Spellenwijs.nl: Review van Endless Winter (WGG)

Spelrecensies op andere sites, blogs en vlogs hier gebundeld voor de BSM-gemeenschap

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Spellenwijs.nl
Party Animal
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Spellenwijs.nl: Review van Endless Winter (WGG)

Bericht door Spellenwijs.nl »

In het kort:

"Ik vind Endless Winter een fraai en uitdagend bordspel. De grote hoeveelheid speelmateriaal kan overweldigend zijn, maar geloof me, dat went. Het is alleen niet geschikt voor kleine tafels. Dankzij de vele variatiemogelijkheden met speelmateriaal en de verschillende wegen die je kunt bewandelen om punten te scoren, ligt de herspeelbaarheid hoog. Hoewel er niet echt een uniek mechanisme in dit spel zit, bevat het wel een interessante mix van populaire spelmechanismen zoals deckbuilding, worker placement en set collection. Het deed mij denken aan De Verdwenen Ruïnes van Arnak, maar dan met meer mechanismen. Je kunt op veel manieren punten scoren en dat geeft een strategisch karakter. Echter, door de aanwezige geluksfactor en acties van je tegenstanders moet je jezelf toch vaak flexibel opstellen. Dat maakt het spel naar mijn mening juist tactisch van aard."

Klik op onderstaande afbeelding en check m'n volledige review, foto's van het speelmateriaal én de speluitleg.

Afbeelding
Bijlagen
234243424234.jpg
Bezoek Spellenwijs.nl voor reviews, interviews, tips en meer of volg me op Instagram of Facebook!

Labels:
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Re: Spellenwijs.nl: Review van Endless Winter (WGG)

Bericht door Erwin »

Ik had deze ten tijde van de Kickstarter aan de kant geschoven (leek weer zo’n publiciteitsgeile cocktail van populaire mechanismen).

Gaandeweg is er toch interesse ontstaan. Jij hebt nu een laatste zetje gegeven. Mijn portemonnee vind jou niet lief. :-)
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Ziet er echt mooi uit en lijkt me een leuk spel dat bij ons in de smaak valt.

Zag ook dat er gelijk 3 uitbreidingen mee uit komen. Dit spel lijkt me meer dan genoeg standalone doen en heeft geen uitbreiding nodig voor ons vermoed ik. Heb je de uitbreidingen ook bekeken?
Spellenwijs.nl
Party Animal
Contacteer:

@Erwin: Wil je mijn oprechte excuses aanbieden aan je portemonnee :oops: :P ?

@Edwin84: Ik heb de uitbreidingen niet en ik verwacht ze, net als jij, voorlopig niet nodig te hebben. Maar mochten ze vroegtijdig op m'n pad komen? Dan zal de reviewer in mij ze niet kunnen weerstaan denk ik :shifty:
Bezoek Spellenwijs.nl voor reviews, interviews, tips en meer of volg me op Instagram of Facebook!
Kevin
Hazelnoot Ridder

Bericht door Kevin »

Je reviews zijn steeds heel uitgebreid, Hans.

Ik lees ze vaak met veel plezier.

Deze Endless Winter intrigeert me ook, dus als ik ooit ergens kan aanschuiven zal ik niet twijfelen.

Wat ik me bij het lezen van jouw review(s) vaak afvraag: hoeveel tijd steek jij hier nu in? Deze lijkt me een werkdag tijd te kosten? Waar haalt die man de tijd?

Je levert uitstekend werk voor onze hobby. Doe vooral zo voort!

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
Afbeelding
Spellenwijs.nl
Party Animal
Contacteer:

Kevin schreef: Je reviews zijn steeds heel uitgebreid, Hans.

Ik lees ze vaak met veel plezier.

Deze Endless Winter intrigeert me ook, dus als ik ooit ergens kan aanschuiven zal ik niet twijfelen.

Wat ik me bij het lezen van jouw review(s) vaak afvraag: hoeveel tijd steek jij hier nu in? Deze lijkt me een werkdag tijd te kosten? Waar haalt die man de tijd? Afbeelding

Je levert uitstekend werk voor onze hobby. Doe vooral zo voort!

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
Thanks Kevin, tof dat je dat deelt. Ik hoop elke keer weer een meerwaarde te leveren met m'n blogs en reacties als die van jou geven een extra stimulans om door te gaan. Dus dank!

Wat betreft je vraag:

Begin dit jaar ben ik volledig voor Spellenwijs gegaan. Dat houdt in dat ik al mijn beschikbare werktijd in Spellenwijs steek. Of het nu blogs, social media, gastblogs of andere activiteiten zijn. En ja, het maken van foto's, lezen van spelregels, spelen van spellen en schrijven van artikelen kost inderdaad uren werk. Hoeveel uur precies verschilt per spel (en veelal de complexiteit ervan). Endless Winter heeft, exclusief speeltijd, gok ik een kleine 8 uur gekost om op papier te zetten. Maar het scheelt dus dat het m'n werk is :).

Beantwoord dat je vraag?
Bert_
Website beheerder

Bericht door Bert_ »

Het is bijna mogelijk om een review over de review te schrijven, zo uitgebreid.
Heel leuk om te lezen!
Kan het wel appreciëren om ook het spelmateriaal uitgebreid te kunnen zien, zeker voor een spel als dit.
Spellenwijs.nl
Party Animal
Contacteer:

Bert_ schreef: Het is bijna mogelijk om een review over de review te schrijven, zo uitgebreid.
Heel leuk om te lezen!
Kan het wel appreciëren om ook het spelmateriaal uitgebreid te kunnen zien, zeker voor een spel als dit.
Thanks Bert!

Dat is ook het moeilijkste aan m'n reviews, de samenvatting schrijven :lol:
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Nog een veer om te prikken waar je ‘m hebben wilt :wink:

Jouw reviews geven een zeer compleet overzicht van het spel en hoe het gespeeld wordt. Zeker als je er jouw gefundeerde mening bij zet maakt dat ze tot een waardevolle bron van informatie.
Ga zo door en ik hoop dat je je commerciële succes haalt zonder concessies te hoeven doen aan je kritische houding.

Endless Winter had ik overigens links laten liggen omdat ik al Paleo heb, maar da’s dus heel wat anders, weet ik nu. Bedankt, dat gaat me mogelijk weer geld kosten…

PS: Ook heel fijn dat je de conclusie van je review al op dit forum post. Dat prikkelt om door te klikken, of juist niet als je er al achter komt dat dit geen spel is van je gading.
Spellenwijs.nl
Party Animal
Contacteer:

Naaaaaawh thanks voor je complimenten Jerome. Superlief :)!
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Edwin84 schreef: Ziet er echt mooi uit en lijkt me een leuk spel dat bij ons in de smaak valt.

Zag ook dat er gelijk 3 uitbreidingen mee uit komen. Dit spel lijkt me meer dan genoeg standalone doen en heeft geen uitbreiding nodig voor ons vermoed ik. Heb je de uitbreidingen ook bekeken?
Ik heb voor dit spel de TTS-mod gemaakt en heb zodoende al het spelmateriaal uitgebreid gezien, besproken en gespeeld.

De Ancestors expansion is denk ik mijn favoriete. Je vervangt (sommige als je dat wil) stamkaarten met iets alternatieve acties, en de dieren kun je ook vervangen door dieren met andere acties. Dit geeft vooral meer variatie en andere manieren om het spel te spelen, zonder de regels aan te passen.

Cave paintings voegt een heel nieuw element toe met een bordje waarop je (fysiek) een cavepainting moet invullen. Het geeft een vijfde actie om dat mee toe doen, en komt met de megalith/terrein/cultuurkaarten/chief en stamkaarten om de acties te doen.

Rivers en rafts maakt de kaart waarop je tenten en dorpen plaatst anders, er komt een heel mechanisme bij met kano's en landmarks waarop je weer extra kunt scoren en die speelstijl helemaal veranderd.

Mijn favoriet is ancestors omdat je die zonder extra uitleg gewoon kunt gebruiken de andere twee zullen denk ik weinig speeltijd zien.

@spellenwijs

Hele mooie review, zoals hierboven al gezegd heel compleet met lekker veel fotos

Voor de goede orde (heb het Nederlandse regelboek nog niet gezien), maar de tiebreaker is de speelvolgorde na de laatste eclipse.

Ik weet dat veel mensen dit een hybride noemen tussen worker placement en deckbuilding, maar naar mijn mening is het meer action selection dan worker placement. Je zit elkaar nagenoeg niet in de weg bij worker placing (behalve de bonusspot). Ik ben het helemaal met je eens dat het spel vooral tactisch is, en dat vind ik juist zo leuk :D
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

pieter.schutz schreef:
Edwin84 schreef: Ziet er echt mooi uit en lijkt me een leuk spel dat bij ons in de smaak valt.

Ik heb voor dit spel de TTS-mod gemaakt en heb zodoende al het spelmateriaal uitgebreid gezien, besproken en gespeeld.

De Ancestors expansion is denk ik mijn favoriete. Je vervangt (sommige als je dat wil) stamkaarten met iets alternatieve acties, en de dieren kun je ook vervangen door dieren met andere acties. Dit geeft vooral meer variatie en andere manieren om het spel te spelen, zonder de regels aan te passen.

Cave paintings voegt een heel nieuw element toe met een bordje waarop je (fysiek) een cavepainting moet invullen. Het geeft een vijfde actie om dat mee toe doen, en komt met de megalith/terrein/cultuurkaarten/chief en stamkaarten om de acties te doen.

Rivers en rafts maakt de kaart waarop je tenten en dorpen plaatst anders, er komt een heel mechanisme bij met kano's en landmarks waarop je weer extra kunt scoren en die speelstijl helemaal veranderd.

Mijn favoriet is ancestors omdat je die zonder extra uitleg gewoon kunt gebruiken de andere twee zullen denk ik weinig speeltijd zien.

@spellenwijs

Hele mooie review, zoals hierboven al gezegd heel compleet met lekker veel fotos

Voor de goede orde (heb het Nederlandse regelboek nog niet gezien), maar de tiebreaker is de speelvolgorde na de laatste eclipse.

Ik weet dat veel mensen dit een hybride noemen tussen worker placement en deckbuilding, maar naar mijn mening is het meer action selection dan worker placement. Je zit elkaar nagenoeg niet in de weg bij worker placing (behalve de bonusspot). Ik ben het helemaal met je eens dat het spel vooral tactisch is, en dat vind ik juist zo leuk :D
Bedankt voor deze toelichting. Sowieso ga ik eerst voor het basisspel maar Ancestors klinkt dan goed om later erbij te nemen als we het vaak spelen.

Heb wel het idee dat je twee soorten uitbreidingen hebt.

1. Een spel wordt uitgebracht en is een succes. Een jaar later komt de uitbreiding die meer variatie brengt, wat balans en eventueel een nieuw mechanisme.

2. Een ontwerper heeft heel veel ideeën voor een spel. Te veel ideeën voor alleen een basisspel. De beste ideeën komen in de basis en de iets mindere ideën worden tegelijk uitgebracht met het basisspel als uitbreidingen. Dit zie je vaker bij Kickstarters.
Plaats reactie