Advertentieblocker gedetecteerd: Onze website is mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Vragen wij u vriendelijk uw advertentieblocker uit te schakelen ter ondersteuning van onze site.
Edwin84 schreef:
Iemand Amsterdam al gespeeld? De heruitgave van Macao of is die nog niet beschikbaar?
Ben daar zelf wel benieuwd naar.
Gaming rules zet van alle City spellen van Feld een play through op you tube. krijg je een goede indruk van het spel.
Mijn indruk is eigenlijk vergelijkbaar met mijn indruk van Hamburg/Brugge een aantal zaken zijn verbeterd (de nieuwe kaarten zijn prachtig b.v.) , maar het bord vind ik geen verbetering.
Viticulture met mijn vrouw. Ik hou van Viticulture; het artwork, de flow met de seizoenen, de keuzestress op het startpositie-spoor, de keuzestress in het kiezen van een actie én de bijkomende angst of je volgende actie nog vrij blijft.
Gisteren heb ik voor het eerst van mijn vrouw gewonnen tijdens een duo potje. Met een order t.w.v. 6 punten tikte ik precies de 20 punten aan. Mijn vrouw had geen voldoende werkers meer over om nog aan te sluiten.
Dat voelde eigenlijk zo onbevredigend en onverwacht dat we nog 1 seizoen hebben doorgespeeld.
Deze laatste ronde voor de eer uiteindelijk ook nog met winst afgesloten.
Dat is een van de uitmuntende aspecten van Viticulture: het houdt op precies het goede moment op. Net als je je motortje lekker aan de gang hebt om flink punten te gaan oogsten, ga je over de streep (20 of 25 punten wanneer je Tuscany erbij hebt) en is het afgelopen. Als je verder speelt zul je zien dat het gat tussen winnaar en de rest steeds groter wordt.
Briljant spel (dat hier al veel te lang onaangeroerd in de kast ligt, dat moet maar eens veranderen).
Jerome schreef:
Dat is een van de uitmuntende aspecten van Viticulture: het houdt op precies het goede moment op. Net als je je motortje lekker aan de gang hebt om flink punten te gaan oogsten, ga je over de streep (20 of 25 punten wanneer je Tuscany erbij hebt) en is het afgelopen. Als je verder speelt zul je zien dat het gat tussen winnaar en de rest steeds groter wordt.
Briljant spel (dat hier al veel te lang onaangeroerd in de kast ligt, dat moet maar eens veranderen).
Grappig dit. Ik ben het helemaal met je eens, Jerome. Helaas heeft mijn vrouw hetzelfde als Lucky Jack. Gevolg is dat het spel veel te weinig op tafel komt.
Ik speelde Anno 1800. Een wel leuke engine-builder die leuk opbouwt en dan plotseling ineens is afgelopen. Het speelde lekker weg en was heel ineens afgelopen. We speelden met twee spelers, en dat lijkt mij ook het perfecte aantal, zoals met meer engine-/tablau-builders vind ik het met meer heel vervelend om steeds bij anderen te moeten kijken, dus één andere speler gaat net.
reavers of midgard en my shelfie. Die laatste had ik al een keer op bga gespeeld en vond ik niet heel fantastisch. Toch een keer irl proberen, zelfde ervaring. Een beetje saai gewoon, ook al ziet het er wel fraai uit irl.
Reavers of midgard heeft me positief verrast. Ik had geen verwachtingen van tevoren, maar is een leuke workerplacement, waarbij iedereen de gekozen actie van de actieve speler mag doen. maar daar dan wel de actie minder sterk is. Er zit wel wat randomness in omdat er dobbelstenen inzitten, maar daar kun je ook wel weer wat mee en zit niet in de weg vond ik.
Astra Hierbij moet je zo efficient mogelijk sterrenbeelden ontdekken. Het is een compact spel en een goed spel om tussendoor te spelen.
Human Punishment - the beginning semi-coop spel waarbij je in cyberpunk wereld de confrontatie moet aangaan met de Machine AI en andere facties. Elke speler zit bij een factie, maar dit is geheim. Elke factie heeft zijn eigen overwinningsvoorwaarde. Gedurende het spel moet je stukken Codes transporteren naar het centrale mainframe. Het spel was beter dan ik had verwacht. Weinig downtime.
Mosaic In Essen gekocht. Ik ben al een tijdje op zoek naar een goed Civilization spel. Through the Ages bevalt goed, maar geeft niet het CIV gevoel. Bij Mosaic is dat helaas ook het geval. Je heb wel een bord, maar het gros van het spel ben je bezig om je eigen engine samen te stellen. Door de vele mogelijkheden wordt het spel, vooral aan het eind, onoverzichtelijk. Er was weinig spelerinteractie. Ik weet niet zeker of we deze nog eens gaan spelen.
Mysterium. We waren na het zesde uur toegekomen aan het raden van de moordenaar, maar toen kozen we verkeerd
Ook droomhuis gespeeld wat ik persoonlijk een leuk spelletje vind.
Gezien de mooie spelmaterialen gehoopt dat dit spel aansloeg. Was namelijk bang dat het te licht zou zijn of niet leuk met twee.
Eerste potje en beviel erg goed. Met twee moet je ook wel goed kijken wat je doet. De ene winkel lijkt aanlokkelijk vanwege de grondstoffen maar als je geen draak van de juiste soort hebt kun je niet een draak spelen en daarvoor de beloning pakken.
Als ik naar de bakkerswinkel ga krijg ik brood om een betovering te doen bij de bakkerswinkel maar kan de volgende beurt niet naar dezelfde winkel om de betovering te doen op dezelfde winkel. Gaat mijn tegenspeler niet eerst die betovering voltooien voor ik weer de kans heb?
Daarnaast variatie in winkels, speciale draken en nog een 2e deck betoveringen. Ben benieuwd hoe vaak deze nog op tafel komt.
Wingspan Asia. Eerste potjes met alleen het nieuwe materiaal. Ik vond het fantastisch. Uitstekend op zichzelf te spelen tweepersoonsspel. Kom er nog uitgebreider op terug.
Brass Birmingham was dit keer een keiharde zelfs wat gemene strijd, resulterend in één punt verschil en twee lage scores. Gaaf spel.
Wild: Serengeti. Erg leuk om te spelen. Maar of dat schuiven met die dieren ook lang leuk blijft, durf ik te betwijfelen.
Gisteren speelde ik...een dramatisch potje Viticulture.
De papa's en mama's vielen erg ongelukkig. Mijn 2 tegenspelers kregen allebei een gratis extra werker (volgens mij zitten hier ook maar 2 kaarten van in het hele spel, stom geluk dus). Ik kreeg een medium cellar. Tot overmaat van ramp hadden mijn 1e drie druiven kaarten ook een trellis én irrigatie nodig. Lang verhaal kort; doorgaans is het mijn streven om in de 1e ronde al te oogsten. Maakt mij niet zoveel uit wat, als het daarna maar rondes lang kan rijpen. Nu kwam ik hier in ronde 3-4 pas aan toe. Ik ben desastreus laatste geëindigd met 11 punten tegenover 29.
Ik heb het (on)geluks aspect van Viticulture altijd gebagatelliseerd, maar dit was wel heel ongelukkig. Nou ja, niet te lang bij stilstaan en weer doorgaan.
Dit was overigens onze eerste keer met Tuscany. Ondanks alle loftrompetten op BGG ben ik niet onverdeeld enthousiast. De 4 seizoenen maken het echt ontzettend strak, maar ook lastiger te plannen. De special workers zijn wel tof en de gebouwen zijn ook wel leuk. De invloedskaart vind ik wat vergezocht. Al met al vind ik wel dat je wat minder bezig bent met het wijn maken en dat vond ik nou juist zo leuk aan Viticulture. Ook de speelduur werd flink opgerekt van 2 naar 3 uur (met 4 spelers). Het was de eerste keer Tuscany, dus misschien wordt dit nog beter.
Die Wandelnden Turme
Op de club gespeeld. Een Spiel aankoop en eentje die ik gezien de bekende auteurs mogelijk wel bij een Nederlandse uitgever zie verschijnen.
Het spel ziet er met de torentje waarmee je rondloopt leuk uit. Doel van het spel is om je tovenaars als eerste in een speciale toren te krijgen.
Echter doordat je ook met de toren kunt lopen en daarmee een tovenaars kunt blokkeren omdat de tovenaars dan niet zichtbaar zijn. Je moet goed onthouden waar je tovenaars zijn. Dat zorgt voor verrassingen want het is soms nog best lastig te onthouden wat nu precies jouw tovenaar staat.
My Shelfie
Soort van 4 op een rij met een twist. Sagrada meets Berenpark. Leuk spel waarbij je stukjes in een raster dient te verzamelen. Iedereen heeft een persoonlijk doel en daarnaast zijn er ook nog algemene doelen die je als eerst wil volbrengen. Je mag telkens maximaal 3 stukjes pakken, maar deze moeten dan wel verplicht in 1 kolom worden gestopt. Dit maakt de keuze soms best lastig. Ook dit doel zou het bij een Nederlandse uitgever mogen verschijnen.
Als laatste nog een prototype kaartspel dat niet goed was waar ik het verder maar niet over ga hebben hier.
Eigenlijk lag Tiny epic Western al veel te lang stof te happen in mijn kast, gister dus maar op tafel gelegd. En eigenlijk vind ik hem leuker dan verwacht!