Het familie bordspel kerst draadje
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
Pura Vida
- Kardinaal
Het familie bordspel kerst draadje
Onder het motto: leuk die kerstdagen met familie en kerstboom en ommetje enzo, maar kunnen we ook een spelletje spelen? Welke bordspelletjes spelen we nou allemaal met kerst? Welke nieuwe spelletjes liggen er onder de kerstboom? Welke spellen stof je af omdat oma/opa/vader/moeder meedoet? Wat speel je met de kinderen, met de hele familie of liever gewoon lekker alleen? Hoe doen de klassiekers het of durf je die nieuwe hit op tafel te leggen?
Fijne kerstdagen allemaal, en speelze, beste bordspelmaniasten!
Fijne kerstdagen allemaal, en speelze, beste bordspelmaniasten!
Labels:
-
Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Het familie bordspel kerst draadje
Fun Facts is het perfecte kerstspel. Geen enkele regeluitleg nodig, iedereen kan het spelen, ideaal om te doen met mensen die je goed kent en het kan tot met acht spelers.
-
Pura Vida
- Kardinaal
En dat zeg je nú, als alle winkels dicht zijn en we zometeen naar familie moeten.Peter Hein schreef: Fun Facts is het perfecte kerstspel. Geen enkele regeluitleg nodig, iedereen kan het spelen, ideaal om te doen met mensen die je goed kent en het kan tot met acht spelers.
-
usurper
- Geheim Genootschap
Net heerlijk een solo spelletje Arnak gespeeld. We wilden met de hond in de duinen gaan wandelen, maar vanwege de regen zijn we binnen gebleven. Niet erg en de tijd goed besteed.
We live to survive our paradoxes
-
roubosga
- El Capitan
Zojuist met de hondenslee op pad geweest (Snow Tails) met de vrouw.
Daarvoor Splendor Duel.
Wat mij betreft krijgt het weer een 10
het is maar net hoe je het bekijkt.
Daarvoor Splendor Duel.
Wat mij betreft krijgt het weer een 10
-
WTULTC
- Elfenkoning
1e Kerstdag bij familie van mijn vriendin. We hebben wat luchtige spelletjes gespeeld tussen de lunch en kerstdiner door: Similo (wilde dieren) 2x, Carcassonne de mist (leuke Carcassonne twist, Carcassonne kun je nu ook coöperatief spelen).
Daarna deden we het knikkerspel. Dat is eigenlijk Keezen met een twist. Het was spannend tot het einde al duurde het met 6 personen wel lang.
De dag hebben we net thuis nog afgesloten met een potje Wingspan met zijn tweeën tegen de automa razzia.
Daarna deden we het knikkerspel. Dat is eigenlijk Keezen met een twist. Het was spannend tot het einde al duurde het met 6 personen wel lang.
De dag hebben we net thuis nog afgesloten met een potje Wingspan met zijn tweeën tegen de automa razzia.
Laatst gewijzigd door WTULTC op zo 25 dec 2022, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
humske
- Wereldkampioen Carcassonne 2011
- Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!
gisteren met 6 just one gespeeld, eentje die mn vader (en zn vriendin) al kent en dat is fijn want dan stata hij er meer open voor. en mn nichtje/zus/zwager vinden die ook leuk. Alternatief was uno, dus ik had mijn keuze snel gemaakt
.
En vandaag met m'n oudste broer en mn moeder een ouderwets potje scrabble. Heerlijk om weer eens te doen, ook al verloor ik zoals altijd in deze samenstelling. Maar het gaat om de woorden en creativiteit. Al is dat in het begin lastig als je de eerste beurt 6 klinkers hebt en de 2e beurt 7 klinkers :S. Gelukkig werd het daarna beter.
En vandaag met m'n oudste broer en mn moeder een ouderwets potje scrabble. Heerlijk om weer eens te doen, ook al verloor ik zoals altijd in deze samenstelling. Maar het gaat om de woorden en creativiteit. Al is dat in het begin lastig als je de eerste beurt 6 klinkers hebt en de 2e beurt 7 klinkers :S. Gelukkig werd het daarna beter.
~ Always look on the bright side of life ~

-
Jerome
- Gouverneur
Op eerste kerstdag kwamen vrienden met hun (volwassen) zoon langs en met z’n vijven hebben we PitchCar gespeeld. Uitgelegd binnen een paar minuten en goed voor luidruchtig vermaak.
Het werd een fotofinish dus spanning tot het eind.

Tussen de gangen door hebben we ook nog een paar ronden Foppen gespeeld, een van de leukste kaartspelletjes die Friedemann Friese ontworpen heeft.
Het werd een fotofinish dus spanning tot het eind.
Tussen de gangen door hebben we ook nog een paar ronden Foppen gespeeld, een van de leukste kaartspelletjes die Friedemann Friese ontworpen heeft.
-
humske
- Wereldkampioen Carcassonne 2011
- Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!
en om de familiemomenten heen zat ik met een goede vriendin in een huisje en kwamen er andere spellen op tafel: robin hood, exit, everdell + spirecrest en wat kinderspellen ook met haar dochter.humske schreef: gisteren met 6 just one gespeeld, eentje die mn vader (en zn vriendin) al kent en dat is fijn want dan stata hij er meer open voor. en mn nichtje/zus/zwager vinden die ook leuk. Alternatief was uno, dus ik had mijn keuze snel gemaakt.
~ Always look on the bright side of life ~

-
WTULTC
- Elfenkoning
2e kerstdag bij mijn familie en daar behoorlijk veel gespeeld:
Similo (wild animals) 8x
Vang de kikker (jeugdherinneringen) 7x
Vlieg eens vlug (ook jeugdherinneringen)
Vang de muis (reactie spel)
Calavera (leuk dobbel spelletje) 2x
Thuis de dag weer afgesloten door een paar Wingspannetjes weg te tikken (zo noemen we dat altijd als we met zijn tweeën tegen de autorazzia spelen).
Similo (wild animals) 8x
Vang de kikker (jeugdherinneringen) 7x
Vlieg eens vlug (ook jeugdherinneringen)
Vang de muis (reactie spel)
Calavera (leuk dobbel spelletje) 2x
Thuis de dag weer afgesloten door een paar Wingspannetjes weg te tikken (zo noemen we dat altijd als we met zijn tweeën tegen de autorazzia spelen).
Laatst gewijzigd door WTULTC op di 27 dec 2022, 00:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Pura Vida
- Kardinaal
Wat een hoop spellen komen hier langs. Erg leuk om te lezen. En die Pitchcar foto laat ik maar even niet zien aan onze kinderen, geloof ik. Of wel. Nou ja. Onze spellenkerstdagen waren ook prima. Vooral met goed oud spelspul.
Spelletjes kunnen ook weemoedig maken, als bijvoorbeeld je oudste dochter op kerstavond Stenen Tijdperk uitkiest, het eerste 'echte bordspel' dat ze ooit ging spelen.
Die weemoed was gelukkig weer snel weg met Kolonisten. Op tafel als wens van vriendje van zoon 1. Leuk, maar er werd vervolgens zoals altijd alleen maar 4 gegooid.
Daarna Stella met eigen gezin. Dat heb ik dus nog niet kunnen winnen van onze kinderen. Soms ben ik veel te overmoedig en ga ik nat op veel teveel associaties; soms ben ik juist te voorzichtig. Supergoeie variatie op Dixit, deze.
Op eerste kerstdag Splendor met zoon 1 terwijl de goegemeente in de keuken staat te bakken. Twee vinnige racejes van 10 minuten. Hij pakte de een en ik de ander.
Azul met jongste dochter en vrouw was ook weer eens leuk.
s'Avonds laat na de zware kaasfondue bij schoonouders nog een paar potjes lichter verteerbaar Sushi Go. Win ik ook nooit maar wat een lekker 7 wondertje is dit.
Tweede kerstdag My City onder de boom vandaan geplukt en eerste potje gespeeld. Met vier. Leuk en smaakt naar meer.

Vervolgens mijn deel van de familie op bezoek. Met opa en oma en 10 (klein)kinderen. Wandelen, eten en vervolgens een kerstfilm voor de ene helft en Dixit Odyssee voor de andere. Blijft het leukst met grote aantallen spelers.
Tot slot, toen iedereen naar huis was, nog wat Sushi go en Slynx met de eigen kinderen.
Veel vrediger kan een kerst niet zijn.
Spelletjes kunnen ook weemoedig maken, als bijvoorbeeld je oudste dochter op kerstavond Stenen Tijdperk uitkiest, het eerste 'echte bordspel' dat ze ooit ging spelen.
Die weemoed was gelukkig weer snel weg met Kolonisten. Op tafel als wens van vriendje van zoon 1. Leuk, maar er werd vervolgens zoals altijd alleen maar 4 gegooid.
Daarna Stella met eigen gezin. Dat heb ik dus nog niet kunnen winnen van onze kinderen. Soms ben ik veel te overmoedig en ga ik nat op veel teveel associaties; soms ben ik juist te voorzichtig. Supergoeie variatie op Dixit, deze.
Op eerste kerstdag Splendor met zoon 1 terwijl de goegemeente in de keuken staat te bakken. Twee vinnige racejes van 10 minuten. Hij pakte de een en ik de ander.
Azul met jongste dochter en vrouw was ook weer eens leuk.
s'Avonds laat na de zware kaasfondue bij schoonouders nog een paar potjes lichter verteerbaar Sushi Go. Win ik ook nooit maar wat een lekker 7 wondertje is dit.
Tweede kerstdag My City onder de boom vandaan geplukt en eerste potje gespeeld. Met vier. Leuk en smaakt naar meer.
Vervolgens mijn deel van de familie op bezoek. Met opa en oma en 10 (klein)kinderen. Wandelen, eten en vervolgens een kerstfilm voor de ene helft en Dixit Odyssee voor de andere. Blijft het leukst met grote aantallen spelers.
Tot slot, toen iedereen naar huis was, nog wat Sushi go en Slynx met de eigen kinderen.
Veel vrediger kan een kerst niet zijn.
-
rober
- Standaard moderator
Helaas was deze kerst zonder spellen.
Geen spellen onder de boom (op zich niet erg) maar ook geen spellen op tafel.
Aan mijn eigen familie zijn spellen niet besteed. Geen idee dus van wie ik het spelgen heb?
Met mijn schoonmoeder deden we de laatste jaren wel af en toe wat eenvoudige spellen. Maar helaas gaat dat niet meer.
Maar vanaf morgen hebben we een aantal spellendates in het vooruitzicht. Dus het komt toch nog goed.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Geen spellen onder de boom (op zich niet erg) maar ook geen spellen op tafel.
Aan mijn eigen familie zijn spellen niet besteed. Geen idee dus van wie ik het spelgen heb?
Met mijn schoonmoeder deden we de laatste jaren wel af en toe wat eenvoudige spellen. Maar helaas gaat dat niet meer.
Maar vanaf morgen hebben we een aantal spellendates in het vooruitzicht. Dus het komt toch nog goed.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
All is fair in love, war and Carcassonne

-
arjen88
- Grote Dienaar
Kerst is altijd afvragen welke spellen doen het goed! Leuke uitdaging. Vorig jaar hebben wij de hele dag don't get got gespeeld. Ik vond het zelf hilarisch. Alleen mijn vrouw niet, die durfde niet meer te praten
.
Dit jaar een andere aanpak
- Ceaser's empire, ideaal voor de kerst, kan met max 5, beurten zijn snel en er is toch nog enige tactiek vereist.
- Railroad ink, viel niet heel goed in de smaak helaas
- De grote dalmuti, dit doet het altijd goed
Later op de avond nog een potje the guild of merchant explores, heel leuk.
Jammer dit jaar was dat ik heel graag Ready set bet had gespeeld maar helaas overal uitverkocht
Op naar volgend jaar
Dit jaar een andere aanpak
- Ceaser's empire, ideaal voor de kerst, kan met max 5, beurten zijn snel en er is toch nog enige tactiek vereist.
- Railroad ink, viel niet heel goed in de smaak helaas
- De grote dalmuti, dit doet het altijd goed
Later op de avond nog een potje the guild of merchant explores, heel leuk.
Jammer dit jaar was dat ik heel graag Ready set bet had gespeeld maar helaas overal uitverkocht
Op naar volgend jaar
-
Jerome
- Gouverneur
Tweede Kerstdag bracht andere vrienden en tussen de gangen door in totaal twee potjes Texas Showdown gespeeld. Meestal (ook nu) is dat na drie ronden wel gedaan. Superleuk spelletje, al slaagde ik er in om beide keren dik te verliezen. Lag aan de kaarten, zullen we dan maar zeggen… Voor we compleet waren kwam verloor ik ook nog Machi Koro 2, met z’n drieën. Lag inderdaad aan de dobbelstenen.
Gisteravond waren we weer met z’n tweeën en sinds lange tijd hadden we de tijd en rust om een bordspel op tafel te leggen. Het werd De Zoektocht naar El Dorado, met de Helden en Demonen, alledrie de promo’s en de Muisca module van de laatste uitbreiding. Die 8 nieuwe kaarten zijn zeer krachtig en we hadden ze dan ook vrij snel allemaal gekocht. Helaas was ik vergeten de gekoppelde grotfiches in te mixen dus er was geen enkele belemmering om ze lang in de wacht te laten liggen. De volgende keer laten we H&D eruit en gooien we alles van Gevaren en Muisca erin. Topspel.
Gisteravond waren we weer met z’n tweeën en sinds lange tijd hadden we de tijd en rust om een bordspel op tafel te leggen. Het werd De Zoektocht naar El Dorado, met de Helden en Demonen, alledrie de promo’s en de Muisca module van de laatste uitbreiding. Die 8 nieuwe kaarten zijn zeer krachtig en we hadden ze dan ook vrij snel allemaal gekocht. Helaas was ik vergeten de gekoppelde grotfiches in te mixen dus er was geen enkele belemmering om ze lang in de wacht te laten liggen. De volgende keer laten we H&D eruit en gooien we alles van Gevaren en Muisca erin. Topspel.
-
Edwin84
- Elfenkoning
Met kerst paar party games gespeeld.
Regenwormen met uitbreiding.euk spelletje maar teveel geluk deze ronde. Na 4 beurten een tegel pakken, terugleggen, pakken en gejat. Een ander pakt 4 tegels en verliest die niet meer. Die persoon stopte zelfs met het spel (jongere speler). Wij spelen nog een tijdje door en de vertrokken speler won gewoon.
Daarna potje Diamant. Dat beviel een stuk beter.
Regenwormen met uitbreiding.euk spelletje maar teveel geluk deze ronde. Na 4 beurten een tegel pakken, terugleggen, pakken en gejat. Een ander pakt 4 tegels en verliest die niet meer. Die persoon stopte zelfs met het spel (jongere speler). Wij spelen nog een tijdje door en de vertrokken speler won gewoon.
Daarna potje Diamant. Dat beviel een stuk beter.