Q&A met Frederic Moyersoen, de auteur van o.a. Saboteur

Informatie, interviews, discussies over/met spelontwerpers en vormgevers

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

WTULTC
Elfenkoning

Re: Q&A met Frederic Moyersoen, de auteur van o.a. Saboteur

Bericht door WTULTC »

Leuk dat er een uitbreiding komt op Saboteur.

10) Wordt het aantal gangkaarten (bijv. T-splitsing etc.) ook allemaal bepaald tijdens het ontwikkelen? Dat er dus zoveel van die en zoveel soorten kaarten van zus etc. in zitten. Mij lijkt zelf het moeilijkst op dat te bepalen. De juiste mix aan pestkaarten (afsluitkaarten en instortingskaarten) en goede bruikbare gangkaarten.

11) Hoe lang heb je gedaan over de ontwikkeling van Saboteur (daarbij rekening houdend met vraag 10)?

12) Hou oud ben je? (wellicht een beetje een vreemde vraag, maar ik krijg altijd een beter beeld van iemand als ik zijn/haar leeftijd weet... weet ik in welke fase die ongeveer van zijn leeftijd zit)

13) Hoe lang duurde het voordat je eerste spellenidee (was dat Saboteur overigens?) waarmee je rond hebt gelopen, werd gemaakt en op de markt kwam?
Afbeelding

Labels:
Svennos
Team Bordspelmania

Bericht door Svennos »

Hallo Fréderic,

Graag had ik ook nog enkele vraagjes gesteld:

14) Aan welk eigen spel heb je de meeste voldoening gehad als het klaar was?
15) Komen jouw eigen spellen op een spelavond (met familie, vrienden, ...) vrij vaak op de speltafel of grijp je liever naar een ander spel?
16) Een klein vraagje over Saboteur zelf: als een steenslag-kaart wordt uitgespeeld waardoor een kaart uit het wegenlabyrinth verdwijnt, mag je dan nog verder aanleggen aan andere, reeds gelegde wegenkaarten, zelfs als deze door de verwijderde wegenkaart niet meer verbonden zijn met het startpunt?
Frederic Moyersoen
Spelauteur

Bericht door Frederic Moyersoen »

WTULTC schreef:Leuk dat er een uitbreiding komt op Saboteur.

10) Wordt het aantal gangkaarten (bijv. T-splitsing etc.) ook allemaal bepaald tijdens het ontwikkelen? Dat er dus zoveel van die en zoveel soorten kaarten van zus etc. in zitten. Mij lijkt zelf het moeilijkst op dat te bepalen. De juiste mix aan pestkaarten (afsluitkaarten en instortingskaarten) en goede bruikbare gangkaarten.

11) Hoe lang heb je gedaan over de ontwikkeling van Saboteur (daarbij rekening houdend met vraag 10)?

12) Hou oud ben je? (wellicht een beetje een vreemde vraag, maar ik krijg altijd een beter beeld van iemand als ik zijn/haar leeftijd weet... weet ik in welke fase die ongeveer van zijn leeftijd zit)

13) Hoe lang duurde het voordat je eerste spellenidee (was dat Saboteur overigens?) waarmee je rond hebt gelopen, werd gemaakt en op de markt kwam?
10) Inderdaad, de juiste mix vinden van de kaarten bepaalt de balans van het spel. Daar steek ik als ontwerper het meeste tijd in.

11) Een eerste versie van Saboteur was slechts voor 6 spelers met een 60-tal kaarten. Op vraag van de uitgever heb ik het spel aangepast naar 10 spelers met 110 kaarten (achteraf gezien een uitstekende beslissing). In totaal heb ik ongeveer 2 jaar aan het concept gesleuteld.

12) Ik ben nu 49 jaar. Vermits Saboteur 2 jaar voor de lancering bedacht is geweest, ben ik er aan begonnen in 2002 (ondertussen 8 jaar geleden).

13) Zie ook het antwoord op vraag 4. Het eerste spel op de markt was "Gouda! Gouda!".
Frederic Moyersoen
Spelauteur

Svennos schreef:Hallo Fréderic,

Graag had ik ook nog enkele vraagjes gesteld:

14) Aan welk eigen spel heb je de meeste voldoening gehad als het klaar was?
15) Komen jouw eigen spellen op een spelavond (met familie, vrienden, ...) vrij vaak op de speltafel of grijp je liever naar een ander spel?
16) Een klein vraagje over Saboteur zelf: als een steenslag-kaart wordt uitgespeeld waardoor een kaart uit het wegenlabyrinth verdwijnt, mag je dan nog verder aanleggen aan andere, reeds gelegde wegenkaarten, zelfs als deze door de verwijderde wegenkaart niet meer verbonden zijn met het startpunt?
14) Misschien "Nuns on the run" omdat ik er ook zo lang op hebben moeten wachten. Ontworpen in 2001, verkocht in 2006 en op de markt in 2010 (4 jaar na de ondertekening van het contract!).
15) Wegens tijdgebrek speel ik hoofdzakelijk mijn eigen spellen (om ze verder op punt te stellen). Natuurlijk speel ik ook graag eens een ander spel om een spelsysteem te doorgronden en om te achterhalen waarom mensen dat spel nu juist zo leuk vinden. Het is ook belangrijk dat ik op de hoogte blijf van de spellen die op de markt komen.
16) Neen, je moet eerst de verbroken verbinding herstellen.
El Capitan
Regenmaker
Persoonlijke Ondertitel: speelt altijd met geel!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door El Capitan »

17) Correct me if I'm wrong. Je maakt vooral "kleinere" spellen zoals Nuns on the Run of Saboteur. Zijn er plannen om een groot bordspel à la Puerto Rico of Agricola te ontwikkelen?
Afbeelding
Kijk hier wat ik allemaal te koop heb staan!
Frederic Moyersoen
Spelauteur

17) Soms maak ik ook ingewikkeldere spellen (zoals wargames), maar tot op heden krijg ik ze niet verkocht. Bovendien is de markt van wargames een echte "niche" markt. Eigenlijk geldt dit ook voor de spellen die je vernoemd hebt. Die zijn ontworpen voor meer ervaren spelers. Persoonlijk zoek ik nu meer naar een leuk spel voor een groter publiek. Eenvoudige, maar boeiende spelregels bedenken dat vind ik nu de grootste uitdaging.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Welkom op Bordspelmania, Fréderic

18) Is spellen ontwerpen voor jou een full-time job?

19) Welk spel van een collega-auteur zou je zelf graag ontwikkeld hebben?

20) Wie zijn jouw favoriete spelauteurs/spelillustrators?

21) Heb je regelmatig contacten met andere auteurs?
Afbeelding
Frederic Moyersoen
Spelauteur

18) Ja, ondertussen ben ik er full-time mee bezig.

19) Misschien wel de "Kolonisten van Catan". Dan moest ik nu geen spellen meer ontwerpen, maar alleen mijn centen tellen.

20) Ik heb veel bewondering voor de Brusselse Philippe Keyaerts (Smallworld). Hij is ook een persoonlijke vriend. Het palmares van Reiner Knizia vind ik het meest ongelofelijke. Ik veronderstel dat hij alle concepten moet verkopen die hij maakt.

21) Ja. De meeste ontmoet ik op spelbeurzen. Alhoewel zij ook concurrenten zijn, hebben we respect voor elkaar en uit dit respect groeit er spontaan een fijne vriendschap.
El Capitan
Regenmaker
Persoonlijke Ondertitel: speelt altijd met geel!

Bericht door El Capitan »

22) Over welk onderwerp/thema zou er volgens jou nog een bordspel ontworpen moeten worden?
Afbeelding
Kijk hier wat ik allemaal te koop heb staan!
Frederic Moyersoen
Spelauteur

22) Deze vraag kan ik niet beantwoorden. Zelf ben ik constant op zoek naar nieuwe thema's. Als ik een interessant thema vind, dan maak ik er een spel over. Als er echter een nieuw spel uitkomt met een gelijkaardig thema, dan kan mijn concept onverkoopbaar worden (zeker tijdelijk). Daarom kan ik niet communiceren over thema's die mij boeien en waarover ik wel eens een spel zou willen maken.

Anderzijds sta ik wel open voor suggesties.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

23) Eerder vertelde je dat je spellen meestal bij een internationale uitgever zitten. Hoe kijk jij aan tegen de Nederlandstalige spellenmarkt? Merk je hier een evolutie?

24) Het lijkt me als auteur leuk als je je eigen spellen regelmatig tegenkomt. Slechts weinig van jouw spellen vonden een Nederlandse uitgever. Waarom plaats je op je site zelf geen Nederlandse vertalingen van de spelregels?

24) Geïnspireerd door Dominique stellen we deze vraag ook telkens in onze Q&A:
Stel: uw partner stelt u voor de verscheurende keuze. Hij of zij weg of al uw spellen weg. In al zijn/haar goedheid echter krijgt u de toelating er eentje te houden.

Welk spel blijft moederziel alleen achter in uw spellenkast? En waarom?
Afbeelding
Frederic Moyersoen
Spelauteur

23) Er wordt zeker veel gespeeld in Vlaanderen en Nederland. Op tien jaar tijd is het aantal spelclubs sterk toegenomen. Er zijn ook nieuwe speluitgevers bijgekomen die succesvol blijken, zeker in Nederland. In Vlaanderen moet je nog met een vergrootglas naar een speluitgever zoeken.
Een spel uitgeven is één zaak, het spel in de markt plaatsen via de juiste distributiekanalen is nog een ander paar mouwen. Er is momenteel een enorme verzadiging van de markt en daarom denk ik dat het moeilijk is voor nederlandstalige uitgevers om goede distributiepartners in het buitenland te zoeken. Nochtans is dit essentieel omdat de nederlandstalige markt gewoon te klein is. Duizend doosjes verkopen in onze markt is al een hele prestatie, maar is voor een uitgever niet rendabel genoeg.

24) Zie mijn antwoord op vraag 3.

25) Saboteur blijft liggen. Het is het kleinste doosje en neemt dus niet veel plaats in. Het is ook veruit mijn meest succesvolle spel.
P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test
Contacteer:

Bericht door P.T. »

Bedankt Frederic voor het beantwoorden van alle vragen :)
Gesloten