Spiel 2022: indrukken, foto's, verslagjes, ontdekkingen,...

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Spiel 2022: indrukken, foto's, verslagjes, ontdekkingen,

Bericht door maxitaxi777 »

Dagmar schreef: Zullen we het on topic houden en de mondkapjes- discussie verder laten rusten. Er zijn voor- en tegenstanders en die gaan het nooit eens worden.
Een discussie over het nut of de noodzaak van mondkapjes tussen voor- en tegenstanders wordt hier niet gevoerd toch? Het gaat over het al dan niet bezoeken van Spiel, gegeven dat ze die regel hebben ingevoerd. Qua ervaringen kan ik zoals aangegeven helaas niet bijdragen, maar ik wacht andere bijdragen rustig af. Ik denk dat de meeste mensen nog niet thuis zijn, dus heb gewoon even geduld ;).

Labels:
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

Dagmar schreef: Zullen we het on topic houden en de mondkapjes- discussie verder laten rusten. Er zijn voor- en tegenstanders en die gaan het nooit eens worden.
Welke discussie bedoel je? Ik zie alleen mensen die ze liever niet dragen en daarom wegblijven. Soit, maak dat niet groter dan de valide persoonlijke keuze die dat is.
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

nu het verzand in een discussie of het wel een discussie was over iets anders ontspoort het nog meer.

Ik ben benieuwd of er nog mensen puf hebben voor een verslagje :D

Heeft er iemand "The wolves" gespeeld bij pandasaurus? Ik ben nieuwsgierig naar hoe het speelt en er is maar weinig info.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Contacteer:

Bericht door Peter Hein »

Mijn leukste spel van de beurs tot nu toe was Expedition van Korea Board Games. Een naaste verwant van El Dorado, waarin je telkens een beetje verder komt in de jungle. Clever 4 was ook weer geslaagd, conform verwachting. Verder nog weinig echte toppers gespeeld, maar vandaag was ook een dagje om erin te komen.

Op de beurs zijn mondkapjes inderdaad verplicht. Zelf heb ik veel meer moeite met de drukte dan met het lichte ongemak van die dingen, dus ik ben erg blij dat de draagplicht het blijkbaar een beetje rustiger maakt. Ik wil de weigeraars danken voor hun zelfopoffering.
Afbeelding
hulspuppie
Nederlands Kampioen Carcassonne 2012

Bericht door hulspuppie »

Gisteren een dagje Spiel gedaan en vandaag weer…

Mijn indrukken van gisteren, ik vond het gewoon knap druk voor een donderdag.
Iedereen houdt zich prima aan de mondkapjes regel, maar 1,5 meter afstand totaal niet! Vond ik toch wel fijn :-)

Wat mij opviel dat er veel nieuwe spellen niet goed aanwezig zijn. Cat in the Box, 200 stuks, binnen een uur uitverkocht. Splendor duel, elke dag 100 stuks… ook snel uitverkocht. Clever 4 uitverkocht… the mist over Carcassonne (Engelse editie) uitverkocht

Of dit nu komt dat Spiel erg vroeg valt, met de combinatie van hoge container prijzen. Geen idee, maar vervelend is het wel.

Ook weinig echte koopjes… helaas is die trend al een paar jaar aan de gang.

Mis wel wat spelverkoop winkels en Nederlandse uitgevers…

Vandaag wat meer spellen uitproberen :-)
francobollus
Uitgever

Bericht door francobollus »

Gisteren een dagje Spiel beleefd, samen met mijn oudste dochter en mijn broer. Veel gespeeld, maar toch ook zo'n 13000 stappen gemaakt!
We begonnen met Maui van Next Move Games, de uitgever van Azul, en hoewel het thematisch sterk overkomt, handdoeken leggen op het strand, is het een abstracte tegellegger. Het spel was best onderhoudend, maar gaf ons niet het gevoel van een blijvertje, en ondanks dat het op mijn lijst stond heb ik het niet gekocht.
Daarna zag ik Akropolis op tafel liggen bij de kleine Kobold Games kraam. Na uitleg met zijn tweeën aan de slag gegaan en wow, erg leuk! Ik wilde het daar kopen maar de spellen stonden nog bij de douane :(
Na her en der een aanschaf van wat dingetjes, zoals Joan of Arc en uiteraard Clever 4Ever, hebben we aan een sta-tafeltje Kites gespeeld, een snel spelletje met zandlopers die vliegers die je in de lucht moet houden voorstellen. Een party-achtig, snel en leuk coöperatief spel. We vonden het erg leuk en hebben het gekocht!
Daarna hebben we met zijn tweeën Rainforest van de uitgever Funnyfox gespeeld, dit was bij de grote Gigamic-kraam. We gingen eigenlijk zitten omdat we even bij wilden komen van het geloop en hadden dus niet bepaalde verwachtingen van dit spel, maar ... het was leuk! Tegeltjes pakken, fiches pakken, goed plannen met hoe ze te pakken en hoe ze uiteindelijk in jouw woud neer te leggen, best onderhoudend, en dat allemaal in een half uur. Er zitten elementen in van abstracte voorgangers als Noctiluca, Calico, Azul 4 en Chakra en dat is helemaal niet verkeerd! De aanschafprijs zat wat boven mijn gevoelsprijs en ik had toen al genoeg gekocht, maar deze is wel op mijn langetermijnlijst gegaan. Wat ik wel bij Gigamic gekocht heb is bovengenoemde Akropolis, de GB versie was hier in ruime mate aanwezig!
Hierna had ik afgesproken met een vriend en zijn we met zijn drieën aangeschoven bij Challengers van Z-Man Games. De demonstrateur begon pas met uitleggen nadat er nog drie anderen bij waren gekomen, en toen kon het toernooi, want dat is Challengers, beginnen. Dit spel is een snelle deckbuilder in combinatie met Top Trumps (vroeger noemden we dat Soldaatje, twee spelers met ieder een pak gewone speelkaarten, ieder pakt de bovenste kaart en legt deze op tafel, de hoogste kaart wint de slag en zo door tot een van de twee geen kaarten meer heeft! Jaja dit was het ultieme holle spelvermaak in het pre-digitale tijdperk), en elke ronde ga je ook nog eens een duel aan met weer een andere speler, stoelendans! Op papier erg leuk, maar in de praktijk vonden we het alle zes chaotisch, onvoorspelbaar en oppervlakkig, een tegenvaller.
En slot speelden we (inmiddels nu mijn dochter, mijn broer en ik) aan het eind van de dag Tokaido. Ik had vaag het gevoel deze wel eens eerder gespeeld te hebben, wat kan, want het spel kwam dacht ik uit in 2012, maar hoe dan ook viel deze ons zeker niet mee, ondanks het mooie en bijzonder uiterlijk. Dat was het, om 19h naar huis met drie goed gevulde tassen met ook nog AppleJack, Combinations, Death Valley, Fancy Feathers en Aerion!

PS In het hotel, de avond ervoor, hebben we nog met veel plezier twee spellen gespeeld waarvoor ik graag hier een lans breek: Next Station London (ook op de beurs te spelen ) en Scout van Oink Games. De eerste is een leuke draw-and-write, de tweede een origineel en "verdraaid" listig slagenspel: allebei aanraders!
Mr Jummy
Party Animal

Bericht door Mr Jummy »

Gisteren een dagje Spiel gehad. Ik vond het goed te doen met de drukte. Ik ben de dag begonnen met Rise van capstone. Het spel heeft iets van 8 verschillende tracks. Je start een ronde met een rij met actiekaarten met events ertussen. Alle spelers kiezen een actie kaart, hoe verder in de rij hoe meer de kaart kost. Het voordeel is dat je gratis alle events tussen de actiekaarten activeert. Geinige mechanic. Verder vond ik het vrij droog doordat je alleen omhoog gaat op verschillende tracks. Gevoelsmatig een bordspelversie van clever, maar die net wat te lang duurt. Geen aanrader wat mij betreft.

Daarna Kites gespeeld. Super fun snel coop spel met zandlopers. Meteen gekocht en vandaag uitgebreid getest met de kinderen, nu al een dikke hit hier in huis.

Daarna Tindaya gespeeld. Zware co-op, thematisch had het een beetje een spirit island vibe vond ik. Er waren goden en spaanse conquistadors waar je het gezamelijk tegen opneemt. De regeluitleg was aan de lange kant en we speelden een korte variant van het hele spel. Hierdoor heb ik niet echt een goede indruk gekregen van het spel voor mijn gevoel. Wel logisch dat ze het doen overigens. Ondanks het prachtige spelmateriaal was ik niet in de verleiding om het aan te schaffen. Voor mijn gevoel hebben ze er net iets te veel kleine dingen ingepropt en ik denk dat een volledige pot echt te lang duurt.

Als laatste Swindler gespeeld met twee gezellige duitsers. Het spel werd uitgelegd door Matthias Cramer himself. Dat was wel heel cool, want ik ben al lange tijd fan van zijn spellen. Swindler is een leuk familiespel waar je een dief speelt die waardevolle spullen steelt door fishes uit verschillende gekleurde zakken te trekken. Het is bekend wat in iedere zak zit. Voordat je gaat stelen moet je 1 of meerdere contracten / opdrachten selecteren, dus dit geeft je wat focus. Je kiest een zak en dan mag je zoveel fishes trekken als je wil, maar als je een scheldel trekt dan ben je alles kwijt.
Je kunt ook kaarten kopen om elkaar wat te pesten. Doordat je altijd weet welke fishes uit de verschillende zakken zijn was het minder random dan ik dacht. Ik vond het een erg leuk spel met mooi speelmateriaal, maar er was alleen een engelse of duitse versie te koop. Dat gaat niet werken met mijn kinderen, dus ik heb deze niet aangeschaft. Ik zie mezelf dit ook niet spelen met mijn spellengroep, daar is het iets te licht voor. Een nederlandse versie zou leuk zijn....

Gekocht Clever 4 Ever, Revive, Mosaic, Kites, Resist, Stellarion, Joraku en Turing Machine. Alleen cat in the bag stond nog op mijn lijstje, maar daar rouw ik niet heel erg om.

Ik ga zondag nog een dagje om vooral veel te spelen. King of monster island, woodcraft, gallileo project en iets van mindclash games zou ideaal zijn.

Mondkapjes zijn een beetje kut, maar dat weerhoudt mij persoonlijk niet om naar de vetste spellenbeurs ter wereld te gaan die ieder jaar op slechts 2 uur rijden van mijn huis wordt georganiseerd.
Recent gespeeld:
Afbeelding
usurper
Geheim Genootschap

Bericht door usurper »

Vandaag een dagje Spiel gedaan. Qua drukte was het zeer goed te doen. Op een paar populaire spellen na was het goed te doen om een plaatsje aan een demo tafel te bemachtigen.
Vantevoren had ik mij niet erg verdiept in de nieuwe spellen. Ik wilde het over me heen laten komen.
Alleen Stellarion had mijn belangstelling. Ik liep per ongeluk tegen deze stand aan en kon gelijk aanschuiven.
Leuk spel en dus aangeschaft. Lekker door de hallen gelopen. Tot mijn geluk llag daar Freshwater fly voor 10 euro. Weliswaar de duitse versie, maar taalneutraal. Hal 1, 2 en 3 waren vrij druk. Nieuwste van tony boydel zag ik niet in het engels. Artwork van de duitse versie die ik bekee was onaantrekkelijk, dus ook niet verder naar gezocht.
Weer terug naar hal 4,5 en 6. Daar kreeg ik een demo van solar storm. Deze ook angeschaft. Ze hadden daar nog het trein spel Isle of trains. Dit vond ik erg leuk, maar deze komt pas over een paar maanden in de winkel.
Er was bij Chai een plaatsje vrij. Na uitleg een ronde gespeeld. Set collectie met interactie. Het is dat ze alleen een Deluxe versie in de verkoop hadden. Anders had ik hem meegenomen.
Op de terugweg liep ik tegen Artemis project aan. Voor 30 euro kon ik die niet laten liggen. Links en rechts nog bij wat stands uitleg over spellen gekregen, zonder te spelen. Geen spellen die voor mij de moeite waard waren.
Al met al zeer geslaagd. Alleen jammer dat ik de laatste uitbreiding van Targi niet kunnen vinden.
Laatst gewijzigd door usurper op za 08 okt 2022, 06:51, 1 keer totaal gewijzigd.
We live to survive our paradoxes
usurper
Geheim Genootschap

Bericht door usurper »

Vergat nog te melden dat ik getracht had om uitleg te krijgen in een paar Aziatische spellen. Dat was hopeloos. Zo jammer dat ze geen mensen hebben die goed Engels spreken. Of een beetje, dat is ook prima.
We live to survive our paradoxes
El Rubinio
Professor Pimpel

Bericht door El Rubinio »

Gisteren ook geweest. Wederom geparkeerd bij het Rhein Rhur Centrum, en vandaar met de U-Bahn naar de Messe. En omdat we maar een dagje gingen hebben we ons geconcentreerd op hal 4&5. Daar uiteindelijk Biotopia en Ocean gekocht wat erg leuke kaartspellen zijn. Verder vooral thuis gekomen met meerdere spellen uit de auction en enkele uitbreidingen.

Het was dankzij de mondkapjes erg rustig voor mijn gevoel. Ook duidelijk dat vele uitgevers er niet zijn door de verkleinde hallen (natuurlijk niet 1,2 en 3). Overal weer een geslaagde dag standaard afgesloten met een goede steak… dat is het voordeel van bij het RR Centrum parkeren.
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist
Contacteer:

Bericht door mazinho »

El Rubinio schreef: Overal weer een geslaagde dag standaard afgesloten met een goede steak… dat is het voordeel van bij het RR Centrum parkeren.
Over goed afsluiten gesproken, @Hippe en ik zijn over Venlo teruggereden en konden daarom aanschuiven in Nord Bahnhof in Krefeld. Waanzinnig goede Duitse keuken en ongelofelijk eerlijke prijzen. Bovendien ambiance in een bomvol voormalig treinstation. Dikke tip, wij gaan volgend jaar weer!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Ik was vandaag (zaterdag) op Spiel, en van "rustig" was weinig meer te merken.
Al bij p10, in de bus en het verkeer bij de Messe waren druk, maar binnen niet minder.

veel rondgeneusd bij kleine dingetjes, promotje hier, klein spelletje daar.
Uiteindelijk na veel wachten een spelletje Starship Captains gespeeld. Echt een leuk spel, maar door de (wat mij betreft overbodige) miniaturen te duur voor wat het was.
Vervang de mini's door houten schijfjes en haal de prijs met 10/15 naar beneden en het zou een makkelijke deal zijn geweest.

Bij Matagot een mooie mystery box gescoord, helaas met een compleet pakket van een spel wat mijn interesse niet heeft (Mezo), maar toch een goede deal. Mooi voor de doorverkoop :D

Tot slot is het noemen waard een demo door de designer van Weirdwood Manor. Een mooie en lekker vlot spelende coöp.

Daarnaast weer een berg gezelligheid en nu met rauwe keel uitgerust op de bank.
Laatst gewijzigd door pieter.schutz op za 08 okt 2022, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Renehindriks
Grote Dienaar

Bericht door Renehindriks »

Ik ben vrijdag naar Spiel geweest. Zoals vanouds natuurlijk een heerlijke dag. Aantal plussen en minnen:
- Iedereen droeg heel netjes een mondkapje, echter dacht iedereen dat 1,5 millimeter ook genoeg afstand was. Ik heb nog nooit zoveel voordringen meegemaakt en er zijn nog nooit zoveel mensen tegen me aan gelopen.
- P5 was afgesloten, alleen voor reserveringen (kon dat?!?)! Gelukkig op P9 kunnen staan, was bijna net zo goed en dichtbij.
- Drukte was goed te doen. Erg veel drukker dan vorig jaar, maar niets vergeleken met de jaren ervoor.
- Erg veel spellen waren al op donderdag uitverkocht, in de loop van vrijdag al een paar anderen. Lijkt mij een erg slechte marketing, maar ok..
- Nieuwe (niet fijne) trend was spellen uitstallen die binnenkort op Kickstarter komen. Geen behoefte aan, ik kom op Spiel om wanneer ik een gespeeld spel leuk vind, direct mee te nemen. Daarnaast een aantal Kickstarters te koop die ik wel gebackt heb, maar nog steeds niet heb. Erg zonde dat een ander ze dan al (goedkoper!) kan kopen.
- Erg veel dure spellen (allemaal links laten liggen) en weinig koopjes.
- De Galeria was eindelijk eens niet overvol! (Erg lekkere kebab!).
- De akoestiek was goed te doen, vroeger had ik altijd het idee uren in een disco te hebben gestaan, nu prima. Ook temperatuur prima.
- Ik heb bijna alle spellen kunnen kopen die ik op mijn Wishlist had staan! Heb minder dan de helft van mijn budget van andere jaren uitgegeven.

Als ik alles terug lees, lijkt het redelijk negatief. Is niet mijn bedoeling, heb het echt goed naar mijn zin gehad. Heb alleen minder de 'rush' gehad dan andere jaren. Ligt denk ik met name aan gebrek aan koopjes. Vroeger loonde het nog om bij meerdere stands te kijken, prijzen konden wel 25 euro uit elkaar liggen, nu bijna alles gelijk (al heb ik '13 Wörter' voor 13 euro, terwijl die overal voor rond de 19 lag).
Nu op naar volgend jaar! (En de Kickstarters die er al maaaanden hadden moeten zijn, dus voorlopig nog genoeg om naar uit te kijken).
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Renehindriks schreef: - Erg veel spellen waren al op donderdag uitverkocht, in de loop van vrijdag al een paar anderen. Lijkt mij een erg slechte marketing, maar ok..
Dat was helaas vaak geen keuze. Heel veel is in de douane blijven hangen door de stakingen in de haven van Hamburg.
Afbeelding
T-J
Matroos

Bericht door T-J »

Voor mij was het een eerste keer Spiel en zijn gelijk twee dagen geweest. Ik ben wel eerder meerdere keren naar Spellenspektakel en Spel geweest. Qua overall gevoel van drukte viel het me nog mee. We hebben meerdere spellen kunnen uitproberen, waarbij ik me meestal focus op de categorie familiespellen, omdat dat gewoon het meest op tafel komt bij ons. De uitleg in Duits/Engels was wel even wennen :). Ik moet wel zeggen dat de uitleg regelmatig te wensen overliet, daar spelregels verkeerd werden uitgelegd, of dat de uitlegger de Engelse taal niet goed beheerste.

De volgende spellen zijn mee naar huis gegaan:
Armadillo: leuk kaartspel! Een spel wat ook makkelijk met kinderen te spelen is. Is thuis al goed ontvangen!
Kites: hectisch coöperatief spel. Dit gaat zeer goed vallen bij vrienden die niet vaak spellen spelen.
Alles auf die karte: is ook al in NL uitgegeven, maar had het nog niet gespeeld. Zeer makkelijk uit te leggen spelletje, wat leuk is als filler.
Explorers: wou deze en super mega lucky box kopen. Helaas was de laatste al uitverkocht. Heb deze gekocht, omdat we thuis vaak Trails of Tucana spelen en deze daar veel van weg heeft.

Daarnaast nog oa Akropolis (tip!), Challengers (teleurstellend), no mercy, colorado, Triggs, Voll Verplant, Meadow, wonder woods.
Gesloten