Q&A met Frederic Moyersoen, de auteur van o.a. Saboteur

Informatie, interviews, discussies over/met spelontwerpers en vormgevers

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Dierik
Erelid

Q&A met Frederic Moyersoen, de auteur van o.a. Saboteur

Bericht door Dierik »

Van maandag 6 tot en met zondag 12 december zal Frederic Moyersoen, auteur van onder andere Saboteur, Brillance en natuurlijk zijn nieuwe Nuns on the run 8) in dit topic al jullie vragen beantwoorden.

Hieronder een paar afbeeldingen van zijn laatste Essenrelease:

Afbeelding Afbeelding

1. Iedereen mag vragen stellen, ook deze keer kan dat in het Nederlands.
2. Frederic zal in de periode van 6 t/m 12 december proberen regelmatig in te loggen om jullie vragen te lezen en te beantwoorden. Heb dus even geduld als je ’s ochtends een vraag post en er niet direct antwoord komt.
3. Nummer svp je vragen en houd rekening met de nummering van de vorige poster. Dat maakt het makkelijker voor Frederic om te antwoorden en om te herleiden welk antwoord bij welke vraag hoort.
4. Overbodig om te melden, maar toch: uiteraard gelden alle huisregels over etiquette, respect, et cetera. Behandel hem als onze gast en zorg dat hij zich enorm welkom voelt… Maar dat kunnen we vast aan jullie overlaten, daar twijfelen wij niet aan.

Labels:
Dierik
Erelid

Re: Q&A met Frederic Moyersoen, de auteur van o.a. Saboteur

Bericht door Dierik »

We zijn geopend, dus stel vanaf nu je vragen 8)
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Laat ikzelf het spits afbijten.

1) Wat doet het met je te zien dat Nuns on the Run door Melody (de dochter van de recensiegoeroe Tom Vasel) op nr. 2 is gezet in haar spellen top100?

Zie ook http://www.thedicetower.com/thedicetowe ... 0/2-5_2010

2) Hoe zijn in het algemeen de reacties op dit spel dat toch een hilarisch thema heeft en hoe ben je op dit idee gekomen?
stofke
Regenmaker

Bericht door stofke »

3) Hoe komt het dat elk spel dat ik van jou heb of heb gespeeld nooit vergezeld is van NL spelregels. Of er bv op je eigen website of BGG ook geen regels voor zijn, persoonlijk vind ik dat spijtig voor een Nederlandstalige spelontwerper ....
Frederic Moyersoen
Spelauteur

Bericht door Frederic Moyersoen »

Dierik schreef:Laat ikzelf het spits afbijten.

1) Wat doet het met je te zien dat Nuns on the Run door Melody (de dochter van de recensiegoeroe Tom Vasel) op nr. 2 is gezet in haar spellen top100?

Zie ook http://www.thedicetower.com/thedicetowe ... 0/2-5_2010

2) Hoe zijn in het algemeen de reacties op dit spel dat toch een hilarisch thema heeft en hoe ben je op dit idee gekomen?
1) Tom Vasel heeft een zeer lovende kritiek over het spel gegeven. Daarom verbaast het mij niet dat zijn dochter het spel zeer leuk vindt. Wie wie beïnvloedt heeft, weet ik niet en is ook niet zo belangrijk. Als spelontwerper is het zo wie zo leuk om vast te stellen dat mensen plezier hebben met jouw ontwerp.

2) Voorlopig is het spel voornamelijk in de US te verkrijgen en daar zijn de reacties overwegend positief.
Op zich is het spelsysteem heel gewoon. De spelers proberen in het geheim een missie te volbrengen zonder door de bewakers betrapt te worden. Het spel wordt ongewoon door de speciale locatie (een klooster) en door de hoofdrolspelers (novices versus moeder-overste en de prioress). Iedereen kan zich de geheimzinnige sfeer gemakkelijk inbeelden en kan zich ook in zijn rol inleven. Door de interactie van de spelers kan het spel zeer leuk worden. Ik geniet meer van de grappige commentaren tijdens het spel dan van het spel op zich.
Lang geleden was ik een grote fan van "Colditz", een ontsnappingsspel. Op vakantie bezocht ik later enkele middeleeuwse kloosters in Frankrijk en was getroffen door de speciale sfeer die daar aanwezig was. Ik kende ook Mister X, maar vond het spijtig dat slechts één persoon zich echt amuseerde, namelijk Mister X zelf. Dat concept moest ik omdraaien. Door het combineren van deze 3 ideeën had ik snel een basis voor een nieuw spel.
Frederic Moyersoen
Spelauteur

stofke schreef:3) Hoe komt het dat elk spel dat ik van jou heb of heb gespeeld nooit vergezeld is van NL spelregels. Of er bv op je eigen website of BGG ook geen regels voor zijn, persoonlijk vind ik dat spijtig voor een Nederlandstalige spelontwerper ....
3) Het is zeker spijtig, maar er valt weinig aan te doen. De speluitgever ontwerpt het spel in de eerste plaats voor zijn eigen markt. Pas als het daar succesvol is, wordt er overwogen om het spel ook in andere talen uit te brengen. Het spel Saboteur bijvoorbeeld, was de eerste 2 jaren ook niet in het Nederlands te verkrijgen.
Al mijn spelontwerpen maak ik rechtstreeks in het Engels omdat dit de meest toegankelijke taal is voor de meeste uitgevers. Als het spel dan uitkomt, heb ik meestal nog geen Nederlandstalige vertaling. Zolang het spel niet vlot verkrijgbaar is in het Nederlandstalige landgebied, heeft het ook weinig zin om een vertaling te maken en op BGG te plaatsen.
Een uitzondering op deze situatie is het nieuwe spel "Van Helsing". De Russische uitgever heeft van bij de lancering nederlandstalige spelregels voorzien. De uitgever heeft echter nog geen verdeler voor de Benelux gevonden. Bijgevolg is het spel hier (nog) niet te koop, maar bevat het wel nederlandstalige spelregels...
JasperB
Jakkiebak!
Persoonlijke Ondertitel: Bordspelosoof
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door JasperB »

4) Heb je lang moeten wachten tot je eerste spel gepubliceerd werd? Hoe vaak heb je uitgevers benaderd en hoeveel verschillende heb je met ontwerpen lastiggevallen?

5) Hoe ga je te werk bij het maken van een geschikt prototype? Welke materialen gebruik je?
Oh bordspellen, zullen jullie altijd mijn grote zwakte blijven?
Frederic Moyersoen
Spelauteur

4) Op het eerste spel heb ik 3 jaar moeten wachten vooraleer ik een contract heb kunnen tekenen. Een jaar later lag het spel in de rekken. Dus heb ik in totaal 4 jaar nodig gehad om een eerste spel te laten publiceren.
Om mijn kansen uit te breiden, probeer ik zoveel mogelijk uitgevers te contacteren. Natuurlijk stel ik alleen spellen voor die min of meer in hun gamma zouden kunnen passen. Ik ga geen kinderspel voorstellen aan een uitgever van wargames.
Momenteel onderhoud ik een persoonlijk contact met de uitgevers tijdens 2 spelbeurzen : in Essen en Nuernberg. Dit zijn voor mij de belangrijkste "verkoop"kansen. Per beurs heb ik een 20-tal afspraken.

5) Om een prototype te maken gebruik ik hoofdzakelijk goedkoop materiaal: papier en karton. Om pionnen of een spelbord te maken, maak ik afdrukken op zelfklevende etiketten. Deze kleef ik op dik karton of Kadapak. Daarna snij ik alles op maat met een cutter. Veel knip en plakwerk!
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Welkom, bij ons komt Saboteur als we met een grote groep zijn regelmatig op tafel. We vinden het een erg leuk spel door al die verdenkingen op elkaar. De vraag gaat dus ook over dat spel.

6) Hoe ben je er achter gekomen dat er precies 7 kaarten (dacht ik zo uit me hoofd) tussen het startpunt en de schat moet zitten? Ik sta er namelijk best van te kijken dat het elke keer zo spannend blijft tot het einde of de saboteurs of de goudzoekers winnen.
Al zou je natuurlijk de gangkaarten kunnen tellen (onthouden) en zo kunnen weten welke kaart niet meer voorkomt en die gangkaart (gang dus) in kunnen laten storten. Echter dit gebeurd niet vaak.
Afbeelding
Frederic Moyersoen
Spelauteur

6) Vooraleer een spel op de markt komt, wordt dit zeer grondig getest.
Hieruit bleek dat een interval van 6 kaarten te gemakkelijk was voor de goudzoekers en een interval van 8 kaarten te gemakkelijk voor de saboteurs. Het aantal gangenkaarten is immers beperkt en als er teveel kaarten verspild worden, dan kunnen de schatkaarten niet meer bereikt worden.
Leto
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Shai-Hulud
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Leto »

7) Stoort het je niet dat er bijvoorbeeld bij Nuns on the Run bijna overal direct de link gelegd wordt met een ander spel (Scotland Yard) ? Ik kan niet oordelen over Scotland Yard maar het ziet er toch een behoorlijk ander spel uit. Zoals bij elk spel dat gebaseerd is op tegels leggen direct 'Carcassonne' wordt genoemd en bij elke 6-hoekige tegel 'Kolonisten van Catan' lijkt me dat de ontwerper ondergewaardeerd wordt.
Afbeelding
Frederic Moyersoen
Spelauteur

7) Soms stoort mij dit inderdaad. Zelf doe ik echter hetzelfde als ik een nieuw spel ontdek: "Ah, dit idee komt van dit spel en dat idee komt van dat spel".

Het is normaal dat je een nieuw spel probeert te vergelijken met andere spellen die reeds bestaan. Dit geeft spelers ook een houvast. Als een nieuw spel totaal verschillend zou zijn van alle andere spellen, is het mogelijk dat spelers er niet van moeten hebben.

Gelukkig zijn vergelijkingen meestal gebaseerd op een eerste indruk. Als het spel bij de tweede indruk nog steeds op een ander spel gelijkt, dan heb je waarschijnlijk een kopie ervan gekocht.
P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test

Bericht door P.T. »

8) Via twitter kregen wij zojuist dit bericht door: http://fredericmoyersoen.blogspot.com/2 ... lease.html
Kun je ons een hint geven? ;)

9) Wat kun je ons vertellen over de uitbreiding voor saboteur die je in augustus hebt aangekondigd? http://fredericmoyersoen.blogspot.com/2 ... ation.html
Frederic Moyersoen
Spelauteur

8) De hint zit in de illustratie. Kijk goed naar het lettertype.

9) De uitgever wou voldoende nieuwe elementen in het spel zodat iemand die het spel Saboteur leuk vindt, het de moeite waard zou vinden om hiervoor extra geld aan te besteden.
Dus zitten er extra gangenkaarten en actiekaarten bij. Bovendien zijn er nieuwe personages die het spel een hele nieuwe dimensie geven.
De spelers die de uitbreiding getest hebben, verkozen duidelijk de nieuwe versie boven het origineel. De extra diepgang maakt het spel veel gevarieerder en laat verrassende wendingen toe.
Binnenkort zal ik meer info geven via mijn blog.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Dat ziet er uit als de uitbreiding voor Saboteur :wink: