7 Wonders Duel

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

BBsteve
PIONier

7 Wonders Duel

Bericht door BBsteve »

Hallo,
Wij zitten met een kleine vraag. Sinds kerst spelen wij 7 wonders Duel. Na 4 keer spelen hebben wijn de meeste regels wel door, maar toch zitten wij nog met een vraag. In de nederlandse handleiding wordt gesproken over beurten en rondes. Wij gaan ervan uit dat met het spelen van een ronde het uitspelen. Van een tijdperk bedoeld wordt. En met een beurt, het pakken van kaart en dan en dan een actie (gebouw bouwen, afleggen, wonder bouwen). Kortom een ronde bestaat uit meerde beurten. Dit verschil komt ook tot uiting bij de effecten van wonderen en gele kaarten.
Enkele wonderen leveren ook grondstoffen per beurt op (vuurtoren en piraeus). Dus elke beurt kun je deze grondstoffen inzetten.
Nu zijn er ook twee gele kaarten (karavanserai en forum) die grondstoffen opleveren. In de spelregeles (pag. 15) wordt het volgende gezegd: Deze kaart produceert elek ronde een grondstof naar keuze uit de twee/drie aangegeven grondstoffen. Betekend dit dat deze kaart slecht eenmaal per tijdperk een grondstof opleverd?

M.v.gr.
Stephan
Bijlagen
62A20BC2-F31E-4CBD-912C-0DB5B94D3ED4.jpeg
B92C3EB6-A416-4F9E-A300-B63D4E2551D8.jpeg

Labels:
Lyon
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: サイコロさん
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: 7 Wonders Duel

Bericht door Lyon »

Ik denk dat dit simpelweg een kwestie is van een ietwat slordige en verwarrende vertaling door plotseling het woord 'ronde' te introduceren, gezien zowel de Engelse als Franse spelregels geen onderscheid maken tussen de woorden 'beurt' en 'ronde'. Karavanserai en forum kun je gewoon elke beurt gebruiken.
'Wie 'A' zegt, moet ook 'gricola' zeggen!'
BBsteve
PIONier

Bericht door BBsteve »

Lyon schreef: Ik denk dat dit simpelweg een kwestie is van een ietwat slordige en verwarrende vertaling door plotseling het woord 'ronde' te introduceren, gezien zowel de Engelse als Franse spelregels geen onderscheid maken tussen de woorden 'beurt' en 'ronde'. Karavanserai en forum kun je gewoon elke beurt gebruiken.
Bedankt voor je reactie. Ik heb de Engelse spelregels er nog niet op nagelezen. Aangezien mij kennis van de Franse taal niet goed genoeg is sla ik deze maar even over.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Grappig. Net nog gespeeld dus de regels pal voor me. Pagina 8, de rode regels na Belangrijk: de grondstoffen worden niet verbruikt tijdens het bouwen. Ze kunnen elke ronde tijdens het hele spel worden gebruikt.
Linksonder op dezelfde pagina staat dat grondstoffen worden geproduceerd door bruine, grijze en gele kaarten. Er is geen onderscheid dus. Ook gele productiekaarten zijn het hele spel geldig vanaf het moment dat je ze hebt gebouwd.
Speelze!
Afbeelding
SuSuQie
Regenmaker

Bericht door SuSuQie »

Beter hadden ze beurt en tijdperk gebruikt.
Maar inderdaad elke beurt mag je 1 grondstof van je gele kaart inzetten net zoals bij die grondstoffen op je wonderen als je ze gebouwd hebt.