Stonemaier kondigt aan: Expeditions, een vervolg op Scythe

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Pura Vida
Kardinaal

Stonemaier kondigt aan: Expeditions, een vervolg op Scythe

Bericht door Pura Vida »

Stonemaier had vandaag een totaal onverwacht nieuwtje: er komt een vervolg op Scythe. Het spel gaat heten: Expeditions. Ontwerp is wederom van Jamey Stegmaier en Jakub Rozalski. Het speelt zich net als Scythe af in de jaren na de 'Grote Oorlog', dit keer in Siberië. Stegmaier noemt zijn spel zelf "a competitive, card-driven, tile-exploration, engine-building sequel to Scythe". Ik vertaal de rest van het bericht even hieronder.

Afbeelding

Het vervolg op Scythe stuurt spelers op een nieuw avontuur naar Siberië, waar een enorme meteoriet neer is gestort in de buurt van de Tunguska-rivier. Een expeditie onder leiding van Dr. Tarkovsky waagt zich in de taiga om meer te weten te komen over de meteoriet en de impact ervan op het land. Hunkerend naar avontuur financieren helden uit de oorlog privé hun eigen expedities naar Siberië, in de hoop artefacten te vinden, uitdagingen te overwinnen en uiteindelijk de overwinning te behalen.

Afbeelding

Expeditions is al te bestellen op de site van Stonemaier en zal naar verwachting komende zomer uitkomen. Meer info vind je op de website van Stonemaier Games.
Stonemaier laat weten dat zeven partners dit spel ook gaan uitbrengen. Matagot en Ghenos worden met name genoemd. Of 999 meedoet, weet ik niet.

Expeditions (Stonemaier Games)
1 - 5 spelers
Leeftijd: 14+
Speeltijd: 60-90 min
Spelontwerp: Jamey Stegmaier
Artwork: Jakub Rozalski
Bijlagen
comprehensive-infographic-1024x1024.jpg
3D-box-1069x1536.png
Afbeelding

Labels:
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Stonemaier kondigt aan: Expeditions, een vervolg op Scyt

Bericht door The Iced One »

Dit vind ik wel tof nieuws! Grote fan van Scythe en ook zeer van het artwork en de 'mythologie' er van. Het is nog moeilijk een beeld te vormen van de gameplay, maar het klinkt wel uniek. Alleen weet ik niet of ik een fan ben van de combo van hexes en kaarten, maar we'll see.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Benieuwd waar Rozalsky nu weer z’n artwork zal jatten zich deze keer door laat inspireren. Een hint is alvast gegeven: Tarkovsky.
Zo lijkt het onvermijdelijk dat er verwijzingen naar een van diens meesterwerken, Stalker, zullen zijn.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Oké ik doe even héél nerderig, waarvoor bij voorbaat excuus, maar ik ben gewoon té enthousiast over dit nieuwe spel in de 'Scythe wereld'. Onder verwijzing naar het regelboek van Expeditions, dat te downloaden is op de website van Stonemaier Games, deel ik hier alvast de karakters en hun dieren.

Ik begin even met de backstory uit Expeditions zelf. Na alle interessante ontmoetingen en schermutselingen die plaatsvonden in de wereld van Scythe, is de rust in Europa begin jaren '20 weergekeerd. Alle ogen richten zich nu op Siberië, waar een reusachtige meteoriet is ingeslagen. Ene Dr. Tarkovsky gaat op onderzoek uit, maar komt niet meer terug. Diverse reddingsoperaties leiden tot niets behalve vreemde verhalen over gecorrumpeerd land en bezeten mensen en dieren. Uiteindelijk is het aan de avonturiers uit Scythe om op ontdekkingstocht te gaan. Vijf helden kennen we al, eentje is nieuw.

Ik begin met mijn eigen favoriet, Akiko. Van het weekend nog met Akiko een spelletje Scythe gewonnen. Als je Akiko iets teveel tijd geeft, dan rolt ze iedereen op. Ook in Expeditions maakt ze dus haar opwachting. Uiteraard mét haar intelligente aapje Jiro. Ik ben benieuwd of het 'bedaarde strategische vernuft' van Akiko ook in Expeditions zichtbaar wordt.

Afbeelding

Ook drie oude bekenden uit het basisspel van Scythe gaan op zoek in Expeditions. De allermooiste is natuurlijk Olga. Nou ja, dat vind zoon 1 hier dan, die vindt de combinatie van Olga en tijger Changa onweerstaanbaar. Smaken verschillen natuurlijk. Ze is in elk geval een onontkoombare verschijning in dit vervolgavontuur. Is ze in Expeditions net zo sterk? We zullen het gaan zien.

Afbeelding

De sympathieke en behulpzame Anna met haar beer Wojtek konden we ook verwachten in Expeditions. Zoon 2 is dus ook blij, want hij heeft een uitgesproken voorliefde voor Anna, vooral vanwege de mooie mechs trouwens, die volgens hem de "enige échte mechs" zijn (sic). Spelend met Anna zal hij het met een ándere mech moeten doen, want de mechs in Expeditions zijn allemaal nieuw ontworpen.

Afbeelding

De norse Gunter is er ook weer bij. Helaas heeft een van zijn wolven intussen het loodje gelegd. Gunter wordt dus op zijn expeditie alleen vergezeld door Nacht. Maakt hem dat minder agressief? Hij is zo te zien al een oude baas geworden, dus we hebben hoop.

Afbeelding

Ook Vesna gaat op expeditie, met haar onafscheidelijke robotvos Voltan. Scythe fans kennen haar als de dochter van Tesla uit de Fenris Campagne. Tesla was de bouwer van de factory in Scythe, voor wie het weten wil. Ik ben benieuwd of ze haar enorme snelheid uit Scythe heeft meegenomen?

Afbeelding

Tot slot gaat ook een nieuweling op pad: Matthew met husky Ceasar maken de oversteek uit Alaska. Voor Ceasar zogezegd een thuisreis. Matthew is de enige die niet alleen op ontdekkingsreis maar vooral op een reddingsmissie gaat naar zijn eigen verdwenen vriend, dr. Tarkovsky.

Afbeelding

Dat was het. Een mooi setje karakters, wat mij betreft. Mijn vrouw is hevig teleurgesteld dat de stoere ijszwemmer Bjorn dit keer niet meedoet. Zitten jouw eigen Scythe helden erin? Of zijn er karakters die je mist? Waarmee je graag speelt in Scythe?
Bijlagen
Vesna & Voltan 2023-02-06 11.41.36.png
Matthew & Ceasar 2023-02-06 11.31.45.png
Gunter & Nacht 2023-02-06 11.43.50.png
Anna & Wojtek 2023-02-06 11.43.01.png
Olga & Changa 2023-02-06 11.44.57.png
Akiko & Jiro 2023-02-06 11.45.37.png
Afbeelding
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...

Bericht door Lucky Jack »

Ik wordt ook héél hebberig van dit nieuwtje en het liefst zou ik dan ook voor Ironclad versie gaan met metalen mini's. Ik vind Scythe prachtig en altijd leuk als het op tafel komt, maar ik moet ook eerlijk bekennen dat dit niet heel vaak gebeurd omdat de vrouwelijke helft van mijn spellengroep Scythe minder goed trekt.

Nog even kijken dus wat er wint; het hart of het verstand. :D
Afbeelding
Fregonar
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Karel Titeca

Bericht door Fregonar »

Alle Stonemaier-spellen komen natuurlijk met een hele goede solo in de doos. ;-)
vrieskist
Hazelnoot Ridder

Bericht door vrieskist »

Ik maak me vooral zorgen over het schuiven van kaartjes onder een bord, waarop dan weer andere componenten liggen. Vaak schuift de 2e kaart weer je eerste kaart onder het bord, of er schuiven de blokjes een andere kant op.
Afbeelding
Fregonar
Grote Dienaar

Bericht door Fregonar »

vrieskist schreef: Ik maak me vooral zorgen over het schuiven van kaartjes onder een bord, waarop dan weer andere componenten liggen. Vaak schuift de 2e kaart weer je eerste kaart onder het bord, of er schuiven de blokjes een andere kant op.
Jamey Stegmaier hoort de bezorgdheden daarover, en hij heeft daarom beslist om kleine voetjes bij te voegen in de doos. Die voetjes kan je dan plakken aan de onderkant van het Basecamp-bord, waardoor het lichtjes in de hoogte hangt. Dat maakt het plaatsen van kaarten een stuk makkelijker.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Fregonar schreef: Alle Stonemaier-spellen komen natuurlijk met een hele goede solo in de doos. ;-)
Heb je weer mee gestest? In dat geval ben ik natuurlijk benieuwd hoe dat ging...
Lucky Jack schreef: Nog even kijken dus wat er wint; het hart of het verstand. :D
Het verstand natuurlijk. Kopen dat spel.
vrieskist schreef: Ik maak me vooral zorgen over het schuiven van kaartjes onder een bord, waarop dan weer andere componenten liggen. Vaak schuift de 2e kaart weer je eerste kaart onder het bord, of er schuiven de blokjes een andere kant op.
Het gehannes met dat bordje in het filmpje was inderdaad wat aandoenlijk. Maar Stonemaier heeft er al iets op bedacht:

Afbeelding
Afbeelding
Bijlagen
FB_IMG_1675959545510.jpg
(35.73 KiB) Nog niet gedownload
FB_IMG_1675959537550.jpg
Afbeelding
Fregonar
Grote Dienaar

Bericht door Fregonar »

Pura Vida schreef:
Fregonar schreef: Alle Stonemaier-spellen komen natuurlijk met een hele goede solo in de doos. ;-)
Heb je weer mee gestest? In dat geval ben ik natuurlijk benieuwd hoe dat ging...
Ja, ik heb weer meegewerkt en getest aan deze solo. En de NDA verbiedt me om uitgebreid mijn ervaringen daarover te delen. Maar laat het me zo zeggen: ik vind deze een zeer geschikte puzzel voor solo.
The Iced One
Critico

Ik ben na het lezen van de regels ook helemaal enthousiast, maar eerder door de originele mechanismen dan door de karakter-dier duo's :wink:
De mogelijkheden tijdens de je beurt lijken me voor de nodige dilemma's te zorgen en multi-use kaarten vind ik altijd tof. Ook grote fan van het artwork en de mythologie van de wereld. Sowieso een buy. Wel nog aan het twijfelen om dat pre-order gedoe te doen, aangezien dat spel later in de shops wss goedkoper te krijgen is (zeker met spellenclubkorting).
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

vrieskist
Hazelnoot Ridder

Bericht door vrieskist »

Pura Vida schreef:
Lucky Jack schreef: Nog even kijken dus wat er wint; het hart of het verstand. :D
Het verstand natuurlijk. Kopen dat spel.
Het gehannes met dat bordje in het filmpje was inderdaad wat aandoenlijk. Maar Stonemaier heeft er al iets op bedacht:

Afbeelding
Afbeelding
Bedankt voor de reactie, lijkt me een prima oplossing.
Afbeelding
kosterix
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: zucht

Bericht door kosterix »

maar.... hoe "uit" is Expeditions nu eigenlijk? Of is het nog vaagjes in ontwikkeling? Of via crowdfunding?
The Iced One
Critico

kosterix schreef: maar.... hoe "uit" is Expeditions nu eigenlijk? Of isAl het nog vaagjes in ontwikkeling? Of via crowdfunding?
Als ik het goed begrijp, moet de productie nog gestart worden, maar kan je preorderen om zeker een exemplaar te hebben aangezien de hoeveelheid geproduceerde exemplaren gebaseerd zal zijn op het aantal preorders en enkele 100den meer ofzo.
Geen crowdfunding dus, maar wel een goede methode om in te kunnen schatten hoe groot de interesse is volgens mij.
SPELHAMELS BEERSE:

Fregonar
Grote Dienaar

Bericht door Fregonar »

The Iced One schreef:
kosterix schreef: maar.... hoe "uit" is Expeditions nu eigenlijk? Of isAl het nog vaagjes in ontwikkeling? Of via crowdfunding?
Als ik het goed begrijp, moet de productie nog gestart worden, maar kan je preorderen om zeker een exemplaar te hebben aangezien de hoeveelheid geproduceerde exemplaren gebaseerd zal zijn op het aantal preorders en enkele 100den meer ofzo.
Geen crowdfunding dus, maar wel een goede methode om in te kunnen schatten hoe groot de interesse is volgens mij.
Klopt, behalve dat je die "enkele 100den meer ofzo" mag vervangen door "enkele 1000den meer".

Er staat een preorder open waarin ondertussen al meer dan 5000 mensen hun bestelling hebben geplaatst. Een dezer dagen gaat de definitieve bestelling naar de fabriek. Als ze dan bv. 10.000 exemplaren bestellen, dan hebben ze voor iedereen die nu al gepreorderd heeft zéker en vast eentje, en wellicht ook nog voor iedereen die in de komende maanden preordert.

De levering is verwacht voor juni.
Plaats reactie