Sunnyfield schreef:
Wat vinden jullie terugkijkend van de nieuwe spellen van vorig jaar (2022)? Was het achteraf ook teleurstellend?
Top 10 populaire BGG Preview Spiel'22:
1) Woodcraft
2) Revive
3) Great Western Trail: Argentina
4) Cat in the Box: Deluxe Edition
5) Tiletum
6) Lacrimosa
7) Red Cathedral: Contractors

Atiwa
9) Turing Machine
10) Starship Captains
Leuk onderwerp, waarover ik zeker een mening heb. Natuurlijk heb ik niet alles gespeeld, maar dat geeft meestal ook iets aan, want daar vindt de eerste selectie plaats. De enige 2 nieuwe spellen die er bovenuit zouden moeten springen, waren Woodcraft en Revive.
De eerste was een regelrechte zware tegenvaller voor mij. Woodcraft voelde zo gekunsteld en mechanisch, dat het speelplezier gewoon ontbrak. Ondanks de leuke art en het vriendelijke thema; dezelfde 'val' waar ik bij Arnak in ben getrapt. Dat is natuurlijk een heel ander spel, maar dat bood dezelfde aantrekkelijkheid van buitenaf gezien; dat doen die Tsjechen dan weer goed

.
Dan de tweede, deze bood in elk geval meerdere potjes speelplezier. De campaign vond ik een beetje nep; gooi gewoon alles er meteen in want wij misten de balans in de eerdere potjes, doordat bepaalde eigenschappen nog niet hun volledige potentieel hadden omdat nog niet alle spelregels van toepassing waren... Ik ben helemaal voor campaigns overigens; dat zijn vaak de leukste spellen, maar niet wanneer kunstmatig toegevoegd zoals bij Revive. Na een aantal potjes vond ik de sleur erin komen en bleek het geen blijvertje, maar deze behoort voor mij wel tot het beste van Spiel 2022.
Belangrijk om te vermelden, ik ben van het eerste begin groot fan van Great Western Trail. Ik denk dat ik het spel wel zo'n 20 tot 25x heb gespeeld, met en zonder de Rails to the North uitbreiding. Mijn verwachtingen omtrent de opvolger waren dan ook hooggespannen. Helaas kwam ik van een koude kermis thuis; wat een tegenvaller is dit. Het zat hem vooral in weinig nieuws, een extra type arbeider (boeren) om rekening mee te houden, die voor graanproductie zorgen. O en die vervelende boten die grafisch zo zijn opgemaakt dat onduidelijk is welke wanneer vertrekt. Verder is het bord natuurlijk wat anders en de eigenschappen van gebouwen een beetje gemixt, maar dat is het wel. Misschien heb ik me laten verblinden door het succes van het basisspel en onvoldoende research gedaan alvorens Argentina aan te schaffen. Dus het is wat dat betreft niet het spel aan te rekenen, maar mijzelf. Voor deel 3 (New Zealand) ga ik meer research doen. Qua wat er nu bekend is, lijkt deze wel écht bepaalde nieuwe/andere mechanismen te bieden, dus ik houd hier hoop!
Over de rest van de lijst kan ik kort zijn, op Turing Machine na heb ik geen van de andere 7 spellen gespeeld. De reden? Geen interesse in het thema, de mechanics of een combinatie ervan. Turing Machine vind ik trouwens erg knap bedacht en hier heb ik zeker een paar avonden plezier aan gehad, maar het voelt meer als een puzzelboekje dan als een bordspel. Ik ben geen solo speler en ik mis de echte interactie die ik juist zo leuk vind bij bordspellen, wat maakt dat ik dit niet met vrienden ga zitten spelen.
Conclusie: De nieuwe spellen van Spiel 2022 waren wat mij betreft zeker teleurstellend, dan wel oninteressant.