Zelf spel uitbrengen

Informatie, interviews, discussies over/met spelontwerpers en vormgevers

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Steff
PIONier

Zelf spel uitbrengen

Bericht door Steff »

Hallo,
Ik heb wat vragen over het uitbrengen van een spel. Het spel is nog in ontwikkeling, ik heb nu net een illustrator bereidt gevonden om de illustraties te maken. Nu ben ik bezig met het vinden van een drukkerij. Ik heb er 1 gevonden in Nederland, die vragen €12,- excl. btw per spel. Ik wil dit graag goedkoper, want ik wil het spel niet te duur op de markt brengen (20, max 25). Ik heb ook nog rekening te houden met de illustratie kosten, de opslag en verzending.
Nu heb ik ook een offerte laten opstellen bij HS Boardgame in China. Zij kunnen het spel maken voor $3,- en daar komen dan nog shipping kosten bij.
Heeft iemand ervaring met HS Boardgame? Zijn het kwalitatief mooie spellen?
Bij het spel komen ook kaartjes van 6 x 6 cm. die door kleine kinderhanden omgedraaid moeten kunnen worden. In de offerte staat dat zij 300 gr. c2s (papier?) Hiervoor willen gebruiken. Is dit stevig en dik genoeg?

Tot slot wil ik vragen of ik extra dingen moet regelen wanneer ik de spellen vanuit China wil voeren. Zoals belasting o.i.d.? Zijn er nog andere regels waar ik aan moet voldoen? Wat moet er gebeuren voor ik het spel in Nederland kan verkopen?

Alles is nieuw voor mij en ben dus nog redelijk amateuristisch. Alle hulp is dus welkom.

Groeten Steff
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Zelf spel uitbrengen

Bericht door Duiker »

Hi Steff,

Welkom op het forum!

Ik vrees dat er nog vele dingen zijn waar je geen rekening mee hebt gehouden. Als de productiekosten 12 euro zijn, zit je met je adviesprijs al rond de 60 euro. Met 3 euro kom je wel rond de 15-20 euro uit.
HS Boardgame ken ik zelf niet, ik zou op Facebook groepen zoals tabletop publishers eens vragen om ervaringen.
Voor je vraag over het papier hangt het er ook af welke core ze gebruiken (bv blackcore).
Verder heb je te maken met export, import, BTW nummer, EORI nummer, KVK nummer.

Vraag gerust als je meer vragen hebt!
Keep Exploring Games
Steff
PIONier

Bericht door Steff »

Bedankt voor de snelle reactie Keep Exploring Games. Ik ga eens kijken op die Tabletop publishers facebookgroep. Ik sta inderdaad nog helemaal aan het begin van mijn zoektocht naar alle kosten en bijkomende zaken als KvK, BTW, etc.
BrokenMill
Grote Dienaar

Bericht door BrokenMill »

Ik heb ook geen ervaring met HS games, en ik kan me ook niet herinneren dat ik daar ooit iets over heb gehoord. (kan ook zijn dat ze 1 van de weinige zijn die je niet spammen met berichten en emails :D )

300 of 310 gsm is redelijk standaard voor kaarten.

Een ander dingetje om nog aan te denken is dat je je spel ook moet laten testen zodat je er een CE keurmerk op mag zetten. Zeker als het een spel voor kinderen is. Je drukker zal daar wel contacten voor hebben, en dat kost waarschijnlijk ergens rond de $500-$700.

Heb je ook al aan marketing gedacht? En wil je crowdfunding gaan gebruiken of niet?

Succes met je spel!
warjan
Garnaal
Persoonlijke Ondertitel: game on!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door warjan »

En hoeveel heb je het spel al getest en laten bekijken? Je bent van harte welkom bij de testevenementen van het Spellenmaakgilde. Zie: https://spellenmaakgilde.net/

Als echte lakmoesproef kan ik je ook aanraden om op beursen te staan en daar je spel te demonstreren. Zo staan met we met meerdere auteurs op het Auteursplein op het SpellenSpektakel. Daar kan je dan spelers je spel laten spelen en wellicht al zich laten aanmelden voor meer info (emails verzamelen). Als je daar ook zou willen aansluiten, scroll naar benden op de website voor de blogpost die er meer over verteld.
arjanvanhouwelingen.com