Beste en meest tegenvallende spel van 2023?

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

pieter.schutz
Geheim Genootschap

Re: Beste en meest tegenvallende spel van 2023?

Bericht door pieter.schutz »

Joel22 schreef: Wauw volgens mij ga jij al jaren mee in de hobby en nu pas Perudo gespeeld :). Ik vind het een van de beste snelle spellen met een groep van 6. Gewoon lekker gezellig!
Ik moet Fox Experiment toch maar eens een kans geven. Het leek mij vooral aan herspeelbaarheid te ontbreken.
Beetje valsspelen, want ik heb 20 jaar geleden in de kroeg ook heel vaak perudo gespeeld, maar toen ging het meer om wie een rondje moest halen :D
Ik heb hem vorig jaar opnieuw gekocht en is hij dus ook vaak op tafel gekomen
Afbeelding
usurper
Geheim Genootschap

Bericht door usurper »

Ik vond 2023 vooral het jaar van de tegenvallers. Komt misschien ook omdat ik veel spellen heb gespeeld die al een tijd op de stapel lagen. Dan merk je toch dat je smaak in de loop der jaren veranderd.

Voor mij was Tapestry het spel waar ik het meeste plezier aan heb beleefd en dus ook het meeste gespeeld heb. Vlak daarachter Darwin's Journey en Tiletum.

Grootste tegenvaller was For northwood. Allemaal lovende recensies en ik vond het een frustrerend spel. Het is dat ik hem kado gekregen heb, maar anders had ik deze direct verkocht.
We live to survive our paradoxes
Carrie
Veenboer
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Carrie »

Wegens omstandigheden heb ik een aantal partyspellen gespeeld dit jaar (tijdens een workshop, kerst, dat soort dingen) en ik vind het gewoon niet zo leuk. Dus daar kan ik genoeg inspiratie uitputten als tegenvaller. Om dan wat te noemen in die categorie: Ok Boomer! + Hitster: Guilty Pleasures. Maar ook het blufspel Perudo.

Toppers die ik gespeeld heb dit jaar: PARKS! Eenvoudige regels, zit toch genoeg in en het thema past ook goed bij wat je aan het doen bent. Verder Brood & Bier en Queensland verdienen ook nog een eervolle vermelding in mijn speeljaar 2023.
Laatst gewijzigd door Carrie op di 02 jan 2024, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!

Bericht door siepie »

Dit jaar veel spellen voor het eerst gespeeld, omdat we proberen meer te spelen en dan ook vooral spellen die we aangeschaft hebben en in de kast gezet hebben....zoals het zo mooi genoemd wordt: The Wall of Opportunity :D

Een spel dat in elk geval mij verrast heeft, ik kende het niet, maar mijn partner had het gekocht: Grove. Nooit gedacht dat ik een 1 speler spel zo leuk zou vinden. Heel verslavend. Ik vind het leuk bedacht, lekker puzzelen, steeds proberen jezelf te verbeteren. Echt tientallen keren achter elkaar zitten spelen.

Een andere verrassing voor mij was Cat in the Box, niet een type spel dat ik snel zou doen, maar op een spellendag gedaan en me goed vermaakt. Ik zal het niet direct kopen, omdat we meestal met 2 spelen en daar lijkt me deze minder geschikt voor.

Spellen die me niet verraste, omdat ik er verwachtingen bij had en die hebben ze waargemaakt: Parks en Queensland.

Tegenvallers? Van de spellen die we in de kast hebben staan en nu voor het eerst gespeeld hebben: Pünct. Ik vind de spellen van het GIPF project over het algemeen leuk, maar deze viel me erg tegen.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

pieter.schutz schreef:
Joel22 schreef: Wauw volgens mij ga jij al jaren mee in de hobby en nu pas Perudo gespeeld :). Ik vind het een van de beste snelle spellen met een groep van 6. Gewoon lekker gezellig!
Ik moet Fox Experiment toch maar eens een kans geven. Het leek mij vooral aan herspeelbaarheid te ontbreken.
Beetje valsspelen, want ik heb 20 jaar geleden in de kroeg ook heel vaak perudo gespeeld, maar toen ging het meer om wie een rondje moest halen :D
Het heette ook anders vroeger, weet alleen niet meer hoe. En er waren nooit genoeg stenen dus vaak toch maar blufpoker gespeeld met dat doel. Zal het straks weer eens proberen te slijten bij de kinderen, maar dan voor wie de afwas moet doen.

Parks komt vaak voorbij ineens... ben daar nooit geweest dus geen behoefte gehad om te kopen, maar spel valt dus reuze mee, geloof ik?
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Liars Dice
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!

Bericht door siepie »

Pura Vida schreef: Parks komt vaak voorbij ineens... ben daar nooit geweest dus geen behoefte gehad om te kopen, maar spel valt dus reuze mee, geloof ik?
Ik ben enkel in de Everglades geweest, maar dat heeft me niet weerhouden om het te kopen. Ik vind het mooi gemaakt, zelfs de doos zit goed in elkaar. Het speelmateriaal is mooi, al zou een speelmat (die is te koop) hier wel handig zijn in plaats van het bord wat er nu bij zit om de voorraad op te leggen. Het spelmechanisme is leuk, het past wel bij het thema allemaal, niet te ver gezocht ofzo. Dynamisch/wisselend speelbord, kaartjes met seizoenen die voldoende aanwezig zijn zodat je niet altijd dezelfde zal hebben. Geldt ook voor de te bezoeken parken.
Nadeel is dat het geen goedkoop spel is, rond de 32 euro is laagste wat ik zoal gezien heb. Je steunt er dan wel de parken mee, maar ja dat is dan een leuke extra, ik doneer liever dichter bij huis.
Er zijn ook al uitbreidingen van, die ken ik nog niet, maar ben wel nieuwsgierig wat dat toe gaat voegen.
Afbeelding
Hippe
Professor Pimpel

Bericht door Hippe »

Niet allemaal nieuw maar Underwater Cities maakte een verbluffende indruk. Ark Nova en Dune: Imperium deden dat ook evenals Grand Austria Hotel en Kutna Hora. In de categorie iets kleiner Scout en the Crew

Mille Fiori, Brood & Bier en Inside Job deden dat veel minder.

Herontdekt: Spyrium (echt een ondergewaardeerd spel), Glory to Rome (te weinig gespeeld)
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Pura Vida schreef: Het heette ook anders vroeger, weet alleen niet meer hoe. En er waren nooit genoeg stenen dus vaak toch maar blufpoker gespeeld met dat doel. Zal het straks weer eens proberen te slijten bij de kinderen, maar dan voor wie de afwas moet doen.
In de vroege jaren ‘90 was de variant Bluff (bij ons uitgegeven door Jumbo) erg populair. Deze won zelfs het Spiel des Jahres in 1993. Was in die tijd een lunchpauzefavoriet op kantoor.
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Pura Vida schreef:
pieter.schutz schreef:
Het heette ook anders vroeger, weet alleen niet meer hoe. En er waren nooit genoeg stenen dus vaak toch maar blufpoker gespeeld met dat doel. Zal het straks weer eens proberen te slijten bij de kinderen, maar dan voor wie de afwas moet doen.

Parks komt vaak voorbij ineens... ben daar nooit geweest dus geen behoefte gehad om te kopen, maar spel valt dus reuze mee, geloof ik?
Ik kende het 20 jaar geleden ook al als perudo, in dezelfde zak als ik nu weer heb.

Wat betreft Parks. Het is een prachtig mooi gemaakt en vormgegeven, maar ook zeer abstract spelletje. Ik hou er wel van (wel veel liever met de nightfall uitbreiding) ook al ben ik nog nooit zelfs maar in de buurt geweest.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

pieter.schutz schreef:
Pura Vida schreef: Het heette ook anders vroeger, weet alleen niet meer hoe. En er waren nooit genoeg stenen dus vaak toch maar blufpoker gespeeld met dat doel. Zal het straks weer eens proberen te slijten bij de kinderen, maar dan voor wie de afwas moet doen.
Ik kende het 20 jaar geleden ook al als perudo, in dezelfde zak als ik nu weer heb.
Erwin schreef: In de vroege jaren ‘90 was de variant Bluff (bij ons uitgegeven door Jumbo) erg populair. Deze won zelfs het Spiel des Jahres in 1993. Was in die tijd een lunchpauzefavoriet op kantoor.
Leuk, jullie reacties! Ben nu echt even gaan zoeken want de tijd waarin ik dit weleens meedeed was eerder jaren '80. Ik kom dan op Liar's dice van - jawel - MB uit. Maar de naam zegt me niks en die paarse bekertjes kan ik me totaal niet herinneren. Wel koffiekopjes. En vaak dus te weinig stenen, dus werd het snel toch blufpoker of gewoon toepen (betreffend café had heel veel liggen met ontbrekend materiaal, maar een pak kaarten was snel meegenomen altijd). Enfin. Wat ik niet wist en nu wel is dat het dus een veel ouder spel zelfs is: Dudo. We speelden het trouwens sowieso slechts tot er één af was, die dan bier ging halen. Ik zie (ook nu pas) dat je het hoort te spelen tot er één overblijft. En die kleur van de stenen maakt niet uit toch? Overigens moest ik zojuist toch zelf de afwas doen.

Terug on topic, excuus, Parks gaat toch weer eens op de lijst. Als ik die eens tegenkom op MP.
Afbeelding
rober
Standaard moderator

Beste en meest tegenvallende spel van 2023?

Bericht door rober »

Mijn beste “nieuwe” spel van 2023 was ongetwijfeld The Castles of Burgundy. Maar dat is eigenlijk een beetje valsspelen. Ik kende het spel al jaren maar het kreeg nooit de aandacht die het verdient. Dat veranderde met de aanschaf van de special edition.

Het beste echte nieuwe spel was de Betoverde Torens. Al heel veel plezier mee gehad in verschillende gezelschappen. Vooral omdat wij volwassenen, erg slecht zijn in het onthouden waar onze tovernaars gevangen zitten.

Het meest tegenvallende spel was Deadeye Dinah. Een klein kaartspel met maar 9 kaarten wat je in een hand speelt. Ik kreeg het “gratis” bij mijn Button Shy abonnement en las dat het de 1e prijs had gewonnen bij de 2021 9-Card Nanogame Print and Play Design Contest. Dus dat will wat zeggen, toch. En aangezien ik wel van dit soort solospellen hou (klein maar fijn) ging ik er vol enthousiasme mee aan de slag.
Nou, ik mag denk ik best van mezelf zeggen dat ik een doorgewinterde speler, regellezer en uitlegger ben, maar van dit spel snapte ik geen snars. Nog maals lezen, video kijken met uitleg, video met speelsessie kijken en simultaan meespelen. Het heeft allemaal niet geholpen.
Ik heb het spel weggegeven aan iemand die er hopelijk meer mee kan en plezier mee heeft.
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding