Spellen die je gespeeld moet hebben

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Geïnspireerd door de recente quizzen van Kire uiteraard:

https://www.bordspelmania.eu/spellen-en ... 35647.html en
https://www.bordspelmania.eu/spellen-en ... 35689.html

(advies: spelen!! Kire steekt heel veel tijd in het maken van hele leuke quizzen over bordspellen, wat mij betreft! :clap: )

Er zal vast wel eerder een topic over geweest zijn maar terugbladerend tot 2020 kon ik het niet echt vinden.
Ten eerste "moet" je natuurlijk helemaal niks! :P Bordspelen is een hobby, dus doe vooral waar je zin in hebt. Dit is meer moeten in de zin van, om een goed beeld te vormen, om alle aspecten van de hobby te verkennen, of misschien om jezelf een connaiseur te mogen noemen :wink:

Ik zou bij moeten willen uitgaan van de gedachte dat er nogal wat soorten bordspellen zijn en dat het je zou kunnen helpen om van elk type een keer een voorbeeld gespeeld te hebben om te weten of dat je aanspreekt of niet. Welke categorieën er zijn en wat dan het beste voorbeeld is, is natuurlijk een (langbestaande) discussie op zich, maar wat mij betreft in elk geval best leuk om zo nu en dan een topic aan te wijden. Mijn eerste aanzet zou deze zijn. Met natuurlijk de disclaimers: categorieën in alfabetische volgorde, en bij de voorbeelden probeer ik een beetje te kijken wat relatief toegankelijke opties zijn (en soms weet ik dat niet, omdat ik dat type niet vaak/graag speel).

4x: Twilight Imperium
Coop: Pandemie
Deckbuilder: Dominion
Dungeon Crawler: ? (Gloomhaven?)
Meerderheden: El Grande
Netwerk maken: Catan of Ticket to Ride
Party: ?
Race: Heat
Role selection: Puerto Rico
Roll & Write: ? (Keer op keer oid?)
Tableau Builder: Wingspan
Tegel leggen: Carcassonne
Veiling: Hoogspanning
Wargame: Memoir '44
Worker Placement: Stenen Tijdperk

Terwijl ik dit aan het samenstellen ben merk ik dat het lastig is de categorieën te benoemen en bij sommige spellen (mn uit Kire's eerste quiz, die wat mij betreft het meest in de buurt komt bij wat ik bedoel) te benoemen welke categorie iets is. (Ik zou bijvoorbeeld vanuit persoonlijke voorkeur heel graag Concordia in de lijst hebben, maar wat voor spel is dat nou precies... :think: :P ). Deels natuurlijk maar goed ook dat alles niet heel netjes in hokjes ingedeeld hoeft te worden.
Kire
Munchkin
Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Spellen die je gespeeld moet hebben

Bericht door Kire »

Bedankt voor de reclame voor de quizzen!

Wat betreft Concordia, behoort deze volgens BGG in een aantal categorieën:

Action Retrieval
Advantage Token
Auction: Dutch
End Game Bonuses
Hand Management
Hidden Victory Points
Investment
Movement Points
Open Drafting
Point to Point Movement
Set Collection
Variable Set-up

Van al deze mogelijkheden, lijkt me Set Collection de meest concrete.
MADG0BLIN
Stamhoofd

Bericht door MADG0BLIN »

Dungeon Crawler: Zou eerder gaan voor Jaws of the Lion. Die is een stuk toegankelijker en zeker qua prijs.
Hoe het speelt is praktisch identiek, alleen van alles wat minder, maar dezelfde spelervaring.

Leuk lijstje overigens, wel veel titels die behoorlijk wat ouder zijn. Alles in ieder geval 1x gespeeld die erop staan. :P
Afbeelding
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Contacteer:

Bericht door siepie »

Is netwerk maken een categorie? Ik heb geen idee welke verschillende categorieën er allemaal zijn. Maar daar valt me op dat je Catan of Ticket to Ride hebt staan. Ik vind dat 2 totaal verschillende spellen. Maar dat kan persoonlijk zijn natuurlijk.
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Voor categorie Party denk ik meteen aan Codenames, Just One en 30 Seconds. Voor eerstgenoemde helpt het hebben van een goede portie associatief vermogen. De andere twee zijn misschien voor een groter publiek geschikt, ook omdat het party gevoel van lachen en fun hier beter tot z’n recht komt. Bij Codenames wordt er om en om 5 minuten gestaard; desondanks een erg goed spel, maar minder party achtig dan de andere twee.
Harleyman
Veenboer
Persoonlijke Ondertitel: Hetzelfde anders!

Bericht door Harleyman »

siepie schreef: Is netwerk maken een categorie? Ik heb geen idee welke verschillende categorieën er allemaal zijn. Maar daar valt me op dat je Catan of Ticket to Ride hebt staan. Ik vind dat 2 totaal verschillende spellen. Maar dat kan persoonlijk zijn natuurlijk.
Ja, het is maar wat je ziet als een categorie. Op BGG staat er bij elk spel weergegeven wat voor een spelmechanismen (en soms staat dat ook bij family) er in het spel voorkomen, maar sommigen daarvan zijn wat prominenter aanwezig dan andere. En bij de wat de 'oudere' spellen zijn dat in de hoofdmoot er vaak 2 of 3, maar bij nieuwere spellen zijn dat er wel eens veel meer. De Engelse term is trouwens: network- and routebuilding en kom je ook tegen bij spellen als Hoogspanning en Hanzesteden.
Vaak is rond beter, soms vierkant!
Harleyman
Veenboer

Bericht door Harleyman »

Kire schreef: Bedankt voor de reclame voor de quizzen!

Wat betreft Concordia, behoort deze volgens BGG in een aantal categorieën:

Action Retrieval
Advantage Token
Auction: Dutch
End Game Bonuses
Hand Management
Hidden Victory Points
Investment
Movement Points
Open Drafting
Point to Point Movement
Set Collection
Variable Set-up

Van al deze mogelijkheden, lijkt me Set Collection de meest concrete.
Voor mij zouden dat toch echt Hand Management en Point to Point Movement zijn, omdat door die keuzes en limitaties je komt tot de voordelen gedurende het spel en voor wat betreft de uiteindelijke score.
Harleyman
Veenboer

Bericht door Harleyman »

Als we dan toch bezig zijn:

Dice Workerplacement: Castles of Burgundy en Troyes
Subgenre hierop: Dice Placement Games: Marco Polo en Pulsar 2849
Dice Drafting: Grand Austria Hotel, Clever, De Taveerne van de Oude Stad
Cube Rail Games: Wabash Cannonball/Chicago Express en Trains
Pick-up and Deliver: Age of Steam, Railways of the World en Istanbul
18XX: 1830, 1846 en Shikoku 1889
Rondel: Patchwork, The Red Cathedral en Iki
Mancala: Five Tribes, Trajan en Finca
Tug of War: Twilight Struggle, 7 Wonders Duel en Watergate
Bag Building: Orléans en Altiplano
Deckbuilder + Workerplacement: Dune: Imperium en Lost Ruïnes of Arnak
Slagenspel: The Crew, Wizard en Cat in the Box
Ladder Climbing: Scout, Tichu en Red 7
Veilingspel: een veilingspel zonder Reiner Knizia niet te noemen is zoiets als vloeken in de kerk: Ra, Medici, Modern Art, Taj Mahal, High Society, Amon Ra, enz.
siepie
Stamhoofd
Contacteer:

Bericht door siepie »

Harleyman schreef:
siepie schreef: Is netwerk maken een categorie? Ik heb geen idee welke verschillende categorieën er allemaal zijn. Maar daar valt me op dat je Catan of Ticket to Ride hebt staan. Ik vind dat 2 totaal verschillende spellen. Maar dat kan persoonlijk zijn natuurlijk.
Ja, het is maar wat je ziet als een categorie. Op BGG staat er bij elk spel weergegeven wat voor een spelmechanismen (en soms staat dat ook bij family) er in het spel voorkomen, maar sommigen daarvan zijn wat prominenter aanwezig dan andere. En bij de wat de 'oudere' spellen zijn dat in de hoofdmoot er vaak 2 of 3, maar bij nieuwere spellen zijn dat er wel eens veel meer. De Engelse term is trouwens: network- and routebuilding en kom je ook tegen bij spellen als Hoogspanning en Hanzesteden.
Ah oke, ja ik ken die mechanismes op BGG. Maar voor de spellen die ik ken, kijk ik daar niet zo naar. Ik zie nu inderdaad dat er dan een hele lijst staat, maar als je er 11 mechanismes aan hangt dan krijg je inderdaad dat spellen op deze manier samen genoemd worden. Want bij Catan staat ook Dice Rolling, wat natuurlijk klopt, maar als je dan dat als spelmechanisme neemt, komt Catan dan in het rijtje met Yahtzee? :crazy:
Ik vrees dat ik hier niet uit ga komen, Catan, Splendor Duel, zijn ook Race spellen, want je racet naar wie het eerst een bepaald aantal punten heeft.
Ik zou het prettiger vinden als er wat meer een hoofd mechanisme toegekend zou worden al snap ik dat er tegenwoordig veel in 1 spel gegooid wordt.
Afbeelding
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Dank voor alle reacties!

Dat probleem met die mechanismes liep ik inderdaad ook tegenaan. En zeker bij Catan/TtR vond ik dat een lastige. Zeker met het idee dat mijn uitgangspunt is: "Als je met dit spel X begint en je vind dat leuk, kijk dan in dezelfde categorie eens naar spel Y." Als spel X Wingspan is, gaat dat best goed in de zin dat Y dan TM of Ark Nova kan zijn. Of bij Stenen Tijdperk => Agricola of Lords of Waterdeep.

Maar als je Catan leuk vind, wat is een goede aanbeveling als vervolgstap?
siepie
Stamhoofd
Contacteer:

Bericht door siepie »

Ik ben zelf niet een Catan fan. Grappige is dat je puur op mechanismen dan inderdaad dit soort vergelijkingen krijgt.

https://www.thegamer.com/settlers-of-ca ... games/#faq

Ik heb het zelfs ChatGpt gevraagd en die zegt als vergelijkbare spellen:

Carcassonne: Tile-laying game with strategic placement to build cities, roads, and farms.

Ticket to Ride: Strategic route-building game where players compete to complete train routes across a map.

Dominion: Deck-building game focused on resource management and optimizing card combinations.

Puerto Rico: Resource management game with role selection and building to maximize efficiency.

Terraforming Mars: Engine-building game where players develop Mars by managing resources and terraforming.

7 Wonders: Card drafting game where players build civilizations by constructing wonders and managing resources.

Pandemic: Cooperative game where players work together to stop the spread of diseases, requiring strategic planning and coordination.

Agricola: Worker placement game where players build and manage a farm, requiring resource management and long-term planning.

Lords of Waterdeep: Worker placement game set in the Dungeons & Dragons universe, where players compete to complete quests and gain influence.

Stone Age: Worker placement game set in prehistoric times, focusing on resource gathering, building, and development.
Afbeelding
Martyn F
Spelauteur
Persoonlijke Ondertitel: Bordspelauteur

Bericht door Martyn F »

Die AI heeft gewoon een hoop populaire spellen gepakt. Zit je altijd goed.
Martyn F
Board game designer
siepie
Stamhoofd
Contacteer:

Bericht door siepie »

Martyn F schreef: Die AI heeft gewoon een hoop populaire spellen gepakt. Zit je altijd goed. Afbeelding
Ik heb wel gevraagd om onderbouwing waarom die spellen vergelijkbaar zijn met Catan.
In het artikel wordt het nog bonter gemaakt, of misschien wel heel logisch, daar wordt Catan op zelfde ingeschaald als Monopoly.
Punt is dus dat als een spel zoveel mechanismen toebedeeld krijgt je dus de meest uiteenlopende vergelijkbare spellen krijgt.
Afbeelding
liefde_is
Veenboer

Bericht door liefde_is »

Om te kijken of je bepaalde mechanismes leuk vindt denk ik dat je misschien juist moet kijken naar spellen die zo min mogelijk mechanismes combineren. En kijken naar wat de essentie van het spel is.

Een goed voorbeeld is Can't stop. Een echt push your luck spel. Daar staat op boardgamegeek dan ook nog dice rolling en race bij. Wat uiteraard klopt, maar toch is het belangrijkste spelelement push your luck.

Als je dan merkt dat je dat spel-element leuk vindt is dat iets wat je misschien in een ander spel ook leuk vindt. Maar vooral als je het echt rampzalig vindt, kun je spellen waar dat in zit wellicht beter mijden.

Zo heb ik een hekel aan spellen die sterk gebruik maken van je geheugen zoals memory. Dus hoewel ik begrijp dat mensen de betoverde torens een goed spel vinden, sla ik hem liever over.
Uiteraard mijd ik niet alle spellen waar memory in zit. Want niet in alle spellen is het zo sterk aanwezig. Een uitnodiging voor El Grande zal ik namelijk niet snel afslaan, en ja daar zit ook memory in, maar is dat een klein onderdeel van het spel (alleen de inhoud van El castillo kun je proberen te onthouden, maar als je dat niet doet kun je nog prima spelen en zelfs winnen)

Andere spellen die sterk één mechanisme benadrukken:

Worker placement: Little Town
Engine building: Little Factory
Set Collection: Splendor
Dexterity: (stacking and balancing volgens boardgamegeek) Jenga
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Lord Leuber schreef: Maar als je Catan leuk vind, wat is een goede aanbeveling als vervolgstap?
Lastig ja. Hangt er vanaf wat je leuk vindt in Catan natuurlijk.

Ik vind persoonlijk dat Istanbul een goede opvolger is. Je kunt elkaar goed in de weg zitten en je moet bezig zijn met resource management. Het heeft daarentegen weer zo goed als geen geluksfactor.
Carcassonne is om die reden ook wel ok. Geluk in de tegeltjes, je kunt elkaar in de weg zitten.
Ik vind ook dat Takenoko een plakje verdient in de vergelijkbaar met catan reeks
Afbeelding
Plaats reactie