Gorinto

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Fabrice
Spelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Gorinto

Bericht door Fabrice »

Boeddhistische kosmologie in spelvorm

Ik citeer: “ verzamel tegels om op je spelersbord een Gorinto te bouwen die de meeste wijsheid oplevert volgens twee geselecteerde doelen en twee specifieke elementen. In je beurt verplaats je een tegel van het Pad naar de Berg en verzamel je andere tegels op de Berg volgens de tegel die je verplaatst hebt en jouw begrip van dit element.
Op het einde van elk seizoen verwerven alle spelers wijsheid op basis van de doelkaarten. Op het einde van het spel vergaren alle spelers ook wijsheid voor twee vooraf bepaalde elementen. De speler die het meeste wijsheid verzameld heeft, wint het spel.”
Duidelijk, niet?

Foto: Pieter Demeulenaere

Gorinto bevat 5 soorten tegels; aarde, water, vuur, wind en leegte. Die worden bij de start van het spel geschud in een stoffen zak. 60 tegels worden daarna verdeeld over een vierkant dat uit 5 kolommen en 5 rijen bestaat. 25 velden dus, waarop tegels gestapeld worden. Dit wordt de berg genoemd.

Naast elke rij en elke kolom wordt nog één tegel gelegd, het pad, dit zijn tegels die door de spelers verplaatst kunnen worden.
Bij de start van uw beurt moet u een tegel in een rechte lijn verplaatsen van het pad naar de berg. Daarna pakt u tegels van de berg en legt u deze op uw spelersbord. De tegel die verplaatst wordt, bepaalt welke tegels beschikbaar zijn en hoeveel tegels u mag nemen.
Als u een vuurtegel verplaatst bijvoorbeeld, mag u tegels kiezen uit de kolom waarin u de vuurtegel geplaatst hebt. Het aantal vuurtegels dat u reeds verzameld hebt bepaalt hoeveel tegels u moet pakken.

Watertegels activeren een rij, aardetegels een toren, windtegels orthogonaal aangrenzende en leegtetegels diagonaal aangrenzende tegels.
Door het verzamelen van tegels bouwen de spelers torens op hun spelersbord. Daarbij worden tegels van dezelfde soort op elkaar gestapeld.

Elke speler krijgt evenveel beurten en na elke ronde volgt een evaluatie. Twee doelkaarten bepalen de criteria. Populaire kenmerken zijn bijvoorbeeld de hoogte van de toren en het even of oneven aantal tegels waaruit een toren bestaat.
Na de vierde ronde eindigt de strijd. Twee elementen – die vanaf de start van het spel bekend gemaakt worden – leveren nog 2 punten per tegel op.

Foto: Marco Valada

Als een abstract spel een thematische jas wordt aangemeten, kan dat al eens ten koste van de duidelijkheid gebeuren. Ik worstelde wel even met de inleidende tekst. Maar goed, het thema draagt ongetwijfeld ook bij aan het uitzicht en Gorinto ziet er prima uit.
De tegels liggen goed in de hand, de symbolen zijn duidelijk. De tegels stapelen ook goed, soms zo goed dat ze wat aan elkaar vast blijven klitten maar dat is niks om u zorgen over te maken.

Gorinto speel ik graag met vrouw en kinderen. Gorinto legt snel uit en speelt vlot. Bij de start moeten belangrijke keuzes gemaakt worden.
Het aantal tegels dat u per soort verzamelt, bepaalt de kracht van de bijhorende actie. Toch, mag u ook de doelkaarten niet uit het oog verliezen. Een evenwicht vinden tussen directe en toekomstige punten, dat is het streefdoel.

Die strijd vind vooral tijdens de eerste 2 rondes plaats. De derde ronde beschouw ik zowat als de oogstronde en vanaf ronde 4 begint alles wat te nivelleren. Alle spelers kunnen dan de meest krachtige acties uitvoeren (alle eigen torens zijn minstens 4 hoog) terwijl het aanbod steeds vermindert. Wat mij betreft zou Gorinto na ronde 3 mogen eindigen.

Gorinto kan op verschillende manieren opgezet worden en er zijn verschillende doelkaarten. Dat zorgt voor variatie en dat is een meerwaarde.
Gorinto vind ik thematisch niet sterk. Ik heb niet de indruk dat ik een Japans Schrijn aan het bouwen ben of wijsheid verzamel in vijf verschillende elementen. Ik ben ook van mening dat een abstract spel niet persé een thema nodig heeft. Denk maar aan schaak of Dvonn, of Tsaar bijvoorbeeld.

Als abstract familiespel komt Gorinto prima uit de verf. Daarvoor zorgt het snelle, famillievriendelijk maar toch uitdagende mechanisme.

• Richard Yaner
  • Josh Cappel
  • Happy Meeple Games
  • 1 – 4 spelers vanaf 8 jaar
  • €50
Bijlagen
gorinto1.png
(166.84 KiB) Nog niet gedownload
Gorinto2.png

Labels:
Plaats reactie