Gisteren speelde ik...

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Gisteren speelde ik...

Bericht door maxitaxi777 »

roubosga schreef:
helena schreef: Wij merken dat in de loop der jaren onze voorkeur voor spellen aan het veranderen is. We hebben vaak geen zin meer in moeilijke spelregels of lange speeltijd. Dat is een reden waarom in de afgelopen weken Crown of Emara, Wikinger en gisteren Luiaard op tafel kwamen. Alle drie voor een mooi prijsje op Marktplaats op de kop getikt en we hebben ons er uitstekend mee vermaakt.
Dan ben je niet de enige.
Gisteren Woodcraft gespeeld, na afloop gesloopt.
Ik weet dus nog niet of ik deze ga aanschaffen.
Het thema is leuk hoor, je ruikt als het ware het hout en de lijm, en het zagen waardoor je het aantal ogen op je dobbelstenen kan uitsplitsen over meerdere dobbelstenen is thematisch erg sterk.
Maar al die regeltjes, ik kan deze niet goed onthouden na een potje.
Woodcraft mist inderdaad behoorlijk de “elegantie” (zoals een medespeler en ik dat vaak noemen) wat een goed spel in onze ogen moet hebben. De art is leuk, het thema is origineel en ook de mechanics passen daarbij. Maar uiteindelijk klikt het niet en verdwijnt zo’n spel weer. Die grote hoeveelheid aan kleine regeltjes is exemplarisch voor een gebrek aan elegantie, jammer. Ik had een hoop van Woodcraft verwacht. Note to self: Nóg beter research doen volgende keer.
MickyS
Garnaal

Bericht door MickyS »

Voor diegene de van Woodcraft af wilt... ik heb interesse. De ontwerper maakt wel spellen die in mijn straatje vallen.
"Rock over London. Rock on Chicago."
Harleyman
Veenboer
Persoonlijke Ondertitel: Hetzelfde anders!

Bericht door Harleyman »

Dan ben je niet de enige.
Gisteren Woodcraft gespeeld, na afloop gesloopt.
Ik weet dus nog niet of ik deze ga aanschaffen.
Het thema is leuk hoor, je ruikt als het ware het hout en de lijm, en het zagen waardoor je het aantal ogen op je dobbelstenen kan uitsplitsen over meerdere dobbelstenen is thematisch erg sterk.
Maar al die regeltjes, ik kan deze niet goed onthouden na een potje.
Daar is een eenvoudig en makkelijk, doch heel effectief antwoord op te geven: PLAYER AIDS! Raadpleeg BGG en gij zult een bruikbaar exemplaar vinden in de file-sectie. Ik ben voorts wel van mening dat uitgevers er goed aan zouden doen deze hulpmiddelen zelf - en niet dus een fan van het spel - standaard toe te voegen aan spellen van een dergelijk kaliber, want daar ontbreekt het dus regelmatig nog wel aan.
Vaak is rond beter, soms vierkant!
Geerius
Party Animal

Bericht door Geerius »

Over Woodcraft:
De playeraids die op BGG staan vind ik persoonlijk niet eens zoveel toegevoerde waarde hebben. Op eentje staat alleen de flow van het spel, maar die staat ook netjes op de spelersbordjes. Op de andere staan de acties uitgebreid beschreven. De acties op de tegels zijn minder lastig dan de vrije acties die dan weer niet beschreven staan.

De iconografie is naar mijn mening zeer duidelijk. Eigenlijk is het enige wat ik mis dat er in het vakje van de vrije acties niet alle vrije acties staan vermeld. En ik zie de mogelijkheid om 3 bessen te pakken in plaats van de actie uit te voeren niet terugkomen.
Afbeelding
Afbeelding
MickyS
Garnaal

Bericht door MickyS »

Daarop inhakend. Het valt mij op dat flow van dergelijke (workerplacement) spellen altijd vrij duidelijk zijn. Maar dat de any time acties vaak apart in het boek staan benoemd, waardoor de flow er weer uit wordt gehaald omdat je telkens naar het boek grijpt. Vult een spel vaak niet aan voor mij.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
"Rock over London. Rock on Chicago."
Harleyman
Veenboer
Persoonlijke Ondertitel: Hetzelfde anders!

Bericht door Harleyman »

Geerius schreef: Over Woodcraft:
De playeraids die op BGG staan vind ik persoonlijk niet eens zoveel toegevoerde waarde hebben. Op eentje staat alleen de flow van het spel, maar die staat ook netjes op de spelersbordjes. Op de andere staan de acties uitgebreid beschreven. De acties op de tegels zijn minder lastig dan de vrije acties die dan weer niet beschreven staan.

De iconografie is naar mijn mening zeer duidelijk. Eigenlijk is het enige wat ik mis dat er in het vakje van de vrije acties niet alle vrije acties staan vermeld. En ik zie de mogelijkheid om 3 bessen te pakken in plaats van de actie uit te voeren niet terugkomen.
Euh...
https://boardgamegeek.com/filepage/2476 ... layer-help

Daarnaast gaat het mij er niet specifiek om of ik de player aid van Woodcraft ((nog) niet gespeeld) al dan niet de beste van de wereld vind, maar meer dat er eigenlijk geen enkele reden is om deze er niet aan toe te voegen. Deze zijn handig om structuur aan te brengen in de uitleg van en gedurende het spel, als geheugensteun en om de hoofdacties en flitsacties, iconografie, scores en eindscore weer te geven. Wat voor de een heel logisch lijkt, kan voor een ander toch echt abracadabra zijn. En als je de eerste keren een dergelijk zwaarder spel speelt dan komt er gewoonweg veel informatie op je af. Ik zelf help nu regelmatig Imperial Steam gespeeld bijvoorbeeld, waardoor het spel voor mij qua regels gesneden (Deventer) koek is. Met dank aan een zeer goed geschreven player aid met enkel tekst (!) afkomstig van BGG en niet de nietszeggende die bij het spel zitten. Maar dat wil voor de goede orde natuurlijk niet zeggen dat het daarom ook meteen een eenvoudig spel is, ondanks het zeer goed geschreven spelregelboek en vernoemde iconografie.
Vaak is rond beter, soms vierkant!
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Gisteren de eerste potjes Roll for the galaxy gespeeld. Of dit spel uiteindelijk de herspeelbaarheid van Race zal hebben, betwijfel ik, maar wat een onwijs leuk spelletje is dit. Alles wat een bordspelletje moet hebben, zit er in en de lol van het spelen is hoog. Eerste potjes werd ik nog ingemaakt door zoon 2, wat ik op zich al een aanbeveling vind. Daarna volgden alleen nog maar spannende racejes.
Afbeelding
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Vandaag speelde ik op zuiderspel

Iki.
Dit was een leuk spelletje, vermakelijk, maar voor mij niet helemaal. Het rondel meganisme is goed, maar de onvoorspelbaarheid welke, en of er nog werklieden zitten is onhandig.

Planet B.
Deze vond ik heel leuk. Chaotisch en toch heel overzichtelijk en gestroomlijnd. We zaten een beetj op de schopstoel omdat er een andere groep stond te wachten, maar desondanks erg leuk.

Splendor duel.
Deze wilde ik graag proberen. Ik vind 7 wonders niets, maar 7 wonders duel erg leuk.
Ik vind splendor ook niet fantastisch, dus misschien is dit wel wat?
Nog steeds speelt geluk een redelijke rol in het spel, maar het is toch veel puzzeliger, ik vind hem leuker, maar leuk genoeg?
Afbeelding
Arjen T.
Veenboer

Bericht door Arjen T. »

Op Zuiderspel heb ik Red outpost, Aquatica, Furnace en Messina 1347 gespeeld. Al met al een productief dagje.
We've got a winner!
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...

Bericht door Lucky Jack »

Arjen T. schreef: Op Zuiderspel heb ik Red outpost gespeeld.
Wat vond je van Red Outpost? Ik vind hem leuk en thematisch steekt het leuk in elkaar. Ik krijg er alleen altijd wel een beetje kortsluiting van de werkers die niet jouw werkers zijn.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Vind dat ook echt een verborgen pareltje. Heerlijk thematisch ook.

Jij de herder lekker naar de kroeg laten gaan? Hij is wel erg tevreden nu? Hij mag voor het algemene goed wel naar de gulag. Kan hij hard werken en voor het grote geheel 3 grondstoffen produceren. Hiermee voltooi ik net een grote order en sprokkel wat punten mee.

Helaas is er niet voor iedereen eten...de mijnwerker heeft al in de mijn gewerkt en ook al gevist. Hij mag van mij wel lunchen. Dan slaat de boerin een keer lunch over waar de rode speler wat minder tevreden mee is.
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

na 9 dagen me niet lekker voelen en soort van in quarantaine, zuiderspel moeten overslaan omdat ik niet lekker was en dit weekend ook speel & sale omdat ik daarvoor nog niet fit genoeg ben. Nu eindelijk weer mensen gezien en spelletje gespeeld.

Dune met uitbreiding ix stond op het programma, en ik vond het erg leuk om te spelen. Gezellig met 3 spelers, de andere 2 kenden het al maar dat hinderde me niet. Leuk om het spel gewoon te ontdekken en zien waar het nou over gaat.
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

gisteren darwin's journey gespeeld (deluxe) en wat een tof spel! sowieso al van een van mijn favo auteurs, dus had al wel wat verwachtingen, maar die kwamen al uit! Het ziet er erg tof uit met alle deluxe voorwerpen, maar het speelt ook soepel! veel mogelijke keuzes, maar daardoor ook veel mogelijke manieren om te winnen. We speelden met 3 en ik eindigde dan weliswaar op de 1e plek, maar met maar 1 punt verschil met de 2e persoon. En we hebben beide hele andere dingen gedaan in het spel. Dat vond ik zo leuk!

Ik kijk nu al uit naar de volgende pot!
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

humske schreef: gisteren darwin's journey gespeeld (deluxe) en wat een tof spel! sowieso al van een van mijn favo auteurs, dus had al wel wat verwachtingen, maar die kwamen al uit! Het ziet er erg tof uit met alle deluxe voorwerpen, maar het speelt ook soepel! veel mogelijke keuzes, maar daardoor ook veel mogelijke manieren om te winnen. We speelden met 3 en ik eindigde dan weliswaar op de 1e plek, maar met maar 1 punt verschil met de 2e persoon. En we hebben beide hele andere dingen gedaan in het spel. Dat vond ik zo leuk!

Toevallig heb ik gisteren ook Darwins Journey gespeeld :D
Voor mij niet de eerste keer (al vaak online), maar voor het eerst met het fysieke spel.
Wat een feestje :D (om alle bovengenoemde redenen.
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

pieter.schutz schreef:
humske schreef: gisteren darwin's journey gespeeld (deluxe) en wat een tof spel! sowieso al van een van mijn favo auteurs, dus had al wel wat verwachtingen, maar die kwamen al uit! Het ziet er erg tof uit met alle deluxe voorwerpen, maar het speelt ook soepel! veel mogelijke keuzes, maar daardoor ook veel mogelijke manieren om te winnen. We speelden met 3 en ik eindigde dan weliswaar op de 1e plek, maar met maar 1 punt verschil met de 2e persoon. En we hebben beide hele andere dingen gedaan in het spel. Dat vond ik zo leuk!

Toevallig heb ik gisteren ook Darwins Journey gespeeld :D
Voor mij niet de eerste keer (al vaak online), maar voor het eerst met het fysieke spel.
Wat een feestje :D (om alle bovengenoemde redenen.
Hier afgelopen week ook voor het eerst gespeeld. Eindelijk weer een groot spel wat de verwachtingen waar maakt; dat was een tijdje terug moet ik zeggen. Ik had het stiekem ook wel verwacht gezien de auteurs. Niet te complex qua regels maar wel een rijkheid aan strategische keuzes, dat is echt in mijn straatje! De mooie art en components maken het af :D.
Laatst gewijzigd door maxitaxi777 op za 08 apr 2023, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.