Het Witte Kasteel van Himeji

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Website beheerders, Ereleden

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
SvAtje
Standaard moderator

Het Witte Kasteel van Himeji

Bericht door SvAtje »

999 Games heeft vandaag aangekondigd dat zij het diceplacementspel Het Witte Kasteel van Himeji in een Nederlandstalige versie gaan uitbrengen.

De spelers zijn leiders van hun stam en proberen invloed in het kasteel te verwerven door familieleden op diverse belangrijke posities te plaatsen, van politieke- en militaire posities tot arbeiders die in de paleistuinen werken.

Wie aan de beurt is, kiest een dobbelsteen van één van de drie bruggen en zet die op het speelbord of zijn eigen tableau in. De waarde van de dobbelsteen die hij daarmee bedekt bepaalt of hij daar geld voor moet betalen of juist krijgt. Voor het kiezen van een lage dobbelsteen krijg je een bonus, die in de loop van het spel steeds aantrekkelijker wordt. Daarna voer je de acties uit die bij het betreffende veld horen.

De verschillende grondgebieden, zoals de bron, de trainingsterreinen en het kasteel bieden verschillende actiemogelijkheden. Zo kun je munten, daimyozegels en grondstoffen ontvangen, maar ook tuinmannen installeren of stamleden als hovelingen op de sociale ladder binnen het kasteel laten klimmen totdat ze misschien wel de etage van de daimyo bereiken. Tijdens het spel scoor je al wat punten, maar het is vooral te doen om de situatie aan het einde. Dan leveren je hovelingen op verschillende manieren punten op.

Omdat de dobbelstenen op de bruggen en de dobbelsteentegels op het speelbord altijd willekeurig worden gedobbeld en gelegd, is de uitgangspositie elk spel anders. Hetzelfde geldt voor de acties die op de verschillende plekken beschikbaar zijn. Daardoor blijft Het Witte Kasteel van Himeji altijd verrassend en uitdagend.

Het spel is ontworpen door Israel Sendrero en Sheila Santos. De illustraties zijn verzorgd door Joan Guardiet.
  • Spelers: 1-4 spelers
  • Leeftijd: vanaf 12 jaar
  • Speelduur: 80 minuten
Website uitgever:

Labels:
sinead
Stamhoofd

Re: Het Witte Kasteel van Himeji

Bericht door sinead »

Goed van 999 Games dat ze het nu al aankondigen, het lijkt één van de topspellen van Essen te gaan worden dit jaar.
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door maxitaxi777 »

sinead schreef: Goed van 999 Games dat ze het nu al aankondigen, het lijkt één van de topspellen van Essen te gaan worden dit jaar.
Op het gebied van populariteit en vermoedelijk daaruit volgend de verkoopcijfers op Spiel kun je dat vermoedelijk stellen. Of het ook echt een topspel is, zal moeten blijken. Ik ben nieuwsgierig, maar heb nog geen aanleiding om aan te nemen dat het een topper wordt. Ik laat me overtuigen (of niet, als het tegenvalt). Wel goed dat 999 hem nu al heeft aangekondigd idd.
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Op SPIEL had ik deze zien liggen en dat wekte een beetje interesse. Thuis een filmpje gekeken en daardoor leek het me erg interessant en alsof de duivel ermee speelde kwam een half uur later een aankondiging van 999 binnen dat hij op voorraad was.

Ontzettend gunstig geprijsd voor hoeveel spel je krijgt heb ik hem besteld en gisteren gespeeld. Echt een spel in mijn straatje. Heel tactisch, weinig beurten, maar door veel combo's toch veel te doen, en een steeds veranderend spelbord om op te anticiperen.
En, voor mij zeker niet onbelangrijk, een goed formaat doosje waar het spel precies inpast. Weinig loze ruimte.
Afbeelding
Kire
Munchkin
Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!

Bericht door Kire »

pieter.schutz schreef: Op SPIEL had ik deze zien liggen en dat wekte een beetje interesse. Thuis een filmpje gekeken en daardoor leek het me erg interessant en alsof de duivel ermee speelde kwam een half uur later een aankondiging van 999 binnen dat hij op voorraad was.

Ontzettend gunstig geprijsd voor hoeveel spel je krijgt heb ik hem besteld en gisteren gespeeld. Echt een spel in mijn straatje. Heel tactisch, weinig beurten, maar door veel combo's toch veel te doen, en een steeds veranderend spelbord om op te anticiperen.
En, voor mij zeker niet onbelangrijk, een goed formaat doosje waar het spel precies inpast. Weinig loze ruimte.
Inderdaad! 25€ voor zo veel spelmateriaal is haast ongezien tegenwoordig. Heb je alles weer in de doos gekregen na het punchen :-)
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Kire schreef:
pieter.schutz schreef: Op SPIEL had ik deze zien liggen en dat wekte een beetje interesse. Thuis een filmpje gekeken en daardoor leek het me erg interessant en alsof de duivel ermee speelde kwam een half uur later een aankondiging van 999 binnen dat hij op voorraad was.

Inderdaad! 25€ voor zo veel spelmateriaal is haast ongezien tegenwoordig. Heb je alles weer in de doos gekregen na het punchen :-)
Ik heb 29 betaald, en dat vond ik ook al heel goed geprijsd :D
Afbeelding
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Wow, dat is echt scherp geprijsd voor een spel van deze omvang en in deze uitvoering. ik had het niet gek gevonden als ze hier 40 euro of zelfs nog wat meer voor hadden gevraagd. Fijn dat niet alle spellen de hoofdprijs hoeven te kosten.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Het Witte Kasteel van Himeji is -zoals jullie al aangaven- sinds eind vorige week verkrijgbaar. Het valt me op dat in mijn spelomgeving met veel belangstelling uitgekeken wordt om dit spel binnenkort op tafel te leggen.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Ik mis denk ik iets. Niet dat het me een slecht spel lijkt, maar ik mis waar hier de hype om draait.

Is het het thema? Dit vindt ik nou niet echt heel erg tot de verbeelding spreken. De mechanismes springen er ook niet uit ten op zichte van andere goede spellen. Vanwaar al deze aandacht voor dit spel?
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

De designers hebben vorig jaar the Red Cathedral uitgebracht wat toch wel een erg populair spel is geworden. Nog niet gespeeld wel. En dice placement doet het altijd wel goed denk ik, alleszins toch één van mijn favoriete mechanismen.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Kire
Munchkin
Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!

Bericht door Kire »

The Iced One schreef: De designers hebben vorig jaar the Red Cathedral uitgebracht wat toch wel een erg populair spel is geworden. Nog niet gespeeld wel. En dice placement doet het altijd wel goed denk ik, alleszins toch één van mijn favoriete mechanismen.
Inderdaad, Red Cathedral is een top spel en de verwachtingen zijn dan ook nu heel hoog, mede door een review van Rahdo.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Kire schreef: Inderdaad, Red Cathedral is een top spel en de verwachtingen zijn dan ook nu heel hoog, mede door een review van Rahdo.
Rhado Runs Through

Rahdo's Final Thoughts
Afbeelding
MikeBzonderpuntje
Caballero

Bericht door MikeBzonderpuntje »

Als die super detonerende rode rand nou voor de verandering eens niet aan de onderkant zat had ik deze meteen gekocht. Maar ik denk dat ik toch voor de originele Devir versie ga.
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Edwin84 schreef: Ik mis denk ik iets. Niet dat het me een slecht spel lijkt, maar ik mis waar hier de hype om draait.

Is het het thema? Dit vindt ik nou niet echt heel erg tot de verbeelding spreken. De mechanismes springen er ook niet uit ten op zichte van andere goede spellen. Vanwaar al deze aandacht voor dit spel?
Voor mij is het een combinatie van factoren.
Formaat doosje (klein)
Steeds veranderende spelstaat dus heel tactisch
Design-team van Red Cathedral (goed)
Goede prijs-inhoud verhouding
snel te spelen (met 2 of 3 binnen een uur te doen)
Laatst gewijzigd door pieter.schutz op do 12 okt 2023, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Ah ok nu snap ik het. Kende Red Cathedral zelf niet dus gisteren review van gekeken.