Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.
Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Deze had ik zelf niet zien aankomen: de aankondiging van White Goblin Games dat het spel Trekking through History voor de Nederlandstalige markt bij hen gaat verschijnen.
In Trekking through History kiezen de spelers in hun beurt een kaart met een historische gebeurtenis en verzamelen ze tegelijkertijd munten (ervaringen). Met deze munten kunnen de spelers op hun eigen unieke bord bonussen vrijspelen. Daarnaast tracht je met de gekozen kaarten een zo lang mogelijke reeks van chronologische gebeurtenissen in de tijd te creëren. Hoe langer de reeks, deste meer punten dit aan het eind van het spel oplevert.
Iedere kaart geeft echter ook een tijd aan. Daarmee beweeg je je stopwatch over het uurwerk. Je hebt maar 12 uur de tijd gedurende de dag (ronde). De beurtvolgorde volgens hetzelfde principe als bij Patchwork. Degene die achteraan ligt, is aan de beurt en verplaatst na de kaartkeuze weer zijn stopwatch, etc. Na een drietal dagen van 12 uur eindigt het spel. Degene met de meeste punten (ervaringen) heeft verzameld, is de winnaar.
Bron foto: BoardGameGeek
Het spel is ontworpen door Charlie Bink en het artwork is verzorgd door Eric Hibeler.
Ik vernam dat de planning bij WGG nogal overhoop gehaald is, de laatste maanden. Ik vermoed dat het te maken heeft met verlate productie of verzending.
Vandaar dat we voor alle titels van het derde en vierde kwartaal nog geen richtdatum ontvangen hebben.
Als historicus ben ik zeer geïnteresseerd in dit spel. De risico's zijn ook daar, trouwens. Welke elementen uit het canon van de 'geschiedenis van de mensheid' worden gebruikt? Met welke bril zijn ze gekozen en hoe zijn ze in het spel ontworpen? Door wiens geschiedenis reizen we straks? Gevaarlijk hoor. Heel benieuwd.
Het spel bestaat eigenlijk uit een heel reeks kaarten die telkens verwijzen naar één moment uit de geschiedenis met een datum (bv. het eerste wiel 3500 vC, ontdek het graf van Toetanchamon 1923,...). Je kiest in jouw beurt een kaart uit het aanbod om een chronologisch oplopende lijn te maken (van oud naar recent) die zo lang mogelijk is. De kaarten die je neemt leveren op hun beurt telkens ook wat grondstoffen op. Die moet je aanleggen op jouw tableau.
Ik vind dat je niet echt kan spreken van een geschiedenisspel. Geschiedenis is gewoon het thema zonder dat je enige kennis moet hebben.
Maar wat ik altijd waardeer bij zulke spellen: op elke kaart staat wat uitleg over het historisch moment van die kaart.
Maar ik snap wel wat Pura Vida bedoelt. Bij de 2e link heb je als gebeurtenis het meehelpen bouwen aan de grote muur van China. Trekking through history doet denken aan de toerist uithangen door de vele tijdperken. Maar als slaaf aan de muur bouwen was natuurlijk geen pretje.
Ik denk dat het fijn zou zijn als men wat minder aanstoot leert nemen aan zaken. Door een spel puur als spel te kunnen zien, in dit specifieke geval. Welke geschiedenis dan ook bevat ongetwijfeld minder fraaie momenten, maar het afbeelden daarvan lijkt tegenwoordig ernstiger dan de gebeurtenis zelf... Mijns inziens staat het afbeelden/gebruiken van zo'n gebeurtenis totaal los van alle mogelijke waardeoordelen erover, die uit verschillende hoeken/visies ook weer anders zullen zijn.
Afijn, het spel klinkt voor mij interessant! Zeker na het zien van een filmpje van The Dice Tower, is mijn enthousiasme aangewakkerd . Het mechanisme van Patchwork (en al eerder Thebes) is altijd goed, maar ik heb nog geen topper gevonden met dit time track mechanisme. Des te leuker dat deze in het Nederlands wordt uitgebracht, ik ben benieuwd of dit de topper is die ik zoek!
maxitaxi777 schreef:
Ik denk dat het fijn zou zijn als men wat minder aanstoot leert nemen aan zaken. Door een spel puur als spel te kunnen zien, in dit specifieke geval. Welke geschiedenis dan ook bevat ongetwijfeld minder fraaie momenten, maar het afbeelden daarvan lijkt tegenwoordig ernstiger dan de gebeurtenis zelf... Mijns inziens staat het afbeelden/gebruiken van zo'n gebeurtenis totaal los van alle mogelijke waardeoordelen erover, die uit verschillende hoeken/visies ook weer anders zullen zijn.
maxitaxi777 schreef:
Afijn, het spel klinkt voor mij interessant! Zeker na het zien van een filmpje van The Dice Tower, is mijn enthousiasme aangewakkerd . Het mechanisme van Patchwork (en al eerder Thebes) is altijd goed, maar ik heb nog geen topper gevonden met dit time track mechanisme. Des te leuker dat deze in het Nederlands wordt uitgebracht, ik ben benieuwd of dit de topper is die ik zoek!
Waar lees jij aanstoot, maxi? Ik was slechts benieuwd naar de historische perspectieven van waaruit dit spel is gemaakt. Bij een spel dat geschiedenis als thema of setting gebruikt, vind ik die vraag relevant. Zeker anno 2023. De foto's die Edwin hier plaatste, geven alvast een beeld.
maxitaxi777 schreef:
maxi, ken je dan NEULAND? Dat gebruikt datzelfde mechanisme ook, als ook het vergaan van niet gebruikte grondstoffen.
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
maxitaxi777 schreef:
Waar lees jij aanstoot, maxi? Ik was slechts benieuwd naar de historische perspectieven van waaruit dit spel is gemaakt. Bij een spel dat geschiedenis als thema of setting gebruikt, vind ik die vraag relevant. Zeker anno 2023. De foto's die Edwin hier plaatste, geven alvast een beeld.
Mijn opmerking was meer algemeen bedoeld, omdat dergelijke topics tegenwoordig vaak dezelfde kant op gaan. Als ik in bijzonder op jouw bijdrage doelde, had ik je zeker gequote of bij naam genoemd. Ik ben van mening dat onze leuke hobby bespaard zou moeten blijven van allerhande politieke correctheid, die we al genoeg moeten ondergaan, anno 2023.
maxitaxi777 schreef:
maxi, ken je dan NEULAND? Dat gebruikt datzelfde mechanisme ook, als ook het vergaan van niet gebruikte grondstoffen.
Ik ken het van naam! En ik moet toegeven dat ik het zelfs heb gehad, maar is ongespeeld de deur uitgegaan . Ik heb een aantal jaar gehad waarin dat veel gebeurde, dan kocht ik 20 spellen per maand, maar kwam slechts aan 2 of 3 (voor mij) nieuwe spellen testen per maand toe. Dat hoopte zich op tot zo'n 1000 stuks waarvan meer dan de helft ongespeeld. Toen ben ik eens flink gaan snoeien naar de stabiele huidige 30-35 stuks. Dat ging te lang duren als ik eerst alles nog zou moeten spelen. Dus ja, ik ken Neuland, maar nooit gespeeld, ik ga er eens naar kijken!
maxitaxi777 schreef:
Mijn opmerking was meer algemeen bedoeld, omdat dergelijke topics tegenwoordig vaak dezelfde kant op gaan. Als ik in bijzonder op jouw bijdrage doelde, had ik je zeker gequote of bij naam genoemd. Ik ben van mening dat onze leuke hobby bespaard zou moeten blijven van allerhande politieke correctheid, die we al genoeg moeten ondergaan, anno 2023.
Daarover verschillen we dan van mening, maar niemand behalve jij begint toch over politieke correctheid? Er komt een mogelijk heel leuk spel uit met geschiedenis als thema en iemand stelt een vraag over het historische perspectief dat gehanteerd wordt. Dat is alles. Dat Freddy Mercury erin figureert vind ik in elk geval al heel leuk. Vanuit mijn perspectief.