Hoofd Bewaking

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
xanthie
Garnaal

Hoofd Bewaking

Bericht door xanthie »

Steel zonder betrapt te worden

Stel je voor, een paar tegenslagen in het leven en voila, je mag aan de slag als dief. Ja, ik weet het, niet meteen ideaal om een carrière uit te bouwen, maar iedereen moet eten op tafel krijgen. Je besluit om met een groep gelijkgestemden in te breken in het Museum der Wonderen. Maar opgepast, dat klereding wordt bewaakt door een mens geworden beveiligingscamera, beter gekend als Hoofd Bewaking. Zal je die snoodaard kunnen misleiden en met de gestolen kunstschatten ontsnappen?

Afbeelding

De doos van Hoofd Bewaking is meteen het masker dat het Hoofd Bewaking zal gebruiken om de dieven te ontmaskeren. Het spelmateriaal is dus eenvoudig. De doos die dienst doet als masker, een cameralens die je op het masker monteert (opgepast de cameralens heeft drie batterijen nodig om te werken, die batterijen worden niet meegeleverd), samen met vier doppen en een elastiek. Hoe je het masker in elkaar moet zetten, is eenvoudig en wordt goed uitgelegd. Tenslotte bevat de doos nog 20 kaarten: 18 kunstschatten en 2 vluchtauto’s.

Je hebt een behoorlijk grote ruimte nodig om Hoofd Bewaking te spelen, dus geen speltafel beste vrienden, maar een kamer(s) zonder veel hindernissen. Een tuin kan ook dienst doen. Spelers moeten zich kunnen verstoppen. De kunstschatten worden in de speelruimte gelegd met het plaatje naar beneden. Bij drie spelers worden de drie kunstschatten met drie maskers uit het spel genomen. De twee vluchtauto’s worden elk in een tegenovergestelde (ruim uit elkaar) hoek van de speelruimte geplaatst.

Een startspeler wordt aangeduid. Hij is deze ronde Hoofd Bewaking en zet het masker op zijn hoofd. De andere spelers zijn de dieven. Zij proberen binnen de drie minuten zoveel mogelijk kunstschatten te stelen zonder betrapt te worden. Het Hoofd Bewaking probeert zoveel mogelijk dieven te betrappen.

Als iedereen klaar is, zet het Hoofd Bewaking de lens aan. Daarvoor dienen dus die batterijen. De lens telt beperkt af zodat de dieven genoeg tijd hebben om weg te rennen. Zodra het aftellen klaar is, begint het spel.

Als dief heb je drie minuten, de lens houdt dit bij, om zoveel mogelijk kunstschatten te stelen. De dieven zoeken hiervoor de kunstschatten en ze lopen ermee naar de vluchtauto met dezelfde kleur (blauw of rood). Ze leggen daarna de kaart op vluchtauto. Op iedere kunstschat staat een aantal maskers (1, 2 of 3). Het aantal maskers geeft aan hoeveel dieven de kaart moeten vasthebben om de kunstschat naar de vluchtauto te mogen verplaatsen. Drie maskers betekent dat drie dieven de kunstschat moeten vasthouden om hem naar de juiste kleur vluchtauto te brengen.

Het Hoofd Bewaking loopt intussen rond in de speelruimte en probeert zoveel mogelijk dieven te betrappen. Hij kan hiervoor door een klein kijkgaatje in zijn masker kijken. Het kijkgat gaat maar eens in de vier seconden kort open. De dieven horen dit door een speciaal geluid dat de lens maakt als hij opengaat. Als je als Hoofd Bewaking een dief ziet dan roep je de naam van die dief. Klopt dit, dan roept de dief “betrapt” en laat hij de kunstschat vallen als hij er een in de hand heeft. Daarna loopt de dief terug weg en kan hij tien seconden lang niet nog eens betrapt worden. Wanneer een dief een tweede keer betrapt wordt, valt hij af.

Het spel is afgelopen als alle dieven af zijn of als de drie minuten speeltijd voorbij zijn. De lens geeft dit met een speciaal geluid aan.

Dan volgt er een puntentelling. De bedragen van de gestolen kunstschatten (kaarten die op de vluchtauto’s liggen) worden samengeteld. Kunstschatten die op een verkeerde kleur auto liggen, tellen niet mee. Per betrapte dief wordt er €2000 van dit bedrag afgetrokken. Daarna is de volgende speler aan de beurt als Hoofd Bewaking en proberen de dieven de vorige score te verbeteren.

In de spelregels staan nog een aantal variaties om het spel spannender te maken. Bijvoorbeeld, het Hoofd Bewaking blijft in het midden van de speelruimte staan. Of je valt meteen af als je betrapt wordt en dus niet na twee keer. Of (als je met 5 of 6 spelers speelt) iedere kunstschat heeft één speler meer nodig dan het aantal maskers.

De leukste is deze. Je schudt de stapel kunstschatten en je haalt acht kaarten uit het spel. Je houdt er dus tien over. De dieven winnen als ze alle tien de kunstschatten kunnen stelen. Zo niet, wint het Hoofd Bewaking. Je kunt dit aantal verhogen of verlagen naar hoelang hoe moeilijk of makkelijk je het voor de dieven wil maken.

Een laatste variant bestaat erin om de dieven op te delen in twee teams, een rood en een blauw team. De kleur van de kunstschatten doen er niet toe. De teams verzamelen zoveel mogelijk kunstschatten op de vluchtauto van hun kleur. Het team met de meeste punten wint.

Afbeelding
Copyright Identity Games

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen. Dit is geen spek voor mijn bek. Niet voor niets was dit ding genomineerd voor speelgoed van het jaar en dus niet voor spel van het jaar. Hoofd Bewaking is een mix tussen verstoppertje spelen en voor diegenen die in een jeugdbeweging zaten “Schipper, mag ik overvaren”. Je probeerde dan zonder getikt te worden de overkant te bereiken als je niet aan de voorwaarde van de schipper voldeed. Wie getikt was, viel af.

Wel hier probeer je kunstschatten over te brengen zonder betrapt (getikt) te worden. Ik kan me inbeelden dat kinderen dit bijzonder leuk zullen vinden. Maar volwassenen?

Goed, het materiaal (masker en lens) lijkt degelijk. Ik vraag me alleen af hoeveel spelbeurten het masker zal overleven. Het blijft een kartonnen doos. Daarnaast is het ook moeilijk te controleren of spelers bewust of onbewust niet vals spelen door een kunstschat die door twee of drie spelers zou gedragen moeten worden alleen naar een vluchtauto brengen. Wie kan dit controleren?

Kortom, Hoofd Bewaking is duidelijk bedoeld voor kinderen die onder begeleiding van een spelleider (daar ben ik weer met mijn jeugdbeweging) hoogstwaarschijnlijk wel enkele minuten spelplezier hebben. De variant met het vooraf bepaalde aantal kunstschatten (tien bijvoorbeeld) is de leukste variant. Je weet meteen wie wint, de dieven of het Hoofd Bewaking.

Bijlagen
hoofd bewaking2.jpg
hoofd bewaking1.jpg

Labels:
Plaats reactie