Spiel 2023: deel jouw ervaringen

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Daya
Meeple

Re: Spiel 2023: deel jouw ervaringen

Bericht door Daya »

Echt heel leuk om te lezen hoe een ieder het beleefd heeft. Het is ook gelijk de bevestiging dat het voor mij niet meer zo hoeft. De drukte, heel veel spellen al snel uitverkocht, voor de koopjes hoef ik ook niet meer te gaan. Toen onze verzameling nog niet zo groot was, kochten we heel veel. Spellen boven de 40 EUR was echt een uitzondering. Vaak gaven we meer als EUR 1000 uit, maar kwamen dan ook met vol geladen auto terug. We liepen meerdere keren naar de auto heen en weer. Het omslagpunt voor ons kwam in het jaar dat Tzolkin werd uitgebracht pffff euro 70 dacht ik toen nog. Maar het materiaal wat erin zat maakte weer een hoop goed. Tijden veranderen en maken nu ook andere keuzes. Onze laatste aanwinst Marrakesh, dan de luxe componenten erbij, tja EUR 160. Deze luxe componenten waren dan wel redelijk geprijsd in Essen, en hebben we door vrienden laten meenemen.

Voor de koopjes en rustig ergens te kijken, en te verwachten dat alles er is op Spiel hoef je er naar mijn mening niet meer te zijn. Dit was voor ons de reden om altijd naar Spiel te gaan. Maar gezien de drukte, blijft het uitermate populair, maar ik vraag me af, of dit in de toekomst ook nog zo zal zijn.

Aldus mijn bescheiden mening.

Labels:
arne
Burgemeester
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door arne »

Mijn mening vind je hier : https://spinli.wordpress.com/2023/10/08 ... impressen/

(ook gedeeld op het topic van Spellenblog SpinLi)
Rubik
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com

Bericht door Rubik »

Een video impressie van Spiel 2023 door Spelmagazijn: Spiel 2023
usurper
Geheim Genootschap

Bericht door usurper »

Bij aankomst werden we naar ingang zuid gedirigeerd. Vervolgens kwam ik per ongeluk bij de ingang voor medewerkers van de beurs. Tot mijn verbazing werd mijn ticket gescand en kon ik doorlopen. Zodoende was ik een kwartier voor opening binnen. Snel naar hal 3 en gekeken waar ik een demo wilde hebben. Leuk om mee te maken, dat om 10 uur de massa onder applaus naar binnen kwam stormen.
Ik twijfelde tussen Expeditions en Darwins Journey. Gezien de hoge verkoopprijs van Expeditions koos ik dus voor Darwins Journey. Samen met 3 andere Nederlanders hebben we rondes gespeeld. Een stevige jongen voor een beurs, maar wel eentje die me kon bekoren.
Vervolgens veel rondgelopen en links en rechts wat kleine spellen als Skoventyr en Isle of Trains gekocht.
Na een demo van Lux Aeterna besloot ik deze ook mee te nemen. Real time is niet helemaal mijn ding, maar designer Tony Bodell heeft altijd mijn sympatie. En een prijs van 10 euro speelt dan ook mee.
Hoog op mijn verlanglijstje stond ook nog Path of civilization. Daar kon ik gelukkig een plaatsje bemachtigen. Samen met 3 Duitsers hebben we 4 rondes gespeeld. Deze vond ik wat niks zeggend. Het speelt snel, maar voor een civilization spel verwacht ik meer diepgang.

En uiteindelijk vliegt zo'n dag voorbij. Voor mij was het de eerste keer op zondag en mij eigenlijk heel goed bevallen. Sommige spellen van mijn lijstje waren uitverkocht. Dat maakt de keuze voor andere weer makkelijk. De drukte vond ik eigenlijk wel meevallen. Of dat door de nieuwe indeling komt weet ik niet. Door deze indeling bleef ik wel voornamelijk in hal 3. Andere jaren dwaalde ik meer door andere hallen heen.
Desondanks een heerlijke dag en waarschijnlijk weer op zondag.
We live to survive our paradoxes
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

usurper schreef: Ik twijfelde tussen Expeditions en Darwins Journey. Gezien de hoge verkoopprijs van Expeditions koos ik dus voor Darwins Journey.
Deze vond ik interessant. Expeditons is inderdaad een stevige uitgave, maar ik kom Darwins Journey ook nergens tegen beneden de 150 euro (wel allemaal KS luxe enzo), wat bijna 2x zo duur is als Exp. Hoe duur was Darwin in Essen en is die prijs dan een indicatie voor een retail uitgave?
Afbeelding
usurper
Geheim Genootschap

Bericht door usurper »

Pura Vida schreef:
usurper schreef: Ik twijfelde tussen Expeditions en Darwins Journey. Gezien de hoge verkoopprijs van Expeditions koos ik dus voor Darwins Journey.
Deze vond ik interessant. Expeditons is inderdaad een stevige uitgave, maar ik kom Darwins Journey ook nergens tegen beneden de 150 euro (wel allemaal KS luxe enzo), wat bijna 2x zo duur is als Exp. Hoe duur was Darwin in Essen en is die prijs dan een indicatie voor een retail uitgave?
Darwins Journey basis was 50 euro. Daarnaast kon je je helemaal uitleven in allerlei kleine uitbreidingen. Laat ik maar beginnen met de basis en mocht het dusdanig goed zijn dat ik meer wil dan koop ik ze later wel. Ik ben in het verleden wel vaker all in gegaan en het merendeel van die uitbreidingen ligt hier nog ongespeeld of is verkocht.
We live to survive our paradoxes
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

usurper schreef:
Pura Vida schreef:
Darwins Journey basis was 50 euro. Daarnaast kon je je helemaal uitleven in allerlei kleine uitbreidingen. Laat ik maar beginnen met de basis en mocht het dusdanig goed zijn dat ik meer wil dan koop ik ze later wel. Ik ben in het verleden wel vaker all in gegaan en het merendeel van die uitbreidingen ligt hier nog ongespeeld of is verkocht.
Zonder dit draadje te willen kapen (wat ik dan toch even doe, excuus): die 50 was dan een mooi koopje, want ik kom hem op internet in de preorder niet tegen beneden de 68 euro (ENG). Expeditions doet op datzelfde internet 64 euro trouwens (ik ga de winkel niet verklappen maar het is wel een goeie woordcombi voor vogelliefhebbers). Ik wacht de winkelprijs van Darwin wel rustig af, lijkt me een gaaf spel wel.
Afbeelding
De Spellenreporter
Condottiërre

Bericht door De Spellenreporter »

Wat betreft de mega lange rij voor de bus bij P10 op donderdag, vrijdag en zaterdag:
het lijkt erger dan het is... Van achter aansluiten tot de bus instappen duurde steeds 20-25 minuten dus liep redelijk door.
Zondag was de rij maar 1/4e van de vorige 3 dagen en dat was ook op de beurs te merken:
veel meer ruimte, meer mogelijkheden om spellen te spelen en zelfs in hal 3 was het nu redelijk te doen..
eerste 3 dagen vonden we die echt wel veels te vol/druk.

Wel merk je dat naarmate de dagen vorderen er steeds meer spellen op Sold Out komen te staan. Vaak zijn de demo-exemplaren er nog wel, dus je kan ze alsnog uitproberen.

Wat ik vooral jammer vind is dat de promo's tegenwoordig een manier moeten zijn om je spellen te laten kopen.
Traditiegetrouw gingen we altijd een Star Realms promo kaart ophalen, nu kreeg je die alleen als je iets bij ze kocht. En als je alles van SR al hebt heb je daar ook niet echt zin in.
Ik kocht Point City bij AEG, vraagt die man, wil je er een promo bij?
Ja hoor.. ok dan wordt het 25,- ipv 20,-
Dan maar zonder promo.

Losse spellen kan je beter niet daar kopen (op de beurs paar spellen bij Crowdfinder besteld), maar soms zijn er wel leuke bundel acties en op zondag doen er wel wat stands aan 'laatste dag korting' omdat ze de boel liever niet weer terug willen transporteren :)

Heel weinig spellen gespeeld, omdat we vaak geen zin hadden om te wachten en de wat
grotere bordspellen ook niet echt lekker spelen met al dat geroezemoes om je heen,
aan de andere kant ook wel weer veel plezier gehad met wat luchtige spellen en de mensen waar je dan mee aan de tafel komt te zitten.

Volgend jaar nog maar een hal er bij (stond toch leeg) zodat de boel nog wat
meer gespreid kan worden, zeker thema hal 3 heeft meer ruimte/spreiding nodig :)
Nautilus
Regenmaker

Bericht door Nautilus »

Als aanvulling op mijn eerdere (korte) bericht.

We hebben SPIEL op Donderdag en Zaterdag bezocht (De vrijdag was voor het spelen van de nieuwe aankopen). Op donderdag direct naar P10 gereden. Helaas was de rij voor de bussen zeer lang (deze ging door tot in de bocht). Om niet te lang moeten wachten zijn we lopend naar de Messe gegaan. Het effect van de nieuwe indeling van de hallen was merkbaar. Hal 3 was zeer druk. De drukte in Hal 1 en 2 viel mee. We hebben de meeste titels op ons wensenlijstje kunnen aanschaffen. Al met al een geslaagde dag.

De zaterdag weer een herhaling van zetten om te arriveren bij SPIEL. Op deze dag hebben we besteed voor Hal 4,5 en 6. In Hal 4 was een groot deel gereserveerd voor de fabrikanten en kickstarters. Hal 5 en 6 waren verder niet zo interessant voor ons. Opvallend aan laatstgenoemde was de rij voor Locarna die doorliep in Hal 7.

Dit was de eerste editie van SPIEL na Corona en dit is terug te zien in het aantal bezoekers: 193000. Door de nieuwe indeling van de hallen voelde het niet te druk aan. Zelf maakte ik mij enigzins zorgen over de zaterdag, maar dit ging prima (zelfs in hal 3). Achteraf bekeken vond ik dit een saaie editie van SPIEL. Afgezien de uitdagingen met de reis naar SPIEL was het iets te georganiseerd. Er was minder ruimte voor ontdekking. Vooral de Artist Alley in hal 5 vond ik tegenvallen. Deze was weggdrukt tussen de andere stands. Deze was beter tot zijn recht gekomen in hal 1. Ook misten er meerdere "kleine" winkels waar je oudere spellen kon kopen. Al met al was er minder ruimte voor ontdekking.
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Wel leuk om te lezen hoe de Spielbeleving voor iedereen anders is!

Voor mij, samen met de vaste bordspellenvriend, is het toch vooral een leuk dagje uit, waaraan relatief weinig eisen gesteld worden eigenlijk.

Na de traditionele koffie bij de P Hünxe (waar we niet de enige Spiel gangers uit NL waren), kwamen we om 10 uur bij P10 aan, ongeveer zoals eerdere jaren. Echter niet zoals eerdere jaren was, zoals vermeld, de rij voor de bussen, die ongeveer de hele breedte van P10 besloeg - een hele prestatie. Het zal misschien niet geholpen hebben dat de Duitse spoorwegen deze dagen hadden gekozen voor werkzaamheden waardoor er nog meer bezoekers met de auto waren. Toch knaagt bij mij wel de vraag of je als organisatie (dwz Messe, niet Spiel) de vraag moet stellen of dit wel houdbaar is zo. Je kunt ook een grote P toren naast de hallen aanleggen of misschien zelfs de hallen verplaatsen. Ik weet natuurlijk niet hoe dit bij andere beurzen in Essen eruit ziet maar kan me toch niet voorstellen dat het alleen bij Spiel is.
Hoe dan ook, wij vonden de optie om een stukje te lopen vanaf de P en dan met een reguliere bus naar de Messe te gaan, waardoor we toch rond 10.30 binnen waren, niet slecht.

Ik neem mij altijd wel voor bepaalde dingen te gaan bekijken, maar eigenlijk moet ik mezelf niet meer voor de gek houden denk ik. Barcelona, Nucleum - ik heb ze wel zien staan, maar het zijn veel te grote en complexe spellen om zo even een goede indruk van te krijgen. En dan nog is de kans klein dat ik ze voor 60 euro (Barcelona, Nucleum weet ik niet) meteen mee ga nemen. Over een tijdje kan ik ze tweedehands vast wel voor minder aanschaffen, of niet als ze toch tegen blijken te vallen.
Wat we wel gezien hebben was General Orders, een kort spelletje wat een soort combi is tussen een wargame en worker placement, een beetje uit de hoek van de Undaunted serie. Het zag er aardig uit en mijn vriend nam het mee.
Een belangrijk deel van de beleving was altijd de Heidelbärger "meuk" stand (met het doorproppen), en al is die er helaas niet meer, waren er gelukkig een paar andere stands met een vergelijkbare ervaring.
Ook de Double O/Gotha stand moest natuurlijk bezocht worden, en hoewel de auteur mij heel fanatiek zijn 18XX probeerde aan te praten (18DO) heb ik de verleiding weerstaan. Er liggen nog een aantal 18XX titels te wachten om gespeeld te worden en het spel sprak mij niet meteen enorm aan, gecombineerd met enige voorzichtigheid na een dramatische ervaring met 1824 en een 1880 waar ik nog niet helemaal uit ben. Wel 2 trays voor de zeshoektegels meegenomen die ik nog helemaal niet had wat toch wel bedenkelijk was gezien hoeveel 18XX ik speel :P
Naast hoesjes heb ik verder uiteindelijk maar 2 spellen meegenomen. Ragusa is een minder bekende titel die ik intrigerend vond, vanuit de interactie dat je met elke zet ook de stukken van je tegenstanders activeert. Nog niet gespeeld maar ben benieuwd. Daarnaast Findorff, de nieuwe Friese van vorig jaar. Stond toen licht op de radar en ben toch wel nieuwsgierig na sommige vergelijkingen (vooral in termen van kwaliteit) met Hoogspanning, wat ik nog steeds een topspel vind. Ragusa voor 20 en Findorff voor 25 (lichte transportschade) vond ik ook best mooie prijzen. Getwijfeld over Golem voor 30, toch een Luciani, maar met Barrage, Tzol'kin, Teotihuacan, Tabannusi en Tekhenu reeds op voorraad toch de twijfel of dat wel te rechtvaardigen is tov de beschikbare speeltijd...
Verder nog koffie gedaan met twee vrienden van themeeplegamer.com en het koningsdag exemplaar van LYNGCK voor 20 euro verkocht, wel een uitdaging om even met iemand af te spreken op Spiel uiteraard.
Omdat wij altijd al alle hallen 1x doorlopen niet echt heel veel gemerkt van de nieuwe indeling. Het viel mij vooral op dat er voor mijn gevoel wat meer stands waren gericht op het maken en uitgeven van spellen, maar misschien was dat altijd al.
Terug ook bij Hünxe gegeten (ook traditie, dus belangrijk) en door een file op de 3 vlak achter Hünxe helaas te laat voor het begin van het Pink Floyd project optreden in de schouwburg die avond...

Al met al een drukke maar zeker leuke dag!
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Ik heb vandaag ook even een paar uur zitten typen om mijn ervaring met Spiel 2023 op te tekenen.

Klik hier voor het verslag op Spellengek: https://www.spellengek.nl/spiel-2023-ee ... in-dagmar/
Geronimoo
Sojaboon

Bericht door Geronimoo »

Mijn verslagje met 14 mini-reviews waaronder Match of the Century, The Glade en Jokkmokk...
https://jerresblog.wordpress.com/2023/1 ... piel-2023/
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist

Spiel 2023: deel jouw ervaringen

Bericht door mazinho »

Groetjes uit Essen
Afbeelding
Van links naar rechts: Henk, Niels, Bastiaan, Marvin, Josha, Hilbert (foto genomen door Kenia)

Onderdompelen
Spiel is het bruut bonkende hart van mijn bordspelwereld. Ik geniet er elk jaar weer intens van om ondergedompeld te raken in het geweld van het grootste consumenten-bordspellen-evenement ter wereld. En wat een zegen dat het voor mij met de auto bereikbaar is in slechts drie uurtjes reizen. Ik sprak de mannen van Garphill Games en die doen er 36 uur over!

Tweedaagse
Traditioneel ben ik er altijd op vrijdag samen met mijn beste bordspelmaatje Hilbert. Vorig jaar plakten we er de donderdag aan vast en overnachtten we in een appartement samen met nog vier mensen die hun vrije tijd geven aan de hobby (zie foto bovenaan). Dit jaar vond ik voor een habbekrats een hotel op 20 minuten rijden van P1. Parkeren pal naast het Atlantic Hotel dus we konden nog lekker koffie drinken voordat we de beurs op gingen. De ingang bij hal 7 vind ik fijner dan die bij hal 3 omdat er veel en veel meer ruimte is. Bovendien gaf het kwartiertje wachten (wat zijn die Duitsers prachtig punctueel) gelegenheid mijn ogen uit te kijken. Wat zijn mensen die naar Spiel gaan toch bijzondere mensen. Ik voel de hal zich langzaam maar zeker vullen met een verlangen de beurs op te gaan en plezier te hebben.

Carnaval
Als je carnaval viert (ik deed dat altijd in Breda en Maastricht)|, is de drukte op Spiel een lachertje. Bovendien hoef je geen dienblad met pils door de menigte te tillen en kan je elkaar gewoon verstaan en herkennen. Beleefd met wederzijds begrip beweegt de massa zich van hal naar hal, van stand naar stand, van spel naar spel. En wat fijn om voor het eerst weer bevrijd te zijn van de mondkap. Ik draag een bril dus ik zag dit jaar alles zonder mondkap vele malen beter.

Serendipiteit
Wat ik zo opmerkelijk en leuk vind, is dat ik tussen bijna 200.000 bezoekers allerlei bekenden tegen het lijf loop. Het is bijna niet te geloven, of is het serendipiteit? Bij het laatste stoplicht voor P1 stond stadsgenoot Gary op het zebrapad. Achter hem stond Bas, ook Hagenaar en veelspeler. Bij de eerste stand stond ik achter mijn Spel!-redacteur en kreeg ik meteen (ik was er nu toch) een topspel in mijn hand geduwd voor een volgende recensie. Hilbert wil After Us bekijken en de speluitlegger begroet me verbaasd; hij was ooit mijn allereerste contactpersoon bij IELLO. Bij afhalen van mijn preorder van indiekaartspel Enemy Anemone sluit Tom Vasel achter mij aan om Planta Nubo te kopen. Bij het No Shipping Trade ophaalmoment loop ik solospeler Stijn tegen het lijf. In het toilet van het Atlantic groet ik Stefan Feld. Bij Pandasaurus legt Nona spellen uit en bij Stonemaier zie ik speluitlegger Christiaan voor het eerst na digitaal contact. Het rondje stands van Nederlandse uitgevers is een rondje high fives, knuffels en schuddebuiken van het lachen (houd vooral H-Town Games in de gaten; Dibs is leuk als je houdt van reactiespelletjes). Bij bevriende uitgevers brengen we typisch Nederlands lekkers en praten we bij. En zo gaat het maar door. Eén, Gróót, Féést!

Spellengekte
En ja Spiel is veranderd, zoals eigenlijk alles door de jaren heen verandert. En het blijft de plek waar ik in oktober wil zijn, samen met inmiddels bijna 200.000 anderen. Vanwege alle toevallige en geplande ontmoetingen. Vanwege de intense spellengekte. Vanwege het gedeelde verlangen te spelen en blijven spelen. Wat bijzonder is het dat er op drie uurtjes rijden een plek is waar de wereld één keer per jaar, vier dagen bij elkaar komt.

Das Spiel
En ook al speelt mijn vriendin nooit een spelletje en snapt ze niet waarom iemand überhaupt naar “Das Spiel” zou willen (zo noemt ze het), ze laat me elk jaar weer gaan. Want ze ziet dat ik me eraan oplaad en met volle teugen geniet. Spiel 2023 was mijn warming up voor Spellenspektakel en Spel. Ik ben lekker warm. Op de spellenspektakelzondag geef ik speluitleg bij Cascadia, Calico, of Verdant en op Spel loop ik lekker rond, speel ik een spelletje en drink ik een bolleke. Zie ik je in Utrecht of Antwerpen?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

Behoorlijk irritant die mensen die hier even willen posten dat ze op een andere site een verslag hebben geplaatst. Leuk voor je, ik ga er verder niet op klikken. En vind het wat triest overkomen dat je mensen op die manier naar je site wil lokken. Doe even een kleine moeite en copy-paste het hier, desnoods zonder interessante foto's, of dieper liggende conclusies ofzo, om te teasen.

Mijn Essen-ervaring was positief. De nieuwe halindeling zorgde voor mijn gevoel voor een betere scheiding tussen publiek. Hal 1 (CCG+RPG) kon ik redelijk overslaan, alsook hal 6 (kinderspellen) en in mindere mate hal 4-5. Dat zorgde voor minder wandeltijd en meer tijd om te checken of populaire spellen al vrij waren. Heb uiteindelijk daardoor ook best veel kunnen spelen en minder hoeven wachten dan doorgaans.
Parkeren was wel een probleem. Ook ik kwam donderdag aan bij een gesloten p5 (terwijl die wel op 'open' stond) en moest toen parkeren op p10. Zoals aangegeven viel het mee hoe lang het duurde om naar de beurs te komen. De lange rij was niet heel beroerd. Het was donderdagavond terug echter veel beroerder. Niet zozeer om er te komen (half uurtje), maar vooral om in de auto van het terrein af te komen. Letterlijk metertje voor metertje, pfff.

Best wat leuke dingen gespeeld (The Fox Experiment, Federation, Footprints, Bonsai, Faraway waren mijn favorieten). Ben het er ook mee eens dat het wel voelde alsof er minder te ontdekken was. Minder interessante koopjesstands. En ook de koopjes zelfs waren minder interessant. Desalniettemin een zeer geslaagde Spiel.
Afbeelding
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Robertopellizini schreef: Behoorlijk irritant die mensen die hier even willen posten dat ze op een andere site een verslag hebben geplaatst. Leuk voor je, ik ga er verder niet op klikken. En vind het wat triest overkomen dat je mensen op die manier naar je site wil lokken. Doe even een kleine moeite en copy-paste het hier, desnoods zonder interessante foto's, of dieper liggende conclusies ofzo, om te teasen.
Ik snap je probleem niet. Juist fijn dat ze de moeite nemen hier even een link te plaatsen.