‘Rollen met potloden’ & writes bij 999 Games

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Plaats reactie
SvAtje
Standaard moderator

‘Rollen met potloden’ & writes bij 999 Games

Bericht door SvAtje »

In samenwerking met auteur Reiner Knizia heeft 999 Games in eigen beheer een nieuwe generatie Roll&write spellen ontwikkeld, waarin daadwerkelijk met de potloden wordt gerold. Deze innovatieve manier van spelen maakt het mogelijk om met hetzelfde speelmateriaal veel spelmechanismen toe te passen.

Er worden een drietal verschillende spellen uitgebracht die naar verwachting in juni verkrijgbaar zullen zijn.

Pick-a-Pen: Tuinen

In Pick-a-Pen: Tuinen vul je tuinen met een enkele kleur of juist met vijf verschillende kleuren. Zet er bovendien bijpassende bloemen en bomen in en scoor zo de meeste punten. Dit doe je door steeds één van de gerolde kleurpotloden te kiezen en de op de betreffende zijde van het potlood aangegeven aantal velden in te kleuren in één van de tuinen.

Alle spelers kiezen een scorevel van hetzelfde niveau. De startspeler rolt eerst alle potloden, die allen een andere kleur hebben. Op iedere zijde van een potlood staan getallen die bepalen hoeveel vakjes je in die kleur op je scorevel mag inkleuren.
Als je aan de beurt bent, kies je een potlood en kleur je het aangegeven aantal vakjes in. Lukt het om een tuin volledig in te kleuren, dan mag je tevens bonuspunten op je vel inkleuren. Het spel is afgelopen als één van de spelers al zijn tuinen helemaal heeft ingekleurd of 5 keer niet heeft kunnen inkleuren.
Het spel bevat scorevellen van drie oplopende niveaus met verschillende manieren om bonuspunten te scoren.

Pick-a-Pen: Riffen

In Pick-a-Pen: Riffen verken je de oceaan rondom een gezonken schip en vorm je routes van dezelfde kleur om schatten te bereiken. Dit doe je door steeds één van de gerolde kleurpotloden te kiezen en de op de betreffende zijde van het potlood aangegeven aantal stappen van je route in te kleuren.

Alle spelers kiezen een scorevel van hetzelfde niveau. De startspeler rolt eerst alle potloden, die elk een verschillende kleur hebben. Op de zijden ervan staan verschillende symbolen. Die laten zien uit hoeveel stappen de route bestaat die je op je scorevel mag inkleuren.
Als je aan de beurt bent, kies je een potlood en kleur je de betreffende route in. Per kleur mag je maar één route hebben, dus heb je nog geen route van die kleur, dan start je er één bij een lege duiklocatie. Anders moet je je bestaande route verlengen. Het symbool op het potlood geeft aan hoeveel stappen je mag inkleuren en of je daarbij rechtdoor moet of vrij mag kiezen. Bereik je op je route schatkisten of munten, dan mag je bonuspunten op je vel inkleuren. Het spel is afgelopen als één van de spelers een bepaald aantal schatten of al zijn munten heeft ingekleurd.
Het spel bevat scorevellen van drie oplopende niveaus met verschillende manieren die invloed hebben op het spelverloop.

Pick-a-Pen: Crypten

In Pick-a-Pen: Crypten probeer je rijen en kolommen in een oude crypte te voltooien, waarbij sommige symbolen je een extra beurt opleveren. Kies steeds één van de gerolde kleurpotloden en kleur het op de betreffende zijde aangegeven symbool in.

Alle spelers kiezen een scorevel van hetzelfde niveau. De startspeler rolt eerst alle potloden, die elk een verschillende kleur hebben. Op de zijden ervan staan verschillende symbolen. Die laten zien welk vakje je in die kleur op je scorevel mag inkleuren.
Als je aan de beurt bent, kies je een potlood en kleur je het betreffende symbool in. Daarbij moet je altijd van links naar rechts inkleuren. Is een rij vol, dan mag je een symbool naar keuze inkleuren. En kleur je een vet omrand symbool met de juiste kleur in, dan mag je als bonus nog een symbool inkleuren. Zo probeer je zoveel mogelijk rijen en kolommen met de juiste kleuren te vullen. Lukt dat, dan mag je bonuspunten op je vel inkleuren. Het spel is afgelopen als één van de spelers al zijn vakjes heeft ingekleurd.
Het spel bevat scorevellen van drie oplopende niveaus met verschillende symbolen die invloed hebben op het verloop van het spel.

• Spelers: 2-4 spelers
  • Leeftijd: vanaf 8 jaar
  • Speelduur: 30 minuten
Website uitgever:
Bijlagen
415DC998-F051-4303-A02D-EB40677E77F8.png
2DB205B5-3452-47DD-A5DF-2185BC541C73.png
6BF8DCF6-A380-468B-8715-9A897D841432.png
966183F8-FDE2-4552-A211-882A616274D0.jpeg

Labels:
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Re: ‘Rollen met potloden’ & writes bij 999 Games

Bericht door JeVo »

ik heb hier mijn bedenkingen bij.
als je potloden laat vallen, breken de stiften uiteindelijk een keer,
als je dan je potlood moet slijpen, blijf je slijpen omdat er nooit meer een goede punt aan komt.

en dan hebben we nu een spel waarbij het de bedoeling is om je potloden continue te rollen/werpen/gooien/laten vallen.

Heeft iemand nagedacht over het breekrisico van de potloodstiften?
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door The Iced One »

Afgezien van Jevo's misschien wel terechte opmerking, vind ik dit wel nog eens een leuke innovatie in het xxx & write genre. Je moet er maar opkomen. Ok, het hadden even goed dobbelstenen en matching kleurpotloden kunnen zijn, maar dit is toch eens iets anders.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Ik weet het niet. Het is inderdaad spitsvondig om hier op te komen maar weet niet of het fijn speelt.

Dobbelstenen in een dobbelbak rollen gewoon lekker. Moet eerst ervaren of dit niet irritant en stuntelig aanvoelt om mee te gaan rollen.
rvlieshout
Geheim Genootschap

Bericht door rvlieshout »

Volgens mij is er bij het ontwerp (van de potloden) rekening gehouden met het extra doel (rollen) van deze potloden en zouden ze tegen een stootje moeten kunnen.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

JeVo schreef: ik heb hier mijn bedenkingen bij.
als je dan je potlood moet slijpen, blijf je slijpen omdat er nooit meer een goede punt aan komt.

en dan hebben we nu een spel waarbij het de bedoeling is om je potloden continue te rollen/werpen/gooien/laten vallen.

Ja, ze hebben hier iets op gevonden (heb de details van de oplossing niet onthouden). Zou geen issue mogen zijn.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

Edwin84 schreef: Ik weet het niet. Het is inderdaad spitsvondig om hier op te komen maar weet niet of het fijn speelt.

Dobbelstenen in een dobbelbak rollen gewoon lekker. Moet eerst ervaren of dit niet irritant en stuntelig aanvoelt om mee te gaan rollen.
Heb het een paar keer gespeeld. Kon er niets irritants of stunteligs aan ontdekken. Gewoon soepel van je hand af laten rollen.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Ik vermoed dat de curve van toegevoegd nut van een gemiddeld Knizia spelletje sneller daalt dan dat de potloodjes slijten, dus dat komt wel goed met dit spelletje.
De ontwikkeling van dit soort roll and writes doet me wel steeds meer aan de puzzelboekjes van mijn oma zaliger denken.
Afbeelding
Amethyst141
Regenmaker

Bericht door Amethyst141 »

Erwin schreef:
JeVo schreef: ik heb hier mijn bedenkingen bij.

Ja, ze hebben hier iets op gevonden (heb de details van de oplossing niet onthouden). Zou geen issue mogen zijn.
Goed om te horen! Hier was ik ook bang voor, maar fijn dat er een oplossing voor is.
Afbeelding
SvAtje
Standaard moderator

Bericht door SvAtje »

De oplossing voor slijtende potloden:

Los verkrijgbaar op de website van 999 Games.
Bijlagen
53DB5BC1-2B26-4354-A5B7-11318A8210C3.jpeg
00C34D9D-22B1-4EC2-B238-CF6D66A0785A.jpeg
Plaats reactie