Teveel evenementen?
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Piet
- Beheerder
Teveel evenementen?
Er werd het voorbije weekend behoorlijk wat gesproken over de afwezigheid van 999 Games op Spel in Antwerpen. De beursstands moeten betaald worden en daarbovenop moeten er nog eens medewerkers zijn om de spellen uit te leggen. En die doen dat goedkoop maar niet gratis.
Een commentaar vanuit een 999 vrijwilliger: er zijn gewoon teveel beurzen in de lage landen. Klopt dat aanvoelen? Of is het allemaal best behapbaar?
Voor de duidelijkheid zet ik even de beurzen op een rijtje die ik me zo voor de geest kan halen:
11/02/2023 Spel-o-Polis (Sint-Niklaas, BE)
18-19/03/2023 Zuiderspel (Veldhoven, NL)
28-30/04/2023 Spiel Doch (Dortmund, DU)
13/05/2023 Ducosim (Amersfoort, NL)
03-04/06/2023 Zomerspel (Gent, BE)
04/06/2023 Spelfabriek (Zolder, BE)
Ntb Speelwarden (Leeuwarden, NL)
16/09/2023 Ducosim (Amersfoort, NL)
Ntb Moxcon (Alkmaar, NL)
Ntb Spellenfestival (Genk, BE)
05-08/10/2023 Spiel (Essen, DU)
22-23/10/2023 FACTS/Spellenspektakel België (Gent, BE)
04-05-11/2023 Spellenspektakel (Utrecht, NL)
Ntb Spel (Antwerpen, BE)
En dan vergeet ik er ongetwijfeld nog enkele.
Een commentaar vanuit een 999 vrijwilliger: er zijn gewoon teveel beurzen in de lage landen. Klopt dat aanvoelen? Of is het allemaal best behapbaar?
Voor de duidelijkheid zet ik even de beurzen op een rijtje die ik me zo voor de geest kan halen:
11/02/2023 Spel-o-Polis (Sint-Niklaas, BE)
18-19/03/2023 Zuiderspel (Veldhoven, NL)
28-30/04/2023 Spiel Doch (Dortmund, DU)
13/05/2023 Ducosim (Amersfoort, NL)
03-04/06/2023 Zomerspel (Gent, BE)
04/06/2023 Spelfabriek (Zolder, BE)
Ntb Speelwarden (Leeuwarden, NL)
16/09/2023 Ducosim (Amersfoort, NL)
Ntb Moxcon (Alkmaar, NL)
Ntb Spellenfestival (Genk, BE)
05-08/10/2023 Spiel (Essen, DU)
22-23/10/2023 FACTS/Spellenspektakel België (Gent, BE)
04-05-11/2023 Spellenspektakel (Utrecht, NL)
Ntb Spel (Antwerpen, BE)
En dan vergeet ik er ongetwijfeld nog enkele.
-
MADG0BLIN
- Stamhoofd
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Teveel evenementen?
Noorderspel staat er bijvoorbeeld al niet tussen. 
Ik heb afgelopen jaar gedemoed op Moxcon, Noorderspel, Essen en Spellenspektakel.
Dit jaar was het op de volgende data:
18 september Moxcon
24 september Noorderspel
5 oktober spiel
5 november spellenspektakel
Ik vind het altijd erg tof op te doen, maar twee achter elkaar in 1 week was wel vrij intensief.
Spellenspektakel was wat later, maar volgens mij zat er tussen spellenspektakel en spel ook maar 2 a 3 weken bijvoorbeeld.
Interessante is wel dat alle beurzen steeds beter bezocht worden heb ik het gevoel. Noorderspel had weer meer bezoekers, Essen is nog niet op het oude niveau, maar wel weer veel drukker dan vorig jaar.
Spellenspektakel ook weer meer dan vorig jaar toch? De interesse vanuit de bezoekers is er in ieder geval wel.
Ik weet wel dat 999games afgelopen jaar heel veel vrijwilligers heeft geworven waardoor de druk een stuk minder zou kunnen zijn doordat er meer mensen ingezet kunnen worden. Maar dan moet je inderdaad die mensen wel kunnen vinden. Ik weet niet hoe dat momenteel voor andere uitgevers is.
Ik heb afgelopen jaar gedemoed op Moxcon, Noorderspel, Essen en Spellenspektakel.
Dit jaar was het op de volgende data:
18 september Moxcon
24 september Noorderspel
5 oktober spiel
5 november spellenspektakel
Ik vind het altijd erg tof op te doen, maar twee achter elkaar in 1 week was wel vrij intensief.
Spellenspektakel was wat later, maar volgens mij zat er tussen spellenspektakel en spel ook maar 2 a 3 weken bijvoorbeeld.
Interessante is wel dat alle beurzen steeds beter bezocht worden heb ik het gevoel. Noorderspel had weer meer bezoekers, Essen is nog niet op het oude niveau, maar wel weer veel drukker dan vorig jaar.
Spellenspektakel ook weer meer dan vorig jaar toch? De interesse vanuit de bezoekers is er in ieder geval wel.
Ik weet wel dat 999games afgelopen jaar heel veel vrijwilligers heeft geworven waardoor de druk een stuk minder zou kunnen zijn doordat er meer mensen ingezet kunnen worden. Maar dan moet je inderdaad die mensen wel kunnen vinden. Ik weet niet hoe dat momenteel voor andere uitgevers is.

-
Duiker
- Gouverneur
- Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games
Voor ons zijn alle kleine Belgische beurzen niet interessant; relatief weinig bezoekers, wel standhuur betalen en niet zelf mogen verkopen. Dat werkt echt niet.
Normaal doen wij Zuiderspel, Spiel, Spellenspektakel en Spel Antwerpen.
Dit jaar hebben we Moxcon geprobeerd en dat beviel goed.
Facts Gent hebben we ook geprobeerd, dat was geen succes.
Ik heb nog geen salesdata van Spel dus daar kan ik nog niks over zeggen.
Maar in principe is voor ons de voorwaarde dat er minimaal 1000 bezoekers per dag moeten zijn, we zelf mogen verkopen en de standhuur in verhouding staat tot het aantal bezoekers. En als dat bij wijze van spreken elk weekend zou zijn, dan vind ik dat niet erg.
Normaal doen wij Zuiderspel, Spiel, Spellenspektakel en Spel Antwerpen.
Dit jaar hebben we Moxcon geprobeerd en dat beviel goed.
Facts Gent hebben we ook geprobeerd, dat was geen succes.
Ik heb nog geen salesdata van Spel dus daar kan ik nog niks over zeggen.
Maar in principe is voor ons de voorwaarde dat er minimaal 1000 bezoekers per dag moeten zijn, we zelf mogen verkopen en de standhuur in verhouding staat tot het aantal bezoekers. En als dat bij wijze van spreken elk weekend zou zijn, dan vind ik dat niet erg.
Keep Exploring Games
-
Piet
- Beheerder
Ik dacht dat die tweejaarlijks was. Geen editie in 2023, dus.MADG0BLIN schreef: Noorderspel staat er bijvoorbeeld al niet tussen.![]()
-
MADG0BLIN
- Stamhoofd
Je hebt helemaal gelijk, had niet gekeken naar de jaartallen, maar 2024 is dus nog drukker.Piet schreef:Ik dacht dat die tweejaarlijks was. Geen editie in 2023, dus.MADG0BLIN schreef: Noorderspel staat er bijvoorbeeld al niet tussen.![]()

-
davedatema
- Locomotief
Wat is teveel?
De enige graadmeter is het publiek. Komt er geen publiek op af, dan is het aanbod groter dan de vraag en daar is zeker geen sprake van.
Dat sommige bedrijven (en dat is er één blijkbaar) ervoor kiezen om ergens niet naar toe te gaan, zegt niks over 'teveel aanbod'. Zeker ook omdat de beursorganisatoren totaal geen moeite hebben om de ruimte goed gevuld te krijgen.
en als daar volgend jaar wel een probleem ontstaat, dan kom je met een spellenbibliotheek ook een heel eind. Vrije speelruimte, tot dusverre een groot gemis op veel beurzen. (niks ten nadele van Roll the Dice en consorten, maar dat is slechts een beperkte ruimte op de beurzen waar ik ben geweest.)
De enige graadmeter is het publiek. Komt er geen publiek op af, dan is het aanbod groter dan de vraag en daar is zeker geen sprake van.
Dat sommige bedrijven (en dat is er één blijkbaar) ervoor kiezen om ergens niet naar toe te gaan, zegt niks over 'teveel aanbod'. Zeker ook omdat de beursorganisatoren totaal geen moeite hebben om de ruimte goed gevuld te krijgen.
en als daar volgend jaar wel een probleem ontstaat, dan kom je met een spellenbibliotheek ook een heel eind. Vrije speelruimte, tot dusverre een groot gemis op veel beurzen. (niks ten nadele van Roll the Dice en consorten, maar dat is slechts een beperkte ruimte op de beurzen waar ik ben geweest.)

-
The Iced One
- Critico
- Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
Eens met Dave. We hebben tegenwoordig zoveel Nederlandstalige uitgeverijen dat zolang de beursvloer gevuld blijft en er bezoekers zijn dit geen probleem is, lijkt me.
Ik vond het persoonlijk positief dat 999 Games afwezig was op Spel, dat gaf meer ruimte en aandacht voor de kleinere uitgeverijen. En sommige van die kleintjes hadden op spel ook maar max 4 tafels, wat er vaak gerust meer hadden mogen zijn.
Ik vond het persoonlijk positief dat 999 Games afwezig was op Spel, dat gaf meer ruimte en aandacht voor de kleinere uitgeverijen. En sommige van die kleintjes hadden op spel ook maar max 4 tafels, wat er vaak gerust meer hadden mogen zijn.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
meer info op onze website en Facebook [WIM]
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
meer info op onze website en Facebook [WIM]
-
AlliantieAJ
- Burgemeester
The Iced One schreef: Eens met Dave. We hebben tegenwoordig zoveel Nederlandstalige uitgeverijen dat zolang de beursvloer gevuld blijft en er bezoekers zijn dit geen probleem is, lijkt me.
Inderdaad, vooraf vond ik het jammer dat 999 er niet bij was maar nadien niet gemist.
-
Edwin84
- Elfenkoning
Nou niet echt natuurlijk. Publiek is één van de factoren.davedatema schreef: Wat is teveel?
Je hebt natuurlijk ook personeel en demoërs nodig. Ook voor alleen een spellenbibiotheek moeten mensen vrijgemaakt worden om naar de beurs te gaan de stand op te bouwen en te bemannen.
-
Eis-T
- Grote Dienaar
Wat me ook opvalt is dat de spellenevenementen bijna allemaal samengeklontert zitten in oktober-november. Ik snap waarom dat zo is met release-cycles en de aanloop naar de feestdagen, maar het zou een stuk minder druk aanvoelen als we de events wat meer over het jaar uitsmeren.
-
Johanna
- Caballero
Blijkbaar is dit voor White Goblin Games geen probleem, want zij organiseren een week na Zuiderspel hun eigenbeursje/evenement in Zwolle.
-
Lucky Jack
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...
Ik snap niet helemaal goed waarom ik hier iets van moet vinden. De markt reguleert zichzelf wel. Als er geen bezoekers komen of als de standhouders het laten afweten dan vallen er vanzelf evenementen af.
Verder zou ik zeggen; hoe meer evenementen hoe beter en bezoek de evenementen die je wilt.
Verder zou ik zeggen; hoe meer evenementen hoe beter en bezoek de evenementen die je wilt.
-
WTULTC
- Elfenkoning
Meer events mits gespreid over het jaar en verschillende plaatsen lijkt mij niet verkeerd.
Bezoekers hoeven dan minder ver te rijden en kunnen eerder een beurs overslaan waardoor het niet op elke beurs top drukte is en eerder lokale bezoekers (die niet speciaal een groot spellenliefhebber zijn) een beurs bezoeken.
Nog even over de spellenbibliotheek van RtD. Deze is sinds dat SpellenSpektakel in Utrecht zit ipv Eindhoven iets kleiner. Echter nog steeds zijn daar wel Spiel-spellen te spelen en ik denk persoonlijk dat het voor de bezoekers een van de meest interessante stands is op SpellenSpektakel.
Qua omgaan met demoers en demoers werven zijn er aardig wat verschillen tussen uitgevers. Teveel demoers hebben zoals bijv 999Games inmiddels heeft ivm hun grote wervingscampagne vorig jaar is ook niet goed lijkt mij. Mensen willen niet aan een lijntje worden gehouden of ze voor een event wel of niet kunnen demoen lijkt mij. Het is heel belangrijk hoe de communicatie richting demoers verloopt bij uitgevers.
Bezoekers hoeven dan minder ver te rijden en kunnen eerder een beurs overslaan waardoor het niet op elke beurs top drukte is en eerder lokale bezoekers (die niet speciaal een groot spellenliefhebber zijn) een beurs bezoeken.
Nog even over de spellenbibliotheek van RtD. Deze is sinds dat SpellenSpektakel in Utrecht zit ipv Eindhoven iets kleiner. Echter nog steeds zijn daar wel Spiel-spellen te spelen en ik denk persoonlijk dat het voor de bezoekers een van de meest interessante stands is op SpellenSpektakel.
Qua omgaan met demoers en demoers werven zijn er aardig wat verschillen tussen uitgevers. Teveel demoers hebben zoals bijv 999Games inmiddels heeft ivm hun grote wervingscampagne vorig jaar is ook niet goed lijkt mij. Mensen willen niet aan een lijntje worden gehouden of ze voor een event wel of niet kunnen demoen lijkt mij. Het is heel belangrijk hoe de communicatie richting demoers verloopt bij uitgevers.
-
Duiker
- Gouverneur
- Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games
Dat klinkt leuk, maar dat werkt niet, want dat is niet interessant voor uitgevers.WTULTC schreef: Meer events mits gespreid over het jaar en verschillende plaatsen lijkt mij niet verkeerd.
Keep Exploring Games
-
lordyazos
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: Yannick
Nooit te veel beurzen!
Vind je als uitgever een beurs niet interessant? Geen probleem. Dan zijn er andere uitgevers die er misschien wel willen staan.
Zelfde als bezoekers. Geen zin om naar de zoveelste beurs te gaan? Andere gaan wel.
Wanneer er geen andere spelers of uitgevers komen dan heb je pas de beurs te veel.
Momenteel zie ik dat nog niet gebeuren. Maar je weet nooit wat de toekomst brengt.
Het moet rendabel blijven, zowel voor uitgever, speler als beurs.
Vind je als uitgever een beurs niet interessant? Geen probleem. Dan zijn er andere uitgevers die er misschien wel willen staan.
Zelfde als bezoekers. Geen zin om naar de zoveelste beurs te gaan? Andere gaan wel.
Wanneer er geen andere spelers of uitgevers komen dan heb je pas de beurs te veel.
Momenteel zie ik dat nog niet gebeuren. Maar je weet nooit wat de toekomst brengt.
Het moet rendabel blijven, zowel voor uitgever, speler als beurs.