Gisteren speelde ik...

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

lordyazos
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Yannick

Re: Gisteren speelde ik...

Bericht door lordyazos »

Naar de beurs, daar speel je wat:

Dodo: leuk coöperatief spel. Zeker met kinderen.
Queensland: enorm leuke tegellegger.
Oak: leuk, maar niet vernieuwend
Bosk: abstract, mooi, niet mijn ding.
King of 12: nee nee nee nee helemaal niet mijn ding
Lusitania xx: best oké. Niet zo speciaal
Kluster: altijd fijn
Mincraft the boardgame: verrassend leuk
Dobbelkoning uitbreiding van het rijk: Gho leuk? Niet speciaal. Wel eens fijn.
Afbeelding
kattaklop
Garnaal

Bericht door kattaklop »

Perseverance een dikke 8/10 voor het eerste scenario.
Ver van gemakkelijk maar minder moeilijk dan bepaalde reviewers willen doen geloven. Het is gewoon heel veel dat je kan doen.

Brazilie: 7/10 Leuk spel en minder aanraking met Scythe dan velen zeggen. Ark Nova heeft veeeeel meer aanraking met Civilezation a new dawn dan dit spel met Scythe.
Mooie art en variabel. Aanrader.

Zombies 13 Defcon: 6/10 leuk maar niet meer dan dat. Je moet minstens 15 zombies doden om in de helikopter te mogen voelt geforceerd en raar.
Afbeelding
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Ik speelde (eer)gisteren Alma Mater.

Een bijzonder leuk spel wat mij betreft. De vrij unieke economie met boeken die je van elkaar koopt is echt een hele leuke twist.
Afbeelding
Iris_

Bericht door Iris_ »

Afgelopen vrijdag voor het eerst Cubirds en Parijs de lichtstad gespeeld. Ik vond Cubirds een beetje tegenvallen, leuk artwork, maar had er vanwege de lovende recensies meer van verwacht. Parijs was erg goed, gaat hopelijk nog vaak gespeeld worden.
MickyS
Garnaal

Bericht door MickyS »

Newton :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
"Rock over London. Rock on Chicago."
Joel22
Stamhoofd

Bericht door Joel22 »

pieter.schutz schreef: Ik speelde (eer)gisteren Alma Mater.

Een bijzonder leuk spel wat mij betreft. De vrij unieke economie met boeken die je van elkaar koopt is echt een hele leuke twist.
Is hij met 2 een beetje te spelen? :)
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Joel22 schreef:

Dat weet ik niet, want ik heb het gespeeld met 3 en met vier.
Met twee is er een fictieve speler die plaatsen bezet en boeken te koop aan biedt en koopt.
Afbeelding
Joel22
Stamhoofd

Bericht door Joel22 »

pieter.schutz schreef:
Joel22 schreef:

Dat weet ik niet, want ik heb het gespeeld met 3 en met vier.
Met twee is er een fictieve speler die plaatsen bezet en boeken te koop aan biedt en koopt.
Oke dank!
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

deze kwam bij mij vrijdagavond op tafel, met 3. Ik vond het een erg leuke! Ondanks dat ik rap verloor (de andere 2 hadden eerder al gespeeld, voor mij de eerste keer).
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
ozuzo
Matroos

Bericht door ozuzo »

... Imperial Settlers, Empires of the North, vorig jaar goedkoop op SpSp opgepikt, leek me toch wel netjes die gespeeld te hebben voor de komende editie :-) (Ik vermoed dat Crystal Palace niet meer gaat lukken...)

Beviel goed, begonnen met de volgens de handleiding twee "eenvoudigste" clans, waarbij ik met de "moeilijkste" van de twee uiteindelijk won, na heel lang achter te hebben gelopen. Tegen het einde was mijn treintje een beetje op orde. Gaat zeker vaker op tafel komen, al was het maar om alle clans minstens 1x geprobeerd te hebben.

In de periode ervoor meer dozen van de shelf of shame gehaald:

Maharaja
Afbeelding

Was een Kickstarter, ik vermoed ergens tijdens corona, toen bij gebrek aan spelen, de aandacht daar een beetje naar afgeleid werd... Kramer&Kiesling, waar ik ook Paris van heb. Kwaliteit viel behoorlijk tegen - het (reusachtige) speelbord was een beetje krom en al bij de eerste minieme tegendruk om dat wat rechter te krijgen brak er een deel af, en de wielen waar je je acties op selecteert hadden deels te ruime plastic asjes waardoor de pijltjes los zaten - niet zo handig als je je acties in het geheim kiest, en iedereen de wielen tegelijkertijd moet omdraaien... De "minis" zijn ook niet zo mooi, voelen niet zo mooi aan, en nogal knal-kleuren. Oh, en de insert lijkt niet gemaakt voor dat wat er aan spelelementen in de doos zit...

Waar Paris een fijn bonustrack heeft waar je maar 1 kant op mag bewegen, en de beste bonussen aan het eind zitten (ga je langzaam met veel kleintjes, of ga je snel om de tegenspelers voor te zijn, maar dan veel minder bonussen?) is hier het interessantste deel het mechanisme waarmee bepaalt wordt naar welke stad de Maharaja in de volgende ronde zal gaan - daar worden dan punten gescoord voor een soort area control.

Die volgorde kan door de verschillende spelers als een van hun acties worden aangepast, zodat bijvoorbeeld de Maharaja terug kan gaan naar een plek waar 'ie eerder is geweest, of een stad kan overslaan (waar iemand anders nou net druk aan investeren is...) Dit maakt player order interessant, die wordt bepaald door welke "character" je speelt (hoe lager diens getal, hoe eerder je aan de beurt bent, maar ook hoe zwakkere special power je hebt. Als een van je acties kan je een character van een andere speler inpikken (met een gerede kans dat je 'm de ronde daarna weer kwijtraakt...) Niet gewonnen, zeker deels omdat ik eigenlijk te laat me realiseerde dat twee medespelers wel veel handiger special powers hadden.

Leuk, maar ik denk dat ik eerder Paris op tafel zou zetten...

Picture perfect
Afbeelding

Op goed geluk tijdens vakantie in Engeland aangeschaft. Leuke filler, waar je je best doet om 14 gasten (inclusief plant en hond) zodanig op de foto te zetten dat aan ieders wensen wordt voldaan. Die wensen rouleren tussen de spelers, waarbij je niet per se van alle aanwezigen te zien krijgt wat ze wel of niet willen. Heb je alles fout van een aanwezige geeft dat minpunten, hoe meer goed, hoe meer punten.

Land vs Sea
Afbeelding

Tijdens dezelfde vakantie aangeschaft - ook een leuke filler waar je een beetje a la Carcassone probeert gesloten gebieden (land of zee) te maken, met diverse varianten in de regels om het wat moeilijker te maken. Interessant effect: speelde zelf de eerste keer als "zee", en het bleek dan opeens best lastig om niet de hele tijd alleen de eilanden ("land") te zien, en de zee als een soort negatieve ruimte...

Fire Tower
Afbeelding

Ook een KS, lag al heel lang op de plank. Met prachtige, ehm, fire mini's? Probeer zo lang mogelijk je "fire tower" (van waaruit je in de gaten houdt of er brand in een bos is) overeind te laten staan terwijl je tegelijkertijd probeert zoveel mogelijk vuur richting je tegenstanders te blazen. Last man standing wint. Je speelt kaarten om de windrichting te veranderen, extra vuur te genereren, of barrières aan te leggen waar het vuur niet doorheen kan.

Castles of Mad King Ludwig

Deze slotgracht werd het 'm niet

Stukken beter :-)
De recente Collectors Edition, eigenlijk nogal over the top (oke, de extra grote versie is nog erger :-)) Deze heeft wel een uitstekende insert overigens...

Had al langere tijd Between Two Castles, die was wel aardig (maar wat priegelige tegels), deze vind ik een stuk leuker. Elke ronde is er een veilingmeester die een setje kamers te koop aanbiedt. Je tegenspelers betalen jou, en die inkomsten moet je het mee doen tot je weer veilingmeester bent. De gekochte kamer bouw je aan je kasteel vast, waarbij diverse soorten kamers zowel direct punten opleveren, als punten afhankelijk van wat er rondom die kamer is (je wilt tenslotte niet een muziekkamer naast een slaapkamer...) Als je alle deuren van/naar een kamer weet te verbinden met gangen en andere kamers krijg je een completion bonus (punten, bonuskaarten, geld, extra beurt, etc)

Ik denk dat als de spelers er allemaal een beetje handiger in worden dat het bepalen hoe duur je dingen moet maken dat iemand het wel heel graag wil, en net kan betalen, een interessante puzzel wordt. Nu vooral de eerste potjes nog bezig met optimalisatie van je eigen kasteel. De Towers-uitbreiding vanaf het begin er bij (grappige, maar beetje nutteloze toren-mini's), de Moats-uitbreiding is heel bevredigend als je je kasteel netjes volledig binnen een complete slotgracht kan krijgen, maar dan moeten de diverse "doelen" waar je aan het eind van het spel extra punten voor krijgt, wel een beetje meezitten...
Afbeelding
Arjen T.
Veenboer
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Arjen T. »

Gisteren kwam Dragonsgate College voor het eerst op tafel. Ik had er voor het eerst van gehoord in de podcast van Het Ludieke gezelschap (ja, ik ben er dit jaar pas aan begonnen). Het was even zoeken naar een winkel die hem verkocht, het is volgens mij niet zo'n hele grote hit geworden. Wij hebben ons er in ieder geval goed mee vermaakt.
We've got a winner!
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Die Mad King Ludwig versie ziet er gaaf uit. Ik heb de eerste print. Blijft een leuk spel.

Gisteren ook eentje van de shelf of shame gehaald:
Ishtar Dit spel zat al 3 jaar lang in de folie. Ik had het al ooit eerder gespeeld.
Het blijft een leuk en prachtig om te zien familiespel. Uiteindelijk verloren omdat ik bij de grootste fontein niet het grootste bloemenbed had.

Vervolgens op verzoek een potje Dominion gespeeld. Ook deze had ik al lang niet meer gespeeld. Ik eindigde met een van de tegenspelers gelijk (44 punten), maar verloor op de tiebreak. Ik had namelijk een beurt meer gespeeld dan haar.
Afbeelding
ozuzo
Matroos

Bericht door ozuzo »

WTULTC schreef: Die Mad King Ludwig versie ziet er gaaf uit. Ik heb de eerste print. Blijft een leuk spel.
Als je eens in de buurt van Amsterdam bent ben je welkom om m eens te proberen ;⁠-⁠). Wel beetje raar dat ze net, vlak nadat een zogenaamde complete Collectors Edition is afgeleverd, een nieuwe uitbreiding hebben aangekondigd, die niet in dit enorme doos blijkt te gaan passen... Over die doos: die kan beschadigd aan, schijnbaar bij meerdere backers. Wordt netjes afgehandeld: kan een nieuwe die krijgen (duurt wel een paar maanden), of een waardebon van $100 voor hun webshop. Hmm, ook tempting...
WTULTC schreef: Gisteren ook eentje van de shelf of shame gehaald:
Ishtar Dit spel zat al 3 jaar lang in de folie.
Ha, die ligt nog op die plank hier. Impuls aankoop toen ik erg moeite moest doen voor een exemplaar van Yamatai, en uitbreidingen voor Five Tribes...
Afbeelding
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Maandag speelde ik Lisbon tram 28
Een bijzonder mooi pick up and deliver spelletje. Niet te moeilijk, wel erg leuk.

Op dinsdag speelde ik Woodcraft
Ik vond het Thema echt vrij stom, maar wat een fijn spel. Het actie-selectiemechanisme werkt heel goed waardoor het spel ook heel tactisch wordt. Dat is best prettig.
Afbeelding
pinokio1993
Veenboer

Bericht door pinokio1993 »

Everdell. Eindelijk.
We hebben maar 1 spelletje gespeeld, was wat zoeken met de veelheid aan kaartjes maar wel leuk.
Afbeelding