Welke zijn de allerbeste speluitbreidingen? (Pre-poll!)

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Welke zijn de allerbeste speluitbreidingen? (Pre-poll!)

Bericht door Ugur »

Kire schreef: Uitbreidingen: sommige bordspelspelers kunnen niet zonder en willen er geen enkele missen terwijl anderen er dan weer niets van willen weten en ze daarom steeds links laten liggen.
Misschien is dit ook wel een interessante poll om dan meteen toe te voegen? Ik vermoed dat ik als "anti-uitbreiding-speler" behoorlijk in de minderheid ben, maar ben wel benieuwd hoezeer :)
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.

Labels:
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Dat is een lastige Ugur. Als je bij een spel eenmaal het "compleettus-virus" te pakken hebt gaat dat lastig. Gelukkig heb ik dat nog maar met enkele spellen. Eigenlijk heb ik dat alleen bij, King of Tokyo (alle monsters wilde ik), 7 Wonders (maar daar gaat niets meer in de oude versie van uit worden gebracht) en Wingspan. Bij Wingspan is het voornamelijk omdat ik het zoveel speel met mijn vriendin. Ruim 400 potjes al, dus we kennen ondanks dat er al 2 uitbreidingen zijn alle vogels met de daarbij horende actie inmiddels uit ons hoofd.

Bij andere spellen moet het echt iets toevoegen en de prijs van een uitbreiding moet eigenlijk ook niet dusdanig hoog zijn dat je er een compleet nieuw groot spel van zou kunnen kopen.
Daarnaast is het ook fijn als een uitbreiding nog gewoon in de basisdoos gestopt kan worden (wellicht bijna een must ivm kastruimte). Misschien is dit trouwens ook leuk voor een poll. Bewaar je de uitbreidingen in de basisdoos of niet?
Afbeelding
Kire
Munchkin
Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!

Bericht door Kire »

WTULTC schreef: @ Kire, maar je hebt ook uitbreidingen die in meerdere categoriën kunnen vallen omdat ze bijv. meerdere modules bevatten. Kijk bijv. naar Brugge het Zwin. Een module geeft een extra speler, een andere extra kaarten en de andere twee geven 2 nieuwe acties. Echter kun je de modules los van elkaar spelen. Waar valt zo'n uitbreiding dan onder?

Dit heb je trouwens ook bij Wingspan Oceanië. Leuk zijn de extra kaarten, maar de nectar (indien je daar met de originele regels mee speelt wat wij niet doen) het spel iets anders en er wordt een coöp-modus die wij het meest spelen toegevoegd. Ook een lastige waar deze dan onder valt tov de Europa uitbreiding die wel eigenlijk voornamelijk meer kaarten bevat en meer niet.
Zoals ik zelf ook al zei dus :-) - Uiteraard heb je ook uitbreidingen die 2 of zelfs 3 van de bovenstaande soorten combineren.
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Was zelf vroeger al in paniek als ik een of ander promo tegeltje gemist had, wat dan alleen op een of andere GenCon in de VS beschikbaar was geweest. Daar ben ik nu gelukkig een stuk rustiger onder geworden. Voor mij komen uitbreidingen, zeker grotere (en die zijn vaak de prijs wat het basispel ook is geweest) in beeld als het basisspel echt meerdere sessies leuk is gebleken, of zo'n verpletterende indruk bij de eerste keer heeft achtergelaten dat ik dan al weet dat ik er meer van wil hebben (Concordia). En dan ga ik eens kijken wat voor uitbreidingen het zijn, en hoe ze ontvangen worden. Ik speel bijvoorbeeld bijna uitsluitend met 2, dus een uitbreiding die alleen materiaal voor meer spelers toevoegt kan ik meteen laten liggen.
Helaas hebben uitgevers dat natuurlijk ook in de gaten en, zoals eerder hier al gepost, daarop gereageerd door die aanpak (zoals bij Catan vroeger wel het geval was) te vervangen door de voor mij overbodige 5 of 6 speler rommel samen te verpakken met een toevoeging die ik dan misschien weer wel interessant vind... :think:
Bert B.
Professor Pimpel

Bericht door Bert B. »

Takenoko - Chibis
Ik weet dat deze al is genoemd. Deze uitbreiding vind ik de moeite omdat er meer variatie is in de doelkaarten. In het basisspel zitten een paar doelen die lastig te halen zijn. Met de fiche 'doelverandering' kan je die vervangen door een andere. De 'Tuin van Kamis' is een soort jokertegel die het makkelijker maakt bepaalde vormen te leggen. Met de 'Hemelse vijver' maak je een extra vijver op afstand van de eerste zodat je minder irrigatiekanalen nodig hebt.
Afbeelding
Bert B.
Professor Pimpel

Bericht door Bert B. »

Lord Leuber schreef: @Rovers van de Noordzee: "+1". Ik speelde het spel de eerste keer al meteen met die uitbreiding, maar ik probeerde me voor te stellen wat de opties zouden zijn als die er niet was. Ik kwam tot de conclusie dat dit best wel in het basisspel had mogen zitten, wat dit in elk geval tot een goede kandidaat maakt voor goede/essentiele speluitbreiding. Ben bang dat het anders voor mijn smaak wat te beperkt zou zijn in de keuzes.
Dat is wat ik vrij consequent tegen ben gekomen: het spel is pas echt in orde met de uitbreiding (en dan te bedenken dat er eigenlijk twee in de doos zitten). Ik heb het spel zelf niet maar deze aanschaffen betekent defacto €70 aftikken. Voor dat geld kijk ik liever of ik twee verschillende spellen kan kopen.
Afbeelding
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Bericht door JeVo »

WTULTC schreef: Misschien is dit trouwens ook leuk voor een poll. Bewaar je de uitbreidingen in de basisdoos of niet?
met de subvraag: Als je alles in de basisopstelling doet, wat doe je dan met de uitbreidingsdoos? Weggooien of op zolder bewaren?
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Bert B. schreef:
Lord Leuber schreef: @Rovers van de Noordzee: "+1". Ik speelde het spel de eerste keer al meteen met die uitbreiding, maar ik probeerde me voor te stellen wat de opties zouden zijn als die er niet was. Ik kwam tot de conclusie dat dit best wel in het basisspel had mogen zitten, wat dit in elk geval tot een goede kandidaat maakt voor goede/essentiele speluitbreiding. Ben bang dat het anders voor mijn smaak wat te beperkt zou zijn in de keuzes.
Dat is wat ik vrij consequent tegen ben gekomen: het spel is pas echt in orde met de uitbreiding (en dan te bedenken dat er eigenlijk twee in de doos zitten). Ik heb het spel zelf niet maar deze aanschaffen betekent defacto €70 aftikken. Voor dat geld kijk ik liever of ik twee verschillende spellen kan kopen.
Tegenwoordig zijn de spellen die vroeger 45 euro kostten al snel 6o euro tegenwoordig.
2 spellen voor 70 zullen dan wel spellen zijn met minder spelmateriaal als een Rovers van de Noordze3
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

JeVo schreef:
WTULTC schreef: Misschien is dit trouwens ook leuk voor een poll. Bewaar je de uitbreidingen in de basisdoos of niet?
met de subvraag: Als je alles in de basisopstelling doet, wat doe je dan met de uitbreidingsdoos? Weggooien of op zolder bewaren?
Weggooien, behalve als het echt een heel erg mooie doos is (Feudum!).
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Ik heb ergens nog steeds een dubbel gevoel bij de doos van Cuba El Presidente die jaren geleden in de papierbak is geyeet; anderzijds was dat gewoon nog een keer de basisspel doos terwijl alles met gemak in 1 doos kon.
Tegenwoordig is de oplossing: relatief diepere planken. Dan staan de lege uitbreidingsdozen 90 graden gedraaid als vulling te dienen.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Jerome schreef:
JeVo schreef:
Weggooien (...)
Neeeeeeeeee!!!! :sick:
Afbeelding
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Bart schreef:
Jerome schreef:
JeVo schreef:
Weggooien (...)
Neeeeeeeeee!!!! :sick:
Eerst stamp ik ze nog plat, opdat ze gemakkelijker in de papierbak passen. :twisted:
maartendp
Matroos

Bericht door maartendp »

vroeger gooide ik ze ook weg, of werden ze elders in huis gerecupereerd. (de uitbreidingen van Carcassonne komen blijkbaar in doosjes met prima formaat om de schuif met pyjama's, sokken en ondergoed van de kleine te organiseren).
Maar met de verhuis hebben we dus ook een hele diepe spellenkast, dus de uitbreidingsdozen gaan nu ook gewoon achterin.
soms bewaren we daar ook extra materiaal in dat we zelden gebruiken, voor wingspan bijvoorbeeld steken de meeste spelerborden in de europa doos gezien we dat spel eigenlijk toch enkel met 2 willen spelen.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

maartendp schreef: vroeger gooide ik ze ook weg, of werden ze elders in huis gerecupereerd. (de uitbreidingen van Carcassonne komen blijkbaar in doosjes met prima formaat om de schuif met pyjama's, sokken en ondergoed van de kleine te organiseren).
Maar met de verhuis hebben we dus ook een hele diepe spellenkast, dus de uitbreidingsdozen gaan nu ook gewoon achterin.
soms bewaren we daar ook extra materiaal in dat we zelden gebruiken, voor wingspan bijvoorbeeld steken de meeste spelerborden in de europa doos gezien we dat spel eigenlijk toch enkel met 2 willen spelen.
In de Oceanië doos dan toch, want in Europa passen de bordjes niet. Voor mij ook de reden om deze dozen te houden. Ik heb vorig jaar een heleboel lege dozen naar de basisschool van onze kinderen gebracht voor de knutselhoek. Maar sommige kan ik niet wegdoen, zoals de Wingspandozen. Overigens zijn we volledig off topic geraakt maar vind ik dit een heel leuk draadje. Beter dan mijn eigen krant in elk geval.
Afbeelding
maartendp
Matroos

Bericht door maartendp »

ja idd de oceanie doos, die europa is de smalle natuurlijk