Gisteren speelde ik...

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

pieter.schutz
Geheim Genootschap

Re: Gisteren speelde ik...

Bericht door pieter.schutz »

Gisteren speelde ik het spel dat overblijft als je Ticket To Ride: Legacy. Legendes uit het westen hebt voltooid.
Na de legacy campaign hou je (na wat éénmalig uitzoekwerk), een speelbare TTR-variant over. Wij waren wel benieuwd hoe deze speelde.
Wat ons betreft is het wel een leuke versie. Het houdt een aantal elementen die de legacy leuk maakte er in en dat zijn leuke toevoegingen aan TTR. Nadeel is wel dat je nu een gigantiesche doos hebt die je niet meer nodig hebt, maar goed, dat is wel overkomelijk.
Afbeelding
siepie
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door siepie »

Oh ik speel vals...eergisteren speelde ik Lost Expedition. We hebben de coöperatieve variant gespeeld. Op de makkelijkste stand zeg maar. Ik vond het te makkelijk gaan. Ik had ook nog wat moeite met de kaarten te begrijpen. Maar we gaan deze nog een keer proberen. Artwork is gaaf, beetje Kuifje style.
Het spel lag al even in de kast, dus weer eentje van de lijst net niet gespeelde spellen af kunnen strepen. De goede voornemens houden stand!
Afbeelding
siepie
Hazelnoot Ridder

Bericht door siepie »

Gisteren weer 2 spellen voor de eerste keer gespeeld. Eerst 7 rounds, die hebben we gratis bij een bestelling gekregen, simpel spelletje, lijkt op pesten.
De tweede was De Vos in het bos Duet, leuk concept, een slagen spel en dan coop. Dat was nieuw voor ons en beviel wel. Die gaan we zeker vaker doen.
Afbeelding
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...

Bericht door Lucky Jack »

Gisteren speelde ik Flamecraft. Het was een beetje...underwelming. Begrijp mij niet verkeerd, het was een leuk spelletje met een goede table presence, maar ik ben dus 2 ronden bezig voldoende grondstoffen te verzamelen én een 3e ronde om een betovering uit te voeren voor 6 punten, komt er vervolgens een winkel op tafel (Sew Cute) waarbij je door er simpelweg op te gaan staan al 6 punten krijgt?

Er zijn meerdere winkels in het spel en ook het moment waarop ze in het spel komen zullen bepalend zijn, dus ik zal Flamecraft nog een 2e kans geven (en gezien het enthousiasme bij de vrouwen in mijn speelgroep waarschijnlijk ook een 3e, en een 4e...)
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Lucky Jack schreef: Gisteren speelde ik Flamecraft. Het was een beetje...underwelming. Begrijp mij niet verkeerd, het was een leuk spelletje met een goede table presence, maar ik ben dus 2 ronden bezig voldoende grondstoffen te verzamelen én een 3e ronde om een betovering uit te voeren voor 6 punten, komt er vervolgens een winkel op tafel (Sew Cute) waarbij je door er simpelweg op te gaan staan al 6 punten krijgt?

Er zijn meerdere winkels in het spel en ook het moment waarop ze in het spel komen zullen bepalend zijn, dus ik zal Flamecraft nog een 2e kans geven (en gezien het enthousiasme bij de vrouwen in mijn speelgroep waarschijnlijk ook een 3e, en een 4e...)
Snap heel goed dat het spel niet iedereen aanspreekt. Maar wil wel reageren op het gevoel van slechte balans:

Bij andere spellen heb je in het begin ook minder sterke acties als je nog je engine moet opbouwen. Je kunt dan 2 hout of een goud pakken, terwijl je in de laatste rondes goede combo's kan maken met gebouwen die je zou hebben.

Dat is in Flamecraft niet anders. In het begin zijn de acties nog niet zo sterk. Er liggen minder draken bij de winkels en de startwinkels hebben nog geen winkeleigenschap die je als laatste activeert. En Sew Cute geeft je niet gewoon zomaar 6 punten. Ten eerst moet je een ambachtsdraak inleveren voor 3 punten en had de speler het geluk dat er blijkbaar 4 dezelfde draken in het park lagen. Je krijgt namelijk als een beloning een draak uit het park. als sluit actie staat er: Voor iedere draak in het park van dezelfde soort als die je hebt gepakt krijg je een punt.

Ter vergelijking: Er komt pas een winkel als één winkel vol met draken ligt. Je moet niet vergeten dat je bij betoveren niet alleen de punten krijgt van de kaart, maar ook alle draken mag activeren. Dus bij een volle winkel kun je zomaar naast de 6 (soms 8 punten voor betoverkaart) ook weer grondstoffen krijgen, nieuwe draken of een punt als je grondstoffen weggeeft.
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Ondertussen alweer 2 dagen geleden was ik op de ducosim-beurs.
Ik vond het weer erg leuk, maar ik was verbaasd dat er deze keer weinig expert-spellen te spelen waren. Voor mijn gevoel was die verhouding vorige keer beter, en waren er nu vooral spellen in het lichtere segment.

Ik speelde:

Trekking Through History.
Ik had dee eerder al gespeeld in de Engelstalige Kickstarter-variant. Ik vind het een leuk collectiespelletje. Het speelt meestal lekker vlot weg, en was een leuke dagstart.

Pindua
Een simpel kaartspelletje waarbij je elke beurt de gemeenschappelijke kaarten mag draaien of verwisselen in de hoop het patroon op één van je kaarten te vormen. Wat mij betreft te simpel en teveel geluksafhankelijk.

Robo Factory
Een deductiespelletje. Leuk opgezet waarbij je moet raden wat de "klant" wil op basis van informatie over eerder geproduceerde robots. Op zich wel leuk, maar duidelijk nog niet af genoeg.

Cat in the Box
Dit slagenspel waarbij de kleur van de kaart pas gekozen wordt als je hem speelt is wat mij betreft echt een topper. Het is simpel genoeg om snel te spelen, maar ook ingewikkeld genoeg om leuk te blijven.

Grachtenpand
Het is jammer dat dit spelletje niet direct te krijgen was, want de kans dat ik hem via de aankomende kickstarter ga kopen is klein. Het is en leuk spelletje waarbij je met een draft-variant grantenpanden probeert te bouwen die zowel voldoen aan de score-voorwaarden van de onderkant, als aan die van het dak. Alleen maar kaarten, kwartiertje voor een potje. Leuke interactie door draft. Een aanrader.

Comet
Dit was de laatste en wat mij betreft ook de klapper van de dag. Ik had er nog nooit van gehoord, en het stond er omdat Hot Games hem naar het Nederlands gaat vertalen. In dit spel wat deels engine-builder, deels route planning is probeer je dieren te redden van de komeet, door ze veilig naar de grot te loodsen. Kaarten speel je of om het dier te gaan redden, of leg je af om de symbolen erop te gebruiken voor bewegen. Het speelt vlot en duurt niet te lang,
Afbeelding
siepie
Hazelnoot Ridder

Bericht door siepie »

Gisteren naar de Goudse Spellenbeurs geweest. Mijn partner kon aanschuiven bij een tafel waar iemand Sagrada meegenomen had. Ze waren er thuis niet uitgekomen en hadden net uitleg gekregen. Ik heb meegekeken en onafhankelijk advies gegeven waar nodig. Het kwam op mij ook over als een uitdagend spel. Dus die kwam op de lijst van toekomstige aankopen.

Daarna uitleg gekregen over Targi en een paar rondjes gespeeld. Niet volledig, want we wilden naar huis. Maar Targi hadden we pas aangeschaft dus thuis konden we een volledig spel spelen. Het is weer eens wat anders met hoe de acties gekozen worden. Je zit elkaar soms wel erg dwars, dat vinden we niet altijd leuk. Maar deze gaan we vaker doen en we hebben de uitbreiding ook liggen.
Afbeelding
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...

Bericht door Lucky Jack »

Edwin84 schreef: En Sew Cute geeft je niet gewoon zomaar 6 punten. Ten eerst moet je een ambachtsdraak inleveren voor 3 punten en had de speler het geluk dat er blijkbaar 4 dezelfde draken in het park lagen. Je krijgt namelijk als een beloning een draak uit het park. als sluit actie staat er: Voor iedere draak in het park van dezelfde soort als die je hebt gepakt krijg je een punt
Ik schrok even toen ik deze uitleg las, want wij hebben het totaal anders gespeeld. Maar op de NL kaart staat: (Naald en draad) "Ontvang 1 (hartje) voor elke draak in de stad die overeenkomt met de draaksoort van deze winkel"
Dit was zo wazig dat ik de kaart op BGG moest opzoeken. Daar las ik:
Sew Cute
Ability: Gain 1 Reputation for every Artisan Dragon in town that matches your shop reward Artisan Dragon
Clarifications:
The Artisan Dragon you drew when you gathered from this Shop is the type of Dragon you score

Wij hebben dus gespeeld: je trekt 1 ambachtskaart en je krijgt vervolgens het aantal punten naar gelang het aantal keer die betreffende draak in de stad ligt. Aangezien je bij ambachtskaarten uit het park mag kiezen, kies je dus de meest voorkomende draak in de stad en voilà; al snel 5-6 gratis punten.
De ambachtskaart wordt dus niet afgelegd en je vergelijkt de stad, niet het park zoals jij aangaf.

Verder ben ik het met je eens hoor; betoveren geeft ook zeker (veel) voordeel en de fase waarin deze winkel in het spel kwam was ook zeker bepalend. Maar mijn broek zakte gewoon even af dat ik 3 rondes bezig was voor punten die medespelers opeens praktisch gratis kregen. Uiteindelijk lagen de scores toch ook wel redelijk nek aan nek, dus in principe lijkt de balans ook wel oké te zijn.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Je hebt helemaal gelijk. Ik haalde park en stad door elkaar. Toch een sterke actie inderdaad.
pinokio1993
Veenboer

Bericht door pinokio1993 »

siepie schreef: Gisteren naar de Goudse Spellenbeurs geweest. Mijn partner kon aanschuiven bij een tafel waar iemand Sagrada meegenomen had. Ze waren er thuis niet uitgekomen en hadden net uitleg gekregen. Ik heb meegekeken en onafhankelijk advies gegeven waar nodig. Het kwam op mij ook over als een uitdagend spel. Dus die kwam op de lijst van toekomstige aankopen.

Daarna uitleg gekregen over Targi en een paar rondjes gespeeld. Niet volledig, want we wilden naar huis. Maar Targi hadden we pas aangeschaft dus thuis konden we een volledig spel spelen. Het is weer eens wat anders met hoe de acties gekozen worden. Je zit elkaar soms wel erg dwars, dat vinden we niet altijd leuk. Maar deze gaan we vaker doen en we hebben de uitbreiding ook liggen.
Targi is geweldig!
Sagrada vind ik ook leuk, kijk eventueel ook eens naar azul en varianten zo je deze nog niet hebt.

On topic:
Azul
Haru ichiban
Afbeelding
pinokio1993
Veenboer

Bericht door pinokio1993 »

Sorry dubbele post
Laatst gewijzigd door pinokio1993 op di 23 jan 2024, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
siepie
Hazelnoot Ridder

Bericht door siepie »

pinokio1993 schreef:
siepie schreef: Gisteren naar de Goudse Spellenbeurs geweest. Mijn partner kon aanschuiven bij een tafel waar iemand Sagrada meegenomen had. Ze waren er thuis niet uitgekomen en hadden net uitleg gekregen. Ik heb meegekeken en onafhankelijk advies gegeven waar nodig. Het kwam op mij ook over als een uitdagend spel. Dus die kwam op de lijst van toekomstige aankopen.

Targi is geweldig :)
Sagrada is ook leuk. Kijk eventueel ook eens naar de varianten van azul als je deze nog niet zou hebben.

On topic:
Azul
Haru Ichiban
Azul hebben we ook en spelen we graag. Ik hoorde al dat het ook wel lijkt erop of in elk geval op een variant ervan. Ik denk dat ik dan liever Sagrada erbij koop nu dan een variant van Azul.
Afbeelding
helena
Fabrieksmanager
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Bericht door helena »

Gisteren weer eens Parks met uitbreiding Nightfalls uit de kast gehaald. Bij gebrek aan een enthousiaste medespeler solo gespeeld, maar dat mocht de pret niet drukken. Blijft een fijn en prachtig spelletje.
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

gisteren een potje fits gedaan, dat was alweer een paar jaar geleden!
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Hippe
Professor Pimpel

Bericht door Hippe »

Furnace en Tucana Builder.
Furnace was echt leuk. Mooie productie alleen de laatste ronde duurde erg lang. Dan zit je lang te puzzelen.
Tucana Builder vond ik minder interessant. Beetje wegen aansluiten. Pakte mij niet heel erg.
Afbeelding