Spiel'22 terugblik: was het een teleurstelling?

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Sunnyfield
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Tsjoeke, tsjoeke
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Spiel'22 terugblik: was het een teleurstelling?

Bericht door Sunnyfield »

Ik ben me alweer vol aan het verdiepen in Spiel'23 met behulp van de BGG Preview lijst. Het viel mij op dat de lijst van dit jaar veel meer hits oplevert van spellen die mij aanspreken in vergelijking tot Spiel'22.

Ik ben toen nog eens gaan kijken naar de meest populaire spellen van Spiel'22 en ik heb de indruk dat er geen echte klassiekers uit voort gekomen zijn. Dit bevestigt mijn gevoel.

Wat vinden jullie terugkijkend van de nieuwe spellen van vorig jaar (2022)? Was het achteraf ook teleurstellend?

Top 10 populaire BGG Preview Spiel'22:

1) Woodcraft
2) Revive
3) Great Western Trail: Argentina
4) Cat in the Box: Deluxe Edition
5) Tiletum

6) Lacrimosa
7) Red Cathedral: Contractors
8) Atiwa
9) Turing Machine
10) Starship Captains
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Re: Spiel'22 terugblik: was het een teleurstelling?

Bericht door maxitaxi777 »

Sunnyfield schreef: Wat vinden jullie terugkijkend van de nieuwe spellen van vorig jaar (2022)? Was het achteraf ook teleurstellend?

Top 10 populaire BGG Preview Spiel'22:

1) Woodcraft
2) Revive
5) Tiletum

6) Lacrimosa
8) Atiwa
9) Turing Machine
10) Starship Captains
Leuk onderwerp, waarover ik zeker een mening heb. Natuurlijk heb ik niet alles gespeeld, maar dat geeft meestal ook iets aan, want daar vindt de eerste selectie plaats. De enige 2 nieuwe spellen die er bovenuit zouden moeten springen, waren Woodcraft en Revive.

De eerste was een regelrechte zware tegenvaller voor mij. Woodcraft voelde zo gekunsteld en mechanisch, dat het speelplezier gewoon ontbrak. Ondanks de leuke art en het vriendelijke thema; dezelfde 'val' waar ik bij Arnak in ben getrapt. Dat is natuurlijk een heel ander spel, maar dat bood dezelfde aantrekkelijkheid van buitenaf gezien; dat doen die Tsjechen dan weer goed :lol:.

Dan de tweede, deze bood in elk geval meerdere potjes speelplezier. De campaign vond ik een beetje nep; gooi gewoon alles er meteen in want wij misten de balans in de eerdere potjes, doordat bepaalde eigenschappen nog niet hun volledige potentieel hadden omdat nog niet alle spelregels van toepassing waren... Ik ben helemaal voor campaigns overigens; dat zijn vaak de leukste spellen, maar niet wanneer kunstmatig toegevoegd zoals bij Revive. Na een aantal potjes vond ik de sleur erin komen en bleek het geen blijvertje, maar deze behoort voor mij wel tot het beste van Spiel 2022.

Belangrijk om te vermelden, ik ben van het eerste begin groot fan van Great Western Trail. Ik denk dat ik het spel wel zo'n 20 tot 25x heb gespeeld, met en zonder de Rails to the North uitbreiding. Mijn verwachtingen omtrent de opvolger waren dan ook hooggespannen. Helaas kwam ik van een koude kermis thuis; wat een tegenvaller is dit. Het zat hem vooral in weinig nieuws, een extra type arbeider (boeren) om rekening mee te houden, die voor graanproductie zorgen. O en die vervelende boten die grafisch zo zijn opgemaakt dat onduidelijk is welke wanneer vertrekt. Verder is het bord natuurlijk wat anders en de eigenschappen van gebouwen een beetje gemixt, maar dat is het wel. Misschien heb ik me laten verblinden door het succes van het basisspel en onvoldoende research gedaan alvorens Argentina aan te schaffen. Dus het is wat dat betreft niet het spel aan te rekenen, maar mijzelf. Voor deel 3 (New Zealand) ga ik meer research doen. Qua wat er nu bekend is, lijkt deze wel écht bepaalde nieuwe/andere mechanismen te bieden, dus ik houd hier hoop!

Over de rest van de lijst kan ik kort zijn, op Turing Machine na heb ik geen van de andere 7 spellen gespeeld. De reden? Geen interesse in het thema, de mechanics of een combinatie ervan. Turing Machine vind ik trouwens erg knap bedacht en hier heb ik zeker een paar avonden plezier aan gehad, maar het voelt meer als een puzzelboekje dan als een bordspel. Ik ben geen solo speler en ik mis de echte interactie die ik juist zo leuk vind bij bordspellen, wat maakt dat ik dit niet met vrienden ga zitten spelen.

Conclusie: De nieuwe spellen van Spiel 2022 waren wat mij betreft zeker teleurstellend, dan wel oninteressant.
El Rubinio
Professor Pimpel

Bericht door El Rubinio »

Sunnyfield schreef: Top 10 populaire BGG Preview Spiel'22:

1) Woodcraft
2) Revive
5) Tiletum

6) Lacrimosa
8) Atiwa
9) Turing Machine
10) Starship Captains
Ik heb me op Spiel qua aanschaf in kunnen houden. Van deze spellen heb ik niets op dat moment aangeschaft, maar gelukkig heb ik Atiwa van Sander over kunnen nemen. Erg blij mee, hij komt regelmatig op tafel en is een blijvertje in mijn collectie. Ik heb nog interesse in Tiletum en Lacrimosa, die hou ik nog in de gaten, maar de rest is voorlopig van mijn lijstje af gevallen.

Wat ik wel aangeschaft had en binnen de club goed ontvangen is was het kaartspel Ocean: Great barrier reef. Van de spellen aangeschaft tijdens de Auction heb ik ondertussen Boonlake (pas 1x) en Blackout Hongkong reeds gespeeld. Wat me wel op viel is dat het spel Kites niet in het nederlands opgepikt is, dat had ik wel verwacht.

Ik heb persoonlijk niet altijd meer de behoefte alles direct aan te schaffen. Ik doe mijn research, en werk voorlopig aan mijn wall of opportunity :crazy: . En daarnaast richt ik me op de aanschaf van wat oudere spellen. Zit op Merv te wachten, en ben begonnen met Spirit Island,
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

@Sunnyfield welke spellen van dit jaar kijk je naar uit?
Sunnyfield
Hazelnoot Ridder

Leuke beschouwingen!
Edwin84 schreef: @Sunnyfield welke spellen van dit jaar kijk je naar uit?
Een mix van stijlen. (Alleen spellen die uitkomen, dus geen demo's):

Bonsai
Empire's End
Future Inc.
High Frontier 4All Module 4: Exodus
History of the Ancient Seas II: DIES IRAE

Lucky First Incense
Neotopia
Pocket Farm
StegegetS Moomin
The Hunt

World Wonders
Afbeelding
MADG0BLIN
Stamhoofd

Bericht door MADG0BLIN »

Woodcraft heb ik 1x gespeeld en die vond ik aardig, die wil ik nog wel eens proberen.
Ik heb Tiletum en Lacrimosa dit jaar een aantal keren gespeeld en vind het zeker blijvertjes. Ik mag ze erg graag spelen tot op heden, dus wat dat betreft prima spellen.

De overige heb ik helaas de kans nog niet voor gehad. Ben vooral benieuwd naar Revive en Starship Captains, maar met al het spellengeweld wat de komende maanden weer verschijnt acht ik de kans niet heel groot dat ik ze nog ga spelen.

Je mist alleen nog wel wat titels die afgelopen jaar uitkwamen.
Heat
The Wolves
Beer & Bread
War of the Ring: The Card Game

Vooral Heat en War of the Ring zijn toch wel populaire titels van afgelopen jaar.
Afbeelding
Iris_

Bericht door Iris_ »

MADG0BLIN schreef: Je mist alleen nog wel wat titels die afgelopen jaar uitkwamen.
Heat
The Wolves
Beer & Bread
+ Splendor duel
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Iris_ schreef:
MADG0BLIN schreef: Je mist alleen nog wel wat titels die afgelopen jaar uitkwamen.
Heat
The Wolves
Beer & Bread
+ Splendor duel
Laatstgenoemde is trouwens wel erg goed ja; toch een topper afgelopen jaar :D.
Sunnyfield
Hazelnoot Ridder

Heat
The Wolves
Beer & Bread

Vooral Heat en War of the Ring zijn toch wel populaire titels van afgelopen jaar.
Heat: Pedal to the Metal en War of the Ring: The Card Game zijn inderdaad wel iconisch voor 2022 en mogelijke klassiekers, denk ik. :)
Afbeelding
Mr Jummy
Party Animal

Bericht door Mr Jummy »

Spiel 22 was niet de beste wat betreft spellen, maar ook geen grote tegenvaller. Revive, Heat en Turing Machine zijn wat mij betreft heel goede spellen die ik zeker kan aanraden. Woodcraft heb ik nog niet gespeeld, maar mijn verwachtingen zijn niet hoog.

Op basis van de preview voor spiel 23 belooft het nu al een betere editie te worden dan vorig jaar.
Recent gespeeld:
Afbeelding
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints

Bericht door Ugur »

Ik heb wat leuke spellen uit de jaargang die in de collectie blijven (Deal with the Devil, Tiletum), dus wat dat betreft zou ik het al niet als teleurstelling betitelen. Lacrimosa vind ik ook leuk, maar net niet leuk genoeg voor een vaste plek in de kast, dus die zit inmiddels in de verkoop. De nummer 1 uit de lijst Woodcraft heb ik nog niet gespeeld, maar aangezien ik geen groot fan van de spellen van Suchy ben heb ik daar persoonlijk sowieso niet al te hoge verwachtingen van.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

tiletum gespeeld inmiddels en doe ik graag nog vaker (nog) niet zelf in bezit

woodcraft vond ik een tegenvaller, kan niet zo goed duiden waarom, maar ondanks dat ik won kon het me niet helemaal vangen.
ook beer & bread vond ik wat tegenvallen, met hoe het was gepitcht had ik er meer van verwacht denk ik.
ook great western trail argentina viel tegen. Dol op de eerdere editie, maar deze kon me niet zo bekoren na een potje op spiel.
En ook atiwa heeft dit lot dat het niet meer per se gespeeld heoft te worden wat mij betreft. 1x gespeeld op de wekelijkse spelavond, maar na 1 potje had ik m al erg goed door
had ik het idee en hoef ik m niet nog eens te spelen.

splendor duel is een toppertje en hier in de collectie gekomen na spiel de eerste keer gespeeld te hebben

heat:pedal to the metal is ook een erg fijn spel! ga ik niet aanschaffen, want ik heb niet zo vaak groepen waarin dit gespeeld zal worden, maar ik doe graag mee op de gelegenheden waar deze er is!

lacrimosa doe ik graag eens want ben ik benieuwd naar, maar nog niet aan toegekomen. Turing machine hetzelfde.

the wolves
vond ik een erg fijn spel, hoewel landjesmeerderheden spellen meestal niet echt mijn ding zijn. Revive vond ik leuk en hou ik me zeker bij aanbevolen om nog eens te spelen.

starship captains ben ik nog wel benieuwd naar, maar ik ken niemand die m heeft in mijn omgeving?
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

Lang niet alles gespeeld.

Woodcraft vind ik wel aardig. Niet geweldig, maar leuk genoeg om nog even in bezit te houden.
Tiletum vind ik vreselijk en een duidelijk voorbeeld van wat er mis is in de spellenwereld. Gooi een hoop mechanismen op elkaar en alles geeft punten. Combo hier, combo daar, bonusacties, bla bla.
Red Cathedral heb ik enkel de base game van gespeeld. Maar zo'n droog spel (resource collection en resource spending) wat veeeeel te lang duurt voor wat het is. Blegh.
Turing Machine vind ik een geinige deduction puzzle. Maar eerlijk gezegd vind ik het té eenvoudig. Je moet wel op bijna max. complexiteit spelen om het nog enigszins interessant te houden. En dan komt er soms toch net te weinig geluk bij kijken. Als solo spel aardig, maar verder mwah.
Heat: Pedal to the Metal vond ik wel aardig, maar kon me toch niet zo grijpen als ik had gehoopt. Ik heb toch de voorkeur voor het wat strakkere Flamme Rouge.

Andere 2022:
Flamecraft vind ik ook flink overrated. De powers zijn niet zo boeiend, en uiteindelijk is het ook weer resources verzamelen en uitgeven. Op het einde van het eerste spel vond ik het al repetitief.
Carnegie. Wel een aardig spel. Keer of 5 gespeeld met plezier, maar ben er ook wel weer op uitgekeken. Je doet vaak toch wel hetzelfde, en er zijn te weinig offices (?) die echt de moeite waard zijn of strategie bepalen.
Guild of Merchant Explorers. Een positieve uitzondering voor mij. Een relatief eenvoudige roll and write draw and place. Speelt snel, is variabel genoeg en heeft nog voldoende keuzes, terwijl het retesnel speelt.
Verdant. Wel een aardig tableau-building spel. Niets wereldschokkends nieuw, maar strakke integratie van bekende mechanismen.

Al met al licht teleurstellend. Hoop dat het dit jaar wat beter is...
Afbeelding
Kire
Munchkin
Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!

Bericht door Kire »

Volgens BGG heb ik 5 spellen uit 2022 gekocht:

- My City: Roll & Write: Dit vind ik een zeer leuk tussendoortje dat nog veel op tafel zal komen, denk ik
- Turing Machine: Heel leuk spel dat ik graag cooperatief met het gezin speel. Zit supergoed in elkaar
- Splendor Duel: Ook een meevaller die ik graag op tafel leg
- Red Cathedral: Contractors: Omdat ik Red Cathedral een top spel vind, is de eerste uitbreiding ook aan de verzameling toegevoegd. Het zorgt voor enkele fijne variaties op het basisspel.
- Port Royal Big Box: Deze heb ik vooral uit nieuwsgierigheid gekocht maar nog niet gespeeld

Verder heb ik nog gespeeld:

- De Betoverde Torens: deze beviel me beter dan verwacht, gezien ik niet zo van memory spelletjes houd
- The Great Split: niet echt mijn ding

Voorts hoop ik nog te kunnen spelen:

- Heat, vanwege de goede reviews
- Tiletum, vanwege de designers en omdat het over een Belgische stad gaat
- Marrakesh, omdat het een Feld is
- Clever4Ever, omdat ik de eerste 3 wel goed vind
- Air, Land, & Sea: Spies, Lies, & Supplies, omdat ik Air, Land & Sea leuk vind en ik ze beiden graag eens zou combineren
El Rubinio
Professor Pimpel

Bericht door El Rubinio »

En wat vonden jullie van Sabika? Die kwam toch ook vorig jaar uit?