Spellengek Top-100: tel mee af naar 1

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Spellengek Top-100: tel mee af naar 1

Bericht door Bart »

Afbeelding

Gisterenavond werd het startschot gegeven voor de bekendmaking van de jaarlijkse Spellengek Top-100 van de Lage Landen.

Een maand lang kregen spelers uit Nederland en Vlaanderen de kans om hun persoonlijke lijst met de beste twintig spellen in te zenden. Peter Hein van Spellengek is zo gek ;-) om -sinds 2008- jaarlijks al deze gegevens te verzamelen en in een heerlijke top-100 te gieten. Een lijst die veel meer weerspiegelt welke spellen populair zijn in onze contreien dan deze op BGG.

De volgende dagen kijk ik -en vele spelers met mij- uit naar de volgende tien spellen om uiteindelijk uit te komen bij de top-10 van 2024.
Welke nieuwe spellen vinden een plekje in de Top-100 van de Lage Landen? Houden de nieuwelingen van vorig jaar stand? Zijn er oudjes die terugkomen? Welke spellen tuimelen dit jaar uit de lijst, na een kort of lang verblijf? Eer aan de klassiekers of eerder "cult of the new"? En uiteraard: kan Wingspan voor een vijfde keer op rij de eerste plaats innemen of zijn er verschuivingen aan de top?

We tellen samen met jou af, Spellengek! Je bent heus niet de enige spellengek...

Afbeelding
Bijlagen
spellengek.JPG
(19.89 KiB) Nog niet gedownload
spellengektop100_2020.png
(90.06 KiB) Nog niet gedownload

Labels:
Bart
Beheerder

Re: Spellengek Top-100: tel mee af naar 1

Bericht door Bart »

Terwijl ik aan het tikken was en afbeeldingen in aan het laden, was Pura Vida me in een ander draadje net voor met de link naar de eerste tien. Sta me toe Pura, om de link hier opnieuw te plaatsen. Het is duidelijk dat jij op een zaterdag iets vroeger in actie kan schieten.
Pura Vida schreef: Totaal overbodige post natuurlijk want iedereen weet Spellengek allang te vinden, maar toch: de nummers 100 tot en met 91 staan online met een leuk stuk erbij van Peter Hein.

Spellengek Top-100 van de Lage Landen 2024: 100-91

Wil je graag je mening kwijt over deze spellen?
Staan hier al spellen uit jouw persoonlijke top-20 en zijn deze dus te laag gerangschikt? Welke van deze tien spellen heb je al gespeeld? Waarom vind je ze goed? Of waarom staan deze niet in jouw lijstje? ...

We lezen héél graag jullie reacties.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

We zijn begonnen met aftellen:

100-91
Gespeeld: 7 (niet: Gloomhaven, Blood rage en ttr Legacy)
In bezit: 4 (My City, Jaipur, Alhambra en Brugge)
In top 20: -

Leukste van deze 10 vind ik Brugge gevolgd door Jaipur. Beide spellen hebben in het verleden wel eens in mijn top 20 gestaan.
Afbeelding
Sinedia
Grote Dienaar

Bericht door Sinedia »

Leuk, we doen weer mee met aftellen.

100-91
Gespeeld: 2 (My City, Gloomhaven)
In bezit: 1 (My City)

Toevallig vorige week besloten om Gloomhaven weer op te pakken. Heb ik wel zin in eigenlijk. Is een erg leuk spel.
Blood Rage schijnt erg leuk te zijn, maar met Rising Sun al in de collectie (die ook erg weinig op tafel komt) heb ik weinig animo om deze ook aan te schaffen. Ben wel nieuwschierig... wellicht dat ik die in de toekomst ergens anders nog kan spelen.
Afbeelding
Alterno
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Beroepsouwehoer

Bericht door Alterno »

Jippie!!! We zijn weer vertrokken voor tien dagen spanning, azijnpisserij en bewieroking over welke spellen het Nederlandsche taalgebied nu weer als beste kwalificeert. Heerlijke traditie!

100 - 91
Gespeeld: 4 (Jaipur, Alhambra, Flamme Rouge, Brugge).
In collectie: 3 (Jaipur, Alhambra, Flamme Rouge).
Gestemd: 0.

Ik laat ze allemaal de revue passeren en zal proberen om niet in herhaling te vallen t.o.v. eerdere jaren (yeah, right ....):
- Mille Fiore: nog steeds geen kans gehad/gegrepen om dit te spelen, dus kan geen mening vormen over het spel. Aangezien het afkomstig is van 'der Doktor' kan het niet slecht zijn. 't Ziet er wel mooi uit met de Azul-achtige tegeltjes, alhoewel de kleurstelling wel erg zoet is;
- My City: en gelijk een tweede Knizia d'r overheen. Toe maar, 't kan niet op. Ook me niet aan gewaagd en dat zal er ook wel nooit van komen (hooguit onder dwang). Waarom niet? Omdat ik nog niet genezen ben van mijn aversie tegen legacy-spellen....;
- Gloomhaven: ik heb begrepen dat dit zowel een campaign- als een legacy-spel is. Ik heb de doos gezien: bij Coolblue heb ik kleinere wasmachines gezien (ik ben gek op overdrijven). Ik was geïntrigeerd, maar dat is behoorlijk bekoeld;
- Blood Rage: de eerste kennismaking met een spel is vrijwel altijd de afbeelding op de doos. Ik ben daar nogal gevoelig voor en die van Blood Rage is dusdanig agressief dat ik erop afknap en mijn spellenvrienden ook. 't Zal ongetwijfeld geen slecht spel zijn, maar anderhalf uur hiermee bezig te moeten zijn, ... nee, bedankt. Ik laat dit aan anderen over;
- Jaipur: vorige jaren op gestemd, maar dit jaar van mijn persoonlijke favorietenlijstje gevallen (zeg maar nr. 23 of zo). Ik blijf dit spel echter graag spelen: het is één van mijn favoriete tweepersoonsspellen;
- The Isle of Cats: katten vangen met Tetris-tegels. Ik ben geen kattenmens (überhaupt niet echt een dierenmens, maar katten staan erg laag op mijn lijst - Garfield uitgezonderd), dus ook deze heb ik steeds aan mij voorbij laten gaan. Als iemand het met mij wil spelen, zal ik niet weigeren, maar enkel en alleen om de ander niet teleur te stellen (Alterno people's pleaser);
- Alhambra: mijn herontdekking van de afgelopen maanden, vooral omdat een vaste spellengenote van mij er behoorlijk van gecharmeerd is. Een ouwetje (het spel, niet de spelgenote) die nog steeds behoorlijk geramd in mekaar zit, zelfs met twee spelers;
- Flamme Rouge: in de lijst werd de opvolger 'Heat ...' aangestipt, want: zelfde thema (race) en zelfde ontwerpers. Laten we zeggen dat 'Flamme Rouge' in de grondverf staat en 'Heat ...' (die vast later nog wel besproken wordt) helemaal afgelakt is;
- Ticket to Ride: Legendes uit het Westen: sorry, legacy, dus nee.... Hier wil ik één uitzondering maken: als iemand uit mijn vrienden- of familiekring dit graag wil doen, dan strijk ik over mijn hart op voorwaarde dat ik het niet hoef aan te schaffen, enkel mee te spelen;
- Brugge: qua spel heb ik nooit begrepen wat de lol hiervan is; ik beheers het in ieder geval niet. Heb het wel een aantal keren (4 om precies te zijn) gespeeld, maar ik vat het niet. Off topic: Brugge is wel een fan-tas-tische stad voor een stedentrip (vorig jaar met mijn eega gedaan).

Goed, dat waren de eerste 10. Valt me op dat ik op het merendeel van dit segment redelijk zit te hakken. Ik hoop dat deze trend niet doorzet, want spellen blijven wel mijn hobby.
Voor mensen die op deze spellen gestemd hebben: sorry, meningen zijn subjectief ....
Laatst gewijzigd door Alterno op di 07 mei 2024, 15:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

@Bart, prima zo! Ik moet ook leren mijn tengels thuis te houden als ik weet dat het bericht toch wel komt.

Erg leuke stukjes alweer gelezen zo op de zaterdag. Om te beginnen dat van Peter Hein zelf natuurlijk maar ook Alterno vond ik smullen. Ik heb die kleine wasmachine ook niet in huis en ben het verder helemaal met je eens. Legacy spellen zijn wat mij betreft al prooi voor de vergetelheid voordat ze gespeeld worden. Daarbij vond ik de baby van Gloomhaven (Jaws) al tergend gewoon met al die regeltjes en spulletjes waarmee je uiteindelijk gewoon monsters moet verslaan. Niks voor mij.
My City was erg een leuke belevenis. En intussen afval en niks geen top 100 materiaal voor ons.
Burgund was onze enige Feld in huis en heeft het pand weer verlaten. Brugge bezoek ik alleen fysiek.
Flamme Rouge vond ik erg vlak, net zo saai eigenlijk als kijken naar wielrennen. Heat is al beter, maar ook die vond ik eigenlijk niet leuk genoeg.
Mille Fiori doe ik graag een keer mee ergens, of ik wacht op de ramsj die dit spel te wachten staat. Alhambra heeft de pech in een kleine spellenloze periode uitgegeven te zijn en is mij intussen te gedateerd. Er is zo weinig tjjd, nietwaar?
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Brugge wil ik nog wel eventjes aanstippen. Ik speel het ook alleen met de uitbreiding het Zwin. Zonder die uitbreiding is het spel echt een stuk minder vind ik, want door de uitbreiding is de kanaal actie en stuk sterker geworden dan in de basis waar die niet echt interessant is.

Alhambra moet ik maar weer eens gaan spelen. Blijft met een stuk of 4 spelers eigenlijk wel een goed spel
Laatst gewijzigd door WTULTC op za 04 mei 2024, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Pura Vida schreef: @Bart, prima zo! Ik moet ook leren mijn tengels thuis te houden als ik weet dat het bericht toch wel komt.
Nee hoor, zeker blijven doen! Met de ogen en de info van jou en andere forumgebruikers zien en weten we gewoon meer.
Afbeelding
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Dit zijn de volgende tien spellen in deze aftelrace:

Spellengek Top-100 van de Lage Landen 2024: 90-81
Afbeelding
Eis-T
Grote Dienaar

Bericht door Eis-T »

Leuk! ik tel ook even mee:

100-91

Gespeeld: 5 (My City, Gloomhaven, The Ilse of Cats, Flamme Rouge, Brugge)
In bezit: 2 (My City, Brugge)
In top 20: 2 (Gloomhaven en m'n nummer 1: Brugge)

90-81

Gespeeld: 5 (Marrakesh, Knarr, Clans of Caledonia, Calico, Take 5!)
In bezit: 1 (Clans of Caledonia)
In top 20: 0 (Maar Clans of Caledonia had er prima in gekund)
Afbeelding
Een regionale bordspelagenda, blogs en meer: WageningenBoardGamers
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Ik doe ook mee.

91-100
Gespeeld: 6 Mille Fiori, My City, Jaipur, the Isle of Cats, Alhambra en Brugge
In bezit:5 alle bovenstaande spellen behalve Alhamra
In top 20: geen

81-90
gespeeld: 8 Hadrian's Wall, Hanzesteden, Knarr, Clans of Caledonia, Calico, Terraforming Mars A.E., take 5 en Cubirds
in bezit: 8 alle gespeelde spellen uit deze lijst staan ook in mij kast
in top 20: 2: Hadrian's Wall en Clans of Caledonia
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Alterno schreef: - My City]: en gelijk een tweede Knizia d'r overheen. Toe maar, 't kan niet op. Ook me niet aan gewaagd en dat zal er ook wel nooit van komen (hooguit onder dwang). Waarom niet? Omdat ik nog niet genezen ben van mijn aversie tegen legacy-spellen....;
- Ticket to Ride: Legendes uit het Westen: sorry, legacy, dus nee.... Hier wil ik één uitzondering maken: als iemand uit mijn mijn vrienden- of familiekring dit graag wil doen, dan strijk ik over mijn hart op voorwaarde dat ik het niet hoef aan te schaffen, enkel mee te spelen;
Ik vond my city maar saai, maar TTR: Legacy heel goed.
Ik hou juist erg van legacyspellen, waar komt jouw aversie vandaan?
Afbeelding
Sinedia
Grote Dienaar

Bericht door Sinedia »

Tweede setje alweer en weer een karig setje voor mij. Dat betekend vast dat alles waar ik op gestemd heb in de top 10 staat :lol:

100-91
Gespeeld: 2 (My City, Gloomhaven)
In bezit: 1 (My City)

90-81
Gespeeld: 1 (Take 5!)
In bezit: 1 (Take 5!)

Totaal
Gespeeld: 3
In bezit: 2
Afbeelding
Alterno
Grote Dienaar

Bericht door Alterno »

pieter.schutz schreef:
Alterno schreef: - My City]: en gelijk een tweede Knizia d'r overheen. Toe maar, 't kan niet op. Ook me niet aan gewaagd en dat zal er ook wel nooit van komen (hooguit onder dwang). Waarom niet? Omdat ik nog niet genezen ben van mijn aversie tegen legacy-spellen....;
- Ticket to Ride: Legendes uit het Westen: sorry, legacy, dus nee.... Hier wil ik één uitzondering maken: als iemand uit mijn mijn vrienden- of familiekring dit graag wil doen, dan strijk ik over mijn hart op voorwaarde dat ik het niet hoef aan te schaffen, enkel mee te spelen;
Ik vond my city maar saai, maar TTR: Legacy heel goed.
Ik hou juist erg van legacyspellen, waar komt jouw aversie vandaan?
Da's een makkelijke: de wegwerpcultuur, het feit dat je op speelborden moet gaan kalken of stickers moet plakken of kaarten moet verscheuren. Het feit dat je - wat gechargeerd - een spel maar een beperkte hoeveelheid keren kan spelen (escaperoom-spellen zijn ook niet aan mij besteed).
Alterno
Grote Dienaar

Bericht door Alterno »

Goed, ik hoop dat onderstaand stuk overeenkomsten vertoont met 'Star Wars' en 'The Godfather'. Waarom? Van die films was deel 2 beter dan deel 1.

90 - 81
Gespeeld: 3 (Hanzesteden, Take 5, Cubirds)
In bezit: 2 (Hanzesteden, Take 5)
Gestemd: 0 (alweer. Nou moe)

Gaat-ie:
- Hadrian's Wall: een roll-and-write (Yathzee-kloon) met een formulier ter grootte van een poster uit een bushokje. Dat is alles wat ik ervan weet. Kan leuk zijn, alhoewel ik denk dat het leren en uitleggen nogal een uitdaging is;
- Hanzesteden: op het eerste gezicht een doodsaai blokjes-schuifspel ... en dat is het ook. MAARRRRR, ... qua spelmechanisme en interactie zit hier heel veel in. Als je het niet kent, gewoon een keer proberen, BEHALVE ... als je maar met z'n tweeën bent, want de twee-spelervariant is de moeite van het noemen niet waard;
- Marrakesh: ummmm, waar komt die ineens vandaan? Nou ja, de naam Feld staat meestal wel garant voor aangenaam tijdverdrijf (alhoewel sommige leden van dit forum daar iets anders over denken). Ik ken dit spel in elk geval niet, maar bezit wel een aantal Felden waar ik plezier aan beleef;
- Knarr: ik probeer ongevoelig te zijn voor de 'cult of the new' en ik kan met vreugde mededelen dat me dat bij dit spel uitstekend gelukt is. De naam heb ik wel voorbij zien komen, maar daar houdt het bij mij ook wel op. Afwachten of dit een blijvertje of een eendagsvlieg (voor de taalpuristen: flash in the pan) is/wordt;
- Clans of Caledonia: vorig jaar schreef ik dat ik dit een keertje wilde proberen. Deze quote blijft staan: ik heb m.b.v. BGA geprobeerd de regels me eigen te maken en dat is uitgedraaid op een brullend fiasco;
- Calico: lijkt in dezelfde categorie als 'Isle of Cats' te vallen (nl. kattenthema), maar dat is enigszins een misvatting: het neigt qua thema meer naar Patchwork. Door de te nadrukkelijke aanwezigheid van het kattenthema, lokt het mij niet. Persoonlijke afkeer, zal ik maar zeggen;
- Terraforming Mars: Ares expeditie: nog geen studie van gemaakt en ik kan uitleggen waarom: ik heb en ken 'Terraforming Mars' en de liefde is enigszins bekoeld. Dit spel is een afgeleide ervan en daardoor ben ik minder geïnteresseerd. Ook ben ik niet zo dol op het science-fiction-thema, maar nogmaals: er zijn mensen die daar anders over denken en dat respecteer ik, ook gezien het feit dat dit spel wel deze lijst heeft gehaald;
- Take 5: nee, dit heeft niks te maken met Dave Brubeck (die met het nummer 'Take 5' in de radio 2 Top 2000 staat... Sorry, ik dwaal af, terug naar de studio), maar met een eenvoudig en klassiek kaartspelletje. Vooral leuk met grote(re) groepen: geleerd op een groepsvakantie en daarna op elke camping ruzie gehad met de beheerders (wegens geluidsoverlast);
- Gloomhaven: Jaws of the Lion: wat geldt voor de grote broer, geldt ook voor deze (m.u.v. de wasmachine-doos. Ik vermoed dat dit meer doosformaat 'laptop' is): ik weet niet goed wat ik me hierbij moet voorstellen;
- Cubirds: als laatste in dit segment een vederlicht (pun intended) kaartspelletje: setjes verzamelen en afleggen om zo vogels te scoren. Originele artwork. Vaak gespeeld op BGA (BoardGameArena, voor de mensen die de afkorting niet kennen) en daar kan het in 90 seconden voorbij zijn. In real life duurt het door de bank genomen wat langer. Leuk tussendoortje. Wel goed schudden als je een nieuwe trekstapel maakt!!!!

Goed, dat was segment twee van de tien. Gelieve het afbranden tot een minimum te beperken: besef dat meningen persoonlijk zijn. Tot morgen!
Plaats reactie