Ludinord 2023: een verslag

Data en weetjes over beurzen, toernooien en demodagen

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Piet
Beheerder

Ludinord 2023: een verslag

Bericht door Piet »

We lopen al jaren zowat alle spellenbeurzen in een omtrek van 300 kilometer af: Spiel, Spellenspektakel, Spel, Spiel Doch, Zuiderspel, Spel-o-Polis, Ducosim, Zomerspel, Spellenfestival,… Maar de spellenbeurs die het dichtstbij is voor ons, Ludinord, bezochten we nog nooit. Omdat alles in het Frans is?
Afbeelding
Ludinord werd voor het eerst georganiseerd in 2009. Een groot pak spellenclubs uit Nord en Pas-de-Calais bundelen de krachten om een geweldige beurs op te zetten. In 2019 haalden ze meer dan 10600 bezoekers. Na twee coronajaren kende het festival (want zo wordt de beurs genoemd) een doorstart in 2022 met een beperkt bezoekersaantal (4000). Dit jaar werden weer alle registers opengetrokken voor een vol weekend spelen.

De beurs wordt georganiseerd in Mons-en-Barœul bij Rijsel. Voor diegenen die wel eens naar Frankrijk op reis gaan: dat is net voorbij de Belgisch-Franse grens. Het Fort de Mons is in de loop der jaren veel te klein geworden voor de beurs, dus wordt er op verschillende locaties gespeeld. In de feestzaal bij het Fort, in een tent naast die feestzaal, in twee zalen van een sporthal enkele honderden meter verder en in een tent daarnaast. Verder is er nog een andere ruimte waar vooral RPG gespeeld wordt.

Ludinord is wat anders opgevat dan andere spellenbeurzen: uitgevers kopen tafels (aan een behoorlijk stevige prijs) maar die staan in rijen. Geen banners, geen afgescheiden stands,… Vaak zijn er speluitleggers van de uitgevers, maar het kan net zogoed dat je uitleg krijgt van een vrijwilliger van de organisatie.

De beurs is op zaterdag open van 10u tot 21u en op zondag van 10u tot 18u. Maar daartussen is er de Ludinuit: een hele nacht wordt er doorgespeeld. Dat laat zich wel wat voelen: bij het eerste spel dat we wilden spelen kwam de uitlegger niet opdagen. Waarschijnlijk te laat naar bed…

We waren op zondag goed op tijd om vlot binnen te geraken. We hadden vernomen dat het op zaterdag nogal een zoektocht was naar parkeerplaatsen, maar dat was voor ons geen enkel probleem.

De feestzaal bij het Fort is de centrale plaats van Ludinord.
Stipt om 10u konden we binnen. Helaas werkten de scanners voor de QR-codes niet. Elk ticketnummer moest apart ingegeven worden. Aangezien we vooraan in de rij stonden, leverde dat nauwelijks vertraging op. Maar het is Frankrijk: niemand maalt op zo’n kleinigheid. Je kan evengoed een babbeltje doen tijdens het wachten aan de inkom.

We startten in de centrale zaal waar de meeste uitgevers hun tafel hebben. We namen al snel een plaats in bij Florence. Zoals eerder gezegd: helaas, de speluitlegger was er niet geraakt. Aangezien het nog vroeg was, hadden we geen zin om alles zelf te lezen. Dus gingen we even verder tot aan een tafel waar Diferencio ons wel aansprak.

Het spelbord is een grote tekening waarop 9 passende kaarten gelegd worden. De kaarten tonen dezelfde tekening als het stukje dat afgedekt is, maar er zijn kleine wijzigingen (extra figuurtjes, andere landschapselementen, nieuwe gebouwen,…). Om beurten moet een speler een kaart verwisselen met een kaart uit zijn handkaarten, terwijl de tegenspelers niet kijken. Als dat gebeurd is, moeten de andere spelers zo snel mogelijk proberen te vinden welke van de 9 kaarten verwisseld werd. Vind een speler de juiste kaart, dan krijgt die de verwisselde kaart als punt. Is de gok fout, dan krijgt de speler aan beurt de kaart als punt. Van zodra een speler 5 punten heeft, wint die het spel.
Diferencio legt heel vlot uit: 3 zinnen en je bent vertrokken. Het spel mikt op opmerkzaamheid en snelheid. Nu wil het toeval dat dit net twee kwaliteiten zijn die ik ontbreek. Maar we hebben ons bijzonder goed geamuseerd met dit kleinood. Een spelletje dat in onze clubverzameling zal komen omdat het een ideale afsluiter is van een spelavond.
Diferencio zou in juni verschijnen in een Franstalige editie bij KYF. Andere taalversies waren voorlopig nog niet gepland.

We vonden even verder een plaatsje vrij bij Rainbow7. Spelauteur Antoine Davrou gaf ons een vlotte speluitleg.
In het spel zitten kaarten van 1 tot 7 in 7 verschillende kleuren en nog een setje jokerkaarten. Iedereen krijgt 7 kaarten op hand, waarvan één een 7 is. Verder worden er 3 kaarten open gelegd. Die vormen de afleg- en trekstapeltjes.
In een speelbeurt kan je kiezen tussen
  • 1 kaart afleggen op een aflegstapel en een kaart van een andere stapel nemen.
  • 3 of meer opeenvolgende kaarten in dezelfde kleur afleggen en een kaart van een andere stapel nemen
  • claimen dat je de laagste som op handen hebt.
Als je uitspeelt, krijgen jouw tegenstanders 1 strafpunt. Als de claim dat je de laagste som op handen hebt klopt, krijgen jouw tegenstanders 2 strafpunten. Als die claim niet klopt, krijg je zelf 3 strafpunten.
Verder kan je in het spel de andere spelers wat jennen door een 7 te spelen in een set. Dan is er altijd een speciale actie.
Rainbouw7 is een vlot familiespelletje. Ervaren spelers zullen het allemaal wat te simpel en te weinig vinden, maar ik hou wel van dergelijke kleinoden die tussendoor wat vlot kaartplezier geven. Het spel wordt in een Nederlandstalige editie verdeeld door Asmodee.

Labels:
Piet
Beheerder

Re: Ludinord 2023: een verslag

Bericht door Piet »

Tijd om een volgende locatie te bekijken: de tent naast de feestzaal. Hier kwamen familiespellen en partyspellen aan bod. De twee delen werden netjes gescheiden door een bar, zodat je naar buiten moest om de andere helft van de tent binnen te stappen.

Twee helften van één tent: familiespellen en partyspellen
Bij de familiespellen testten we Affamés. Het spel verscheen een maand geleden bij Auzou, maar het heeft nog geen vermelding op Boardgamegeek.
De speler strijden samen tegen hongerige monsters die rond het erf sluipen. Iedereen moet proberen voedsel te verzamelen om de monsters te voederen voor ze het hek om het erf kapot maken. Elke ronde komen de monsters één plaats dichter bij het hekwerk. Slaag je er niet in om ze af te weren met het gepaste voedsel, dan wordt er een stuk van het hek afgebroken. Als het hele hek weg is, winnen de monsters. Als je erin slaagt om alle monsters af te weren voor het hek weg is, wint de groep.
Affamés is een gezellig spel voor een gezin met jonge kinderen. In de basisversie die wij speelden is het echt heel eenvoudig om te winnen, nog voor er een monster het hek bereikt. De moeilijkheidsgraad kan verhoogd worden, waardoor het spannender wordt. Een mooi vormgegeven spel dat zeker goed zal scoren bij jonge gezinnen.

In de zaal met partyspellen stuitten we op Super Mega Lucky Box. Het spel had al een tijdje mijn aandacht omdat het op boardgamegeek een vlotte 7,2 haalt. Ondanks de Nederlandstalige spelregels in de Ravensburger editie, wordt het toch niet verdeeld door Ravensburger Nederland en België. Vreemd vond ik dat. Wij speelden hier de Franstalige editie die één klein spelregeltje anders heeft.
Super Mega Lucky Box is een flip & write spel. Je speelt vier rondes waarin er telkens 9 kaarten (van de 18) open gedraaid worden. De cijfers die opengedraaid worden, vul je op kaartjes van 3x3 in zoals bij bingo. Met bliksems kan je het cijfers verhogen of verlagen, als dat beter uitkomt voor jou. Heb je een rij of een kolom compleet, dan krijg je een bonus (extra cijfer, ster, bliksem of maantje). Na elke ronde volgt een tussenwaardering voor afgewerkte kaarten en voor sterren die je verdiende.
Na vier rondes volgt de eindwaardering. Je telt alle scores op. Wie het meeste maantjes heeft, krijgt 6 punten extra; wie er minst heeft verliest 6 punten.
We waren nog maar pas aan het spel en ik begreep waarom dit spel goed scoort. Het speelt bijzonder vlot en het heeft veel van de goede R&W of F&W spellen die we de laatste jaren leerden kennen. Het optimaliseren van een beurt kan je wat vergelijken met Clever. Eens de motor aanslaat, kan je met een kettingreactie verschillende cijfers in jouw rasters invullen. Een aanrader.
Alleen jammer dat Ravensburger het spel zelf niet verdeelt.

In deze zaal keken we nog even mee naar een groep die Kitesaan het spelen was. Ambiance verzekerd. Het spel staat op ons lijstje van dingen die we zeker eens moeten proberen.

Hectische speelvreugde tijdens Kites. Om gek van te worden.
Terug naar de eerste zaal waar we plaatsvonden aan een tafel waar Hiroba lag.
Funnyfox brengt met Hiroba een abstract meerderhedenspel met een vleugje Sudoku. Er worden een aantal 3x3 tegels klaargelegd, afhankelijk van het aantal spelers. Op elk raster is onderverdeeld in 2 tuinen en er is ook plaats voor een koi. De spelers hebben 9 fiches die aan weerszijden een cijfer hebben. Het totaal van de twee cijfers is telkens 10 (dus 9-1, 8-2, 7-3, 6-4 en 5-5). Om beurten legt men een fiche op het raster. Daarbij mag de speler kiezen welke zijde bovenaan gelegd wordt.
De legvoorwaarden:
  • een nieuwe fiche moet gelegd worden in een rij of kolom waarin de speler al een fiche heeft (bij de eerste fiche geldt die regel natuurlijk niet).
  • in een rij of kolom mag nooit hetzelfde cijfer gelegd worden.
  • ook in een tuin mag nooit hetzelfde cijfer gelegd worden.
De spelers proberen op die manier meerderheden te bereiken in tuinen. Bijkomend: de speler die het laagste totaal legt aan een koi, krijgt die fiche. Bij het einde van het spel kan die dan toegevoegd worden aan een tuin om de punten daar te verdubbelen.
Het spel eindigt als niemand nog fiches heeft. Dan worden de kois verdeeld en toegevoegd aan tuinen. Voor elke tuin krijg je punten volgens het aantal velden, eventueel verdubbeld als er een koi in ligt.
Hiroba is een abstract spel dat je in 20 minuten speelt. Naarmate het spel vordert kan het enorm vertragen als je met een twijfelaar aan tafel zit. Een groot nadeel is dat je soms helemaal niets zinvols meer kan doen in de laatste rondes. Maar dat hoort natuurlijk bij een dergelijk spelsysteem: zorgen dat je zelf nog kan scoren terwijl je verhindert dat een tegenstander nog iets kan winnen. Voor de liefhebbers van abstracte spellen.
Piet
Beheerder

Bericht door Piet »

We maakten een wandelingetje naar de grote sporthal waar het een paradijs is voor kinderen. Volop spellen en animaties voor alle leeftijden. Even verder liepen we binnen in gebouwtje waar tweedehandsspellen verkocht werden. De boel was al behoorlijk uitgedund. Er lagen voor ons geen koopjes meer. Ik zag wel op foto’s van de eerste dag dat er stapels tweedehandsjes aangeboden waren. Blijkbaar worden er goede zaken gedaan.

Op naar de tent die gevuld is met Jeux de réflexion (letterlijk: puzzelspellen). Het gaat om iets moeilijker spellen, wat wij kennersspellen zouden noemen.

De tent met Jeux de réflexion. Ervaren speelplezier.
De tent zat echt goed vol, maar door even de ronde te doen en nog wat te wachten, konden we Dice Hospital: ER – Emergency Roll spelen.
Het spel is een heel eenvoudige R&W. De speler aan beurt gooit een gele, rode en groene dobbelsteen. Die worden bij een kaart gelegd waarop drie ambulances in hetzelfde kleuren staan. De speler aan beurt kiest één van de dobbelstenen. Hij/zij vult de waarde in een kamer van het ziekenhuis in. Verder wordt ook de bonus van de ziekenwagen genomen. De andere spelers kiezen een andere dobbelsteen en doen hetzelfde.
Je probeert om gangen in het ziekenhuis compleet in te vullen of om punten te verdienen met andere doelen. Het spel eindigt als er 24 kaarten gespeeld zijn.
We amuseerden ons echt met dit spel. Heel eenvoudige regels, beurten optimaliseren, plannen omgooien als de juiste dobbelwaardes niet komen en af en toe hardvochtig vloeken omdat die plannen toch niet lukken. Het spel komt zeker in de collectie van onze spellenclub.

We deden nog een rondje in de zaal waar de expertspellen gespeeld werden. Daar waren geen vrije tafels, maar het viel ons op dat we hier wel alle titels herkenden.

We hadden nog wat tijd en speelden in de feestzaal nog één spel Triqueta. We vergaten van foto’s te maken.
Het is een eenvoudig spel waarin je set verzamelt. In je beurt neem je een dierenfiche. Je kan besluiten om die gesloten te houden of om die open aan te leggen aan één van de slots. In plaats van een fiche te nemen kan je ook alle fiches bij één van de slots nemen. Dan stap je uit de ronde, terwijl de anderen doorgaan.
Het doel is om 1, 2 of 3 fiches van een soort te verzamelen. Heb je er meer, dan zullen die strafpunten opleveren.
Na vier rondes eindigt het spel. Je krijgt één punt per fiche. Als je een set van drie gelijke fiches hebt, levert die set het aantal punten op dat aangegeven staat op de fiche (5 tot 10). Heb je meer dan 3 fiches van een soort, dan verlies je 2 punten voor elke fiche die je over hebt.
Triqueta speelt vlot en is best aardig, maar het heeft geen grote indruk gemaakt. Het is op een eenvoudige manier sets verzamelen. Het risico dat je plotseling teveel fiches van dezelfde waarde hebt, leek ons eerder klein. Je kan wel wat interactie beleven door aan een slot bewust fiches aan te leggen die voor een andere speler overbodig worden.

Om onze dag helemaal goed af te ronden, zakten we nog eens af naar een zaaltje in het Fort waar een tentoonstelling was van illustraties van bordspellen. Geweldig om zien hoe het grafisch werk een spel mee maakt. Deze tentoonstelling trok niet de grote massa, maar het is een prachtig onderdeel van onze hobby dat ook wel eens in de kijker gezet mag worden.

Een tentoonstelling met grafisch werk van kunstenaars die spellen tekenen.
Piet
Beheerder

Bericht door Piet »

Tijd om naar huis te vertrekken en onze conclusies te maken.

Alles aan deze beurs is Frans: een gemoedelijke sfeer, geen stress, vriendelijke mensen. En de speluitleg... Op een hele dag kwamen we twee Nederlandstaligen tegen: Pieter van Happy Meeple en een speluitlegger die hij meebracht.
Maar ondanks de gemoedelijkheid is alles perfect georganiseerd. Er lopen massa’s vrijwilligers rond.

De vele verschillende zalen zijn misschien niet ideaal omdat het de hele dag regende, maar het zorgt wel dat er nergens een drukte van jewelste is, ondanks de grote opkomst voor de beurs.

En laten we nog eens over het financiële hebben. Inkom €4 voor een volwassene (gratis onder de 10 jaar), €1 voor koffie of frisdrank, €2 voor een croque/tosti, €7 voor een belegd broodje met frisdrank en grote muffin, €3 voor een lekker streekbiertje,… Neen, voor de kosten moet je zeker niet laten om naar Ludinord te gaan.

We beleefden een prachtige spellendag net over de Franse grens. Een perfecte organisatie, een goede locatie, geen aanslag op onze bankkaart, een leuke sfeer, vriendelijke mensen en een zeer grote keuze aan spellen (met veel spellen die we nooit zagen op andere beurzen).
Een absolute aanrader voor iedereen die houdt van alle genres spellen in een rustige sfeer. Wij gaan volgend jaar zeker terug. En ik hoop dat we er jullie gaan ontmoeten.

Foto's: Henk Favoreel, Stijn Denoulet, Piet Lavens
Excuses dat het verslag wat te lang uitgevallen is en dat mijn foto's niet scherp zijn. Gelukkig waren er nog die van Stijn en Henk.
Harleyman
Veenboer
Persoonlijke Ondertitel: Hetzelfde anders!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Harleyman »

Bedankt voor het verslag Piet; aangenaam om te lezen. Ik zie mij er alleen zelf niet snel rondlopen: nogal erg uit de richting en mijn Frans is ook niet meer wat het geweest is!
Vaak is rond beter, soms vierkant!
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Mooi verslag Piet, maar helaas is mijn Frans niet best dus deze beurs moet ik wel overslaan.
De entreeprijs is wel erg goedkoop zeg!
Dat de Fransen tegenwoordig ook aardig bier kunnen brouwen ben ik een paar weken geleden achter gekomen tijdens de skivakantie in Frankrijk (met een aantal mede bordspelliefhebbers, een goed bordspel spelen was zeg maar de apréski). Het meest bijzonder vond ik dat onze groep 3 verschillende biertjes van een plaatselijk marktje en brouwerij kochten en dat deze nu op untapped door meer Nederlanders zijn ingecheckt dan Fransen. Zo nieuw was dat bier nog...
Afbeelding
Piet
Beheerder

Bericht door Piet »

WTULTC schreef: Mooi verslag Piet, maar helaas is mijn Frans niet best dus deze beurs moet ik wel overslaan.
De entreeprijs is wel erg goedkoop zeg!
Dat de Fransen tegenwoordig ook aardig bier kunnen brouwen ben ik een paar weken geleden achter gekomen tijdens de skivakantie in Frankrijk (met een aantal mede bordspelliefhebbers, een goed bordspel spelen was zeg maar de apréski). Het meest bijzonder vond ik dat onze groep 3 verschillende biertjes van een plaatselijk marktje en brouwerij kochten en dat deze nu op untapped door meer Nederlanders zijn ingecheckt dan Fransen. Zo nieuw was dat bier nog...
In de Nord hebben ze meer bieren dan in de rest van Frankrijk. Ze zijn eigenlijk nog wat Vlaams van mentaliteit.

Wat het bezoek van Ludinord betreft: ik denk dat het vooral voor Belgen haalbaar is om even af te zakken. Vanuit Nederland is het weer wat ver.
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Dank voor het verslag, leuk om te lezen hoe het er op een spellenbeurs à la Française er aan toe gaat. Mijn Frans is ook te ver weggezakt (als het al ooit goed genoeg geweest is) voor een Frans spellenavontuur helaas.
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

superleuk verslag. dank!
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Volgend jaar een begeleide reis met Piet als gids, tolk en bieradviseur?
Afbeelding
Wim G.
Garnaal

Bericht door Wim G. »

Een Franse beurs, ik moet er niet aan denken, wat een verschrikking| :thumbdown:
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Wim G. schreef: Een Franse beurs, ik moet er niet aan denken, wat een verschrikking| :thumbdown:
Wil je er over praten, Wim?
Wim G.
Garnaal

Bericht door Wim G. »

Jerome schreef:
Wim G. schreef: Een Franse beurs, ik moet er niet aan denken, wat een verschrikking| :thumbdown:
Dat ze weigeren om Engels te spreken, en dat ze denken dat de wereld om hun draait, en niet andersom.
Hierbij laat ik het verder.
jolahola
Matroos

Bericht door jolahola »

Wim G. schreef:
Jerome schreef:
Dat ze weigeren om Engels te spreken, en dat ze denken dat de wereld om hun draait, en niet andersom.
Hierbij laat ik het verder.
Volledig off-topic, maar de aandrang om te reageren was te groot, omdat ik me erger aan dergelijke groteske veralgemeningen, die op niets anders gebaseerd zijn dan een gebrek aan kennis of genuanceerd denken. En die ook volledig voorbijgaan aan de inhoud van het uitstekende verslag.

Wat bedoel je met de rood geaccentueerde zin? Dat de Fransen om de wereld draaien?

Ik begrijp ook niet waarom Fransen op een beurs in een stad in Frankrijk, waar waarschijnlijk 95% van de bezoekers Frans zijn, en 99,5% franstalig, Engels zouden moeten praten. Maar misschien denk ik met deze aanname ook dat de wereld om mij draait ...

De wikipedia-pagina over wereldtalen leert me het volgende:
Frans is een van de officiële talen van onder andere de Verenigde Naties, de Europese Unie, de NAVO, de WEU, de WTO, de OSCE, de NAFTA het Rode kruis, Artsen zonder grenzen, het IOC en vele andere internationale organisaties.
Frans is de voertaal bij diplomatieke betrekkingen en bij de posterijen, telefonie en telegrafie.