Wat speelde je vorige maand, en waarom?

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

WTULTC
Elfenkoning

Re: Wat speelde je vorige maand, en waarom?

Bericht door WTULTC »

Januari was best een goede spellenmaand. Ik speelde 56 keer een spel (oa 36x de Crew). In totaal 16 verschillende spellen waarvan 8 nieuw die ik hieronder zal toelichten (oa 3 NK spellen):

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Forest Shuffle Wat een heerlijk kaartspelletje is dit. Wel de kaarten sleeven en er komt dit jaar ook al een uitbreiding van uit met dieren in de Alpen. Tevens een NK bordspel.

:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: Cuzco Een oudje in een nieuw jasje en voor mij pas de eerste van de 3 uit deze serie. Best een leuk spel waarbij je moet zien mee te profiteren als andere tempels gaan bouwen.

:ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster: Verdant Ook een NK bordspel spel, maar deze vind ik wat minder. Iets te veel gelukafhankelijk, maar de bloemkaarten etc. zien er wel prachtig uit.

:ster: :halfster: :geenster: :geenster: :geenster: Minecraft: Builders & Biomes Thematisch klopt het spel wel, maar verder is het vind ik maar matig en meer geschuif van je poppetje en wat bouwen.

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: LUNA Capital Een spel dat wat weg heeft van Cascadia maar dan met een ruimtethema. Deze is bij mij onder de radar gebleven, maar wat een leuk puzzelspelletje.

:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: Dorfromantik Ik had deze op de club al geregeld gespeeld zien worden en nu heb ik hem eindelijk zelf kunnen spelen. Best een leuke cooperatief tegellegspel.

:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Mycelia Ook een NK spel. Waarvan ik dacht dat het eerst vooral van zijn looks moet hebben, maar gewoon ook een heerlijk familiespel blijkt te zijn.

:ster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster: That's not a hat Kaartjes ruilen en ondertussen onthouden waar een bepaalde item is gebleven en als je denkt dat je buurman een verkeerd item opnoemt kan hij erin gaan. Op zich grappig voor een keertje.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Weinig tijd gehad dus beetje laat ook mijn januari lijstje...
:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:Forest Shuffle. De lichte ergernis over bepaalde veel te sterke kaarten wint het niet van de lol die we hebben met dit spelletje. De kaarten zijn prachtig, het ecosysteem bos is als thema prima in het spelletje gestopt, het speelt lekker snappy. Zelfs de vergelijking met een favoriet bij ons Race for the Galaxy gaat op. Totaal ander spelletje maar zeer vergelijkbare spelbeleving. Schudden, delen, graven, spelen. Toch wel erg leuk hoor. Grootste 'nadeel': ik kan dit maar niet winnen van mijn vrouw en ik heb de tafel al een paar keer willen omdonderen.

:ster: :ster: :ster: :ster: :halfster: Earth. Oorspronkelijke waardering verhoogd, omdat we dit spel maar blijven spelen. Het is gewoon een ontzettend leuke bezigheid, dat Earth.

:ster: :ster: :ster: :ster: :ster: Ark Nova: Waterwereld. Eindelijk was daar de langverwachte uitbreiding. Verdrong meteen alle andere favorieten van tafel. Ik kom er nog weleens uitgebreider op terug, maar wat-een-spel is dit!

:ster: :ster: :ster: :ster: :ster: Ja, toch ook Wingspan weer 10x gespeeld. Dat blijft toch ons relaxte 'go to' spelletje na vermoeiende dagen. "Potje Wingspan?" -"Tuurlijk".

Verder weinig bijzonders. Paar solopotjes Expeditions in de late uurtjes, paar keer Perudo (heb zelfs de échte stenen en bekertjes gekocht), Sushi Go. Akropolis en slechts één keer Brass B, wat echt wel een heel gaaf spel blijft.

Nog wat reacties op andere januari lijstjes:
pieter.schutz schreef: :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Res Arcana
Ik had deze engine builder nooit gespeeld. Het idee van maar acht kaarten in je denk en daar moet je het mee doen is echt leuk. Je moet goed op zoek naar dingen die mooi samenwerken. Draft is daarom wel de enige variant die je zou moeten spelen wat mij betreft.
Bij ons de deur alweer uit. Vonden het een geniaal spelletje en de ontdekpotjes waren erg leuk ("wow, in een paar ronden knallen met slechts enkele kaarten!"), maar uiteindelijk net te minimalistisch en mechanisch. En ondanks het draften is het daardoor toch het geluk dat het 'm doet. Je speelt Res Arcana in 5 of 6 rondes uit, een enkele keer zelfs in 4. Dat lukt vaak één van de twee en de ander ruimschoots niet. Als je dat weet, zie je aan je starthand (slechts 3 kaarten) al hoe laat het is. Natuurlijk kun je dat meteen mitigeren, maar dat kost je sowieso een beurt en meestal ook een dure grondstof en dat kan eigenlijk niet met een dergelijk hyperefficiënt spelletje. Lehmann heeft met Res het 'machientje bouwen' en 'grondstoffen wisselen' tot het absolute minimum teruggebracht. Als oefening heel krachtig, maar ons plezier werd erdoor aangetast.
pieter.schutz schreef: :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: My City
In onze legacy-honger is dit de volgende die we proberen. Meteen de eerste drie potjes gespeeld. Tot nu toe nogal licht en solitair, maar we hebben nog 21 potjes met steeds nieuwe regels te gaan, dus we zien wel wat het wordt :D
Zonder iets te verklappen kan ik wel zeggen dat het spel per episode steviger en zelfs enigszins strategisch wordt. Zonder dat het speelgemak wordt aangetast. Een echte Knizia wat dat aangaat. Na de campagne niet meer op tafel gekomen helaas, dus toch oud papier intussen.
WTULTC schreef: :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Mycelia Ook een NK spel. Waarvan ik dacht dat het eerst vooral van zijn looks moet hebben, maar gewoon ook een heerlijk familiespel blijkt te zijn.
Gaat toch maar op de lijst dan hier...
siepie schreef: We gingen verder waar we gebleven waren en speelden weer Parks. Deze verveelt ons nog niet, hebben inmiddels een uitbreiding (Wildlife) maar die hebben we nog niet gespeeld.
Goed om te horen dat Parks niet snel verveelt. Staat al een tijdje op onze lijst, maar ik wacht even op een tweedehands ergens.
Afbeelding
helena
Fabrieksmanager
Persoonlijke Ondertitel: kooiker
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door helena »

Pura Vida schreef:
siepie schreef:We gingen verder waar we gebleven waren en speelden weer Parks. Deze verveelt ons nog niet, hebben inmiddels een uitbreiding (Wildlife) maar die hebben we nog niet gespeeld.
Goed om te horen dat Parks niet snel verveelt. Staat al een tijdje op onze lijst, maar ik wacht even op een tweedehands ergens.
Ik raad aan om dan gelijk de uitbreiding Nightfalls erbij aan te schaffen, dat maakt het echt wel beter.
siepie
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!

Bericht door siepie »

helena schreef:
Pura Vida schreef:
siepie schreef:We gingen verder waar we gebleven waren en speelden weer Parks. Deze verveelt ons nog niet, hebben inmiddels een uitbreiding (Wildlife) maar die hebben we nog niet gespeeld.
Ik raad aan om dan gelijk de uitbreiding Nightfalls erbij aan te schaffen, dat maakt het echt wel beter.
Wij hebben deze week ook Nightfall ontvangen, dus ik ben benieuwd!
Afbeelding
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Nog helemaal niet mijn update over januari gegeven zie ik...
Ik heb in januari ook weer een spellendag gedaan en daardoor best wat titels gespeeld. Een aantal leuk om eens gedaan te hebben, vooral in de gezellige setting, maar wat mij betreft niet om (als spel) op lange termijn heel enthousiast over te worden. Dat zijn dan met name Pyramido, Atlantis (Cartagena II) en

:ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster: Applejack. Voor Applejack was het de tweede keer en de ervaring was hetzelfde: de puzzel op je eigen bord, mn om zoveel mogelijk verschillende appels minimaal 4x te hebben, is te belangrijk om nog te kunnen kijken wat de rest doet en op basis daarvan een tegel weg te pakken. Dat komt pas in beeld als er voor jezelf echt niks bijzit. Ja, het is lekker puzzelen en dat is ook een leuke ervaring, maar dan doe ik liever Patchwork wat nog wat toegankelijker is en sneller wegspeelt, of een spel waarbij je meer met elkaar te maken hebt. (Wat dat betreft is Applejack natuurlijk ook Patchwork deel zoveel van Uwe: klein beetje invloed op elkaars tegels, betalen met wat uiteindelijk ook de punten zijn, puzzelen op je eigen bord.)

:ster: :ster: :ster: :ster: :ster: Food Chain Magnate was de tweede keer ook top. Het is trouwens ook voor mijn gevoel qua regels een stuk toegankelijker dan andere Splotters (of iig Roads & Boats en Antiquity die ik ken). Ik vraag me af of het qua complexiteit (van de regels) niet ongeveer op het niveau van een Agricola zit. Het verschil is alleen dat Agricola (als voorbeeld) je meer bij de hand neemt mbt wat je moet doen terwijl FCM veel meer "open" is - waardoor je ook makkelijker een keuze kunt maken die heel erg slecht uitpakt.
Zoals het bij mij nog bijna misging. Ik had een vrij goede positie oa door de "first to train" milestone als enige te hebben en dacht rustig te kunnen uitbollen naar de winst, maar zo zit het spel natuurlijk niet in elkaar. Mijn tegenstander ging een prijzenoorlog aan en pakte de bijbehorende milestone waardoor ik in de positie dreigde te komen dat ik niks meer zou kunnen verkopen. Het is dat het spel te snel klaar was (mijn tegenstander had achteraf beter een grotere reserve kunnen kiezen aan de start van het spel), anders was ik aardig in de problemen gekomen...

:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Mythotopia, oftewel A Few Acres of Snow deel 2, zonder historisch thema en vooral zonder de zgn. Halifax Hammer. De combinatie deckbuilding met wargame blijft leuk, net als in AFAoS, waarbij je deck eigenlijk slechter of in elk geval minder consistent wordt naarmate je meer gebieden verovert. Het is hooguit misschien een spel waarbij je net iets te vaak hetzelfde doet en net iets te lang duurt om van mij een hogere score te krijgen.

:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Federation, een grote en complexe "worker placement in space". Leuk detail is dat de workers ook bepalen wat er die ronde gescoord wordt wat de afweging lastig kan maken - "ik wil die actie maar niet dat dat scoort". Ook best ruimte (ha ha) om meerdere routes naar de winst te volgen denk ik. Zal vaker gespeeld moeten worden voor een beter oordeel (en dan zonder de gemaakte fout dat stemmen in de senaat 1:1 ook als punten tellen).

:ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster: Red Cathedral. Ik vermoed een gevalletje te hoge verwachtingen. Want die waren vrij hoog na de diverse enthousiaste verhalen en beoordelingen. Uiteindelijk vond ik het toch niet zo vernieuwend en spannend als ik van tevoren gedacht had, helaas. Het is in de herinnering zelfs al wat weggezakt daardoor maar wat is blijven hangen is een vrij standaard "verzamel spullen en bouw dingen" gebeurtenis. Het kiezen van een d6 voor de actie die je vervolgens gooit en verzet is natuurlijk wel leuk bedacht, maar het nadeel is wel dat je niet weet of het resultaat voor de volgende speler goed uitpakt of juist niet (want dat hangt van de worp af) en dat het niet al te veel zin heeft in beurten van anderen al te gaan plannen.

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Pitchcar. Ideale afsluiter van de spellendag. Natuurlijk niet een spel in dezelfde categorie als bovenstaande (het is een soort sjoelen op een autoracebaan), maar een hoop lol en pret, en dat is een hoop waard!

Al met al ook leuk om zo iets later nog eens terug te kijken. FCM en Pitchcar veruit de leukste gespeelde spellen, om heel verschillende redenen. In elk geval de spellen waarvan het verloop mij het beste is bijgebleven. Zoals die derde plaats van acht bij Pitchcar wat misschien nog net twee had kunnen zijn als ik in die laatste bocht volop het risico had genomen... wat zich dan vergelijkt met een vage herinnering dat ik Applejack volgens mij gewonnen had maar dat eigenlijk weer vergeten ben omdat het zo'n vluchtige* spelervaring is.

(*: ik had hier natuurlijk willen zetten solitaire, maar...)
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Pura Vida schreef:
pieter.schutz schreef: :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Res Arcana
Ik had deze engine builder nooit gespeeld. Het idee van maar acht kaarten in je denk en daar moet je het mee doen is echt leuk. Je moet goed op zoek naar dingen die mooi samenwerken. Draft is daarom wel de enige variant die je zou moeten spelen wat mij betreft.
Bij ons de deur alweer uit. Vonden het een geniaal spelletje en de ontdekpotjes waren erg leuk ("wow, in een paar ronden knallen met slechts enkele kaarten!"), maar uiteindelijk net te minimalistisch en mechanisch. En ondanks het draften is het daardoor toch het geluk dat het 'm doet. Je speelt Res Arcana in 5 of 6 rondes uit, een enkele keer zelfs in 4. Dat lukt vaak één van de twee en de ander ruimschoots niet. Als je dat weet, zie je aan je starthand (slechts 3 kaarten) al hoe laat het is. Natuurlijk kun je dat meteen mitigeren, maar dat kost je sowieso een beurt en meestal ook een dure grondstof en dat kan eigenlijk niet met een dergelijk hyperefficiënt spelletje. Lehmann heeft met Res het 'machientje bouwen' en 'grondstoffen wisselen' tot het absolute minimum teruggebracht. Als oefening heel krachtig, maar ons plezier werd erdoor aangetast.
Daar ben ik ook wel bang voor, maar nog meer één potje gespeeld :D
Pura Vida schreef:
pieter.schutz schreef: :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: My City
In onze legacy-honger is dit de volgende die we proberen. Meteen de eerste drie potjes gespeeld. Tot nu toe nogal licht en solitair, maar we hebben nog 21 potjes met steeds nieuwe regels te gaan, dus we zien wel wat het wordt :D
Zonder iets te verklappen kan ik wel zeggen dat het spel per episode steviger en zelfs enigszins strategisch wordt. Zonder dat het speelgemak wordt aangetast. Een echte Knizia wat dat aangaat. Na de campagne niet meer op tafel gekomen helaas, dus toch oud papier intussen.

Ik vermoed ook niet dat we na de campagne nog interesse hebben. We hebben nu de tweede enveloppe ook af. Wordt zeker interessanter, maar nog steeds erg solitair tot nu toe :D
Afbeelding
siepie
Hazelnoot Ridder

Bericht door siepie »

De maand is nog niet helemaal voorbij, maar aangezien ik morgen niet aan spelen toekom kan ik alvast de balans opmaken. Februari was een zeer goede maand qua spelen, maar liefst 27 keer, 15 verschillende spellen, waarvan er 14 nieuw voor mij waren. We zijn op Spel-O-Polis en Spelfaire geweest en hebben daar wat spellen ook kunnen proberen om te bepalen of het aankopen (gaan) worden.

We speelden Creature Comforts, Maple Valley en Everdell, in die volgorde. Everdell stond hier al bijna 3 jaar in de kast. De eerste twee zijn natuurlijk redelijk nieuw en trekken veel aandacht. We waren erg benieuwd naar de verschillen. Creature Comforts hebben we niet helemaal uitgespeeld, duurde ons net te lang, maar hebben een goede indruk gekregen. Ik vond het anticiperen op wat je gaat gooien met de dobbelstenen niet zo. Ik vind Maple Valley leuker om te spelen, dus voor mij zou die van die 2 de voorkeur krijgen. Nu hadden we dus zelf Everdell staan, dus die hebben we deze week 2 keer gespeeld. Ik denk dat ik nu eerder voor een uitbreiding van Everdell erbij zal gaan dan een nieuw spel erbij.

We wilden ook spellen met katten thema proberen, dat lukte 2 keer. Op Spel-O-Polis speelden we Isle of Cats. Dat was geen succes wat mij betreft. Ik vind het thema te ver gezocht en je scoort wel heel veel minpunten.
Op Spelfaire speelden we boop. en dat vind ik nu wel echt helemaal passen. Het spel zelf is simpel, maar het geheel past gewoon goed. Het is ook prachtig uitgevoerd. Mechanisme is simpel, 3 op een rij zien te krijgen, maar voor tussendoor best leuk. Nadeel is wel dat het een duur spel is. Dus deze staat op het lijstje voor als we hem een keer voordelig tegenkomen.

Een ander spel dat op de wensenlijst terecht gekomen is, is Azul Tuin van de koningin. We hebben Azul en vinden dat heel leuk. En we waren benieuwd of dit gewoon een variant zou zijn of dat het ook echt anders speelt. Nou dat laatste dus. Ik vond het een stuk lastiger dan de gewone Azul, uitdagender.

Dan 2 spellen die we direct aangekocht hebben nadat we ze geprobeerd hebben. Gorinto hadden we een keer voorbij zien komen op Youtube en sprak ons wel aan. Gelukkig konden we deze op Spelfaire proberen en het stelde niet teleur. Voldoet aan wat wij leuk vinden, ziet er mooi uit, weinig regels, tactisch. Speelt vrij vlot weg, wat ook prettig is natuurlijk voor een doordeweekse avond bijvoorbeeld.
Dat kan je niet zeggen van het tweede spel: Trailblazer the John Muir Trail. Maar dit was voor ons wel het hoogtepunt op Spel-O-Polis en misschien wel van de hele maand. We waren al fan van Parks, maar deze is nog eens veel meer dan dat. Volgens sommige mensen is dit wat Parks had moeten zijn. Het thema van het hiken zit goed in elkaar. Prachtig spel ook qua uitvoering. Wel eentje die moeilijk verkrijgbaar bleek. We hadden geluk dat Crowdfinder de Kickstarter versie nog had, maar we moesten snel zijn, want ik vermoed dat we niet de enige waren die het spel ontdekt hadden die dag. Er bleek ook al een vervolg op KS te staan, dus ook daar gelijk op ingeschreven.

We hadden ook 2 spellen gekocht die algemeen gezien worden als goede, dan wel niet de beste, spellen voor 2 spelers. Jawel 7 Wonders Duel en Splendor Duel. Omdat wij bijna altijd met 2 spelen, kunnen deze natuurlijk niet ontbreken. Dus zonder eerst geprobeerd te hebben, deze aangeschaft. Ik vind Splendor Duel echt een leuk spel. Dit is er voor mij wel een die ik snel zal pakken doordeweeks om even te doen. Over 7 Wonders ben ik nog niet uit, de eerste keer bleken we de regels niet goed gevolgd te hebben, de tweede keer wel, maar zal het nog een paar keer moeten doen om er een beter oordeel over te geven.

Dan nog 3 spellen die we ongezien gekocht hebben om verschillende redenen.
Forest Shuffle vanwege de aandacht hier op het forum. Pas 1 keer gespeeld, ik won vanwege een zeker diertje Afbeelding Tja, dat wordt nog een paar keer spelen om te zien of er meer balans in kan komen.
Mycelia hadden we vorig jaar op Spel gezien, maar leek me beetje te kinderachtig. Toch na wat goede berichten erover aangeschaft en geen spijt van gekregen. Speelt vlot, leuk mechanisme.
Juicy Fruit goedkoop bij Kruidvat meegenomen, vanavond voor het eerst gespeeld. Mooi uitgevoerd, snel te leren, leuk mechanisme. Kende het totaal niet, had er nog nooit van gehoord, dus was absoluut een gok. Maar deze gok heeft goed uitgepakt.

Dan resteren er nog 2. Sagrada, deze had ik nog niet zelf gespeeld, maar wel mee gekeken. Leuk concept met de dobbelstenen, beetje puzzelen om goed uit te komen. Speelt met 2 lekker vlot.
Point City hadden we op Spel gespeeld en vonden die toen al gelijk leuk. Alleen was het wat later op de dag en bleek toen uitverkocht. Op Spel-O-Polis voor een leuke prijs aan kunnen schaffen. Ik vind dit type spellen wel leuk, motortje bouwen. Speelt ook lekker vlot wel.

Ik ben benieuwd of we in maart weer zo productief gaan zijn. De lijst met ongespeelde spellen is nog lang genoeg. Zijn we spelers of verzamelaars? Afbeelding

Oh en ik hou wel van statistieken enzo, helaas niet altijd alles op BGG bij gehouden in het verleden. Maar nu toch ook maar BGStats aangeschaft. 8)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door siepie op do 29 feb 2024, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Lord Leuber
Party Animal

Ik raad die tweede kans toch wel aan bij 7 Wonders Duel, tenminste ik vind het wel een leuk spel! Vooral die "wat geef ik mijn tegenstander als ik dit kaartje pak" afweging vind ik erg leuk bij dat spel.

Zelf wat minder gespeeld deze maand, slechts 2 gevallen van de tweewekelijkse spellenavond. (En vanavond gaat er ook niet gespeeld worden dus net als siepie post ik ook maar vast nu. :P )

:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Heat
Ik ben niet per se van de racespellen, maar ik heb me toch wel vermaakt met een rondje Heat. Het hielp voor mij wel om het bij dit spel wat losjes te benaderen en een beetje mee te gaan in de flow van de autorace met soms onvoorspelbare uitkomsten. Daar hielp de uitvoering met de miniatuur autootjes zeker wel bij denk ik (en het feit dat ik vlak daarvoor Pitchcar had gespeeld trouwens ook). Best leuk voor een keertje!

:ster: :halfster: :geenster: :geenster: :geenster: Keyforge
Voorop gesteld: het hele concept van unieke decks, waarbinnen geen deckbuilding meer mogelijk is, is natuurlijk erg origineel en een interessante twist op het CCG/LCG genre. Het zal vast wel eens al ergens in een interview benoemd zijn maar het deed mij meteen denken aan het oorspronkelijke idee wat Richard Garfield bij Magic had, dwz dat het niet erg was dat sommige kaarten veel sterker waren omdat iedereen toch maar toegang had tot een beperkte cardpool en er dus nooit iemand in zou slagen om al die sterke kaarten in 1 deck te stoppen. Dat is natuurlijk heel anders gelopen en al een paar jaar na de lancering van Magic waren er gearriveerde toernooidecks waarbij je wist wat je moest spelen om een kans te maken (en dat is nog steeds zo). Mijn gevoel is dat deze wens met Keyforge alsnog gelukt is.

Maar... ik had mij hier niet in verdiept voordat we het spel gingen spelen, dus op dat moment had ik alleen de gameplay. En zo veel inventiviteit als er in de unieke decks zit, zo weinig zit er in de gameplay. Het is wat mij betreft echt de zoveelste inspiratieloze, afgezaagde Magic kloon (het gevoel wat ik bij Disney Lorcana ook heb). Dat is natuurlijk prima als dit het eerste spel is van dit type wat je speelt, of als je om wat voor reden dan ook uitgekeken bent op Magic, of als je iets simpelers zoekt om in te stappen (of een andere reden), maar als je nog behoorlijk "into" Magic zit zoals ik, vraag ik me toch af wat je hier uit kunt halen. Creatures, combat, damage, tappen, spells, artifacts, ... , een aantal "kleuren" met specifieke eigenschappen (tot aan een kleur met sterke creatures en focus op combat a la MtG groen en een kleur met zwakkere creatures maar met card draw en trucjes a la MtG blauw), het is allemaal zo uitgekauwd wat mij betreft. Het is niet eens slecht als spel (vooral omdat het een deel van de kwaliteiten heeft die Magic tot een goed spel maken) maar ik werd gewoon droevig van het complete gebrek aan inventiviteit (wat mij betreft dan).
En dat alles terwijl (stokoude) CCG's als Middle Earth (ICE) en Star Wars (Decipher) aantonen dat je met het "[...] Card Game" concept toch ook hele andere soorten spellen kunt maken.

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Vinhos
Tot mijn verrassing kon ik de 2016 versie van Vinhos, gesigneerd en met 4 uitbreidingen, voor 80 euro oppikken op marktplaats. Dan ook maar meteen spelen dus, de 2016 versie, zonder uitbreidingen, wat als ik het goed begreep de beste instapversie is.
Vinhos is natuurlijk een Lacerda dus dat ademt complexiteit, maar ik vond dit vergeleken bij Lisboa, de andere Lacerda die ik ken, wel iets minder overweldigend. De acties zijn eigenlijk vrij rechtlijnig en het is ook vrij duidelijk wat je moet "doen" (dwz wijn maken :lol: ). Daarbij naast de complexiteit van je eigen engine ook de nodige "wat schat ik in dat de ander gaat doen en hoe anticipeer ik daarop", waar ik altijd erg blij mee ben. Wat mij betreft een mooie, goede worker placement die ik graag in de collectie houd (ook al om alle andere mogelijkheden te gaan proberen die nog in de doos zitten).
siepie
Hazelnoot Ridder

Bericht door siepie »

Oh Vinhos...wat is het verschil tussen de 2016 en 2010 versie? Wij hebben die uit 2010 en die staat nog ongespeeld in de kast.

Wat betreft 7 wonders duel, gaat ook zeker nog meer kansen krijgen. Het is me alleen wat tegen gevallen maar dat had met mijn verwachtingen te maken.
Afbeelding
Lord Leuber
Party Animal

Ik heb natuurlijk alleen de 2016 versie gedaan ;-)

Maar het idee is dat het wat gestroomlijnder en toegankelijker is geworden. In de 2010 versie (die ook in de 2016 doos zit) zit bv een soort bank waar je kunt lenen en afhankelijk van hoeveel je dat doet krijg je elke ronde inkomsten of moet je juist rente betalen. Die is er in 2016 helemaal uitgehaald.

Dat gezegd zijnde kwam ik op youtube bv nogal tegen dat de 2010 versie toch wel als de ultieme Vinhos beschouwd lijkt te worden, gespeeld met het 2016 materiaal. Dat zal zo zijn, maar ik vond het voor het eerste potje iig wel fijn om in te stappen, het was best complex genoeg voor de eertse keer.
Joel22
Stamhoofd

Bericht door Joel22 »

siepie schreef: Een ander spel dat op de wensenlijst terecht gekomen is, is Azul Tuin van de koningin. We hebben Azul en vinden dat heel leuk. En we waren benieuwd of dit gewoon een variant zou zijn of dat het ook echt anders speelt. Nou dat laatste dus. Ik vond het een stuk lastiger dan de gewone Azul, uitdagender.
Zit het draft aspect (tegeltjes pakken) nog sterk verweven in deze variant? Het lijkt me vooral puzzelen geworden, waarbij het ‘tegeltjes pakken’ naar de achtergrond verdwijnt. Of blijft dit een belangrijk onderdeel van het spel?
Iris_

Bericht door Iris_ »

Nieuw in februari:

Project L :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Een paar keer met mijn dochter gespeeld, ze was erg enthousiast. In eerste instantie dacht ik, dit spel krijgt een 5 (gemiddeld spel, beetje saai). Na nog een paar keer spelen vind ik Project L toch een 6 waard. Mooi materiaal, zowel de bordjes als de puzzelstukjes. Een spelletje is ook zo gespeeld. Er zijn echter wel betere spellen in dit genre, Project L mist diepgang en ik vrees ook voor de herspeelbaarheid van dit spel.

Splendor duel :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Splendor vond ik aktijd wel oké, maar ik miste iets van enthousiasme. Splendor duel aangeschaft, omdat het minder eenzijdig lijkt te zijn.

Afgelopen week voor het eerst gespeeld en wat een leuk spel! De drie mogelijkheden om het spel te winnen, de scrollen waarmee je extra fiches kan pakken en de bonussen op de kaarten zorgen ervoor dat het spel van oké naar goed is gegaan. De extra mogelijkheden geven het spel meer diepgang en je bent ook meer bezig met wat de tegenstander aan het doen is. Daarnaast ben ik wel gecharmeerd van de illustraties, de kleine pokerfiches en het compacte doosje.

En..
Verder Endless Winter voor het eerst volledig gespeeld. Eerder al een keer besproken, maar er zit toch meer in dan ik in eerste instantie dacht. Zonder de opzettijd waren we (2 personen) 3 uur aan het spelen. Hopelijk gaat daar in de toekomst nog een uur vanaf.

Legenden van Andor, legende 3 ook nog twee keer gespeeld deze maand en twee keer verloren. Bleek dat we ons de eerste keer niet aan de regels hadden gehouden. Ik vind het spel wel echt een ervaring en het puzzelen hoe je optimaal gebruik kan maken van de dag erg tof. Ik denk dat dit spel de komende weken nog vaker op tafel gaat komen en misschien kan ik het spel binnenkort ook met mijn dochter (8 jaar) gaan spelen. Is dat te doen qua leeftijd?
Laatst gewijzigd door Iris_ op do 29 feb 2024, 21:59, 2 keer totaal gewijzigd.
siepie
Hazelnoot Ridder

Bericht door siepie »

Joel22 schreef:
siepie schreef: Een ander spel dat op de wensenlijst terecht gekomen is, is Azul Tuin van de koningin. We hebben Azul en vinden dat heel leuk. En we waren benieuwd of dit gewoon een variant zou zijn of dat het ook echt anders speelt. Nou dat laatste dus. Ik vond het een stuk lastiger dan de gewone Azul, uitdagender.
Zit het draft aspect (tegeltjes pakken) nog sterk verweven in deze variant? Het lijkt me vooral puzzelen geworden, waarbij het ‘tegeltjes pakken’ naar de achtergrond verdwijnt. Of blijft dit een belangrijk onderdeel van het spel?
Dit is zeker nog belangrijk. Ik vind het een stuk uitdagender omdat je of voor een kleur kiest of voor een patroon. Ook worden niet gelijk alle tegels gelegd maar begin je met 1 schijfje met 4 tegels.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Leuke stukjes weer over afgelopen maand! :thumbup:

Paar reacties en daarna mijn eigen februari...
siepie schreef: We speelden Creature Comforts, Maple Valley en Everdell, in die volgorde. Everdell stond hier al bijna 3 jaar in de kast. De eerste twee zijn natuurlijk redelijk nieuw en trekken veel aandacht. We waren erg benieuwd naar de verschillen. Creature Comforts hebben we niet helemaal uitgespeeld, duurde ons net te lang, maar hebben een goede indruk gekregen. Ik vond het anticiperen op wat je gaat gooien met de dobbelstenen niet zo. Ik vind Maple Valley leuker om te spelen, dus voor mij zou die van die 2 de voorkeur krijgen. Nu hadden we dus zelf Everdell staan, dus die hebben we deze week 2 keer gespeeld. Ik denk dat ik nu eerder voor een uitbreiding van Everdell erbij zal gaan dan een nieuw spel erbij.
Everdell beviel dus? Kan ik me voorstellen. Maple Valley ken ik niet, maar Creature Comforts is hier de deur weer uit. Viel ondanks de gezellige kaarten en diertjes toch behoorlijk tegen. Saai spel eigenlijk, en te lang. Vonden onze kinderen ook. Everdell komt eigenlijk ook niet heel vaak (meer) op tafel, maar is echt wel veel leuker om te spelen. Vinden wij dan. Even met die parel uitbreiding gespeeld, maar die viel enorm tegen en is weer weg. Geen uitbreidingen voor Everdell hier verder. Basis is best zo.
Lord Leuber schreef: Ik raad die tweede kans toch wel aan bij 7 Wonders Duel, tenminste ik vind het wel een leuk spel! Vooral die "wat geef ik mijn tegenstander als ik dit kaartje pak" afweging vind ik erg leuk bij dat spel.
Helemaal mee eens en dit is tegelijk de eenvoudige doch spannende essentie van dit spel, wat mij betreft.
Iris_ schreef: Legenden van Andor, legende 3 ook nog twee keer gespeeld deze maand en twee keer verloren. Bleek dat we ons de eerste keer niet aan de regels hadden gehouden. Ik vind het spel wel echt een ervaring en het puzzelen hoe je optimaal gebruik kan maken van de dag erg tof. Ik denk dat dit spel de komende weken nog vaker op tafel gaat komen en misschien kan ik het spel binnenkort ook met mijn dochter (8 jaar) gaan spelen. Is dat te doen qua leeftijd?
Zeker te doen en al je ouderlijke en didactische kwaliteiten zullen van pas komen. Voordeel van Andor is dat je heel open kunt praten met elkaar over wat nou het beste is wat je samen kunt doen, hoe je de acties verdeelt enzovoort. Wij vroegen altijd eerst de jongsten aan tafel wat zij zouden doen. Komt veel los dan. Leuk is ook dat kinderen veel meer dan volwassenen het verhaal in gezogen worden en Andor om die reden écht heel spannend vinden. Bij ons was dit een groot succes. Helaas wel eenmalig per legende, want na succes wilde niemand nóg een keer dezelfde, maar dat terzijde.

Enfin, onze maand februari dan... veel elders op bezoek en weekend weg en daardoor zomaar wat 'totaal vergeten spellen' kunnen spelen die ikzelf nooit in huis heb gehad c.q. allang weer de deur uit heb gedaan.

:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Eufraat en Tigris. Jawel, daar lag het dan op tafel met licht verbogen speelbord, vet doorrookte plakkerige fiches en beduimelde damstukken voor de leiders... mijn vrouw had een sterke voorkeur voor andere spellen, maar onze gastheer was overtuigend genoeg en ikzelf had er eigenlijk wel zin in gewoon. Lekker 'kleurschaken' met zijn vieren, waarbij je in één keer meerdere stukken van het bord kunt kieperen wat soms onverwacht ook jezelf pijn doet. Naar het einde toe steeds gemener en volstrekt chaotisch en niet meer doordenkbaar qua zetten, maar leuk genoeg voor een keer.

:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: Clans. Altijd laten liggen, maar als iemand het meeneemt op een regenachtig weekend, doe ik mee natuurlijk. Raar spel. Schuiven met andermans hutjes totdat dorpjes ontstaan die jouzelf de meeste punten opleveren. Halverwege had iedereen natuurlijk al door wat de anderen voor kleur speelden, maar dat mocht de pret niet drukken. De laatste beurten zijn chaotisch en veel te krachtig. Beetje gedateerd wel, dit spel. Doorstaat niet de tand des tijds. Maar systeempje is heerlijk eenvoudig en toch best pittig.

Weekend met familie weg + regen = veel Codenames ( :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: ), Weerwolven ( :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: ) en Dixit ( :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: ). Weerwolven vooral de (klein)kinderen), Codenames vooral de volwassenen en Dixit door iedereen. Tussendoor met opa en oma ook het onvermijdelijke maar nog altijd prima te spelen Rummycub en Scrabble. Uiteraard inclusief discussie over de aanvoegende wijs...
's Avonds laat nog Terraforming Mars en Earth, wat natuurlijk alleen al vanwege de titels een fantastische combinatie is.
Weerwolven voor één nacht, de kortere en m.i. betere versie van Weerwolven, haalde het totaal niet bij de kinderen, die gewoon het oude doosje weer pakten. "Te kort"... "te saai"... "wat moet ik nou doen eigenlijk?" waren zo wat kwalificaties. De ballerige dronkenmanstem van de app wekte de lachspieren op, dat dan weer wel.

Verder zijn onze reguliere hits vaak op tafel gekomen in februari. Ark, Wingspan en intussen staat ook Earth daar dus bij. Totaal 24 verschillende spelen gespeeld.
Afbeelding
lynyrdskynyrd
Garnaal

Bericht door lynyrdskynyrd »

[
:
ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: Clans. Altijd laten liggen, maar als iemand het meeneemt op een regenachtig weekend, doe ik mee natuurlijk. Raar spel. Schuiven met andermans hutjes totdat dorpjes ontstaan die jouzelf de meeste punten opleveren. Halverwege had iedereen natuurlijk al door wat de anderen voor kleur speelden, maar dat mocht de pret niet drukken. De laatste beurten zijn chaotisch en veel te krachtig. Beetje gedateerd wel, dit spel. Doorstaat niet de tand des tijds. Maar systeempje is heerlijk eenvoudig en toch best pittig.
Clans is in mijn optiek een puur 2 personen spel, met meer spelers wint vaak degene die achter de "zwakste schakel" zit in de spelvolgorde.