Dit zijn (bijna) allemaal spellen waarvoor er (nog) geen uitbreidingen bestaan, maar misschien kunnen wij met onze gezamenlijke kennis hier verandering in brengen?
Wat is het idee: om de zoveel tijd post ik een spel van BC en dan gaan we samen op zoek naar een mogelijke uitbreiding voor dit spel op basis van onze kennis van de moderne bordspellen (die van na Catan). Het is wel de bedoeling dat de essentie van het originele spel behouden blijft en dat iedereen er nog het originele spel (min of meer) in herkent.
“Welke spellen zijn dit dan?”, hoor ik je al zeggen. Ik dacht aan spellen zoals: Schaken, Monopoly, Backgammon, Acquire, Ganzenbord, Vier op een Rij, Can’t Stop, Scotland Yard, Cluedo, Rummikub, Domino (of zo), Scrabble, Trivial Pursuit, Safe & Partners, Talisman, Stratego, Labyrint, Boomgaard, Rummy, Levensweg, Dammen, Valkuil, Onderuit, …
Maken we van schaken een coöperatief spel of van Ganzenbord een set collection game? Of misschien breiden we Vier op een Rij uit met actiekaarten? Alles is mogelijk!
Iedereen mag ideeën spuien en verder borduren op de input van anderen. Doel is om na enkele weken tot de perfecte uitbreiding te komen voor het betreffende spel zodat we deze oude spellen -en dikwijls ook wel mindere goden - weer op onze speltafel krijgen. Wie doet er mee?
Uitdaging 1 - Ganzenbord
Het eerste spel waar we mee beginnen is een klassieker die je vermoedelijk in elk huisgezin vindt: ganzenbord. Hoe maken we van ganzenbord een topspel?
Wie komt er met het eerste voorstel? (Graag je voorstel voor de uitbreiding een beetje uitleggen, eventueel door te verwijzen naar andere bekende spellen, enkele mogelijke spelregels toevoegen, …)
Voorstellen mogen heel creatief zijn: Vervang je de dobbelstenen? Of voeg je nieuwe acties toe? Of krijgt iedere speler twee verschillende ganzen? Let wel: Zoals eerder vermeld: Het is de bedoeling dat de essentie van het originele spel behouden blijft en dat iedereen er nog het originele spel (min of meer) in herkent.
Misschien is het zelfs een goed idee om na enkele weken de beste uitbreiding voor Ganzenbord te kiezen? Of ze uit te testen? En wie weet wordt één van onze collectieve ideeën wel ooit echt uitgebracht? Zou dat niet fantastisch zijn! Ik zie het zo al voor me: “Ganzenbord Uitbreiding 1 - De domme en de vette gans”
Laat de voorstellen en ideeën maar komen!