Spiel des Jahres nominaties 2023 bekend

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
SvAtje
Standaard moderator

Spiel des Jahres nominaties 2023 bekend

Bericht door SvAtje »

Vandaag heeft de jury de Spiel des Jahres 2023 nominaties bekend gemaakt.

De genomineerden voor Spiel des Jahres 2023 (familiespel) zijn:
  • Dorf Romantik (design: Michael Palm, Lukas Zach, uitgever: Pegasus Spiele)
  • Fun Facts (design: Kaspar Lapp, uitgever: Repos Production)
  • Next Station: London (design: Matthew Dunstan, uitgever: HCM Kinzel/Blue Orange Games)
De genomineerden voor Kennerspiel des Jahres 2023 zijn:
  • Challengers! (design: Johannes Krenner, Markus Slawitscheck, uitgever: 1 More Time Games/Z-Man Games)
  • IKI (design: Koota Yamada, uitgever: Giant Roc/Sorry We are French/Geronimo Games)
  • Planet Unknown (design: Ryan Lambert, Adam Rehberg, uitgever: Adam’s Apple Games/Strohmann Games).
De genomineerden voor Kinderspiel des Jahres 2023 zijn:
  • Carla Caramel (design: Sara Zarian, uitgever: Loki)
  • Gigamon (design: Johann Roussel, Karim Aouidad, uitgever: Mirakulus/Studio H)
  • Mysterium Kids (design: Antonin Boccara, Yves Hirschfeld, uitgever: Libellud/Space Cow)
Op zondag 16 juli worden in Berlijn de winnaars voor 2023 bekendgemaakt.

Website:
Bijlagen
SpieldesJahres.png
(143.65 KiB) Nog niet gedownload
BECE2A4F-D6A5-4BB2-952E-73891CDCDAB3.png
(7.78 KiB) Nog niet gedownload

Labels:
Willy the Kid
Burgemeester

Re: Spiel des Jahres nominaties 2023 bekend

Bericht door Willy the Kid »

Inmiddels is voor mij wel duidelijk dat ik helemaal uit de molen van het nieuwe ben. Ik ken werkelijk geen enkele van deze spellen, zelfs niet bij naam.

Is er wel gecontroleerd of dit echt spellen zijn? :wink:
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Next station London is een beetje merkwaardig omdat de opvolger Next station Tokyo al uit gekomen is (die ga ik namelijk demoen op Spelfabriek). Ook Iki ga ik daar demoen, dus voor degene die interesse hebben. Schuif daar gezellig bij mij aan en ik leg het graag voor je uit.

Challengers! vind ik veel maar dan ook veels te licht om het een kennersspel te kunnen vinden.
Iki, heeft best wel wat unieke mechanismes en ziet er ook nog eens mooi en kleurrijk uit. Ik hoop dat die wint.

Fun facts ben ik wel benieuwd naar, omdat ik hoop dat het net zo lekker weg speelt als Just One wat aardig vergelijkbaar is als soort spel.
Afbeelding
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Fun facts vond ik heel leuk, al is het eerder een partygame dan een familiespel. Dorfromantik schijnt goed te zijn, maar te co-op voor mij.

dat Challengers in deze nominatie staat snap ik echt geen hout van. Ik vond dat zo'n raar spel. Iki vond ik leuk, maar wat mij betreft zou Planet Unknown deze moeten winnen.

Van de kinderspellen ken ik er geen.
Afbeelding
Piet
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Piet »

Ik speelde tot nog toe alleen Dorfromantik en Next Station: London.
Ik begrijp dat de spellen genomineerd worden voor SdJ. Dorfromantik is heel eenvoudig van spelregels, maar biedt voldoende uitdaging voor een groepje dat samen wil streven naar een optimale score.
Next Station scoort bij mij omdat ik ontzetten hou van spellen uit het R&W, F&W genre. De puzzel is behoorlijk uitdagend omdat je met redelijk wat factoren rekening moet houden om te scoren.
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door maxitaxi777 »

Dorfromantik is het spel waarvoor de Spiel des Jahres prijs is uitgevonden, als je het mij vraagt! Het is een heel toegankelijk coöperatief spel, wat vlot speelt en bij iedereen direct valt. Menig veelspeler raast zo door de campaign heen; daar zijn ongetwijfeld aanzienlijk minder potjes voor nodig dan bij de familiespeler. Dat maakt in dit spel echter helemaal niet uit, ongeacht tempo en skill, valt hier voor iedereen genoeg te ontdekken. Het artwork is leuk, de legacy-aspecten voegen telkens echt wat toe, simpele spelregels. Ik zou het spel aan iedereen aanraden! En dat zegt iets, haha.

De rest van de titels ken ik niet trouwens. Het was qua bekendheid/hype niet zo'n noemenswaardig spellenjaar. Dat hoeft natuurlijk niets te zeggen over de kwaliteit van de spellen.
francobollus
Uitgever

Bericht door francobollus »

De familiespellen heb en ken ik alle drie, toevallig!
Dorf Romantik heeft natuurlijk alles in zich om de winnaar te worden. Eenvoudige regels waar je verder ingroeit, een vredig thema, voor jong en oud en voor bijna alle soorten spelers. Ik schrijf "bijna", mijn vrouw propte de inhoud na tien minuten spelen weer in de doos omdat strijd en competitie in dit spel ver (lees: niet) te zoeken zijn. Ik speel het af en toe met mijn dochter, maar we merken na zo'n 5+ partijen dat de drang steeeds minder wordt om het spel op te pakken en alle tierelantijntjes die erbij zijn gekomen weer uit te zoeken.
Fun Facts is bijzonder leuk de eerste keren, vooral met 5-7 spelers, maar verdween na die eerste keren toch al weer snel in de kast, de gein van het leuke idee van het spel bleef blijkbaar niet hangen, in tegenstelling tot Just One, wat mij ons een vast party-spel is.
Next Station: London is mijn persoonlijke favoriet, al vele tientallen malen gespeeld en nog steeds leuk. Listiger dan je op het eerste gezicht zou denken. Maar ik denk dat Dorf Romantik er met de prijs vandoor zal gaan.
francobollus
Uitgever

Bericht door francobollus »

Van de genomineerden voor Kennerspiel des Jahres 2023 heb ik alleen Challengers! gespeeld. Weer leuk bedacht, maar wij vonden het te gemaakt.
IKI ken ik totaal niet.
Planet Unknown staat al maanden en maanden op mijn radar maar is nergens te krijgen, ik ga er van uit dat dit binnenkort niet meer het geval is. Komt er een NL versie van?

Mijn gevoel zegt me overigens dat de laatste gaat winnen, de reviews en hypes zijn unaniem lovend.
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Willy the Kid schreef: Inmiddels is voor mij wel duidelijk dat ik helemaal uit de molen van het nieuwe ben. Ik ken werkelijk geen enkele van deze spellen, zelfs niet bij naam.

Is er wel gecontroleerd of dit echt spellen zijn? :wink:
+1

Ik ken de auteurs ook geen van allen.
En van de uitgevers, alleen Pegasus en Z-man. Misschien Geronimo eerder van gehoord, weet ik niet zeker.

Nu is het ook zo dat een SdJ voor mij niet bepaald een grote aanprijzing is, ik kan weinig SdJ’s aanwijzen die ik er echt uit vind springen tussen andere titels.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Als je van Geronimo als uitgever nog niet hebt gehoord heb je toch aardig onder een steen geleefd.
In België zijn ze op Asmode na inmiddels de grootste uitgever (komt omdat ze zowel in Vlaanderen als in Wallonië verkopen, 999Games en White Goblin zijn zover ik weet alleen in Vlaanderen actief) en in Nederland zijn ze inmiddels ook al aardig aan de weg aan het timmeren. Zo hebben ze in Nederland ook op bijv. SpellenSpektakel en Zuiderspel gestaan.
Daarnaast hebben ze een aantal top titels in huis zoals It's a wonderful world en in het najaar verschijnt Earth bij hun (nu al een hype qua spel).
Afbeelding
Mikkerd
Joker

Bericht door Mikkerd »

Planet Unknown heb ik via Kickstarter en is een heel leuk spel. Was even een hit in ons gezin. Mag van mij het even goed als familiespel genommineerd worden.
Waarom er van Mysterium nu een kinder versie komt snap ik niet goed. We spelen Mysterium al jaren met het gezin, de jongste haar eerste keer was ze 6 jaar. De eerste keer moesten we vaak geduldig de opties en de nuances uitleggen maar de volgende keer was dit al niet meer nodig.
"Imagination is more important than knowledge." A.Einstein
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door Ugur »

Ik heb van de SdJ en Kennerspiel nominaties er drie gespeeld (Next Station London, Challengers en Planet Unknown), daarmee zit ik aan de bovenkant van de curve lijkt het :lol: Wat mij betreft alledrie prima nominaties. Enkele jaren geleden had ik me er misschien nog over verbaasd dat Challengers als Kennerspiel wordt geclassificeerd, maar inmiddels is het in elk geval redelijk consistent te noemen van de jury.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Plaats reactie