Deel je ervaringen over Spellenspektakel 2023

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Deel je ervaringen over Spellenspektakel 2023

Bericht door Bart »

Ben je op het Spellenspektakel in Utrecht? Heb je iets gezien dat je wil delen? Verborgen parels ontdekt? Leuke mensen ontmoet?

Laat het hier weten. Dat kan in tekst of in beelden.
Deel je ervaringen met de spellengemeenschap.
Nautilus
Regenmaker

Re: Deel je ervaringen over Spellenspektakel 2023

Bericht door Nautilus »

Vandaag voor het eerst Spellenspektakel bezocht nu het in Utrecht wordt georganiseerd. Laatste keer voor mij was in Eindhoven in 2015.

De beurs heeft mij positief verrast qua drukte. Volgens de verslagen van vorig jaar kon je over de hoofden heenlopen. Dit was in ieder geval vanochtend zeker niet het geval. Er was voldoende aanbod qua games. Vooral de stands voor Bring & Buy en de beschadigde spellen van 4Yourgames waren zeer populair.
Aangezien het meeste al op SPIEL is gepresenteerd zat er qua nieuwe titels niet veel voor mij bij. Daarvoor moet je op het Auteursplein zijn. Ik ga in ieder geval de verdere ontwikkeling van Rise of the Wastelands volgen.

Tip voor diegene die morgen de Bring & buy stand wil bezoeken. Ga direct rond 11:00 uur naar de stand om aan te sluiten in de rij. Zelf was ik 2 uur kwijt (11:45 in de rij aangesloten) en uiteindelijk niets gekocht :shock: .
olavf
El Capitan

Bericht door olavf »

Tip: de nieuwe indeling (een lange rechthoek met de ingang aan de korte zijde) zorgde er zaterdag voor dat het achterin best lang duurde tot de ruimte gevuld was. Meteen doorlopen naar achter dus als je daar wilt kunnen kiezen wat je speelt! Veel plezier!
Knipoog
Garnaal

Bericht door Knipoog »

Gisteren geweest en het was een super leuke beurs. Andere jaren was ik er ook en het was dit jaar, toen ik er was, beduidend rustiger dan andere jaren.
Zo te zien ook veel plekken om wat te eten en te drinken, en uiteraard veel demo-tafels, die ook uiteraard veelal bezet zijn.
Maar complimenten weer voor deze beurs!
Een 7 is een GOED cijfer voor een spel.
RunnerPaul
Jakkiebak!

Bericht door RunnerPaul »

Ik was er gisteren en ben zeer tevreden over de nieuwe opzet. Dit was de vierde keer dat ik er was en heb het niet eerder als zo ‘rustig’ ervaren. Het was nog altijd druk en de tafels waren bezet maar doordat er veel meer ruimte was voelde het een stuk fijner. Ook heb ik heel veel kunnen spelen. Na even wachten kon je altijd wel ergens terecht. Hele goede ervaring!
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Bericht door JeVo »

Het spellenspektakel in het Algemeen Dagblad: https://www.ad.nl/binnenland/bij-monopo ... ~affcf504/
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
Eis-T
Grote Dienaar

Bericht door Eis-T »

Het viel me ook op dat het een stuk ruimer is opgezet, en dat het daarmee een veel fijnere beurservaring is geworden!
Het viel me op dat Game Brewer niet aanwezig was. Jammer! Ze hebben een paar heel interessante nieuwe spellen waar ik benieuwd naar was en een pintje aan het einde van een beursdag gaat er ook altijd wel in :)
Afbeelding
Een regionale bordspelagenda, blogs en meer: WageningenBoardGamers
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Eis-T schreef: Het viel me ook op dat het een stuk ruimer is opgezet, en dat het daarmee een veel fijnere beurservaring is geworden!
Het viel me op dat Game Brewer niet aanwezig was. Jammer! Ze hebben een paar heel interessante nieuwe spellen waar ik benieuwd naar was en een pintje aan het einde van een beursdag gaat er ook altijd wel in :)
Eens met de zin in een lekker pintje. :-)

De beurs heeft het bezoekersrecord fors verbroken (ik laat het aan de organisator om de details te melden). En toch voelde het niet te vol of te druk. Dat heeft de organisator dus goed gepland en ingedeeld. Een topprestatie wat mij betreft.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Een fantastische dag gehad met zoon 2 bij het Spellenspektakel. Kort verslagje uit de trein naar huis. Het was gezellig druk maar prima te doen. De "citaten" zijn van zoon 2. "De poffertjes waren erg lekker" en waren zonder wachten te verkrijgen. De hallen waren vol maar "we konden overal gewoon doorlopen!". We hebben maar liefst zes spelletjes kunnen uitproberen en ook nog een "echte tour door de geschiedenis" gekregen door de Goblins ("die prijs gaan we natuurlijk winnen!").

Trekking through history kon je na de tour meteen proberen. "Leuk" om eens te spelen maar de geschiedenis komt mij te dun over en is slechts een setting voor een abstracte puntenpuzzel. Van de lijst af helaas.

Flamme Rouge altijd links laten liggen maar vandaag kunnen vergelijken met Heat. Heat gaat op de lijst hoewel ik twijfel aan de herspeelbaarheid. Systeem is wel erg goed bedacht en ons potje met zes was hilarisch en "heel spannend. Lekker vol gas door de laatste bocht met je heatkaarten". Flamme Rouge vonden we toch wat te eenvoudig. "Je doet eigenlijk niet zoveel".

Earth. Een container vol Earth staat nog vast bij de douane zeiden ze dus hij blijft even op de lijst. Proefrondje voor 3x3 (ipv 4x4) smaakte behoorlijk naar meer. "Het heeft iets van andere spelletjes die we hebben maar het is toch anders."

De betoverde torens. Spektakel verzekerd, zeker met hoge spelersaantallen. Doet een beetje denken aan Mens erger je niet met een toefje Memory, maar dan gelukkig wel leuker. Zoon 2 zegt "ja, echt leuk, vinden (zoon 1), (dochter 1) en (dochter 2) ook leuk!" En ik zei zet maar op je Sinterklaaslijst dan. Of dit vaker dan een enkele keer leuk blijft?

Akropolis. Tsja. De zoveelste in het genre van tegels rapen en tot maximale punten aanleggen. Driedimensionaal dit keer, maar toch niets nieuws eigenlijk. Waarom dit dan toch de topper van de dag was en onze enige aankoop? "Het speelt zo lekker! Het gaat zo snel. Zorgen dat je hoger en hoger gaat. Dat je de ander niet zomaar de beste tegels laat pakken. En mooie tegels. O, en je kunt verschrikkelijk knallen met je punten!" We gaan dat thuis lekker verder ontdekken.

Niet aan toe gekomen want het ene tafeltje was steeds vol: Forest Shuffle. We moeten nog wat te wensen over houden.

Een fantastische dag dus. Respect en bewondering voor de talloze medewerkers en demoërs tot slot. Het heeft vast veel energie gekost maar ze hebben iets heel moois neergezet. Volgend jaar weer.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Mooi verslag Pura. Hoop zelf ook als de kinderen iets ouder zijn zo'n dag te doen op SpSp.
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Leuk om te lezen. Ik begin spijt te krijgen dat ik niet gegaan ben.
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Ik ben de hele zondag druk geweest met één belangrijke missie. Ik ben geslaagd, ik heb hem gevonden.

Afbeelding
Bijlagen
spek23-piet.jpg
Piet
Beheerder

Bericht door Piet »

Erwin schreef: Ik ben de hele zondag druk geweest met één belangrijke missie. Ik ben geslaagd, ik heb hem gevonden.

Afbeelding
Erwin is inderdaad een man met een missie!
interceptor
Uitgever

Bericht door interceptor »

Peter Hein schreef: Leuk om te lezen. Ik begin spijt te krijgen dat ik niet gegaan ben.
Was zeker zonde want het was een grote verbetering qua opzet in vergelijking met vorig jaar.
Hulde wat mij betreft aan de organisatie dit jaar.
Afbeelding
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Ik ben alleen de zondag geweest, en met het hele gezin (ik, vrouw één van zes en de ander van vier).

Dat verlegt de focus behoorlijk naar de kinderspellen of de kortere spelletjes als de kinderen zich even op het kinderplein willen vermaken.

Algemene indruk was (zeker na vorig jaar) zeer positief wat betreft drukte. Ik weet niet of het zo was, maar de gangpaden voelde breder waardoor er minder (gefrustreerde) opstopping ontstond. Wat ik ook erg fijn vond was dat er verschillende gebieden (rondom horeca) waren waar gewoon tafels stonden om je meegebrachte boterham op de te eten en even te zitten.

We begonnen met de kinderen bij Haba waar die van zes iets met eenhoorns speelde met haar moeder (geloof geen succes) en ik met zoontje van vier aan Fonkelschat zat. Iets wat hij (mede door het gigantische demo-exemplaar) geweldig vond. Na ook nog een aantal smartgames te hebben uitgeprobeerd hebben de kinderen bij de Ravensburger stand zich vermaakt met de treinbaan/tiptoi-boeken terwijl wij even meekekn bij Mycelia. (te kort om er echt iets over te zeggen).

Daarna gingen de kinderen naar het kinderplein, en dat vond ik wel een beetje tegenvallen dit jaar. In mijn beleving was het vorig jaar een stuk uitgebreider, met ook allemaal spelletjes. Nu was het iets kariger. Daarover straks meer.
In de korte periode dat de kinderen zich daar vermaakten konden wij een potje Fika uitproberen, wat er leuk was. De kinderen wilde alweer met ons mee, dus door naar de kinderafdeling van 999 games.

met die van zes speelde ik Vlotte geesten. Een enorm succes, ze is hier ontzettend snel in en vond het heel erg leuk. Kostte ook maar weinig, dus die is mee naar huis.

Daarna met zijn allen Dodo Een leuke gimmick met dat ei, maar hoewel die van vier het heeeeeel erg graag wilde kopen en het het leukste spel van de dag vond, vreesden we dat die gimmick na twee potjes wel klaar zou zijn.

Met die van zes speelde ik daarna Magische berg (vreemd die staat nog niet in de spellendatabase) Ook een leuke gimmick met rollende knikkers, wat betreft mijn dochter het leukste spel van de dag, maar ik denk toch dat het een risico heeft voor heel erg herhalend zijn en snel op uitgekeken.

Tot slot met vier en zes probeerden we Kwakzalvers junior
Beide snapten het concept van het grabbelen en lopen/speciale acties doen prima, maar die van zes vond het saai. Die van vier snapt het waarom van welk fiche je koopt nog niet genoeg, maar vond het spel wel leuk.

Hierna besloten we om naar de nieuwe toevoeging van het spektakel te gaan. De speelhal. Hier was veel speelgoed waar gewoon lekker mee gespeeld kon worden. Van autos, vliegtuigen etc. tot simpele spelletjes, stokpaarden stepjes en nerf-guns. De kinderen hebben zich hier ruim een uur echt heel goed vermaakt. Het zou wat mij betreft een topidee zijn om dit te combineren met de kinderopvang, want die is een stuk minder leuk dan dit plein, maar hier moet je dan weer zelf toezicht houden.

Al met al een zeer geslaagde dag, ook met de kinderen.
Volgend jaar ook weer een dagje met z'n tweeën, zodat we zelf ook nog wat interessants kunnen spelen.
Afbeelding