Cyclades: Legendary Edition

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Plaats reactie
Edwin84
Elfenkoning

Cyclades: Legendary Edition

Bericht door Edwin84 »

Toen Cyclades in 2009 uitkwam begon ik net met het zelf kopen van moderne bordspellen. Het spel trok me destijds enorm aan, maar toch heb ik het niet gekocht. Door de mensen waar ik toen mee speelde twijfelde ik bij of het op tafel zou komen; ik was ook nog geen lid van een bordspellenclub. Later, nog een keer op Spel Antwerpen, zag ik Cyclades liggen aan een aantrekkelijke prijs in de winkel van Adriaensen, maar heb ik het toch weer laten liggen.

Drie maal is scheepsrecht.
De twee ontwerpers Bruno Cathala en Ludovic Maublanc komen nu met een directors cut: Cyclades: Legendary Edition.

In het originele Cyclades strijden de grote steden in het oude Griekenland om hun suprematie te bewijzen door als eerste twee metropolen in hun macht te krijgen. Dat kon op drie manieren:
  • economische ontwikkeling (het bezitten van haven, fort, tempel en universiteit levert een metropool op)
  • culturele ontwikkeling (met vier filosofen verdien je een metropool)
  • militaire verovering (je kunt de metropolen van de tegenstander overnemen)
Na het basisspel verschenen verschillende nog uitbreidingen. Nu brengen beide auteurs een designer's cut.
Wat is een Directors Cut dan?
De auteurs hebben met dit spel hun hun nieuwe visie op het spel waargemaakt: het combineren van het beste uit het basisspel en de uitbreidingen en dit verder stroomlijnen. Dit betekent dat delen uit het originele spel en zijn uitbreidingen gecombineerd werden naar een vernieuwde, meer epische en spannendere spelervaring. Zes goden ipv de vijf originele, voor meer variatie in de mogelijke acties. De nieuwe godin Hera wordt vergezeld van huurlingen die de troepen tijdens het gevecht versterken. Ook is het spel gestroomlijnder. In het basisspel konden mensen er voor kiezen om niets te bouwen omdat dit geld koste. Ze wachtten dan gewoon af tot anderen bouwden om vervolgens de metropool van de tegenstander hun leger in te nemen. Dit zorgde ervoor dat het spel heel lang kon duren. Nu mag je gratis bouwen als je de juiste god kiest en krijg je bovendien een bonus als je een metropool bouwt. Daardoor speelt Cyclades sneller. In de Legendary Edition heb je voortaan drie metropolen nodig om te winnen. En het bord is nu modulair opgebouwd, zodat je verschillende opstellingen kan maken.

Daarnaast worden de helden losgekoppeld van de monsters. Helden kun je gebruiken om mee aan te vallen, maar je kunt ze ook opofferen voor een metropool. Zo kan een held aangeven dat als je drie dezelfde gebouwen hebt, je hem mag opofferen voor een metropool. Of als je x-aantal landgebieden bezit. Je zult er dus wel voor moeten werken.

Tot slot zijn er nieuwe spelmodi. Met 4 of 6 spelers kan je in teams van 2 spelen.
Voor 2 spelers waren De auteurs ook niet tevreden met de oude 2-spelers variant. De nieuwe versie zal meer aanvoelen als de teamvariant 2vs2 waarbij 1 speler 2 legers heeft.

De Kicktstarter is pas gelanceerd. Deze komt in drie versies:

1. Cyclades: Legendary Edition basisversie: met houten speelfiguren voor de legers, de helden in staanders en speelschijven voor de monsters.

2. Cyclades: Legendary Edition miniaturenversie: legers, helden en monsters in plastic figuurtjes.

3. Cyclades: Legendary Edition ultimate editie: ook gebouwen en metropolen als plastic miniaturen.
Dit spel moet ik gewoon hebben. Lang geleden dat ik zo enthousiast werd bij het lezen van een remake. De verzendkosten houden me echter tegen voor de Kickstarter. Ik hoop dat er een Crowdfinder komt en anders wacht ik op de retail versie. Het is nog onduidelijk hoe de retailversie precies eruit gaat zien.

Voor mij is de Meeple editie in principe goed genoeg al zien de miniaturen er wel prachtig uit. Ik verwacht namelijk dat de miniaturen mijn medespelers zal afschrikken dit spel een kans te geven en de opzettijd veel langer wordt. Meeples zijn toch toegankelijker voor mensen die voornamelijk eurospellen spelen. En hoewel dit area control is is het voor een groot deel ook een euro met het bieden op goden en beheersen van je grondstoffen om je rijk uit te breiden.

Hieronder nog een leuk stuk geschreven door Bruno Cathala over de gemaakte wijzigingen en in de gameplay. Even doorscrollen naar onder voor Engels. Wat vinden jullie van Cyclades als je de oude versie al gespeeld hebt en wat vindt je van de KS editie?

Nog enkele foto's van de KS-pagina.

Cyclades Legendary edition (Open Sesame Games - 2024 / meertalige editie w.o. Nederlands)
  • auteurs: Bruno Cathala en Ludovic Maublanc
  • grafisch werk: Miguel Coimbra
  • spelers: 2 tot 6
  • leeftijd: vanaf 13 jaar
  • spelduur: 60 tot 90 minuten
Bijlagen
Cultimate.png
(469.78 KiB) Nog niet gedownload
Cminiatures.png
(498.45 KiB) Nog niet gedownload
Cmeeples.png
(423.71 KiB) Nog niet gedownload
pic7566828.png
5a764f5b002ae442fff800de17b03261_original.png
909c96ddd515b8e439e98db2b39e16c0_original.png
4bc6ce2aa7395bf5cfc6792dd770db76_original.png
ff7c00510a907116625b4e6660082d9b_original.png
665b027d32dd349a44411c4946ea289e_original.png
Laatst gewijzigd door Bart op za 01 jul 2023, 18:27, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: aangepast, enkele toevoegingen en verplaatst naar nieuwsberichten

Labels:
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Cyclades: Legendary Edition

Bericht door The Iced One »

Bedankt voor dit bericht, had ik helemaal gemist.
Cyclades vond ik vroeger echt een topspel, maar is intussen weeral zo lang geleden, dat ik het echt nog eens op tafel zou moeten krijgen om te weten of mijn oordeel nog steeds staat met de jaren extra ervaring intussen. Ik vond het basisspel eigenlijk altijd al heel goed dus zie niet meteen de meerwaarde van de nieuwe versie, maar toch fijn dat dit voor andere spelers terug (?) beschikbaar komt.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
EEMBC
Hazelnoot Ridder

Bericht door EEMBC »

In ons spellenclubje komt Cyclades eens in de zoveel tijd weer eens op tafel. Maar dan is het ook telkens weer genieten. Het liefst met 6 (dus met Titans) en dan de teamplay 2x2x2, dan is hij wat mij betreft op zijn best.

Ik merk aan mezelf dat ik steeds vaker minder te porren ben voor weer het nieuwste spel en liever terug grijp naar oude vertrouwde toppers, zoals Cyclades. Ik vind het ook goed dat er nieuwe versie van komt (net zoals in een ander topic El Grande. Beide spellen overigens met behoorlijk wat interactie, en geen MPS!).

Deze KS is zoals je beschrijft een samenvoeging van de beste onderdelen van Cyclades en uitbreidingen. Titans was wat mij betreft een musthave. Hades niet gespeeld maar leek mij ook weinig toe te voegen. De nieuwe god en het modulaire bord zijn leuke toevoegingen. Wat mijn interesse wel wekt. En het ziet er weer zeer gelikt uit :clap:

Maar de oude Cyclades heeft ook prachtig materiaal. En of de nieuwe toevoegingen dusdanig zijn dat ik deze versie wil hebben en de oude dan van de hand ga doen? Daar ben ik nog niet uit. Misschien als er een leuke aanbieding op CrowFinder komt of zo.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Op BGG wordt dit spel samen met El Grande genoemd als de best area control spellen.

Als ik Cyclades al had zou ik ook niet zomaar overstag gaan. Je helft niet altijd de nieuwste versie te hebben.

Maar vooral de herbalans en het feit dat je het beste van alle uitbreidingen hebt maakt dat ik voor deze versie ga en niet de oude versie. Ik hoef ook geen 3 dozen te hebben. De herbalans spreekt me met name aan omdat de helden meer manieren geven om aan een metropool te komen. Behalve Apollo geeft elke God ook gratis verplicht een gebouw. Dit voorkomt legers sparen als taktiek en alleen innemen van de tegenstander maar zelf niet bouwen en versnelt het spel. Door het modulaire bord zal de balans tussen Ares en Poseidon met grond en landt roepen ook variëren. Je kunt nu ook bij de meeste goden een held recruteren wat ik een goede toevoeging vindt.
Plaats reactie