Nederlandse spelregels voor Mariposas?

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

gideongrim
Sojaboon
Persoonlijke Ondertitel: Schrijver, fantast
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door gideongrim »

Ik heb een tweedehands Engelse versie van Mariposas gekocht en nu ben ik op zoek naar de Nederlandse spelregels om het spel in mijn spelgroep beter uit te kunnen leggen. Ik heb in de bestandensectie op BGG gekeken, op de website van de Nederlandse uitgeverij (White Goblin) en AEG en natuurlijk wat gegoogeld, maar kan de spelregels nergens vinden. Misschien weet iemand een link of ligt het bestand bij iemand ergens digitaal stof te vergaren?

Alle hulp wordt uiteraard op prijs gesteld!

Voor de duidelijkheid: het gaat om Mariposas uit 2020.

Schrijver, ontwerper, fantast en fotograaf
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist

Bericht door mazinho »

Ik kan zoeken voor je als foto’s van de NL regels volstaan. Laat maar weten.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
gideongrim
Sojaboon

Re: Nederlandse spelregels voor Mariposas?

mazinho schreef: Ik kan zoeken voor je als foto’s van de NL regels volstaan. Laat maar weten.
@mazinho: Zolang de tekst leesbaar is (na uitprinten), dan klinkt dat super!
Knipoog
Garnaal

Bericht door Knipoog »

NIET de spelregels, maar wel een overview ervan.
Dit onder het motto alle kleine beetjes helpen.
https://www.spellenwijs.nl/mariposas-bordspel-review/
Een 7 is een GOED cijfer voor een spel.
gideongrim
Sojaboon

Ik heb voor de volledigheid een mail gestuurd naar White Goblin en kreeg de volgende reactie:
"Het klopt inderdaad dat de Nederlandse spelregels niet online te vinden zijn. Dit komt omdat wij volgens contracten [m.b.t. dit spel] geen spelregels mogen delen. Ook fysiek mogen wij ze alleen sturen naar mensen die onze versie van het spel hebben."
Vervolgens heb ik gereageerd:
"Dus als ik nu als een andere klant dezelfde vraag stel, maar erbij vermeld dat ik een (tweedehands) WGG-versie heb gekocht waar geen spelregels bijzaten, dan zou White Goblin Games ze wel met me mogen delen?"
Waarop ik als antwoord kreeg:
"Dat had gekund, maar ter verificatie was dan een foto van het spel nodig geweest. Dit gebeurt voor alle spelregels, om niet de verkeerde spelregels op te sturen."
Daarna stuurde ik een foto die ik van Marktplaats had gehaald.
"Er is even gekeken of we nog wel spelregels op voorraad hadden. Na wat zoekwerk zijn er geen spelregels gevonden. We kunnen dus hoe dan ook geen exemplaar opsturen, want we hebben al enige tijd ook geen voorraad meer van Mariposas. Online sturen wij ook geen spelregels op, dus helaas kunnen we u niet verder helpen."
Kortom: :thumbdown:.

P.S. Ik heb ook een mail gestuurd naar AEG (je weet maar nooit), maar ik verwacht daar eerlijk gezegd nog minder van. "It typically takes 6-8 weeks to fulfill a Customer Service request."
Laatst gewijzigd door gideongrim op za 24 jun 2023, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
gideongrim
Sojaboon

Knipoog schreef: NIET de spelregels, maar wel een overview ervan.
Dit onder het motto alle kleine beetjes helpen.
https://www.spellenwijs.nl/mariposas-bordspel-review/
@Knipoog: alle kleine beetjes helpen inderdaad. Bedankt voor het delen!

Van @mazinho heb ik inmiddels vernomen dat hij het spel toch niet meer heeft helaas.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Ik heb begrip voor je vraag, wanneer je tweedehands aan een aantrekkelijke prijs een spel in een andere taal kan verwerven. Maar vanuit het standpunt van de uitgever is dit ook een begrijpelijke reactie. Zij geven het spel uit in een kleiner taalgebied, per definitie ligt dan de kostprijs hoger. Uitgevers zullen enkel spellen in het Nederlands blijven uitgeven als er spellen kunnen verkocht worden.
Afbeelding
mazinho
Gouverneur

Bericht door mazinho »

Jongens en meisjes, een PDF versie kunnen we elkaar toch gunnen? Iemand heeft vast een exemplaar en kan de regels onder de scanner leggen toch?

Instagram @movetherobber
Afbeelding
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Het was me inderdaad al eerder opgevallen dat Nederlandstalige spelregels van wgg en 99 eigenlijk nooit online te vinden zijn.

Wat WGG zegt over licenties etc. dat zou nog kunnen. Daar hebben ze dan zelf geen invloed op. Maar het argument dat ze anders niet verkopen vind ik wel raar.

Valt wat mij betreft onder goede klantenservice om regels digitaal aan te bieden.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Los van de uitgevers. Ik snap nooit hoe mensen spelregels verliezen bij hun spel. Als je 2e hands verkoopt zorg je toch ook dat het speelbord of de materialen voor de 4e spelers erbij zitten?

Bij een klein kaartspelletje snap ik het nog. Daar zijn de regels vaak een klein briefje maar bij een spel als dit heb je het over een redelijk formaat spelregels.
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Edwin84 schreef: Los van de uitgevers. Ik snap nooit hoe mensen spelregels verliezen bij hun spel. Als je 2e hands verkoopt zorg je toch ook dat het speelbord of de materialen voor de 4e spelers erbij zitten?

Bij een klein kaartspelletje snap ik het nog. Daar zijn de regels vaak een klein briefje maar bij een spel als dit heb je het over een redelijk formaat spelregels.
Hier gaat het om een versie aangekocht in een andere taal.

Bij een nieuw exemplaar kunnen de regels ontbreken; in een fabriek worden ook fouten gemaakt. Of bij meertalige edities, heb ik weleens dubbele spelregels gehad in het Duits en dan bijv niet de Engelse of Nederlandse. Zulke dingen gebeuren, dus snap wel dat uitgevers het in die gevallen willen kunnen opsturen naar de klant.
gideongrim
Sojaboon

Gevonden! 8)

Ik dacht, laat ik nog één keer proberen of ik écht nergens een PDF kan vinden. Na een tijdje zoeken zonder iets op te schieten, schoot me toen ineens te binnen dat er mogelijk ook BE-regels zijn (met Franse en Nederlandse tekst). Dat was niet het geval, maar door een beetje handig Google-werk vond ik uiteindelijk op een Belgische website tóch wat ik zocht!

Stuur me een PM als je ook interesse in de NL-spelregels hebt.
mazinho
Gouverneur

Bericht door mazinho »

Ben blij dat je ze gevonden hebt. Scheelt een ritje naar het spellencafé om foto’s te maken van de regels.

Instagram @movetherobber
Afbeelding
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

En de volgende keer gewoon een Nederlandse editie kopen als je weet dat dat beter ligt in je spellengroep.
gideongrim
Sojaboon

Jerome schreef: En de volgende keer gewoon een Nederlandse editie kopen als je weet dat dat beter ligt in je spellengroep.
Daar heb je een punt @Jerome :D , maar omdat er geen spelregels bijzaten, kon ik het voor 10 euro kopen. Die verleiding was iets te groot. En ik heb echt nog nooit zo'n moeite gehad om spelregels te vinden, ik was daar niet erg op bedacht.
maxitaxi777 schreef: Hier gaat het om een versie aangekocht in een andere taal.

Bij een nieuw exemplaar kunnen de regels ontbreken; in een fabriek worden ook fouten gemaakt. Of bij meertalige edities, heb ik weleens dubbele spelregels gehad in het Duits en dan bijv niet de Engelse of Nederlandse. Zulke dingen gebeuren, dus snap wel dat uitgevers het in die gevallen willen kunnen opsturen naar de klant.
@maxitaxi777: Inderdaad. Heb ik ook eens gehad bij Carnavalo. Daar zaten twee keer de Franse spelregels bij. De NL-spelregels waren toen ook lastig maar nog redelijk snel te vinden. Van 999, de uitgever, zou ik dan eveneens verwachten dat ze die minstens als PDF beschikbaar maken, als ik daar een vraag over had gesteld.
Edwin84 schreef: Ik snap nooit hoe mensen spelregels verliezen bij hun spel.
@Edwin84: Ik was ook eens spelregels kwijt. Wat bleek achteraf: mijn zoontje had ze stiekem naar zijn kamer meegenomen, omdat hij de afbeeldingen zo mooi vond. Toch een grote kreuk en een scheur erin. Kan me aanvullend voorstellen dat katten of honden ook wel eens een rol spelen.