Een stukje over: Earth

Spelrecensies op andere sites, blogs en vlogs hier gebundeld voor de BSM-gemeenschap

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

rvlieshout
Geheim Genootschap

Een stukje over: Earth

Bericht door rvlieshout »

Earth is een spel van Maxime Tardif en Geronimo Games dat jou, door middel van honderden kaarten, al het moois van onze planeet laat zien.
Afbeelding
Klik op de afbeelding of de speltitel voor het stukje.

Labels:
Pura Vida
Kardinaal

Re: Een stukje over: Earth

Bericht door Pura Vida »

Leuk stukje! Leuk ook dat je (weer?) schrijft trouwens. (Ik ben nooit zo van de podcasts.)
Je noemt een heleboel scoringsmogelijkheden, maar niet de terreinkaarten die je (naast de flora en paddenstoelen) ook in je tableau kunt leggen. Deze kaarten leveren kortingen op, maar soms ook enorme hoeveelheden punten, als je je kaarten allemaal goed naast elkaar puzzelt.

Wij merken dat je echt op allerlei manieren kunt winnen maar dat je liefst op een aantal score mogelijkheden moet zien te knallen: de race om de fauna doelen, de ecosysteemkaarten, het verzamelen van zoveel mogelijk blokjes en/of bomen, het scoren op de basispunten van je kaarten en je composthoop maar dus óók op die terreinkaarten. De sky is wel een beetje de limit bij Earth.

Over interactie ben ik het niet helemaal met je eens. Earth is geen schoolvoorbeeld van directe interactie, maar als je het vaker speelt, ga je beter zien wat anderen aan het bouwen zijn en stem je daar toch je strategie op af. Als iemand bijvoorbeeld heel sterk op de gele actie zit, ga ik óf proberen erover heen te gaan, óf ik laat geel juist zoveel mogelijk zitten. Verder heb ik de neiging om de kaarten die ik wil houden, deels laat afhangen van wat een ander bijvoorbeeld aan grond heeft liggen. Ik anticipeer eigenlijk continu op wat de anderen doen. Deze verfijnde interactie vind ik zelf heel prettig.
Afbeelding