Gisteren speelde ik...

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Re: Gisteren speelde ik...

Bericht door humske »

Gisteravond het verlaten station met m'n vriendin en haar gezin gespeeld. Erg geslaagd! Tijdje geleden had ik ze verboden eiland uitgeleend en nu deze op tafel E voor de kerstvakantie aan ze uitgeleend. Coop is toch heel fijn op die leeftijd (7/8) en met de raket die opstijgt helemaal in de roos :)
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

humske schreef: Gisteravond het verlaten station met m'n vriendin en haar gezin gespeeld. Erg geslaagd! Tijdje geleden had ik ze verboden eiland uitgeleend en nu deze op tafel E voor de kerstvakantie aan ze uitgeleend. Coop is toch heel fijn op die leeftijd (7/8) en met de raket die opstijgt helemaal in de roos :)
Welke vindt je de leukste uit de trilogie?
humske

Bericht door humske »

Edwin84 schreef:
humske schreef: Gisteravond het verlaten station met m'n vriendin en haar gezin gespeeld. Erg geslaagd! Tijdje geleden had ik ze verboden eiland uitgeleend en nu deze op tafel E voor de kerstvakantie aan ze uitgeleend. Coop is toch heel fijn op die leeftijd (7/8) en met de raket die opstijgt helemaal in de roos :)
Welke vindt je de leukste uit de trilogie?
de minste leuke vindt ik de vergeten stad, maar ook die komt af en toe wel op tafel. Gewoon omdat het soepel coop is.

verboden eiland is voor als ik wat simpeler wil en thema wat mij het meest aanspreekt. het verlaten station als je iets moeilijker wil en gewoon lekker wil spelen met elektrisch circuitje maken :). Maar het thema spreekt mij op zich minder aan.
(ook al kun je de moeilijkheidsgraad binnen het spel ophogen, dan nog is er wel sprake van oplopende moeilijkheidsgraad in de zin van technologiekaarten bv in verlaten station, waar je in verboden eiland alleen zandzakken hebt. En meer stappen om het doel te halen).

conclusie: verboden eiland blijft door thema wel favoriet, maar ze komen alle 3 jaarlijks wel op tafel.

Afbeelding
MADG0BLIN
Stamhoofd
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door MADG0BLIN »

Voor het eerst gisteren een mooie pot Eldritch Horror gespeeld gisteren! Een oudje, maar erg leuk. We speelden allemaal voor het eerst.

Na de uitleg gisteren gestart met vier spelers.
De eerste rondes waren relatief traag, wat kun je ook alweer doen, wat is handig om nu te doen, hoe werkt het met die testen, waren veelgehoorde vragen. Ik was al bekend met het testsysteem dus dat scheelde voor mezelf. Uiteindelijk na een aantal rondes ging het steeds vlotter.

We vochten tegen Shub-Niggurath. We moesten als eerste mystery ervoor zorgen dat we met 4 clues 2 eldritch tokens op een kaart kregen. Tijdens de mythos fase kwamen er maar weinig clue tokens op het bord, dus dat duurde vrij lang voordat dat lukte. We hadden misschien wat meer gebruik moeten maken van de locatie Londen. Daar keken we nog niet genoeg naar.

Als tweede mystery werd Spawn of the Black Goat getrokken. Hier moesten we het Nug Epic monster doden in de Amazone. Probleem was dat 1 van onze vechters net aan de andere kant van de wereld stond en een andere net dood was gegaan. Uiteindelijk wel gelukt, maar de mythos kaarten stapel werd steeds kleiner en steeds meer Investigators gingen dood.

Als laatste mystery trokken we Hunting the Thousand. Er lagen genoeg monsters op dat moment op het bord maar de clue tokens waren weer niet heel erg in voorraad bij de spelers. Uiteindelijk dachten we dat we hem zouden halen en hadden we genoeg monsters verslagen en tokens geplaatst. Echter hadden we net in de vorige ronde onze laatste mythos kaart getrokken en dit mystery niet goed genoeg gelezen. Hierdoor konden we niet nog 1 mythos kaart trekken en verloren we na vier en een half uur spelen. :(

Toffe ervaring en tof spel en ik verwacht dat de volgende keer wel sneller zal gaan, maar het was wel een latertje. :yawn:
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Goed weekendje qua bordspellen:
Vrijdagavond thuis met 4 kwam Kwakzalvers, Skye (blijft een topper), Cascadia op tafel.

Zaterdag ging ik naar een persoon die zijn verjaardag ieder jaar op een bijzondere manier viert. Namelijk met een persoonlijke 24-uurs bordspellenmarathon. Daarbij nodigt hij mensen uit om in een tijdvak aan te sluiten. Daar kwam Cascadia, Creature Comforts (leuk spel, maar te lang met 5), Azul en Machiavelli op tafel en thuis hebben we nog een Wingspannetje weggetikt.

Zondag een paar keer Pandemie, Wingspan, Similo en Carcassonne de mist (die blijf ik leuk vinden, echt een leuke coöp versie).
Afbeelding
humske

Bericht door humske »

Afgelopen weekend was fijn! De volgende spelletjes kwamen op tafel:
gloomhaven op vrijdag, we zijn bijna bij het eind maar het begint toch wat saai te worden met de meeste characters op 9, zoveel karakters en scenario's die we al hebben gehad, ook al spelen we nu een tijd met forgotten circles erbij. We kijken uit naar frosthaven!

zaterdag wat mensen over de vloer:
point salad als cadeau gegeven aan een van de gasten nog voor zijn verjaardag dus gelijk op tafel om het hem te leren
shadows amsterdam om even met zn allen een spelletje te doen (die hadi k de vorige speldag ivm mn verjaardag gekregen maar was nog niet op tafel gekomen)
lost ruins of arnak: erg tof spel blijft dit, nu alleen basis maar binnenkort maar weer eens met uibreiding.
dice hospital: ER-Emergency Roll: Het gewone spel is een van mijn favorieten, en was erg benieuwd naar deze. En het is 'gewoon' een roll & write, maar door het thema toch wel erg leuk!
Pictures: dit is er eentje die ik graag eens zelf 2e hands zou willen aanshcaffen!
cascadia: toppertje!

Afbeelding
Arjen T.
Veenboer

Bericht door Arjen T. »

Afgelopen zaterdag kwam Root eindelijk weer eens op tafel, gevolgd door Wild Serengeti. Voor de zondag een solo dagje met Klus geklaard, Calico en Clever 4 ever.
We've got a winner!
LanceCorporal
Locomotief

Bericht door LanceCorporal »

Afgelopen weekend 2x Lacrimosa (solo) en 1x Revive (solo) gespeeld.
Beide spellen bevallen mij zeer goed.
Hopelijk krijg ik, komend weekend, de kans om deze spellen met meerdere spelers te spelen tijdens de speldag in Bleiswijk.
Afbeelding
wennepen
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Blije Bordspeler

Bericht door wennepen »

LanceCorporal schreef: Afgelopen weekend 2x Lacrimosa (solo) en 1x Revive (solo) gespeeld.
Hopelijk krijg ik, komend weekend, de kans om deze spellen met meerdere spelers te spelen tijdens de speldag in Bleiswijk.
Wat goed dat je Revive al hebt gespeeld! Waar heb je die op de kop getikt?
LanceCorporal
Locomotief

Bericht door LanceCorporal »

wennepen schreef:
LanceCorporal schreef: Afgelopen weekend 2x Lacrimosa (solo) en 1x Revive (solo) gespeeld.
Ik heb Revive bij de uitgever Matagot besteld.
Afbeelding
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

Een speler van onze groep heeft Revive op Spiel gekocht en ik heb het intussen 4x gespeeld en tot nu toe is dat voor mij het beste spel van 2022. Toppertje!
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
wennepen
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Blije Bordspeler

Bericht door wennepen »

LanceCorporal schreef:
wennepen schreef:
Ik heb Revive bij de uitgever Matagot besteld.
Dank je voor je reactie!
655321
Meeple

Bericht door 655321 »

Onlangs Revive en Trekking Through History gespeeld. Revive was ik erg nieuwsgierig naar en was ook enigszins bevooroordeeld om deze geweldig te vinden. Nu na één speelbeurt met vier zie ik het potentieel wel maar ben minder overtuigd. Met vier spelers komen de negatieve facetten sterk naar voren (plaatsgebrek op tafel, speelstukken waarvan de kleuren te sterk op elkaar lijken, downtime – de meest AP-gevoelige speler heeft overigens met ruime voorsprong gewonnen). Het spel eindigt wanneer de laatste schedel weggenomen wordt en dat zal, wanneer na je beurt er nog drie personen de laatste schedels kunnen wegkapen, veel sneller zijn dan waarop je gerekend had (en waar je weinig kan tegen beginnen). Ook wordt het op het bord wel erg dichtbevolkt. Niet meer met vier voor mij dus. Afgezien daarvan ga ik Revive ongetwijfeld opnieuw een kans geven en staat het nog steeds op mijn wishlist.
Trekking Through History is natuurlijk substantieel lichter dan Revive en viel zelfs simpeler uit dan ik had verwacht. Niettemin een volmaakt familiespel dat er goed uitziet en je met iedereen kan spelen. Voortreffelijk spel in die categorie.
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

655321 schreef: (plaatsgebrek op tafel, speelstukken waarvan de kleuren te sterk op elkaar lijken, downtime – de meest AP-gevoelige speler heeft overigens met ruime voorsprong gewonnen). Het spel eindigt wanneer de laatste schedel weggenomen wordt en dat zal, wanneer na je beurt er nog drie personen de laatste schedels kunnen wegkapen, veel sneller zijn dan waarop je gerekend had (en waar je weinig kan tegen beginnen). Ook wordt het op het bord wel erg dichtbevolkt.
Zulke complexere en strategischere spellen zijn altijd ap-gevoelig, zeker met sommige spelers :wink: Ik heb het 2x met 3 gespeeld en 1x met 4, maar herinner me van die laatste keer niet specifiek dat ik het bord super druk bevolkt vond dus mogelijk is dat ook door de startopstelling en welke paden de andere spelers volgen. Als de goedkope tegels allemaal rond het midden liggen gaat het veel sneller dan wanneer er enkel dure tegels aan de binnenkant liggen. Die variabele opstelling en de gevolgen voor het spelverloop daarvan is één van de dingen die me zo aanspraken in het spel.
Ik vond ook wel dat het spel traag op gang komt en aan het einde ineens heel snel kan gaan. Je kan wel inschatten hoe ver de andere spelers zijn van het behalen van zo'n schedel en daar dus wel op anticiperen, maar in een eerste speelsessie is dat moeilijk ja.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Naast een aantal bekende weer een nieuw spel namelijk Caldera Park. De opvolger van Savannah Park.
In dit spel zit meer dan gaat voorganger omdat je het mechanisme iets anders en je ook bepaalde gebieden met de dierenfishes wil bedekken. Iets meer tactiek wat het ook lekker maakt.
Afbeelding