Wat speelde je deze maand? En waarom?

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Wat speelde je deze maand? En waarom?

Bericht door pieter.schutz »

Ik kan het juiste draadje niet meer vinden waarin altijd werd bijgehouden wat je deze maand had gespeeld, welke nieuw voor je waren, en een klein beetje wat je er van vond.
Ik vind dat zelf altijd leuke draadjes, dus ik start hem gewoon opnieuw.

Nieuw deze maand:
:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Jungle Party 1 x
Grappig spelletje met de kinderen. Mooie stevige onderdelen en vooral zoontje van 3 vond het erg leuk.

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: GRUNN: Pioniers in de Provincie 1 x
Dt was voor mij een totale verrassing. Niets vooraf over gehoord, maar erg vermakelijk spelletje dat goed in elkaar steekt.

:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: Cubosaurs 1 x
Deze werd aangekondigd als een heel licht simpel spelletje. Er zat wel meer in dat heel licht, maar toch niet helemaal mijn smaak.

:ster: :ster: :ster: :ster: :halfster: Fika 1 x
Hier was ik heel benieuwd naar, en stelde niet teleur. Tactisch en snel. Niet te duur, maar helaas ook nog niet te krijgen.

Verder gespeeld:
Perudo 14x - Nieuwe favoriet van mijn vrouw, bijna elke spelavond nog een paar potjes
Darwin's Journey 6x - mijn absolute favoriet van het moment.
Tuned 4x
Turing Machine 4x
Santorini 2x
Merchants Cove 1x
The Grimm Forest 1x
Smartphone Inc. 1x
Flamecraft 1x
Rolling Ranch 1x
Dice Throne 1x
Creature Comforts 1x
Revive 1x
Targi 1x
Hive Pocket 1x
Artisjokken 1x
Catan 1x
PARKS 1x
Carcassonne Junior 1x
Sushi Roll 1x

49 potjes gespeeld van 24 verschillende spellen waarvan 4 spellen die ik nog niet kende.
Afbeelding
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Re: Wat speelde je deze maand? En waarom?

Bericht door mazinho »

Carson City, omdat Gerben enorm van Westerns houdt en ik hem lang lang geleden een keer hielp aan een eerste uitgave van Quined. En ik vond het enorm leuk. Werd vanochtend wakker denkend “wat als ik nou in de eerste twee rondes enorm veel goedkoop terrein claim en pas daarna ga bebouwen”. Komt niet vaak voor dat ik na een nachtje slapen direct op zoek ga naar een nieuwe tactiek. Wat leuk is: Gerben gaat de gloednieuwe Bigbox bestellen op Gamefound!

Afbeelding

Sent from my iPhone using Tapatalk
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

pieter.schutz schreef:
Pura Vida schreef: :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Brood en bier. Leuk grondstoffen verzamelspelletje met dito speelmateriaal. Haalt niet het niveau van onze tweepersoonstoppers, maar oké, leuk zat voor nu. Zie ook mijn recensie.
Welke toppers zijn dat? Ik ben nu heel benieuwd :D
Twee bekende uit onze eigen BSM duo finales van vorig jaar: 7 W duel en Patchwork. Jij kent ze natuurlijk ook allang. Targi vind ik ook erg goed maar komt toch beduidend minder vaak op tafel. Lost cities natuurlijk. En eigenlijk vinden wij de Duet versie van Wingspan steengoed de laatste tijd. De interactieve kaarten en het centrale bordje geven extra pit aan dit spel. Maar jij hebt geen voorliefde voor tableaubuilders, begrijp ik, dus ik zou die lekker links laten liggen.
Afbeelding
kosterix
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: zucht

Bericht door kosterix »

The Isofarian Guard eigenlijk heel juli;
een paar potjes memory junior, blijft erg moeilijk voor me;
en een paar potjes carcassonne de mist, makkelijkste level lukte 2x achter elkaar.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Mooie reactie Pura. Je mening over Weerwolven deel ik. Ik doe alleen nog maar mee met Een nacht weerwolven. Dat duurt ten minste niet zo lang (mocht je eruit liggen), want het duurt letterlijk maar 1 nacht.

Wat betreft de dobbelsteen spellen deel ik je mening deels. Ook ik vind de eerste Clever de beste. Keer op keer is matig. Speel ik nog wel, maar geniet inmiddels niet meer mijn voorkeur. Qwixx is nog wel leuk, met name de spin-offs... Qwinto ook.
Afbeelding
Skallagrim
Veenboer

Bericht door Skallagrim »

:ster: :ster: :ster: :ster: :ster: Hegemony
Heel goede simulation-euro game over politiek waarbij je assymetrisch de staat, middenklasse, arbeiders en kapitalisten speelt. Alles zit goed in elkaar en alles is gameplay-wijs op een logische en thematische manier met elkaar verbonden. Er zit ook redelijk wat diepgang in maar is niet super complex.

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Thunder road vendetta
Een car combat game a la Mad Max. Hebben hier veel fun mee gehad. Het is random en je kunt uitgeschakeld worden out of the game maar duurt niet al te lang en beurten gaan snel. Veel variatie om het boeiend te houden.

:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Vagrantsong
Deftige coop game met unieke setting van geesten in een trein. De drie scenario's die we speelden waren afwisselend genoeg. Je moet wel erg veel bijhouden van effecten die in de scenario boek staan uitgelegd. Je moet je hoofd er heel goed bijhouden. De beweging van de geesten is ook even wennen om alles juist te kunnen spelen.

:ster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster: The Witcher boardgame (retail ed)
Hier zit echt weinig vlees aan. Het rondlopen op de map is weinig avontuurlijk en dient vooral om skills te gaan kopen en poker te gaan spelen. Levelen is dan ook zeer slaapverwekkend, rol voor goud en ga skills kopen. Er zijn event kaarten met keuzes maar hadden de indruk dat wat je kiest niet echt uitmaakt of zelfs logisch was. Het combat systeem met een lichte vorm van deckbuilden was zowat het enige dat redelijk aanvoelde, alhoewel de markt veel nutteloze of repetitieve kaarten aanbood. En de grootste ergernis is dat ze gewoon content hebben eruit gelaten om in expansies te steken.

:ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster: Disney Lorcana (starter decks)
Het is leuk om te spelen maar niet bijster origineel van gameplay met effecten op kaarten die je al 100den keer bij andere cardgames zag. Met de starter decks is er ook het geluk van topdecken waarbij naar het einde van het spel toe je enkel nog de top kaart trekt en speelt, wat natuurlijk erg random weer is. Met de starter decks voelden sommige spellen ook al beslist drie of vier ronden voor het einde. In constructed play waarbij je zelf je deck build is dit alles waarschijnlijk beter.

:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: Star war Unlimited (starter deck demo)
Een demo met de starter decks. Er zijn opvallend wat gelijkenissen met Lorcana: resource neerleggen uit de hand, race naar 30basis treshold/20lore punten... gecombineerd met het destiny systeem van beurtelings actions uitvoeren. Het voelt ook fun aan om te spelen en er zit iets meer game aan dan Lorcana, zo had ik het gevoel toch iets meer agency en invloed op het spel te hebben met deze starter decks dan tgo de starterdecks van Lorcana. Het heeft zeker ook niet het originele design van een decipher star wars ccg of zelfs sw lcg. Hebben hier misschien wat teveel op safe gespeeld.
Iris_

Bericht door Iris_ »

Nieuw in september:

Maya :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Twee keer met mijn oudste dochter gespeeld. In eerste instantie dacht ik dat dit spel een 7 zou krijgen. Het spel zit goed in elkaar, heeft makkelijke regels en wordt vlot gespeeld. Het spel ziet er prima uit, vooral als je het vergelijkt met vergelijkbare OG's. Het had trouwens zo een spel van Reiner Knizia kunnen zijn.

Ik geef het spel toch een 6, prima voor zo nu en dan, maar ik mis enthousiasme om dit spel telkens opnieuw te willen spelen. Ik geef de voorkeur aan abstracte spellen waarbij je op meerdere manieren punten kan scoren, zoals bijv. Blue lagoon.

Grand Austria hotel :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Had voor het spelen al het vermoeden dat ik dit spel geweldig zou vinden. Een echte euro, met kaarten, dice drafting, de mogelijkheid om fijne combi's te maken en een tof thema.

Pas één keer gespeeld, dus de waardering kan nog aangepast worden, maar wat een fantastisch spel. Heerlijk thematisch, mooi artwork en het spel is qua regels goed te doorgronden. We vonden het spel zelfs vrij gemakkelijk om te leren en te spelen.

Soms moest er een symbool worden opgezocht, maar alle karakters zijn duidelijk beschreven in de handleiding. Verder vermoed ik dat het spel redelijk AP-gevoelig kan zijn. Ik zou dit spel niet snel met meer dan 2 spelers spelen.

Mijn score was wel behoorlijk dramatisch, de volgende keer niet zo snel al mijn geld uitgeven.
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Het is 1 november, en afgelopen maand zijn 2 aanwinsten van Spiel op tafel gekomen.

:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: General Orders

General Orders werd gepresenteerd als een wargame (abstract maar in de WOII "tijd") in de vorm van worker placement, en dat klopt best aardig. De "workers" zijn commanders die je op een zeshoek vakje op het bord(je) plaatst, wat in de meeste gevallen betekent dat je dat gebied binnentrekt, al hebben sommige vakjes een speciale actie, zoals voer een para landing uit. Elk vakje kan per ronde maar 1x gebruikt worden dus je hebt inderdaad het WP gevoel van "geblokkeerde" acties, waarbij je een gebied wel zou willen aanvallen maar de tegenstander je al voor is geweest en je dus tot de volgende ronde (van 5) moet wachten. Er zijn ook nog kaarten en ook dat (het pakken ervan) is een worker spot waar je elkaar in de weg zit. Het spel speelt toegankelijk en snel weg en ik denk dat de insteek (dus een WP-wargame) aardig gelukt is. Niet meteen een hoogvlieger voor mij, maar wil ik wel nog eens doen.

:ster: :halfster: :geenster: :geenster: :geenster: Findorff

Oei oei oei, deze Spiel aankoop had een stuk meer problemen. Misschien begrijp ik nu waarom er niet zoveel aandacht voor dit spel is, of ook weer niet (zie verder).
In Findorff ga je een productiemotor opzetten om met deze motor zo veel mogelijk gebouwen te kopen.
Findorff heeft een aantal leuke elementen, waarbij de meest in het oog springende zonder meer het rondel achtige actie selectie mechanisme is. Vier soorten acties en de pion kan 0-3 zetten doen, maar in 1 richting, en onder de vierde actie zit een mechanisme wat inkomsten oplevert maar ook de teller voor het speleinde genereert. Vervolgens kun je de acties beter maken in de zin dat je ze vaker kunt doen als je hem kiest. Dat klinkt een beetje onduidelijk, dus als simpelste voorbeeld: 1 van de acties is neem workers, en als je die beter hebt gemaakt kun je er niet 1, maar 2, 3 of zelfs 4 pakken in 1 beurt.
Dit mechanisme speelt erg leuk en geeft een leuke puzzel om uit te zoeken welke acties je beter wilt maken (wat steeds meer kost naarmate de verbeteringen meer gekocht zijn) en hoeveel zetten je wilt doen door de rondel heen.
Maar... dan de mindere aspecten, zeker voor mij. Laten we maar eens beginnen dat ik al vaker heb gezegd dat thema/setting voor mij geen rol speelt bij spellen, dan helpt het niet dat het enorme bord eigenlijk totaal overbodig is en alleen de historische interesse van Friese dient. Alleen de turfmarkt (lichtjes afgeleid van de Hoogspanning markt, maar veel en veel minder interessant) en het rails spoor wat het einde van het spel bepaalt zijn nodig, al het andere, dus de huisjes, de gebouwen en de grote lege ruimte daartussen dienen nergens voor. Echt waar? Ja, in de spelregels staat zelfs letterlijk: "zet de huisjes op de aangegeven plekken op het bord (ronde vakjes met een huisje afgebeeld). Maar als die vol zijn, zet ze gewoon ergens anders neer." Ehhh, wat??? De puntentelling is nogal vreemd, waarbij elk gebouw 50 punten is en er nog wat restpunten zijn uit rails, baksteen en geld. Daardoor is de frase hierboven "zo veel mogelijk gebouwen" niet correct, want het moet zijn "meer gebouwen dan de tegenstander(s)", want dat is gewoon de bepaling van de winst. Uiteraard kosten sommige van deze gebouwen veel meer of minder ten opzichte van elkaar, omdat ze tijdens het spel nog wat doen. Maar dat pakt niet helemaal lekker uit omdat het spel beetje een curieus omslagpunt heeft van motor opzetten naar punten harken, en dan doen de eigenschappen van de gebouwen er nauwelijks meer toe, waardoor je wel heel erg voelt dat de kosten om 50 punten te pakken nogal gaan divergeren.
Maar het "beste" voor het laatst: Findorff is een tableau builder, en ook daar heb ik mij al vaker over uitgelaten. Net zoals bij de meeste tableau builders is er natuurlijk wel interactie, dat zie ik ook wel: je wilt eerder dan de ander bepaalde dingen kopen omdat ze steeds duurder worden, de gebouwen liggen (deels) in een gezamelijke markt waar je de ander wilt aftroeven en je ook kunt kijken "wat kan jij betalen nu, dan koop ik die eerst", je kunt de lengte van het spel beïnvloeden wat in jouw voordeel kan zijn, en je kunt een beetje invloed uitoefenen op de prijs van turf waar de ander ook mee te maken krijgt. Maar dat alles staat in geen verhouding met, bijvoorbeeld, mijn favoriete spel van Friese, of bijna uberhaupt, Hoogspanning, wat ik nooit met meer dan twee spelers heb gedaan (ter info omdat het met 2 als minst interessant wordt beoordeeld). De blokkade in steden, de afwegingen bij het veilen van centrales, de interactie op de grondstoffenmarkt waarbij je iemand in de laatste beurt van het leveren kunt blokkeren... dat is de interactie die mij aanspreekt. Ik ga het gewoon zeggen (@Pura lees je even mee? :wink: :P ) - de interactie op het bord van Terraforming Mars is een stuk sterker dan de interactie op het bord van Findorff, maar ook natuurlijk omdat het bord van Findorff eigenlijk alleen maar decoratief is, je kunt ook gewoon de kaarten van de gebouwen opstapelen en met 1 of 2 D6 je huisjes bijhouden. Is ook een stuk minder gedoe.
Twee triggers, namelijk een gebrek aan interesse wat de tegenstander aan het doen was en een matig bevredigend gevoel bij de overwinning (we hebben niet eens precies de punten geteld, ik had 2 gebouwen meer dus het was wel duidelijk zo) doen mij vermoeden dat deze binnenkort richting de verkoop stapel gaat.
Plaats reactie