze echt iets toevoegen aan het bassispel, problemen met het basisspel aanpakken, etc.
Mijn post was van Handel en Intrige. Ik zal nog iets toelichten daarover: De goederenstartegie was in basisspel zwak. De gebeurtenissen straffen wel de goederenstrategie maar een andere strategie zoals ontwikkeling kent alleen bonussen en geen straffen. De nieuwe gebeurtenissen lossen dit op.

Wat betreft mijn andere suggesties ligt ik hieronder toe waarom ik ze essentieel vindt of niet zonder wil spelen:

Rovers van de Noordzee-Helden van het Noorden
Basisspel draait teveel om wie uiteindelijk de grote plunderingen bovenin het bord doet. De uitbreiding zorgt ervoor dat ook raadhuismissies voltooien beter wordt en dat je ook eerder geplunderde velden opnieuw kunt bezoek voor een missie die bonussen oplevert. Hierdoor draait het spel niet meer alleen om zorgen dat je een grote plundering bovenin het bord kunt doen.

Kingsburg-To Forge a Realm
Kingsburg spelerborden waren erg beperkt. De uitbreiding geeft nu interresante keuzes. Ook speel ik niet meer zonder de fiches die je als leger inzet i.p.v. dobbelsteen. In de basis kun je zeggen ik geef geen grondstoffen uit aan mijn leger. Dan heb je een voordeel als de dobbelworp die voor iedereen geldt hoog uitvalt. Want jij hebt extra grondstoffen over. De dobbelsteen bepaalt dan wie wint.

Rattus-Pied Piper
Slechts 1 kaart per klasse voelde alsof het spel niet af was. Het spel duurt maart een half uur dus je speelt snel meerdere potjes. Het bevatte te weinig variatie zonder de extra karatkers van Pied Piper. de Pied Piper uitbreiding voegt ook geen nieuwe regels toe en houdt het basisspel wel clean.

Bang the Dice Game-Old Saloon
Dit is een kort eliminiatie spel dat we heel vaak hebben gespeeld. De uitbreiding zie ik niet als essentieel maar als je het vaak hebt gespeeld zoals ik dan is de uitbreiding meer dan welkom, zeker bij potjes van 15 minuten waardoor je het spel sowieso al vaker speelt dan de grote titels.

1Nacht Weerwolven-Dageraad
De gewone burgers uit 1Nacht Weerwolven zijn saai. Met deze uitbreiding kun je allemaal een rol hebben. Dit maakt het spel veel en veel leuker. Ook heb je meer karakters waardoor je kunt kiezen de wat meer chaotische karakters eruit te halen als je dit niet leuk vindt.

Lords of Waterdeep-Scoundrels of Skillport
Vaak heb je voor je missie een bepaalde kleur blokjes nodig. Als er niet genoeg gebouwen met die kleur op tafel komen draait het met name om vechten om die ene kleur. Sommigen houden van die strakheid. Voor mij lost de uitbreiding dit probleem op en met corruptie krijg je nieuwe dillema's die het spel boeiend maken.

Brugge-Stad aan het Zwin
Sluit me aan bij wat eerder is gezegd, De kanalenactie was beetje saai en minder sterk in de basis. Deze uitbreiding maakt ook deze actie nuttiger. Hij voegt niet veel complexiteit toe maar geeft je wel meer flexibiliteit. Sowieso ben ik fan van uitbreidingen met modules.

Catan-Steden en Ridders
Gewone Catan ben ik inmiddels op uitgekeken, maar destijds wel veel gespeeld. Het basisspel vond ik wel na een aantal keer spelen redelijk beperkt. Steden en Ridders geeft het net de complexiteit die ik nodig had en de optie om meerdere taktieken te proberen. Bij mijn weten is dit ook bij de echte Catan liefhebber de meest gewaardeerde uitbreiding.

Concordia basisspel inclusief Venus
De Venus uitbreiding is niet alleen los te koop. Je hebt ook basis+Venus in één doos. Dit is wat mij betreft essentieel als je gewone Concordia niet hebt. Je kunt namelijk met dit spel ook de basis spelen terwijl je maar 1 doos koopt. Venus voegt toe dat met reams van 2 spelers kunt spelen. Je kunt dan met 6 man spelen in 3 teams. Ook is er een handkaart toegevoegd dat je beloond wordt voor meerdere handelsposten in een provincie. Dit balanceert ook weer. Tot slot zitten er leuke kaarten bij. Als je dus Concordia niet hebt, gewoon deze kopen.