District Noir werd voor het eerst in 2016 gepubliceerd. Het heette toen 聖杯サクセション. Dat pikte ik snel even van BGG. Het spelletje wordt vergeleken met Hanamikoji, maar die vergelijking gaat niet echt op vind ik. Het maakt ook niet uit. 999 Games zorgt voor een uitgave in een taal die ik wel begrijp alhoewel de titel een beetje Frans bevat: Disctrict Noir.
Foto: 999 Games
District Noir is zo eenvoudig dat 10 zinnen volstaan om het (zo goed als volledig) uit te leggen.
Schud de 45 kaarten en leg de stapel gedekt op tafel.
Leg de bovenste 3 kaarten terug in de doos.
Leg vervolgens 2 kaarten open naast elkaar op tafel.
Start de ronde: geef elke speler 5 handkaarten.
Elke speler voert 6 acties uit, 1 om de beurt.
5 keer moet u een handkaart aan de open rij toevoegen, 1 keer moet u de laatste 5 kaarten uit de rij pakken en open voor u op tafel sorteren. (Als de rij nog geen 5 kaarten bevat, moet u alle kaarten nemen)
Het spel eindigt na 4 rondes met een puntentelling of direct als één speler de 3 stadskaarten bezit.
Ontvang punten: meerderheden + verscheidenheid + kaarten met een positieve waarde -
Kaarten met een negatieve waarde.
Foto: 999 Games
De doos waarin de 48 kaarten rusten, is wat groot en ik krijg ze moeilijk open. Deksel en onderkant schuiven niet zo goed uit elkaar. De kaarten vind ik mooi en perfect van grootte.
De spelregels zijn eenvoudig. Grappig wel dat wij allebei niet direct doorhadden hoe we stadskaarten konden verzamelen. Die zitten dus gewoon in de trekstapel en worden op dezelfde manier als de andere kaarten verzameld.
District Noir speelt ontzettend vlot. Gemiddeld doen wij er 10 minuutjes over. Toch is er naar mijn voldoende spanning en spelplezier. De combinatie van bluf, timing en gedachten lezen werkt ontzettend goed voor een kaartspel dat in geen tijd voorbij is.
Spelplezier wordt ook gecreëerd door het aantal kaarten per soort: 5 kaarten van 5, 6 van 6, 7 van 7 en 8 van 8 en de mogelijkheid om direct te winnen door de stadskaarten te verzamelen. Ook de eindafrekening waarin zowel meerderheden als sets als directe punten meetellen zorgt ervoor dat het interessant blijft.
Wij spelen intussen ‘best of three’ en dat verveelt voorlopig nog helemaal niet.
Het thema komt niet uit de verf. Het is ook zo dat sommige spelers dit concept wat magertjes vinden. Toch vind ik het geniaal hoe zo weinig spelregels tot zoveel diepgang en spelplezier kunnen leiden. Een ‘groot’ ‘kleintje’ eigenlijk en wat ons betreft een blijvertje!
- Ontwerp: Nobutake Dogen, Nao Shimamura
- Vormgeving: Przemyslaw Fronal, Vincent Roché, Hinami Tsukuda
- uitgever: 999 Games
- 2 spelers vanaf 10 jaar
- €16