Cat in the Box: Deluxe Edition iemand al gespeeld?

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

WTULTC
Elfenkoning

Cat in the Box: Deluxe Edition iemand al gespeeld?

Bericht door WTULTC »

Cat in the Box: Deluxe Edition haalt zijn inspiratie uit het bekende gedachte-experiment uit de kwantummechanica: “Schrödingers kat”. Dit experiment stelt dat een toestand pas bepaald kan worden, als deze effectief wordt geobserveerd. Dat is dan ook de reden waarom de kleur van iedere handkaart in dit slagenspel niet vaststaat, totdat ze wordt gespeeld en de speler een kleurkeuze moet maken. Aan alle deelnemende wetenschappers: veel succes met dit experiment!

Om een spelletje Cat in the Box: Deluxe Edition te starten krijgt iedere speler spelerfiches in zijn kleur, een aantal handkaarten volgens spelersaantal, en een spelersbord. In het midden van de tafel wordt het onderzoeksbord gelegd. Op deze wordt bijgehouden welke getal- en kleurcombinaties al werden uitgespeeld tijdens een ronde. Nadat de spelers de kaarten in hun hand hebben bekeken, leggen ze tegelijkertijd 1 kaart af. Vervolgens voorspellen ze ieder voor zich hoeveel slagen ze deze ronde denken te winnen. Nu begint de slagenfase waarbij de spelers slagen zullen proberen te winnen of te verliezen door om beurten een kattenkaart uit te spelen en daarbij zelf de kaartkleur te bepalen. Telkens als een kaart wordt uitgespeeld, wordt de gekozen getal- en kleurcombinatie met een spelersfiche aangeduid op het onderzoeksbord. Deze combinatie moet steeds uniek zijn, anders ontstaat er een paradox die de ronde beëindigt en de overtredende speler minpunten oplevert per gewonnen slag. Wanneer een speler zegt de basiskleur niet te kunnen volgen, dan duidt hij dit op zijn spelersbord aan en mag hij die kleur deze ronde niet meer gebruiken. De speler die de hoogste kaart in de basiskleur - of in de troefkleur - speelde, wint de slag. Tijdens de scorefase krijgt een speler punten voor elke gewonnen slag. Als hij correct wist te voorspellen hoeveel slagen hij zou winnen, verdient hij ook bonuspunten volgens zijn grootste aaneengesloten groep spelersfiches op het onderzoeksbord. In Cat in the Box: Deluxe Edition spelen de spelers evenveel ronden als er spelers zijn en de speler met de hoogste score aan het eind wint het spel.
Aangezien ik liefhebber ben van slagenspellen en dit spel een vrij uniek concept heeft en de review filmpjes die ik er tot nu toe van heb bekeken alleen maar lovend (Tom Vasel vind het na de Crew zelfs het best slagen spel van de afgelopen jaren) waren ben ik erg benieuwd of iemand dit spel al heeft gespeeld. Zo ja, wat vind je ervan.
Afbeelding

Labels:
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Cat in the Box: Deluxe Edition iemand al gespeeld?

Bericht door Peter Hein »

Ik heb het vorig jaar op Spiel gedaan. Voor mij was het een grote afknapper, dit was een van de slechtste slagenspellen die ik ooit speelde. En ik ben een liefhebber van het genre. Met hoge kaarten in je hand win je het spel, meer dan dat was het niet.

Ik sluit niet uit dat er fouten zaten in de uitleg en zou het nog wel een tweede kans willen geven. Maar de eerste indruk was dramatisch.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Als ik dat zo lees dan heb je het spel zeker verkeerd gespeeld Peter Hein. Check de uitlegfilmpjes maar eens.

Je hoeft namelijk niet te bekennen en zo kun je met een laag getal bewust rood (troef) spelen waardoor je de slag met een lage kaart wint. Een nadeel is dan dat je van de gevraagde kleur dus later in het spel geen kaart meer kunt spelen. Hiermee kun je echt wel tactisch spelen. Bovendien wil je volgens mij lang niet altijd veel slagen halen, want je wilt precies goed zitten met het aantal slagen zodat je grootst groep ook mee gaat tellen in de score.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Over dat laatste had ik mijn twijfels. Je krijgt een punt per slag, plus mogelijk wat bonuspunten als je goed zat. Maar die bonus is relatief bescheiden, waardoor het altijd loont zoveel mogelijk slagen te halen. En dan heb je aan hoge kaarten altijd meer dan aan lage.
Afbeelding
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Peter Hein schreef: Over dat laatste had ik mijn twijfels. Je krijgt een punt per slag, plus mogelijk wat bonuspunten als je goed zat. Maar die bonus is relatief bescheiden, waardoor het altijd loont zoveel mogelijk slagen te halen. En dan heb je aan hoge kaarten altijd meer dan aan lage.
Daar heb je gelijk in, maar veel slagen proberen te halen kan gemakkelijk resulteren in een paradox en dan krijg je negatieve punten.
Afbeelding
MikeBzonderpuntje
Caballero

Bericht door MikeBzonderpuntje »

Ik ben erg blij met mijn Cat in the Box de luxe. Ik vind 'm 't meest bijzondere slagen spel dat ik in huis heb.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Inmiddels heb ik het spel 4x gespeeld en ook nog eens 4x foutief gespeeld kwam ik na het einde van het laatste potje achter gisteren. Je mag dus nooit uitkomen op rood als je de slag begint, behalve als iemand al ooit eens een keer met rood heeft in getroefd of dat je echt niet met een andere kleur kunt beginnen omdat van al jou resterende cijfers in je hand alle kleuren al zijn gespeeld.. Dat maakt het spel nog een stuk tactischer.
Afbeelding
delia
Party Animal

Bericht door delia »

Inmiddels met vier verschillende groepen gedaan, en iedereen is lovend. Na de uitleg kijken ze je vreemd aan, maar eenmaal bezig vinden ze het allemaal prachtig.
Reacties: interessant; dat was niet eerlijk (speler 1, nadat speler 2 en 3 er precies voor zorgden dat speler 4 een paradox veroorzaakte en speler 1 daardoor niet genoeg slagen haalde); ik had nog wel zulke hoge kaarten; nog een potje; hilarisch.
Afbeelding
Boes
Garnaal

Bericht door Boes »

Hier ook prima waarderingen. Wel een vraagje: moet je in een ronde waar een paradox is gespeeld jouw reeds gelegde fiche meetellen of terugnemen? Dus na mij komt er een paradox door bijv. mijn buurman en ik heb al mijn fiche op het bord gelegd.
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Boes schreef: Hier ook prima waarderingen. Wel een vraagje: moet je in een ronde waar een paradox is gespeeld jouw reeds gelegde fiche meetellen of terugnemen? Dus na mij komt er een paradox door bijv. mijn buurman en ik heb al mijn fiche op het bord gelegd.
Je hebt hem gespeeld voor de paradox werd veroorzaakt. prima dus.
Afbeelding
Boes
Garnaal

Bericht door Boes »

Zo, snelle reactie :D
Dank, dan hebben we het goed gespeeld.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Dat met het fiche heb ik dan wel gelijk goed gespeeld... :lol:
Afbeelding
arne
Burgemeester

Bericht door arne »

Ik heb hem dit weekend eens kunnen testen op Rock Paper Pencil en vond het ook bijzonder leuk eigenlijk eerlijk gezegd.