Wordt Earth ons nieuwe veelspeelspel?
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Pura Vida
- Kardinaal
Wordt Earth ons nieuwe veelspeelspel?
Earth: nummer 1 in de BGG hotness lijst, een enthousiaste waardering van niet de minste hier op BSM, veel kaarten en redelijk strategisch, goed met twee spelers, nogal wat vergelijkingen met Wingspan en Terraforming Mars (nummers 1 en 4 hier qua speeltijd de laatste jaren)... ik vraag me af: heb ik hier ons volgende veelspeelspel te pakken voor de late avonden samen met mijn vrouw? Zijn er al meer mensen die dit spel hebben gespeeld? Wat zijn jullie ervaringen?

Labels:
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Wordt Earth ons nieuwe veelspeelspel?
Mijn belangstelling is gewekt. Leuk dat Geronimo Games in het najaar met een Nederlandstalige editie komt.
-
Edwin84
- Elfenkoning
Gek genoeg kende ik het niet maar nu ik het gezien heb wil ik hem gaan kopen.
Twijfel of ik wil wachten op de NL versie.
Twijfel of ik wil wachten op de NL versie.
-
LanceCorporal
- Locomotief
Ik heb het een paar keer gespeeld op Board Game Arena (BGA) en ik moet zeggen dat ik het een leuke puzzel vindt. Het is leuk dat je ook acties mag uitvoeren tijdens de beurt van een andere speler.
Dit is wel een groot probleem met de implementie van het spel op BGA. Ik zit in een 5 speler spel, gestart op de dag dat de beta uitkwam en het spel is nog lang niet afgelopen.
Persoonlijk verwacht ik dat ik er redelijk snel op uitgekeken ben.
De meeste kaarten zijn een variatie op +/- 'X', +/- 'Y', enz. Of score punten door dit of dat te verzamelen. Vindt dat niet zo interessant.
Ik zal het niet direct kopen als het uitkomt maar zeker wel willen spelen.
Dit is wel een groot probleem met de implementie van het spel op BGA. Ik zit in een 5 speler spel, gestart op de dag dat de beta uitkwam en het spel is nog lang niet afgelopen.
De meeste kaarten zijn een variatie op +/- 'X', +/- 'Y', enz. Of score punten door dit of dat te verzamelen. Vindt dat niet zo interessant.
-
SuSuQie
- Regenmaker
Dit spel zit in mijn KS pijpleiding samen met Terraforming Mars the dice game.
Ik ben benieuwd wanneer het bezorgd wordt.
-
Lucky Jack
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...
Deze kende ik ook nog niet, maar staat bij deze op de radar! Ik wacht wel, ook mede gezien mijn medespelers, even op de Nederlandse uitgave.
-
Jerome
- Gouverneur
Iemand op BGG schreef dat Earth is als de baby van Race for the Galaxy met Furnace.
Daar kan ik me wel wat bij voorstellen en wekt mijn nieuwsgierigheid, al vond ik Furnace wel erg mechanisch. RftG is geweldig, vooral op de iPad. Lekker snel.
Daar kan ik me wel wat bij voorstellen en wekt mijn nieuwsgierigheid, al vond ik Furnace wel erg mechanisch. RftG is geweldig, vooral op de iPad. Lekker snel.
-
Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Ik heb er op BGA een potje of vijf opzitten en herken dit erg. Ik houd op z'n tijd wel van puzzelspellen. Terraforming Mars en Race for the Galaxy behoren tot mijn favorieten en ook Wingspan speel ik heel graag.LanceCorporal schreef: Persoonlijk verwacht ik dat ik er redelijk snel op uitgekeken ben.
Mijn eerste potje Earth was interessant, maar met alle kaarten en bijbehorende acties een beetje onoverzichtelijk. Dat laatste leek me een gebrek aan ervaring. Helaas is dat gevoel van een brij aan eenvormige maar toch ingewikkelde actieketens niet verdwenen.
Omdat je met je medespelers wedijvert om als eerste bepaalde doelen te halen, ben je ook voortdurend aan het tellen hoever jij en de anderen al zijn. Zelfs op BGA, waar je dat in één oogopslag kunt zien, vond ik dat vrij vermoeiend.
Ik zal het nog wel een keer aan tafel spelen om te kijken hoe dat bevalt, maar de verwachtingen zijn niet hooggespannen.
-
Pura Vida
- Kardinaal
Over Race zijn we het eens, denk ik. Hoewel ik dat zoals alle spellen alleen op tafel met echte kaarten speel. Moet daar meteen bij zeggen dat ik in de luxe situatie zit dat twee van onze kinderen altijd in zijn voor een potje Race. Furnace ken ik niet en staat nu ineens óók op mijn radar, waarvoor dank... Overigens zie ik ook veel vergelijkingen voorbij komen met Wingspan en Terraforming Mars, in positieve én negatieve zin...Jerome schreef: Iemand op BGG schreef dat Earth is als de baby van Race for the Galaxy met Furnace.
Hmpf, dat tempert toch een beetje de verwachtingen hier. Hoewel ik sowieso één spel ken dat misschien vergelijkbare 'problemen' heeft en waar we toch heel verschillend over denken. Enne... 'puzzelspellen'? Dan denk ik toch niet meteen aan Wingspan of Terraforming Mars. Weer wat geleerd. Dat ik óók van puzzelspellen houd.Peter Hein schreef:Ik heb er op BGA een potje of vijf opzitten en herken dit erg. Ik houd op z'n tijd wel van puzzelspellen. Terraforming Mars en Race for the Galaxy behoren tot mijn favorieten en ook Wingspan speel ik heel graag.LanceCorporal schreef: Persoonlijk verwacht ik dat ik er redelijk snel op uitgekeken ben.
Mijn eerste potje Earth was interessant, maar met alle kaarten en bijbehorende acties een beetje onoverzichtelijk. Dat laatste leek me een gebrek aan ervaring. Helaas is dat gevoel van een brij aan eenvormige maar toch ingewikkelde actieketens niet verdwenen.
Omdat je met je medespelers wedijvert om als eerste bepaalde doelen te halen, ben je ook voortdurend aan het tellen hoever jij en de anderen al zijn. Zelfs op BGA, waar je dat in één oogopslag kunt zien, vond ik dat vrij vermoeiend.
Ik zal het nog wel een keer aan tafel spelen om te kijken hoe dat bevalt, maar de verwachtingen zijn niet hooggespannen.
Ik hoop voor je dat ze deze KS beter doen dan de uitbreidingen van Ares Expedition. Die kon ik in NL versie al kopen voordat de KS overal was uitgeleverd. Wel benieuwd naar die dobbelversie trouwens (doet Fryxelius dan álles na wat Lehmann al deed?)SuSuQie schreef: Dit spel zit in mijn KS pijpleiding samen met Terraforming Mars the dice game.
Dat had ik dus ook. Meteen enthousiast eigenlijk. Maar intussen dus een ietsiepietsie getemperd.Edwin84 schreef: Gek genoeg kende ik het niet maar nu ik het gezien heb wil ik hem gaan kopen.
Heel leuk inderdaad. Ik ga daar, gezien alle reacties, rustig op wachten, denk ik.Erwin schreef: Mijn belangstelling is gewekt. Leuk dat Geronimo Games in het najaar met een Nederlandstalige editie komt.
-
Edwin84
- Elfenkoning
Als ik het zo lees klinkt het inderdaad saai. Maar als je erover nadenkt is toch elk spel zo?LanceCorporal schreef: Ik heb het een paar keer gespeeld op Board Game Arena (BGA) en ik moet zeggen dat ik het een leuke puzzel vindt. Het is leuk dat je ook acties mag uitvoeren tijdens de beurt van een andere speler.
Iedere deckbuilder is +kaarten trkken - kaarten afleggen, +geld+acties
Worker placement is meestal: +3 hout. Of -3 graan +1 brood.
Bij Amerikaanse spellen met combat en bij social deduction zoals Weerwolven snap ik dat het anders is. Partyspellen ook. Maar kun jij een paar Eurospellen noemen die het anders doen dan +/- 'X', +/- 'Y' die jij leuk vindt?
-
Harleyman
- Veenboer
- Persoonlijke Ondertitel: Hetzelfde anders!
Tableaubuilders zul je waarschijnlijk bedoelen. Met een puzzelspel bedoelen we echter veelal meer tegellegspelletjes waarbij het organiseren, patronen herkennen, volgordelijkheid en probleem oplossend denken en handelen centraal staan. Goede voorbeelden daarvan zijn bijvoorbeeld: Azul, Patchwork, Cascadia, New York Zoo, Tiny Towns en Berenpark.Peter Hein schreef: Ik heb er op BGA een potje of vijf opzitten en herken dit erg. Ik houd op z'n tijd wel van puzzelspellen. Terraforming Mars en Race for the Galaxy behoren tot mijn favorieten en ook Wingspan speel ik heel graag.
Ik zelf vind Furnace wel geniaal en zeker niet mechanischer dan een Race for the Galaxy of een Terraforming Mars of TM: Ares Expedition. Sterker nog: het biedmechanisme (waarbij onderbieden oftewel gecompenseerd worden (oftewel het verkrijgen van de resources of het ruilen daarvan voor andere resources) heel vaak nog belangrijker is dan het verkrijgen van de kaart zelf) zorgt ervoor dat elk potje dat je speelt een hele andere dynamiek heeft. En zeker als je met de karakterkaarten en met verschillende spelersgroepen het spel speelt.
Earth ziet er goed uit, maar lijkt - zo op het eerste gezicht - ook voor een groot gedeelte mee te liften op het succes van veel spellen met een natuurthema en het gegeven dat tableaubuilders met kaarten de afgelopen jaren het heel erg goed doen in het middensegment: Terraforming Mars (Ares Expedition), Wingspan, Everdell en een It's a Wonderful World bijvoorbeeld. Ik ga het eens op BGA spelen, maar ik heb zo'n vermoeden dat ik mij ga aansluiten bij datgene wat een aantal andere sprekers hier op het forum al schreef: goed en degelijk spel, maar weinig vernieuwend en dat de herspeelbaarheid een punt van aandacht is. Maar de designers zijn ongetwijfeld al bezig met een uitbreiding omdat euvel voor de liefhebber (en hun eigen portemonnee
Vaak is rond beter, soms vierkant!
-
Peter Hein
- Burgemeester
Ik bedoel echt puzzelspellen: spellen waarbij je vooral met jezelf bezig bent en alles optimaal wilt doen. Sommige tableauspellen hebben een hoog puzzelgehalte. Dat geldt voor bijvoorbeeld Ark Nova, Wingspan en Earth. In Race en TFM is de interactie zodanig dat het puzzelaspect wat naar de achtergrond verdwijnt.Harleyman schreef:Tableaubuilders zul je waarschijnlijk bedoelen. Met een puzzelspel bedoelen we echter veelal meer tegellegspelletjes waarbij het organiseren, patronen herkennen, volgordelijkheid en probleem oplossend denken en handelen centraal staan. Goede voorbeelden daarvan zijn bijvoorbeeld: Azul, Patchwork, Cascadia, New York Zoo, Tiny Towns en Berenpark.Peter Hein schreef: Ik heb er op BGA een potje of vijf opzitten en herken dit erg. Ik houd op z'n tijd wel van puzzelspellen. Terraforming Mars en Race for the Galaxy behoren tot mijn favorieten en ook Wingspan speel ik heel graag.
-
Peter Hein
- Burgemeester
Ik vermoed dat je Ark Nova bedoelt, en ja, dat vind ik echt een puzzelspel, net als Wingspan overigens. TFM heeft wat mij betreft teveel interactie om een echt puzzelspel te zijn.Pura Vida schreef: Hmpf, dat tempert toch een beetje de verwachtingen hier. Hoewel ik sowieso één spel ken dat misschien vergelijkbare 'problemen' heeft en waar we toch heel verschillend over denken. Enne... 'puzzelspellen'? Dan denk ik toch niet meteen aan Wingspan of Terraforming Mars. Weer wat geleerd. Dat ik óók van puzzelspellen houd.
Tot mijn aangename verrassing vind ik Ark Nova op BGA erg leuk te doen. De grote nadelen van het fysieke spel (de trage speelduur en bureaucratie) vallen op BGA helemaal weg. Earth heb ik alleen op BGA gedaan, en zelfs daar vond ik het erg veel gedoe, zonder dat er nu een leuk nieuw idee tegenover stond.
-
Harleyman
- Veenboer
- Persoonlijke Ondertitel: Hetzelfde anders!
Ja, het is leuk dat je er zelf een draai aangeeft maar dat is niet wat er met die term volgens BGG en velen bedoelt wordt: https://boardgamegeek.com/boardgamecategory/1028/puzzlePeter Hein schreef: Ik bedoel echt puzzelspellen: spellen waarbij je vooral met jezelf bezig bent en alles optimaal wilt doen. Sommige tableauspellen hebben een hoog puzzelgehalte. Dat geldt voor bijvoorbeeld Ark Nova, Wingspan en Earth. In Race en TFM is de interactie zodanig dat het puzzelaspect wat naar de achtergrond verdwijnt.
Enginebuilden en optimalisatiespellen zijn ook goede voorbeelden van zeer generieke termen. Enginebuilden is bijvoorbeeld geen spelmechanisme, maar iets wat van toepassing is op heel veel verschillende type spellen: van Splendor, Catan, Wingspan tot aan Roads & Boats aan toe. Je begint met weinig van alles (gebouwen, rescources, punten, kaarten, enz) en probeert zo snel mogelijk zo goed en zo kwaad als het kan je motor aan het draaien te krijgen. Degene die daar het beste in slaagt is vervolgens de winnaar van het spel. Maar dat zegt dus niets of het een werkverschaffingsspel, een netwerk- en routebouwenspel of een tableaubuilder is.
Wat je vooral bedoelt te zeggen is volgens mij - maar dat kan ik mis hebben natuurlijk - dat het multiplayer solitaire optimalisatiepuzzels zijn en dat de de een wat meer directe interactie heeft versus indirecte interactie. Dat laatste zien we tegenwoordig steeds meer inderdaad bij bordspellen: je wordt niet meer keihard geblokt bij een workerplacementspel bijvoorbeeld, doordat je tegenstander jou te slim af is of doordat hij of zij als startspeler als is gaan staan op een plek waar jij naartoe had gewild. Tegenwoordig zie je dat dat vaak wel mogelijk is in spellen, maar dat de speler die daar al stond dan een bepaald voordeel verkrijgt. Dan is er eigenlijk meer sprake van action selection.
Laatst gewijzigd door Harleyman op wo 29 mar 2023, 18:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Vaak is rond beter, soms vierkant!
-
Peter Hein
- Burgemeester