Spiel 2022: indrukken, foto's, verslagjes, ontdekkingen,...

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Dagmar
Geheim Genootschap

Re: Spiel 2022: indrukken, foto's, verslagjes, ontdekkingen,

Bericht door Dagmar »

Ik heb zojuist ook mijn verslagje met foto's op Spellengek geplaatst. De komende dagen zal ik nog eerste indrukken van alle spellen die ik gedaan heb schrijven.

Lees verder op: https://www.spellengek.nl/spiel-2022-ee ... al-dagmar/

Labels:
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Lucky Jack »

Dagmar schreef: Ik heb zojuist ook mijn verslagje met foto's op Spellengek geplaatst. De komende dagen zal ik nog eerste indrukken van alle spellen die ik gedaan heb schrijven.

Lees verder op: https://www.spellengek.nl/spiel-2022-ee ... al-dagmar/
Met plezier heb ik je verslag gelezen, maar ik ben geshockeerd door de onthutsende foto's.

Pizza's die met mes en vork worden gegeten? Ik moet dit even verwerken.
Afbeelding
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Lucky Jack schreef: Met plezier heb ik je verslag gelezen, maar ik ben geshockeerd door de onthutsende foto's.

Pizza's die met mes en vork worden gegeten? Ik moet dit even verwerken.
Misschien helpt het dat we geen van allen voor een pizza hawaï met annanas zijn gegaan..... Zo barbaars zijn we dus ook weer niet.

En voor de liefhebber: mijn eerste indrukken van de eerste zes Spiel 2022 spellen staan ook online: https://www.spellengek.nl/spiel-2022-de ... -3-dagmar/
SuSuQie
Regenmaker

Bericht door SuSuQie »

Ik bezocht Spiel op donderdag, zaterdag en zondag.
Donderdag moest ik op P10 :shock: parkeren en moest ik gelijk mijn games die ik op de Spiel Auction had verkocht meenemen.
Gelukkig heeft de tassenservice er de hele dag op gepast en kon ik om 15u al mijn "trades" doen. De ochtend van de 1e dag ben ik vooral in hal 4-5-6 geweest waar ik Pictures X-Mas en Pictures Orange kocht bij PD-verlag. In de middag belandde ik aan tafel bij Splendor Duel. Ik vond het een erg leuk spel, leuker dan het originele Splendor. En aangezien het mij in real life regelmatig aan spelers ontbreekt is een 2 persoons spel een goede aanvulling op de collectie. Aan het einde van de middag belandde ik met een Duitser aan tafel bij Steeped Games en speelde ik Chai: Tea for 2. De Kickstarter die ik heb gebackt via Crowdfinder waar geen einde aan lijkt te komen en waar heel veel boze reacties in de comments sectie staan vanwege het gebrek aan communicatie. Maar goed, het bestaat en het schijnt onderweg te zijn dus we wachten het nog maar even af. Het was leuk om het alvast even te spelen en een look en feel te krijgen. Verder keek ik nog even bij Fish Tank een spelletje waarbij je een kaart uit je hand neemt en deze bouwt in een 4x4 grid. Je hand geef je vervolgens door. Elke vis heeft verschillende scoringseigenschappen. Op zich wel leuk, maar niet leuk genoeg om mijn geld aan uit te geven.

Vrijdag gingen Nikki (een vriendin met wie ik 3 dagen samen reisde) en ik 'buiten spelen'. Al wandelend en E-steppend deden we in de ochtend wat Adventurelab caches en een Mystery cache/Adventurelab Bonus. De middag spendeerden we in het winkelcentrum Centro in Oberhausen. En aan het einde van de middag aten we in "Al Carbon" waar ik een Wienerschnitzel en MezzoMix tot me nam. Twee dingen die ik moet eten of drinken als ik in Duitsland ben.

Zaterdag begonnen we onze dag in de rij bij de Asmodee shop voor Splendor Duel. Om 10.18 stonden we weer buiten met onze buit!
Afbeelding

Daarna speelden we The Animals of Baker Street. Mijn conclusie was dat het wat random aanvoelde, maar wel leuk kan zijn met kinderen. Daarna speelden we met Jacob (een van de broers) van Fryx Games en 2 Polen het prototype van Terraforming Mars: The Dice Game. Een van mijn andere Kickstarters. Ik ken het basisspel niet, maar er wordt gezegd dat als je een wat snellere en lichtere variant zoekt je de dice game moet spelen. En deze dice game pas helemaal in het straatje van games die ik leuk vind om te spelen. Games met een beetje geluk, een beetje vooruit-denkvermogen en meerdere manieren om punten te scoren. Heel blij dat ik deze gebackt heb!
Afbeelding
Daarna was het tijd voor lunch ofwel een broodje Bratwurst met ketchup en mayo, nog iets wat ik moet eten als ik in Duitsland ben, en een flesje MezzoMix.

In het begin van de middag bezocht ik nog wat stands om te kijken wat spellen die andere mensen graag wilden hebben kostten, maar nam niks mee omdat het duurder was dan de items die ik via Tabletopfinder, Budgetspelen en mijn lokale spellenwinkels al had gevonden.
Ik kwam ook bij We Love Games, zij hadden met OCEAN: Great Barrier Reef een nieuwe release die mijn interesse had vanuit de Spiel Preview lijst. Na een blik en een kleine uitleg werd deze al snel van mijn lijstje gestreept. Op dezelfde tafel lag Biotopia, hun 2021 release. Een kaartspel met prachtig artwork waarbij je je eigen vlindertuin moet bouwen. Na de uitleg was ik enthousiast en kocht ik een exemplaar en Michael Løhde Andersen, de 'artist' van het spel krabbelde nog iets persoonlijks in de deksel.
Aan het einde van de middag belandde ik in de Creators Corner van Pegasus Spiele. Hier zat Jordy Adan, de bedenker van Cartographers helemaal alleen met een dame van Pegasus. Ik werd uitgenodigd om Cartographers te spelen nadat ik had aangegeven het spel nog niet te kennen. Ik was aangenaam verrast door deze flip-and-write game en ik ga binnenkort zeker proberen om een Nederlandstalige editie te bemachtigen. Aan het einde van het spel heeft hij nog een persoonlijke boodschap op mijn speelblaadje geschreven.
Afbeelding
En ik keek nog even bij Viticulture World van Stonemaier een leuke coöperatieve twist op Viticulture, maar niet een uitbreiding die ik moet kopen omdat ik verwacht dat het niet op tafel gaat komen. Omdat Nikki eind van de middag weer huiswaarts ging moest ik op zoek naar nieuw gezelschap voor het avondeten. Via een vriendin (Petra aka Zonnestraal) mocht ik in "Al Carbon" aanschuiven bij de mensen van Bordspelvereniging Roll The Dice uit Veldhoven. Het was erg gezellig en rond 23.00 ging ik terug richting het hotel.

Zondag begon mijn dag wederom in de rij voor Splendor Duel. Je mocht maar een exemplaar per persoon kopen vanwege de beperkte beschikbaarheid iedere dag (30 engels en 70 duits). Maar ik wilde er heel graag nog een meenemen voor mijn beste boardgame vriend. Ik stond in de rij met iemand die met een paar vrienden helemaal uit Brazilië was gekomen om Spiel voor de eerste keer te bezoeken.
Gelukkig wisten wij allebeide een exemplaar te bemachtigen. Daarna belandde ik bij Libellud om Stella Dixit te spelen en kans te maken op een playmat voor dit spel. Ik heb het spel niet, maar een playmat is altijd handig dacht ik zo. Uiteindelijk won ik niet, maar alle spelers gingen met een playmat naar huis. Daarna zag ik de Duitstalige versie van Earth liggen, nog een spel wat ik gebackt heb via Crowdfinder. Voor de Engelstalige versie werden we verwezen naar Hal 5, maar daar lag het enkel op display en werd er niet uitgelegd omdat die ene persoon die het kon uitleggen ook allemaal meetings moest bijwonen. Maar goed, wat in het vat zit verzuurt niet. Ik wilde nog Tiletium spelen, maar daar waren alle tafels net begonnen. Iets later kwamen we langs Skellig Games waar net een tafel van In der Halle des Bergkönigs vrij kwam. Ik speelde met een vriend en 2 Duitsers. Uiteindelijk beëindigden we in samenspraak het spel naar een paar rondes. Conclusie: wel logisch, maar niet helemaal mijn ding. Ik lunchte nog een gefrituurde spiraal aardappel op een stok met een flesje MezzoMix en maakte via hal 3-2-1 mijn weg naar de uitgang. Ik wilde weer een beetje op tijd richting huis omdat ik Maandag weer moest werken. Onderweg bezocht ik nog een Eartcache in Dinslaken omdat het Earthcache weekend was Geocaching.com en er een souvenir (digitaal plakplaatje) te verdienen was.

Na een paar jaar afwezigheid was het erg leuk om weer eens op Spiel te zijn. Al met al waren het 3 geslaagde dagen. Op de Auction had ik voor €21 euro meer aangekocht dan verkocht dus dat was een prima resultaat.
Uiteindelijk keerde ik huiswaarts me Pictures X-Mas, Pictures, Orange, Pandemic The Cure + Uitbreiding Experimental Meds, Dominion Nocturne, Vrijdag, 1000 Bommen en Granaten, Biotopia, Splendor Duel, Similo Harry Potter, Similo Board Games, Canopy, Bohnanza Würfelspiel, Exit: Het vergeten eiland, 3 Dominion Promo's, Pictures Spielbox Promo, een aantal Dixit promo kaarten, een aantal 7 Wonders promo's en gespikkelde eieren voor Wingspan. Mijn meest favoriete spel op dit moment.
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Mijn blogje met het tweede (van drie) deel met eerste indrukken staat inmiddels online. Het laatste deel volgt morgen (als het goed is, ik moet het nog wel even schrijven :-))

In dit deel komen Hamlet, Splendor Duel, St. Patrick, Lost Seas, Namiji en Rainforest voorbij

https://www.spellengek.nl/spiel-2022-de ... -3-dagmar/
MickyS
Garnaal

Bericht door MickyS »

Algemene vraag van een nooit Spiel-ganger. Binnen wat voor tijdbestek komen de spellen meestal in de winkel?
"Rock over London. Rock on Chicago."
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

MickyS schreef: Algemene vraag van een nooit Spiel-ganger. Binnen wat voor tijdbestek komen de spellen meestal in de winkel?
Heel moeilijk te zeggen, sommige waren op voorhand al beschikbaar, sommige nu reeds en sommige pas in het voorjaar. Zo speelde ik een erg leuk I cut you choose spelletje getiteld 'Lotta Rome' en dat zou pas in februari beschikbaar zijn. Een ander pas in maart, maar ik herinner me niet meer welk dat juist was en sommige hier nooit zoals die van Korea Board Games en Taiwan board Games.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

MickyS schreef: Algemene vraag van een nooit Spiel-ganger. Binnen wat voor tijdbestek komen de spellen meestal in de winkel?
Sommige spellen zijn soms net uitgekomen en liggen in de winkel maar omdat ze vrij recent zijn worden ze nog wel op de beurs getoond.
Eis-T
Grote Dienaar

Bericht door Eis-T »

en sommige spellen halen het nooit tot de winkel en zijn alleen op de beurs te verkrijgen. Met name de aziatische publishers en de self-published games zijn regelmatig alleen op de beurs te vinden. Maar alles wat groter is of dichterbij huis zit kan je vaak online wel aankomen.
Afbeelding
Een regionale bordspelagenda, blogs en meer: WageningenBoardGamers
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

En mijn laatste Spiel-blogje staat online! In dit blog vind je mijn eerste indrukken van Star Wars Clone Wars, Super Mega Lucky Box, That Old Wallpaper, Verdant, Whirling Witchcraft en Wolfwalkers.

https://www.spellengek.nl/spiel-2022-de ... -3-dagmar/

Morgen neemt Peter Hein het Spiel-stokje over voor nog meer napret met zijn verslag van de donderdag.
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Bericht door JeVo »

Heerlijk leesvoer weer.
Was er überhaupt een fairplay ranking?
Heb je atiwa van uwe langs zien komen?
Ik heb over beide nauwelijks tot niets gehoord.
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
mezzamorphis
Party Animal

Bericht door mezzamorphis »

JeVo schreef: Heerlijk leesvoer weer.

Ik weet dat Erwin broens hem heeft aangeschaft. Lees er ook op bgg leuke recensies van
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

mezzamorphis schreef:

Ik weet dat Erwin broens hem heeft aangeschaft. Lees er ook op bgg leuke recensies van
En met plezier gespeeld. Zal ‘m meenemen in mijn vertraagde Spielverslagje.
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Bericht door JeVo »

Graag, ben reuze benieuwd.
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

In mijn eerste spelverslag kwam Atiwa voor: https://www.spellengek.nl/spiel-2022-de ... -3-dagmar/