Lees verder op de website van De Standaard.In deze helpdesk behandelen we elke dag een vraag bij de eindejaarsfeesten. Vandaag: een nieuw bordspel is een heerlijke aanwinst, maar hoe vermijd je dat je vervolgens helemaal gek wordt van al die spelregels die moeten worden uitgeplozen en uitgelegd? Een stappenplan.
"Hoe beginnen we zonder stress aan een nieuw bordspel?"
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
De Standaard publiceert een eindejaarshelpdesk. Vandaag helpt deze helpdesk nieuwelingen op weg bij een nieuw bordspel. Waarschuwing: ben je een expertspeler, dan is deze helpdesk niet direct voor jou bedoeld.
Labels:
-
Pura Vida
- Kardinaal
Re: "Hoe beginnen we zonder stress aan een nieuw bordspel?"
Leuk stuk! "Een bordspel is een sociaal experiment". En zo is het.
-
Dagmar
- Geheim Genootschap
Inderdaad een heel leuk stuk met nuttige tips. Vooral de tip dat je de regels niet ter plekke uit het spelregelboek moet gaan leren, is een goede.
-
Lord Leuber
- Party Animal
Een leuk overzicht!
Maar: ken je spelers wordt terecht als een van de eerste punten genoemd. Alleen vervolgens een aantal tips waarbij dat toch ook een rol speelt. Zo liggen bij ons de grondstoffen dikwijls door elkaar op een berg. Bij Concordia bijvoorbeeld, dat gaat prima, en ik weet dat ik en de andere spelers zich daar niet aan storen.
En belangrijker: ik heb denk ik nog nooit in een bordspelgroepje gezeten waar we ook maar enige aandacht aan het thema besteed hebben. Niet met mijn reguliere 2wekelijkse speler, niet met de andere 2 groepjes waar ik af en toe aanschuif. En als in 1 van die settings iemand (de uitlegger) daar veel aandacht aan zou gaan besteden zou ik waarschijnlijk afhaken. Ook dit is dus toch afhankelijk van de voorkeuren van de aanwezigen.
Maar: ken je spelers wordt terecht als een van de eerste punten genoemd. Alleen vervolgens een aantal tips waarbij dat toch ook een rol speelt. Zo liggen bij ons de grondstoffen dikwijls door elkaar op een berg. Bij Concordia bijvoorbeeld, dat gaat prima, en ik weet dat ik en de andere spelers zich daar niet aan storen.
En belangrijker: ik heb denk ik nog nooit in een bordspelgroepje gezeten waar we ook maar enige aandacht aan het thema besteed hebben. Niet met mijn reguliere 2wekelijkse speler, niet met de andere 2 groepjes waar ik af en toe aanschuif. En als in 1 van die settings iemand (de uitlegger) daar veel aandacht aan zou gaan besteden zou ik waarschijnlijk afhaken. Ook dit is dus toch afhankelijk van de voorkeuren van de aanwezigen.
-
Pura Vida
- Kardinaal
Hee, wat leuk. Ik las daar bijna overheen, zo logisch vond ik het om altijd met het thema te beginnen. Jij had niet bij mijn uitleg van Barrage moeten zijn, dat is duidelijk. Dat was eerst een heel watercollege en vervolgens een stukje historische duiding van de heer Tesla. Ikzelf begin altijd met het thema, maar mijn doelgroep is dan ook meestal jonger dan 15.Lord Leuber schreef: Een leuk overzicht!
-
The Iced One
- Critico
- Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
Ik ook, ik vind het thema erg belangrijk in een spel. En een goed begrip van het thema helpt in veel gevallen ook de regels beter te begrijpen.Pura Vida schreef: Ikzelf begin altijd met het thema
Een spel zonder interessant thema, laat ik op voorhand al graag passeren. Bij mij krijg je dus ook altijd een verhaaltje in het begin met wie we zijn, wat we doen en wat ons doel is
Ik vind het ook fijn om heel het spel te verwijzen naar de thematische termen zoals de grondstoffen: geef mij eens twee voedsel, 2 werktuigen en 2 fruit ipv 2 gele, 2 grijze en 2 groene blokjes aub.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
meer info op onze website en Facebook [WIM]
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
-
Edwin84
- Elfenkoning
Je hoeft geen hele geschiedenis te vertellen, maar gebruiken jullie ook niet de termen die het spel gebruikt om de regels logischer te maken en duidelijker te maken wat je aan het doen bent?Lord Leuber schreef: Een leuk overzicht!
Het is toch duidelijker als je uitlegt: We zijn fabrikanten van auto's. Het op de markt zetten van nieuwe modellen levert je reputatie op. Het aantal auto's dat je verkoopt levert omzet op. Aan het eind van het spel wordt geld ook gewaardeert naar reputatie en wie het hoogste scoort wint.
Dat is toch duidelijker dan: We moeten de meeste punten halen. Je haalt punten door grondstoffen te produceren&verkopen en je haalt punten door nieuwe goederen uit te ontwikkelen via deze ontwikkel actie.
Wat grondstoffen op ene berg ligt dart aan het spel. Bij een aantal spellen heb ik doosje bedoelt om schroeven in te sorteren voor de grondstoffen. Die zet ik zo op tafel. Zelfde voor spellen die met GameTrayZ of iets gelijks werken.
Heeft het bord verschillende thematische actievelden, dan leg ik wel graag daar de grondstoffen. Dus graan op het graanveld, hout bij het bos en ijzer bij de mijn.
Geldt bovenstaande niet dan mag het van mij ook op een hoop.
-
Dagmar
- Geheim Genootschap
Ik leg vaak eerst uit hoe ik ga uitleggen (eerst hoe je wint en dan hoe je speelt of vice versa) en dan volgt de uitgebreide uitleg en dan sluit ik af met een samenvatting. Zeker bij minder ervaren spelers werkt het zeg wat je gaat zegge, zeg het en zeg dan nog een keer wat je gezegd hebt vaak goed. Een beetje herhaling en terugvallen op de structuur (ik ben nu de verschillende acties aan het uitleggen waarvan je er 2 mag doen in je beurt, net hadden we het over X, Y en Z en de volgende actie die je kan doen is actie A…. Etc).
Hoe beter ik een spel ken, hoe beter ik het kan uitleggen. De eerste keer is vaak toch een beetje zoeken omdat je zelf ook nog niet precies weet hoe alles uitpakt.
Hoe beter ik een spel ken, hoe beter ik het kan uitleggen. De eerste keer is vaak toch een beetje zoeken omdat je zelf ook nog niet precies weet hoe alles uitpakt.
-
Lord Leuber
- Party Animal
Ten eerste: ik wilde uiteraard absoluut geen waardeoordeel vellen; het ging mij erom dat iedereen een voorkeur heeft, en ik en degenen waarmee ik speel hebben weinig tot niets met thema.
Ik probeer een beetje na te gaan hoe dat gaat, maar volgens mij is het inderdaad toch letterlijk zoals in sommige posts hierboven beschreven. Dus: bij Rovers van de Noordzee, kijk: ik lever dit handje met rommel in op deze plek, gooi de d6, x gevraagd, check, ik scoor zo veel punten. Dat klinkt misschien heel kil tov "ik bestorm met mijn vikingen het klooster, ze drinken drie tonnen mede en behalen een klinkende overwinning en plunderen de miskelken". (als ik zoiets zou zeggen zou dat waarschijnlijk rare blikken opleveren)
Waar wij veel plezier aan beleven zijn de soorten spelmechanismes en de manieren waarop die gebruikt worden. Zo maken we de uitleg ook levendig: "kijk, dit is een Concordia achtig kaarten mechanisme, maar nu moet je ook nog hier op letten wat het waarschijnlijk net wat lastiger maakt". Daar halen wij het plezier uit en zo maken we het ook logisch. En soms is het ook net wat na een paar beurten de ingeburgerde term is. (in Concordia maar weer): "ik scoor dat gebied en neem 2 blauw en 1 wijn" kan zo maar eens over tafel gaan.
Ik probeer een beetje na te gaan hoe dat gaat, maar volgens mij is het inderdaad toch letterlijk zoals in sommige posts hierboven beschreven. Dus: bij Rovers van de Noordzee, kijk: ik lever dit handje met rommel in op deze plek, gooi de d6, x gevraagd, check, ik scoor zo veel punten. Dat klinkt misschien heel kil tov "ik bestorm met mijn vikingen het klooster, ze drinken drie tonnen mede en behalen een klinkende overwinning en plunderen de miskelken". (als ik zoiets zou zeggen zou dat waarschijnlijk rare blikken opleveren)
Waar wij veel plezier aan beleven zijn de soorten spelmechanismes en de manieren waarop die gebruikt worden. Zo maken we de uitleg ook levendig: "kijk, dit is een Concordia achtig kaarten mechanisme, maar nu moet je ook nog hier op letten wat het waarschijnlijk net wat lastiger maakt". Daar halen wij het plezier uit en zo maken we het ook logisch. En soms is het ook net wat na een paar beurten de ingeburgerde term is. (in Concordia maar weer): "ik scoor dat gebied en neem 2 blauw en 1 wijn" kan zo maar eens over tafel gaan.
-
kosterix
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: zucht
weet niet precies wat een brio is (het stukje), maar inderdaad huiswerk maken, de avond tevoren zelf opzetten, thema goed verwoorden het moet de dag zelf allemaal als glijmiddel naar binnen.
Dat opzetten van tevoren doen we eigenlijk niet, mensen willen om de eoa reden eerst een tijdje keuvelen.
voor oudjaar heb ik alvast voorgesorteerd - sagrada, splendor, santa maria, bullet, deepsea adventure. Mag ik dus eerst zelf eerst gaan opzetten, best een kluif.
Dat opzetten van tevoren doen we eigenlijk niet, mensen willen om de eoa reden eerst een tijdje keuvelen.
voor oudjaar heb ik alvast voorgesorteerd - sagrada, splendor, santa maria, bullet, deepsea adventure. Mag ik dus eerst zelf eerst gaan opzetten, best een kluif.
-
The Iced One
- Critico
- Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
Kijk, dat vind ik dus een dikke meerwaarde in een spel héLord Leuber schreef: Dat klinkt misschien heel kil tov "ik bestorm met mijn vikingen het klooster, ze drinken drie tonnen mede en behalen een klinkende overwinning en plunderen de miskelken". (als ik zoiets zou zeggen zou dat waarschijnlijk rare blikken opleveren)
Ik corrigeer iedereen ook altijd als ze het veel te droog zeggen: "je bedoelt dat je vikingen het klooster plunderen zeker"? Om te lachen, maar stiekem omdat ik dat echt ook wel toffer vind
Maar ik ben dan ook wel boeken- en filmliefhebber en immersie in een verhaal en een soort van escapisme trekt mij wel aan en als dat in een spel aanwezig is, neem ik dat graag mee als extra laag bovenop de mechanische puzzel.
SPELHAMELS BEERSE:
-
KrisZeeland
- Garnaal
Interessant om te lezen hoe dat bij iedereen anders werkt.
Zelf ga ik beter op een thematische uitleg. Ik ben een beelddenker. Zeg je tegen mij daar pak je een bruin blokje “zie” ik niks voor me. Zegt iemand, dat is het bos waar je hout kan hakken om later het hout om te zetten in een nieuwe kamer. Dan heb ik een levendige voorstelling en zal ik het onthouden.
Mijn moeder daar in tegen is een woorddenker, als ik daar aankom met een thematische uitleg, ben ik haar kwijt. Zij hoort liever, daar kun je bruine blokjes pakken. Daar kun je tegels kopen, als je een bruin blokje betaald. De rest is ruis, en maakt het ingewikkelder.
Geen idee of het met een woord of een beelddenker te maken heeft, maar interessant om over na te denken.
Zelf ga ik beter op een thematische uitleg. Ik ben een beelddenker. Zeg je tegen mij daar pak je een bruin blokje “zie” ik niks voor me. Zegt iemand, dat is het bos waar je hout kan hakken om later het hout om te zetten in een nieuwe kamer. Dan heb ik een levendige voorstelling en zal ik het onthouden.
Mijn moeder daar in tegen is een woorddenker, als ik daar aankom met een thematische uitleg, ben ik haar kwijt. Zij hoort liever, daar kun je bruine blokjes pakken. Daar kun je tegels kopen, als je een bruin blokje betaald. De rest is ruis, en maakt het ingewikkelder.
Geen idee of het met een woord of een beelddenker te maken heeft, maar interessant om over na te denken.