Brugge: stad aan het zwin

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Bert_
Website beheerder

Brugge: stad aan het zwin

Bericht door Bert_ »

Geïnspireerd door de verkiezing tot beste uitbreiding van Kire kwam ik de uitbreiding voor Brugge tegen: stad aan het Zwin.
Nu komt Brugge hier geregeld eens op tafel, dus ben ik wel geïntrigeerd door de uitbreiding.

Alleen vroeg ik me af hoe het zit met de complexiteit als je met de uitbreiding speelt.
We spelen in vrij veel verschillende groepen waar lang niet iedereen veel spellen gewend is, dus Brugge is vaak al flink wat uitleg.

Wat zijn jullie ervaringen met de uitbreiding?
De reviews hier bieden geen soelaas omdat het vooral pure cijfers zijn. Wil je meedoen met de zomerwedstrijd kan je daar eventueel ook nog een score geven.
Edwin84
Elfenkoning

Re: Brugge: stad aan het zwin

Bericht door Edwin84 »

Het is een uitbreiding die zeer goed te doen is betreft complexiteit. Met name omdat het spel modules bevat kun je zelf kiezen wat je wel of niet toevoegt.

1. Een 5e speler.

2. Meer stadsbewonerkaarten= meer variatie maar geen extra regels. Wel heb je kaarten (reizigers) die zorgen dat je mag zoeken naar een kaart naar keuze van een categorie uit de aflegstapel. Dit kan zorgen voor wat langere speelduur, maar wij laten deze speler lekker op zijn gemak zoeken terwijl de volgende zijn beurt al doet.

3. Gebeurteniskaarten. Deze maken een bepaalt gedeelte van het bord aantrekkelijker. Bijvoorbeeld korting op het stapjesspoor of extra geld als je geld neemt. Wij doen alleen wel een huisregel omdat deze acties maar een X aantal keer verbeterd worden in de betreffende ronde. Met 2 spelers halen we 3 van die fiches weg om dezelfde strakheid te houden als bij meer spelers.

4. Tot slot heb je dat een 3 of 4 die wordt geworpen een boot activeert. Deze boot geeft een bonus als je deze verdient door de kanaalactie te doen. Je krijgt dan gratis geld, mag een stapje doen op het stapjesspoor bijvoorbeeld of een extra kaart spelen. Dit is de neige module met een extra regel. Ik zou deze niet spelen als ik met Brugge als gateway game gebruik, maar de gemiddelde spellenliefhebber kan deze extra regel er makkelijk bijhebben.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Je hebt verschillende modules in deze uitbreiding en eigenlijk voeg ik alleen de module van de boten (die op het extra bordje staan zodat je ook met spelers kunt spelen) toe. De extra kaarten (karakters) van de uitbreiding gebruik ik ook niet, want deze nieuwe karakters kunnen het spel namelijk vertragen. Er zit bijv een karakter tussen die kaarten uit de afleg stapel vist.

Bij nieuwe spelers kun je de module van de boten gelijk toevoegen. Het is namelijk ook logisch dat de waardes van 3 en 4 (dan varen de boten de haven in) van de dobbelstenen ook functie hebben en het verandert het spel nauwelijks. De kanalenactie wordt er beter door, want je kunt dan met een poppetje van de juiste boot kleur die actie extra uitvoeren die op de boot staan. Dit is niet heel veel extra uitleg en met name deze module maakt de uitbreiding eigenlijk een must have!

De module beurs heb ik nog niet gedaan. Die is denk ik bij nieuwe spelers wat lastiger toe te voegen.

@ Edwin, maken die extra kaarten de speelduur eigenlijk ook niet langer. Je speelt dan immers met meer kaarten?
Laatst gewijzigd door WTULTC op wo 10 aug 2022, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Kire
Munchkin
Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Kire »

Ter info:

Als je geïnteresseerd bent in deze uitbreiding en deze niet meer kan vinden is misschien Hamburg van Queen Games een optie:

Van BBG: Hamburg is a reimplementation of Bruges, including The City on the Zwin and Pets expansions and some new content, with some moderate rules enhancements.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

WTULTC schreef: Je hebt verschillende modules in deze uitbreiding en eigenlijk voeg ik alleen de module van de boten (die op het extra bordje staan zodat je ook met spelers kunt spelen) toe. De extra kaarten (karakters) van de uitbreiding gebruik ik ook niet, want deze nieuwe karakters kunnen het spel namelijk vertragen. Er zit bijv een karakter tussen die kaarten uit de afleg stapel vist.

Bij nieuwe spelers kun je de module van de boten gelijk toevoegen. Het is namelijk ook logisch dat de waardes van 3 en 4 (dan varen de boten de haven in) van de dobbelstenen ook functie hebben en het verandert het spel nauwelijks. De kanalenactie wordt er beter door, want je kunt dan met een poppetje van de juiste boot kleur die actie extra uitvoeren die op de boot staan. Dit is niet heel veel extra uitleg en met name deze module maakt de uitbreiding eigenlijk een must have!

De module beurs heb ik nog niet gedaan. Die is denk ik bij nieuwe spelers wat lastiger toe te voegen.

@ Edwin, maken die extra kaarten de speelduur eigenlijk ook niet langer. Je speelt dan immers met meer kaarten?
Nee die maken het spel niet langer. Ik zie het als volgt: er zijn extra kaarten voor de 5e speler. Bij het maken van de stapeltjes waarmee je speelt maak ik 1 extra stapeltje. Zodoende evenveel kaarten per speler.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

O ja, dat is waar. Dan toch maar eens keertje die nieuwe karakters proberen. Ik dacht dat die meer een pestkarakter hadden en dat dit de reden was voor mij om ze niet te gebruiken.
Afbeelding
Bored Gaymer
Fabrieksmanager

Bericht door Bored Gaymer »

Wij spelen eigenlijk alleen met de Beurskaarten en de bootjes als we geen zin hebben in alleen het basisspel. De reizigers hebben we een paar keer mee gespeeld, maar vonden we het spel niet beter of fijner maken.
Mocht je de uitbreiding ergens goedkoop op de kop tikken, best leuk voor de variatie, maar geen must uitbreiding imo.
"I am a tattooed sexy dancing monkey"
Bert_
Website beheerder

Bericht door Bert_ »

Heel nuttige info, bedankt allemaal!
Het modulaire is zeker interessant zodat je controle hebt hoever je wil gaan met een specifiek publiek, al lijkt het ook best mee te vallen.
Een boost voor de kanaalacties klinkt ook positief, deze zijn gemiddeld toch wat minder populair, althans wanneer wij het spelen.
Triggert wel om 'm eens te proberen als we hem ergens tegenkomen!
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Hele andere vraag: de reimplementation Hamburg kent een aantal aanpassingen inclusief de regels.

Wat me aanspreekt is dat je in die versie geen trekstapels maakt uit kleinere stapels.

Je sorteert gewoon alle kaarten op kleur. Per kleur een stapel en dan speel je gewoon altijd 8 rondes.

Iemand dit al geprobeerd en wat vinden jullie van deze aanpassing toepassen op Brugge?
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Ik ben wel eens vastgelopen op bijv. de kanaalactie omdat ik een bepaalde kleur maar steeds niet kreeg waardoor ik daar geen vorderingen op kon maken en dus met de uitbreiding erbij ook die actie bonusactie niet kon doen als ik daar een poppetje voor had. Dat was best frustrerend en dmv de stapels per kleur kun je dat wel voorkomen. Ik weet alleen niet of 8 rondes het goede aantal is qua rondes.

Eigenlijk zou je dat laatste moeten onderzoeken dmv Brugge normaal te spelen met verschillende spelersaantallen en dan het aantal rondes te tellen en daarvan het gemiddelde te nemen. Laatste keer dat ik het speelde was met 4 spelers en volgens mij is de starttoken minimaal 2x rond gegaan, dus hebben we minstens 8 rondes gespeeld.
Afbeelding
Bert_
Website beheerder

Bericht door Bert_ »

Nou, het enthousiast delen van jullie inzichten komt onze kastruimte niet ten goede, maar het speelplezier wel! ;) Besloten om 'm te kopen en meteen hier een zoekertje gezet, als dat nog ergens lukt natuurlijk.
Bert_
Website beheerder

Bericht door Bert_ »

Inmiddels gevonden en reeds 1x kunnen spelen.
Heel tevreden mee! Bedankt aan allen voor het advies.

Herken zeker veel van de comments die hier zijn gemaakt.
Het verbeteren van de kanaalactie maakt je speeltraject een stuk interessanter, want in onze ervaring bleven deze vaak wat achter op de andere keuzes.